Nieuwe PC, random freezes.

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• joon
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 12-09 15:57
Goedendag Medetweakers,

Ik ben ten einde raad en ik krijg geen/amper hulp van de fabrikanten waar de producten vandaan komen.

Sinds de aanschaf van deze PC heb ik random freezes, deze PC kan bijvoorbeeld een week goed werken, maar ook in een weekend 8 keer vast slaan.
De freezes gebeuren vooral tijdens het gamen, als dit gebeurd werkt de resetknop ook niet, de PC moet uit-geforceerd worden d.m.v. de aan/uit knop 5 sec ingedrukt te houden.

Door wat verder te testen ben ik er achter gekomen dat het niet voorkomt als ik het geheugen laat draaien op 2133MHz, als ik het geheugen laat draaien op het XMP profiel(2400MHz) dan komt het wel voor.
Nou dan zou je denken, klare koek, maar de fabrikant weigert het geheugen om te ruilen en steekt het op het mainboard.
Contact gezocht met Asus, volgens hun staat het geheugen niet in de QVL en weigert support te geven voor overclocken.

Heb de QVL er op nageslagen en dan zie ik dat deze lijst een beetje raar is, er staan bijvoorbeeld geen dual channel setjes op deze lijst enkel quad channel setjes, en zelfs 8x setjes terwijl dit board maar 4 slots heeft.
Daarnaast staat mijn geheugen er indirect wel op, mijn setje CMK16GX4M2A2400C14 (2x8GB) is hetzelfde als CMK32GX4M4A2400C14 (4x8GB) maar dan dual channel i.p.v. quad channel (16GB vs 32GB).
Dat ik er 2x8GB bij zou steken zou in mijn ogen niet het verschil mogen maken tussen complete vastlopers en een werkende PC(?)

Wat ik heb geprobeerd(met XMP aan):
24H Prime95 - geen freeze of errors.
24H Memtest86+ - geen freeze of errors.
24H Prime95 + Unigine Valley - geen freeze of errors.
Bios update - geen effect.
Herinstallatie - geen effect.
Geheugen under/overvolten - geen effect.

De materialen in de PC zijn als volgt:
#Product
1Intel Core i7-6700K Tray
1Asus Z170 PRO GAMING
1MSI GeForce GTX 980 GAMING 4G
1Noctua NH-U14S
1Corsair Vengeance LPX CMK16GX4M2A2400C14
1Corsair RM550x
1Samsung 950 Pro 512GB

Helaas heb ik geen testmaterialen beschikbaar en zomaar spullen RMAen zonder te weten wat er nou echt aan de hand is lijkt me meer tijdverspilling voor mij en de fabrikant.

Kan ik uberhaubt nog meer doen in mijn positie ?

Enige tips of advies wat ik kan doen stel ik heel erg op prijs.

van harte bedankt voor het lezen _/-\o_

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

De processor ondersteund maximaal DDR4-1866/2133. Zie http://www.intel.nl/conte...re/core-i7-processor.html

Het XMP profiel dat je met dat geheugen van jou kunt laden is wellicht voor een andere generatie processors. Ik zou het gewoon op de standaardwaarde laten draaien.

groeten,

[ Voor 1% gewijzigd door Verwijderd op 06-06-2016 13:33 . Reden: van jouw zonder w ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• joon
Verwijderd schreef op maandag 06 juni 2016 @ 13:27:
De processor ondersteund maximaal DDR4-1866/2133. Zie http://www.intel.nl/conte...re/core-i7-processor.html

Het XMP profiel dat je met dat geheugen van jou kunt laden is wellicht voor een andere generatie processors. Ik zou het gewoon op de standaardwaarde laten draaien.

groeten,
Werk jij bij Asus?
Ik kreeg namelijk precies hetzelfde antwoord van hun..

Even serieus, op de QVL staan memory setjes van 3200MHz, met welke CPU denk jij dat zij deze waardes hebben getest ? Kaby Lake en Cannonlake laten namelijk nog even op zich wachten..

Geheugen overclocken moet hier het probleem niet zijn, intel levert deze CPU unlocked, het mainboard staat het toe, en het geheugen staat het toe, het staat zelfs in hun eigen handleiding dat onder overclocken valt.

Er zijn tevens ook genoeg mensen met dit board en vergelijkbare CPU's (zelfde serie) die DDR4 op 3000MHz+ draaien.

Ik stel trouwens je reactie wel op prijs, en wil hier ook totaal niet lullig mee doen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ToFast
  • Registratie: Mei 2004
  • Laatst online: 25-01 12:49
Probeer de timings en het voltage eens vast te zetten op 2400mhz. Eventueel een tikje extra voltage op het RAM. Wellicht gaat er iets niet helemaal goed met het / in het xmp profiel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Koninkje
  • Registratie: December 2013
  • Laatst online: 01-09 15:55

Koninkje

Succes niet gegarandeerd.

Probeer memtest eens te draaien, en vraag jezelf af of je de overclock écht nodig hebt.

Show me your moves.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• evilweed
  • Registratie: Juni 2014
  • Laatst online: 23-09 09:05

evilweed

Gaatjes vullen geen praatjes.

