Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 742295

Topicstarter
Hoi allemaal,

In mijn laptop (Lenovo ThinkPad T520) wil ik een extra hardeschijf (minimaal 1TB) erbij plaatsen want mijn huidige SSD schijf van 20gb zit vol. Nu moet ik hiervoor de cdrom speler gaan opofferen.
Nu ben ik zelf geen held met inbouwen etc en kwam ik de Thinkpad HDD Caddy tegen.

Nu vraag ik me af of iemand hier ervaring mee heeft en of dit aan te bevelen is. Of wellicht een andere tip/advies hebt voor het plaatsen van een extra hardeschijf.

Graag zie ik jullie reactie tegemoet, bij voorbaat dank!

Beste antwoord (via Anoniem: 742295 op 06-06-2016 20:05)

• rens-br
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 11:48

rens-br

Admin IN & Moderator Mobile
Anoniem: 742295 schreef op maandag 06 juni 2016 @ 13:42:
Nu vraag ik me af of iemand hier ervaring mee heeft en of dit aan te bevelen is. Of wellicht een andere tip/advies hebt voor het plaatsen van een extra hardeschijf.
Zo'n caddy is echt wel een aanrader! Over het algemeen is het één schroefje loshalen en de dvd-drive komt eruit. Daarna is het harde schijf in de caddy schroeven en caddy erin schuiven.

Let er alleen wel op dat er maximaal 1TB hdd in geschroefd kan worden volgens de website. Verder staat op hun website ook hoe de harde schijf in de caddy moet komen:

In de Service Manual vanaf pagina 61 kan je zien hoe je de DVD-Drive verwijderd. (Kwestie van een clipje omzetten.)

[ Voor 32% gewijzigd door rens-br op 06-06-2016 13:56 ]

Alle reacties

Acties:
  • Beste antwoord
  • +1 Henk 'm!

• rens-br

rens-br

Anoniem: 742295 schreef op maandag 06 juni 2016 @ 13:42:
Zo'n caddy is echt wel een aanrader! Over het algemeen is het één schroefje loshalen en de dvd-drive komt eruit. Daarna is het harde schijf in de caddy schroeven en caddy erin schuiven.

Let er alleen wel op dat er maximaal 1TB hdd in geschroefd kan worden volgens de website. Verder staat op hun website ook hoe de harde schijf in de caddy moet komen:

In de Service Manual vanaf pagina 61 kan je zien hoe je de DVD-Drive verwijderd. (Kwestie van een clipje omzetten.)

[ Voor 32% gewijzigd door rens-br op 06-06-2016 13:56 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• OgWok
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 06:45

OgWok

U.N.C.L.E.

Nou, de plaatjes zien er goed uit, prijs is ook ok. Mocht het niet werken kan je altijd terugsturen en je geld terugvragen, toch?

MacPro Core i5 750, Mac Mini, hier en daar een verdwaalde pc.....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tens
  • Registratie: Maart 2006
  • Laatst online: 10:44

Tens

No 24 hours, no 3 or 100 days.

Eh, van 20GB naar 1TB is een grote stap (of is het een typefout?)
De noodzaak van een CD/DVD speler is over het algemeen minimaal, maar een harde schijf is wel kwetsbaarder dan een SSD en een grotere SSD ipv je oude levert wrs ook nog een redelijke boost voor je systeem.

if you are neutral in a situation of injustice you have chosen the side of the oppressor

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rens-br

rens-br

Tens schreef op maandag 06 juni 2016 @ 14:00:
Eh, van 20GB naar 1TB is een grote stap (of is het een typefout?)
De noodzaak van een CD/DVD speler is over het algemeen minimaal, maar een harde schijf is wel kwetsbaarder dan een SSD en een grotere SSD ipv je oude levert wrs ook nog een redelijke boost voor je systeem.
Ik verwacht dat het een 240GB SSD is. Op 20GB is het all lastig om Windows te installeren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Reepje
  • Registratie: Juni 2010
  • Niet online
Of 120. Want 20 bestaat niet.

