Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pjotter101
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 13-07 10:49
Ik ben aan het testen of ik een Samsung 950 Pro als opstart SSD kan gebruiken op een Gigabyte Z87-OC.

loop tegen een paar vreemde dingen aan.

om te beginnen heb ik alle SATA schijven los getrokken en op deze manier kan ik inderdaad Windows 10 installeren en opstarten naar Windows vanaf de 950 Pro! :-)

helaas zodra ik ook maar één SATA aansluit wil hij niet meer van de 950 Pro opstarten.
ook niet als de SATA schijf aanmerk in de bios als niet opstartbaar....

Ook windows wil dan niet meer installeren op de 950 Pro omdat hij denk dat de hardware dit dan niet ondersteund...

iemand ideeën om dit op te lossen?

Beste antwoord (via pjotter101 op 06-06-2016 17:17)

• kubuksa
  • Registratie: Oktober 2006
  • Laatst online: 07-09 17:04
Ik heb zelf geen ervaring met pcie ssd's, maar vond je probleem wel interessant dus ben even gaan googlen.
In de manual van de z87X-oc (de non-X kreeg ik niet gevonden, typo?) staat op blz 8 dat "1 PCI Express x4" en "1 PCI Express x1" via de chipset gaan, de andere pcie slots gaan direct naar je CPU.

in de intel nvme boot guide staat als voorbeeld een asus mobo met z87 chipset. Blijkbaar is de "CSM" instelling in je bios ook van belang. Heb je hier al geprobeerd mee te spelen?

Misschien dat AHCI/IDE instellingen ook meespelen? Zo kan ik op mijn mobo bijv. alleen SATA 1 t/m 4 instellen en SATA 5 en 6 (dus bijv. 1/m 4 op AHCI, en 5&6 op IDE)

Wellicht doet dit een belletje rinkelen bij een mede-tweaker die meer kan vertellen over de BIOS instellingen.

Alle reacties

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• erwin26
  • Registratie: Januari 2015
  • Laatst online: 29-04 13:15
Pas je opstart volgorde eens aan in je BIOS of in de kabels.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pjotter101
hey Erwin,

Sorry nog vergeten te vertellen dat de 950 Pro niet in de opstart volgorde voorkomt.
hij start alleen op bij geen andere Sata schijven.
ik had gehoopt dat het uitschakelen van opstart mogelijkheid van de Sata schijven zou helpen. maar dat werkt niet...

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• nelizmastr
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 16:46

nelizmastr

Goed wies kapot

Is je BIOS up-to-date? Daarnaast kan ik geen M.2 slot vinden op je mobo dus ik gok dat je hem op een pci-e kaart draait?

Hoe sluit je je SATA connectors aan? Aan de Marvell of de Intel controller? De Marvell controller gebruikt waarschijnlijk de PCIE lanes die je SSD nodig heeft.

Ook kan ik niet vinden of er überhaupt Z87 borden zijn met NVMe ondersteuning. Is nogal veel discussie over, maar of dat ermee te maken heeft durf ik niet te zeggen.

I reject your reality and substitute my own

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• johnkeates
  • Registratie: Februari 2008
  • Laatst online: 04-07 16:30
De poort tussen je 950 PRO en een van je SATA poorten is gedeeld. Je kan ze dus niet tegelijk gebruiken. In de handleiding staat welke dat zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pjotter101
Bios heeft de laatste versie. idd pci-e kaart. aan de intel controller.
Waarschijnlijk geen ondersteuning voor NVMe dus had ook niet verwacht dat hij wou opstarten vanaf de 950 Pro. maar nu dat toch lukt wou ik de dat graag zo houden maar dan ook met Sata.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pjotter101
Oke misschien als de 950 Pro in een ander slot steek zou het kunnen werken? ik ga even testen thx

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pjotter101
Heb 950 Pro in alle pci-e sleuven geprobeerd, de computer start prima op zonder Sata schijven.
Maar zodra ik een sata aansluit wil hij niet meer van de 950 Pro starten.

irritant semi pci-e NVMe ondersteuning.

Acties:
  • Beste antwoord
  • 0 Henk 'm!

• kubuksa
Ik heb zelf geen ervaring met pcie ssd's, maar vond je probleem wel interessant dus ben even gaan googlen.
In de manual van de z87X-oc (de non-X kreeg ik niet gevonden, typo?) staat op blz 8 dat "1 PCI Express x4" en "1 PCI Express x1" via de chipset gaan, de andere pcie slots gaan direct naar je CPU.

in de intel nvme boot guide staat als voorbeeld een asus mobo met z87 chipset. Blijkbaar is de "CSM" instelling in je bios ook van belang. Heb je hier al geprobeerd mee te spelen?

Misschien dat AHCI/IDE instellingen ook meespelen? Zo kan ik op mijn mobo bijv. alleen SATA 1 t/m 4 instellen en SATA 5 en 6 (dus bijv. 1/m 4 op AHCI, en 5&6 op IDE)

Wellicht doet dit een belletje rinkelen bij een mede-tweaker die meer kan vertellen over de BIOS instellingen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pjotter101
Deze instructies gevonden:

http://www.overclock.net/...ios-with-an-intel-chipset

dus NMVe aan bios toegevoegen uit een Z97 van gigabyte die wel NMVe ondersteund

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pjotter101
YESSS dat heeft gewerkt !!! :-)

bedankt voor alle input!! om mij de goede kant op te laten denken!

Het dus mogelijk om van SSD NMVe op te starten op een Z87 en mischien ook wel Z67 en Z77

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kubuksa
Goed om te lezen dat het uiteindelijk is gelukt. Toch jammer dat gigabyte dit niet zelf integreert, zeker wanneer nu blijkt dat ze de benodigde bios modules al hebben. In ieder geval ook een handige tutorial voor de rest, kreeg hem zelf niet in mijn zoekresultaten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pjotter101
ja stom dat Gigabyte dat zelf niet doet... misschien omdat je dat weer een reden hebt om te upgraden?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vidra
  • Laatst online: 10-09 22:23

Vidra

Vragen?

pjotter101 schreef op maandag 06 juni 2016 @ 17:32:
ja stom dat Gigabyte dat zelf niet doet... misschien omdat je dat weer een reden hebt om te upgraden?
Dat laatste inderdaad.

Ben blij dat het werkt :)

Executive Director | aan mijn uitspraken kunnen geen rechten worden ontleend! | Build: AMD 7800X3D - 32GB - AMD RX 7900XTX

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nelizmastr
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 16:46

nelizmastr

Goed wies kapot

Nice dat het werkt. Die gaan we eens onthouden :)

I reject your reality and substitute my own

Pagina: 1