Blaasrichting Fan

Pagina: 1
Acties:
  • 157 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

• leander
  • Registratie: Oktober 1999
  • Laatst online: 02-03-2025
Heej,

ff snel:

Ik heb een Viper 770. Daar zit zo'n heatsink op (zo heet dat toch?). Daarop heb ik een kleine fan gemonteerd. Welke richting moet dat ding opblazen? ik zou zelf zeggen richting de chip.....

grtz

leander

• Mindfields
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 24-06-2025

Mindfields

Poor man's Ferrari

Een zuigende fan is meestal beter dan een blazende fan. Maar eigenlijk moet je dat zelf even testen, want een fannetje voor een videokaart zijn meestal niet zo sterk tenzij je een Alpha of GlobalWin erop zet. >:)

Verwijderd

De meeste fans zijn standaard ontwikkeld om te blazen...

Behalve zoals elke tweaker weet, de Delta's.

Ik heb ook op mijn Viper een oud pentium coolertje geschroefd, met blazen op de koelvin. http://HardwareXpo.hypermart.net

Verwijderd

Een Alpha Cooler zuigt ook i.p.v. te blazen
m.a.w. de betere CPU coolers zuigen omdat dan de warmte bij de processor vandaan wordt gehaald inplaats van er warme lucht tegenaan te blazen!

Verwijderd

mijn cpu koeler blaast tegen heatsink, mijn koeler op videokaart blaast tegen heatsink..

the ultimate: als je lucht weg zuigt moet er toch nieuwe lucht voor in de plaats komen, waar komt die lucht vandaan? juist uit de kast, dus ik denk dat blazen beter is. betere luchtstroom langs heatsink, dus meer warmte word er weggeleid. Als je namelijk zo'n koeler vast houd en je voelt aan de kant waar die blaast en daarna aan de kant waar die zuigt, dan voel je gewoon dat aan de blaaskant koeler is...

zal vanavond eens ff testen met cpu koeler... heb namelijk net een nieuwe piepkleine cpu sensor te leen :)

• aatos
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 29-08 07:38
the ultimate: dit klopt niet. jij zegt dat ze er anders 'warme lucht tegen aan zouden blazen'. kennelijk bedoel je de lucht in de kast die warm is.
maar als de betere koelers de warme lucht wegzuigen, dan komt er toch ook weer warme lucht in de plaats? diezelfde die er anders op geblazen zou worden?.

het blijkt dat zuigen beter is maar dat is om een andere reden. het maakt ook niet al te veel uit. het gaat om vage turbulentie enzo die ervoor zorgt dat het net iets beter koelt als je zuigt. daarnaast blijft het mobo koeler.

Verwijderd

Het zuigen is aleen beter met een Delta fan, dit omdat deze het toerentalvan 6800 tpm een lucht verplaatsing heeft, waardoor er zoveel lucht tegelijk verplaatst wordt.

MAAR, er moet wel een verziening zijn voor goede airflow, hij moet de weggeblazen lucht kwijt, en er moet een situatie gecreeert worden dat er nieuwe minder warme lucht wordt aangevoerd...
Ik zelf heb de Dubbele Delta op de Alpha, en heb voorlopig mijn linkerpaneel van de kast er af gelaten, en dat helpt... http://dit.is/hardwarex

• freshy98
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 15:45

freshy98

Atari

Je moet er natuurljk ook voor zorgen dat je een goede lught circulatie hebt in de kast totaal. Dus 1 voor in de kast die lucht door de kast blaast, en 1 achterin in de kast die delucht weer naar buiten blaast.

[A] Moon 4K Ultra HD: https://gathering.tweakers.net/forum/list_messages/2337998

• aatos
[quote]

Het zuigen is aleen beter met een Delta fan, dit omdat deze het toerentalvan 6800 tpm een lucht verplaatsing heeft, waardoor er zoveel lucht tegelijk verplaatst wordt.

[quote]

huh?

omdat delta's een hoger toerental hebben is zuigen beter? dit klopt toch ongeveer helemaal voor geen meter denk ik.

• aatos
hmm ik dacht ik kijk es bovenaan en volgens mij dwalen we af want ik ken niemand met een alpha op zijn videokaart (alleen ooit een golden orb erop gezien).

leander: voor die dingen op videokaarten denk ik niet dat het iets uitmaakt. nouja, als je onder de videokaart heel veel open ruimte hebt, lijkt me zuigen beter, de lucht wordt dan weggeblazen richting open ruimte ipv aangezogen. ik denk dat er in totaal meer turbulentie en dus meer vermenging van koele en warme lucht optreedt en dus meer koeling.

• Chrasher
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 17-03 00:31

Chrasher

Tevree met z'n PS5

De blaasrichting is afhankelijk van het koelelement dat je gebruikt. Sommige werken beter als de lucht dus gezogen wordt. Ik weet dat in ieder geval van de Alpha's.
Dit heeft vermoedelijk te maken met de plaatsing en hoeveelheid van de koelribben op dat element.
De meeste koelelementen hebben de fans zo gemonteerd dat die de lucht ertegenaan blazen.

PSN-id: Chrasher

Pagina: 1