Welk mobo meest geschikt voor i7-4790K en wat ik er mee doe?

Pagina: 1
Acties:

Onderwerpen

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Mijn vraag
Beste mensen, onlangs ben ik tegen een heel aantrekkelijk geprijsde i74790k aan gelopen en heb die gekocht. Nu wil ik daar een mobo bij zoeken maar overleg dit liever even dan dat ik er klakkeloos eentje koop.

Relevante software en hardware die ik gebruik
Het belangrijkste wat ik erbij moet zeggen is dat ik geen gamer ben en dat ook niet ga worden. De integraded graphics zijn meer dan voldoende. Ik ben enkel bezig met programmeren, unattended installs maken etc. Tevens duik ik af en toe de bios in en ga ik wat goochelen met instellingen, maar dat mag nog geen overclocken genoemd worden ;)

Momenteel heb ik een i74790 met een h97 plus mobo van asus en die doet het kei goed niks over te klagen. Desalniettemin wil ik een tweede pc in elkaar zetten met die 4790k processor.

Nu ben ik bekend met Asus en die bevalt ook prima. Ik wil ten alle tijden voorkomen dat ik zo'n uefi mobo krijg er hoeven geen grote grafische kaarten in (geen kaart zelfs) maar ik wil wel dat de cpu tot zijn recht kan komen.

Wat ik al gevonden of geprobeerd heb

Heb me al een ongeluk gezocht op andere forums maar dat waren voornamelijk gamers en wat ik er uit op maakte was dat de z97-a of z97-k het "meest" geschikt was? Maar wanneer ik rond ga zoeken breek ik mijn nek over de mobo's en ben ik al gauw het spoor bijster.

Wellicht dat iemand van jullie me iets kan af of aanraden?

Alvast bedankt,

Groeten Paul
...

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Ik zou idd voor een Z97 platform gaan, dan wordt het dus kijken naar de rest van de aansluitingen; USB 3.1? 2x LAN? aantal SATA aansluitingen? .

[ Voor 9% gewijzigd door Verwijderd op 06-06-2016 13:46 . Reden: volgens mij hebben ze allemaal 4x RAM ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Reepje
  • Registratie: Juni 2010
  • Niet online
Het gaat dan inderdaad alleen over de gewenste aansluitingen.

Ga naar de pricewatch, en ga middels de filters te werk. Dan kom je automatisch bij een geschikt bord uit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
ooh zo ok zie je daar heb je het al ik meende dat er tussen die a en k modellen bijna geen verschillen waren mbt aansluitingen. usb 3.0 is prima lan hoef ik maar eentje geen wifi en verder een tweetal sata 3 (6Gb toch?) aansluitingen. als ik verder maar niet in de wondere wereld van de uefi terecht kom. en als ik wat kan klungelen met de instellingen is het al goed! In ieder geval bedankt!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tjm De Groot
  • Registratie: Oktober 2014
  • Laatst online: 07-02-2021
Snap dat jij geen uefi bios wil maar de meeste moederborden hebben die wel, zeker Asus bordjes. Ik persoonlijk vind het een verademing die bios maar och elk wat wils.

I7 8700K, MSI PRO CARBON Z370, GTX MSI 1080, 16 gigabyte ddr4 3200.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RGAT
  • Registratie: Augustus 2011
  • Niet online
Waarom de eis om geen uefi? Zo wat elk moederbord heeft dit tegenwoordig en hoewel het niet perfect is is het een stuk beter dan de oude BIOS ;)

Fixing things to the breaking point...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Beste mensen, ik weet dat uefi niet meer weg te denken is en zolang ik in ieder geval de gewone bios ook tot mijn beschikking heb is er niks aan de hand. De bios van Asus of eigenlijk uefi bios als ik het goed zie, is voor mij prima zo. Het kan zijn dat ik het niet goed genoeg begrepen heb allemaal en inderdaad die oude bios hoef ik ook niet meer terug. Maar ik heb nog geen enkele keer het gevoel gehad dat die uefi voor mij een verbetering gaf. Maar nogmaals heb me d'r verder derhalve ook nooit in verdiept.

So it may be because of my lack of talent :)

Desalnietteplus heb ik gisteravond een Asus Z-97-A besteld dus die knoop is doorgehakt, mede dankzij jullie reacties. Het enige wat me nu nog wacht is het uitzoeken van geheugenmodules. En ook dat is voor mij een hele klus. Door wat research kwam ik erachter dat HyperX van Kingston en ValueRam (ook weer niet alle modules maar enkel ddr3 en dan volgens mij enkel een bepaalde clocksnelheid? geschikt zijn voor deze setup. Maar ook daarvan weet ik nog niet voldoende, heb er al zoveel over gelezen maar nog steeds geen idee of het nu non ecc moest zijn, ik dacht van wel, registered unbuffered en bla bla bla :) Daarvoor dien ik de specificaties van Asus er weer bij te pakken voor de zoveelste keer :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Kijken of ik het nu snap: CL9 zou het snelste zijn? en dan in het bijzonder: DDR3 1600mhz CL9 1.5v RAM.? Dat las ik weer op een forum maar ik dacht dat 1866 of nog hoger nog sneller was en dacht ook dat zowel het mobo als de cpu hogere snelheden aan konden?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Oh ehm 240 pin Dimm volgens mij. Dus dan geen SoDimm of UDimm neem ik aan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Nee dit wordt niet mijn dimm ehm ding, het uitzoeken ervan. Ik wil iig 16 gb hebben en een budget van 50 euro ongeveer maar er wordt zoveel aangeboden dat ik door de bomen het bos niet meer zie.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dion_b
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 11:20

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

Aankoopadvies vragen mag... maar niet hier - lees eerst dit!

Dit is overduidelijk gevalletje aankoopadvies. Graag voortaan lezen...

Move PMG -> CAA

Oslik blyat! Oslik!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
oh joh niet bij stil gestaan excusez moi

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Reepje
  • Registratie: Juni 2010
  • Niet online
Geheugen gewoon de meest populaire nemen, zit je goed.

http://tweakers.net/categ...NzUFUWWKOklW0kqGJUmxtbS0A

[ Voor 28% gewijzigd door Reepje op 07-06-2016 22:18 ]

Pagina: 1