Tot hoeveel cijfers achter de komma....?

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• wnwiigrtz
  • Registratie: Juni 2011
  • Laatst online: 08-08 16:37
Vandaag met een collega een leuke discussie gehad, we weten echter allebei het antwoord niet en kon het nergens vinden, dus vraag me af of hier iemand is die er iets van af weet.

Vraag me niet meer hoe, maar we raakte aan de praat over wisselkoersen, bitcoins etc. en dat deze vaak tot heel veel cijfers achter de komma aanwezig zijn, al zie je hier op je bankrekening niks van terug... Is dat geld (hoe klein dan ook) dan nog aanwezig?

Op dit moment is bijvoorbeeld 1 EUR gelijk aan 311,070 HUF (Hongaarse forint), 1 HUF is dus 0,0032 EUR.
Maakt het dan nog uit of er vanuit Hongarije 31.106,00 HUF (€ 99,9968), 31.107,00 HUF (€ 100,000) of 31.108,00 HUF (€ 100,0032) naar mij overmaakt?

In alle gevallen zal er op mijn rekening gewoon € 100,00, maar is dat verschil van 0,0032 euro dan nog ergens? Kan ik iemand vragen om 31.106,00 HUF / € 99,9968 naar mij over te maken en vervolgens, beginnend met een lege rekening, geen mogelijkheid tot rood staan, € 100,- bij de bank pinnen? Of is mijn saldo dan niet toereikend?

Of een ander voorbeeld? Als iemand mij 31.108,00 HUF / € 100,0032 overmaakt en ik € 100,- pin. Kan ik dan, ondanks dat er € 0,00 op mijn rekening staat, toch nog 1 HUF overmaken? Of ben ik die dan kwijt?

Tot hoever achter de komma word dit opgeslagen of vervalt dit? En in hoeverre valt hier mee te frauderen? Als dit kan, betekent dit dat wanneer ik die € 100,000 weer terug overmaak, op de Hongaarse bankrekening, daar vervolgens 31.107,00 HUF staat? Heb ik dan zojuist 1 HUF verdient door hetzelfde bedrag 2 keer over te maken? Kan dat?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• naitsoezn
  • Registratie: December 2002
  • Niet online

naitsoezn

Nait Soez'n!

Kun je als programmeur bij een bank rijk mee worden! Die kleine afrondingsverschillen overmaken naar je eigen rekening, de klant merkt er toch niets van: Profit! Is een bekende urban legend ;)

[ Voor 6% gewijzigd door naitsoezn op 06-06-2016 16:54 ]

't Het nog nooit, nog nooit zo donker west, of 't wer altied wel weer licht

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Thralas
  • Registratie: December 2002
  • Laatst online: 08-08 17:17
wnwiigrtz schreef op maandag 06 juni 2016 @ 16:43:
Vraag me niet meer hoe, maar we raakte aan de praat over wisselkoersen, bitcoins etc. en dat deze vaak tot heel veel cijfers achter de komma aanwezig zijn, al zie je hier op je bankrekening niks van terug... Is dat geld (hoe klein dan ook) dan nog aanwezig?
Iedere financiële applicatie die op een zinvolle wijze is geschreven werkt intern met integertypes. Ik vermoed dat je bank je saldo dan ook adminisreert in centen. Het feit dat je saldo twee cijfers achter de komma bevat is slechts een andere representatie.

Floating point datatypes zijn op de meeste architecturen niet accuraat als je ermee gaat rekenen, daarmee rekenen kan vrij bizarre resultaten opleveren, niet iets wat je wilt als bank.
Of een ander voorbeeld? Als iemand mij 31.108,00 HUF / € 100,0032 overmaakt en ik € 100,- pin. Kan ik dan, ondanks dat er € 0,00 op mijn rekening staat, toch nog 1 HUF overmaken? Of ben ik die dan kwijt?
€ 0,00 is exact € 0 - die € 0,0032 was je al kwijt ten tijde van de koersconversie.
Als dit kan, betekent dit dat wanneer ik die € 100,000 weer terug overmaak, op de Hongaarse bankrekening, daar vervolgens 31.107,00 HUF staat? Heb ik dan zojuist 1 HUF verdient door hetzelfde bedrag 2 keer over te maken? Kan dat?
Dat kan zeker, zoek maar eens op 'currency conversion rounding errors'.

In de praktijk is het lastiger, want koersconversies snoepen vaak een paar procent van je bedrag, hoe je het vervolgens afrondt maakt dan niet meer uit.