Edit, ach, die bestaan wel.

[ Voor 37% gewijzigd door Reepje op 06-06-2016 14:09 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
Oops, typo, het is inderdaad 120GB wat er nu inzit.

Goed om te weten dat het een aanrader is en makkelijk te monteren is. Ik ga aan de slag met zo'n HDD caddy!

Dank allemaal voor jullie reacties.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• rens-br

rens-br

Anoniem: 742295 schreef op maandag 06 juni 2016 @ 20:05:
Goed om te weten dat het een aanrader is en makkelijk te monteren is. Ik ga aan de slag met zo'n HDD caddy!
Succes! Mocht je verder nog vragen hebben of vastlopen tijdens het proces, laat dit dan vooral weten.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

Topicstarter
Super, de HDD caddy met de nieuwe 1tb sata schijf zit er in! Erg eenvoudig om het toe te passen. De link naar de manual (pag 61) heeft mij ook veel geholpen.
Nogmaals dank voor de hulp Rens!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rens-br

rens-br

Graag gedaan. Fijn dat het gelukt is. Geniet van je extra opslag.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
Nog een vraagje, weten jullie of het kwaad kan als ik blijf wisselen tussen de nieuwe hardeschijf en cdbrander? Ik moet namelijk een CD branden en daarvoor moet de nieuwe extra hardeschijf eruit.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Tens
  • Registratie: Maart 2006
  • Laatst online: 10:44

Tens

No 24 hours, no 3 or 100 days.

Op zich geen drama om dat een paar keer te doen, maar die connectoren zijn niet gemaakt om continu los en vastgemaakt te worden. Dus als je het regelmatig moet doen zou ik naar een (tweedehands) externe brander gaan kijken.

(er is mss een issue met de Windows registratie; Win10 registratie is hardware gerelateerd, te veel veranderingen kan een probleem zijn als Windows denkt dat er steeds wat nieuws aangesloten wordt. Kan zo snel even niet vinden wat MS voor regels aanhoudt hiervoor. Ik denk dat het meevalt, en als het zo is, is het met een telefoontje naar MS NL op te lossen, maar ik noem het voor de zekerheid.)

if you are neutral in a situation of injustice you have chosen the side of the oppressor

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MacPoedel
  • Registratie: Oktober 2007
  • Laatst online: 10:54
SATA is hotswapbaar (Wikipedia: Serial ATA, je kunt die harde schijf dus uittrekken en weer in steken (als de drivers het ondersteunen, maar je kunt eventueel dit programma gebruiken: http://www.ghacks.net/2009/04/05/enable-sata-hot-swap/). Als je op de schijf programma's geïnstalleerd hebt, kan het wel zijn dat je Windows installatie gek gaat doen, dan zou ik die schijf laten zitten.

Als je regelmatig CD's gaat moeten branden, zou ik die DVD brander in een externe behuizing steken met USB aansluiting (zoals deze pricewatch: Startech.com USB to Slimline SATA CD/DVD Optical Drive Enclosure zodat je die maar hoeft in te pluggen wanneer nodig. Als je een keer een laptop koopt die helemaal geen plaats heeft voor een ODD, kun je die USB brander nog wel gebruiken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rens-br

rens-br

MacPoedel schreef op donderdag 23 juni 2016 @ 10:15:
Sls je regelmatig CD's gaat moeten branden, zou ik die DVD brander in een externe behuizing steken met USB aansluiting (zoals deze pricewatch: Startech.com USB to Slimline SATA CD/DVD Optical Drive Enclosure zodat je die maar hoeft in te pluggen wanneer nodig. Als je een keer een laptop koopt die helemaal geen plaats heeft voor een ODD, kun je die USB brander nog wel gebruiken.
Kan je beter gewoon meteen een volledige nieuwe USB ODD kopen: pricewatch: Lite-On eBAU108 Zwart. Kost net zo veel / minder.
Pagina: 1