Een tweede probleem is dat, zelfs al is er geen koersopslag, je € 0,01 winst maakt per keer. Dan moet je heel veel transacties inschieten om er rijk van te worden - ik denk dat je de bank al snel aan de lijn hebt, en niet zozeer vanwege dat tientje winst ;)

Overigens betekent dat alles dat je binnen de hedendaagse speelgoedeconomieen (bitcoin, whatevercoin) - waar iemand op z'n zolderkamer een valutawisselservice opzet - ongetwijfeld een exchange kunt vinden waar je van bovenstaande wel heel snel rijk kunt worden. Just saying. :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sumerechny
  • Registratie: December 2012
  • Laatst online: 18:00

Sumerechny

2 + 2 = 5...or so I'm told.

naitsoezn schreef op maandag 06 juni 2016 @ 16:54:
Kun je als programmeur bij een bank rijk mee worden! Die kleine afrondingsverschillen overmaken naar je eigen rekening, de klant merkt er toch niets van: Profit! Is een bekende urban legend ;)
Off-topic: klassieker

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• The Eagle
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 21:56

The Eagle

I wear my sunglasses at night

Daarom heb je inkoopkoersen en verkoopkoersen. En koersverlies en -winst :)
In een financieel systeem worden exchange rates met regelmaat opgenomen als actuele koersen. Dat kan dagelijks, dat kan wekelijks, maandelijks, net wat je zelf bepaalt. Verder kun je er voor kiezen om de gemiddelde dagkoers te kiezen of bijvoorbeeld de sluitkoers. Ligt er helemaal aan wat moet en gewenst is.

Bij foreign currency facturen pas je de wisselkoers toe. Bij het betalen doe je dat ook. De winst of verlies boek je vervolgens op een bepaalde grootboekrekening (koersverlies cq winst). Zo werken banken en andere monetaire instellingen ook bij het doen van betalingen etc (al hebben die ook regelmatig een koers van uur tot uur).

Tav significante cijfers: afronden van betalingsverkeer doe je op twee cijfers achter de komma. Maar niet iedere munteenheid is even sterk of waard. Dus geeft de ECB ze op verschillende cijfers achter de komma, want significant gaat het dan altijd goed bij het omrekenen :)

Zie ook https://www.ecb.europa.eu...ofxref/html/index.en.html

[ Voor 8% gewijzigd door The Eagle op 06-06-2016 21:36 ]

Al is het nieuws nog zo slecht, het wordt leuker als je het op zijn Brabants zegt :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sport_Life
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 22:29

Sport_Life

Solvitur ambulando

Mijn bank rekent wel met meer decimalen dan wat zichtbaar is. Ik heb weleens 0,01 ct extra rente ontvangen ivm afrondingsverschil. Kreeg er zelfs nog een aparte brief met uitleg voor.

PV: 9360 WP WZW/ONO | Warmtepomp: Toshiba Estia 11KW 3fase | A+++ | Zappi v2.1

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mathelicious
  • Registratie: Juni 2013
  • Laatst online: 11:14
Wisselkoers is slechts een factor voor een berekening, toereikend voor alle bedragen dus ook de grote waar de laatste decimalen van de wisselkoers significant zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wnwiigrtz
  • Registratie: Juni 2011
  • Laatst online: 08-08 16:37
Haha. Dank allen, interessante info en links. Inkoop- en verkoopkoersen had ik even niet aan gedacht, maar inderdaad, dan gaat het hele feestje niet op.

Rijk worden van € 0,01 cent per keer gaat inderdaad best een tijdje duren. Overigens was het ook niet mijn bedoeling hier mijn core-business van te gaan maken. :p
Die "Ubran Legend" van is inderdaad bekend, hadden we het hier toevallig ook al over
De film daarentegen nog nooit van gehoord / gezien, gaan we maar eens op de wachtlist zetten :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mark-k
  • Registratie: Augustus 2011
  • Laatst online: 07-08 21:19

mark-k

AKA markkNL

Het wordt helemaal mooi als mensen hier over 0.01 cent gaan spreken, dat is dus 0.0001 euro :p

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ramzzz
  • Registratie: Juli 2003
  • Niet online

Ramzzz

Ziet alles :|

https://filmschoolrejects...ii-7811840a8a0#.wo2rc0n2x

"Atheism is an attitude, a frame of mind that looks at the world objectively, fearlessly, always trying to understand all things as a part of nature" - Carl Sagan

Pagina: 1