[b], intel levert deze CPU unlocked, het mainboard staat het toe, en het geheugen staat het toe, het staat zelfs in hun eigen handleiding dat onder overclocken valt.
Een unlocked CPU houd volgens mij alleen maar in dat de multiplyer vrij is. ;)
En zoals reeds gemeld werd is je cpu (theoretisch) voor max 2133 geschikt,
wat dus betekend dat je met die 2400 de bus al hebt overgeclocked.
Probeer maar eens langzaam terug te clocken vanaf 2400, mijn gok is dat als het geheugen tussen de 2325Mhz en 2350mhz het geheel stabiel blijft.

De meeste computerfouten komen voor tussen het toetsenbord en de leuning van de stoel

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• br00ky
  • Registratie: Januari 2014
  • Laatst online: 14:11

br00ky

Moderator Harde Waren
Op verzoek een schopje naar OC.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• millman
  • Registratie: November 2005
  • Laatst online: 05-09 00:12

millman

6708Mhz @ -185c

Aangezien ik ongeveer hetzelfde probleem heb zal ik mijn kijk en overwegingen met je delen.

Allereerst zegt een 'unlocked CPU' helemaal niets over de mogelijke prestaties of overclock mogelijkheden, en in dat opzicht is dat niet anders met de geheugencontroller op de CPU. De geheugencontrollers uit dezelfde processorserie kunnen ontzettend verschillen, en loop je tegen een van de mindere in de range, dan heb je pech. Officieel ondersteund je processor dus maar 2133Mhz, wat niet uitsluit dat hoger mogelijk is, zelfs in jou situatie, maar kan wel verklaren dat Asus weinig ondersteuning bied,

Aangezien 2400Mhz als een OC wordt gezien vanwege de rating van de CPU, benader deze dan ook zo! Er is geen garantie in overklokken, dus ook niet dat je XMP zal werken. De XMP kan je als richtlijn nemen, een startpunt dus, die in 90% van de gevallen werkt. Helaas zit jij bij de 10% waar hulp nodig is om je XMP te laten werken.

Kortom, Geef wat voltage bij in de gebieden die er toe doen: vSA of vDDR. een paar tikjes en opnieuw testen, of timings omhoog, probeer! Test of de system agent voltage nodig heeft. Aangezien je vddr al getest hebt.

Mocht je al met al niet tevreden zijn, dan denk ik dat het terugsturen van de CPU naar Intel de enige optie is. Je geheugen lijkt verder stabiel met 2133, dus daar zal t probleem niet liggen. En moederbord zal daar over het algemeen weinig invloed op hebben, aangezien de meeste controllers al op de CPU zitten tegenwoordig.

Ik heb het zelfde probleem met een 4690k en 2133Mhz c7-10-7-27 reepjes. Deze willen niet volgens spec/XMP draaien, heb moeten settelen voor 2133 c8-11-8-27. Heb gedacht aan het terug sturen van de proc naar Intel (heb daar goede ervaringen mee), maar uiteindelijk merk ik er te weinig van om een maand zonder goede PC te zitten. Keuzes keuzes...

Succes man, ik hoop dat je er uitkomt.

'Heb ik eindelijk mn kamer opgeruimd, is de wereld een puinhoop'

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• joon
millman schreef op woensdag 08 juni 2016 @ 21:01:
Aangezien ik ongeveer hetzelfde probleem heb zal ik mijn kijk en overwegingen met je delen.

Allereerst zegt een 'unlocked CPU' helemaal niets over de mogelijke prestaties of overclock mogelijkheden, en in dat opzicht is dat niet anders met de geheugencontroller op de CPU. De geheugencontrollers uit dezelfde processorserie kunnen ontzettend verschillen, en loop je tegen een van de mindere in de range, dan heb je pech. Officieel ondersteund je processor dus maar 2133Mhz, wat niet uitsluit dat hoger mogelijk is, zelfs in jou situatie, maar kan wel verklaren dat Asus weinig ondersteuning bied,

Aangezien 2400Mhz als een OC wordt gezien vanwege de rating van de CPU, benader deze dan ook zo! Er is geen garantie in overklokken, dus ook niet dat je XMP zal werken. De XMP kan je als richtlijn nemen, een startpunt dus, die in 90% van de gevallen werkt. Helaas zit jij bij de 10% waar hulp nodig is om je XMP te laten werken.

Kortom, Geef wat voltage bij in de gebieden die er toe doen: vSA of vDDR. een paar tikjes en opnieuw testen, of timings omhoog, probeer! Test of de system agent voltage nodig heeft. Aangezien je vddr al getest hebt.

Mocht je al met al niet tevreden zijn, dan denk ik dat het terugsturen van de CPU naar Intel de enige optie is. Je geheugen lijkt verder stabiel met 2133, dus daar zal t probleem niet liggen. En moederbord zal daar over het algemeen weinig invloed op hebben, aangezien de meeste controllers al op de CPU zitten tegenwoordig.

Ik heb het zelfde probleem met een 4690k en 2133Mhz c7-10-7-27 reepjes. Deze willen niet volgens spec/XMP draaien, heb moeten settelen voor 2133 c8-11-8-27. Heb gedacht aan het terug sturen van de proc naar Intel (heb daar goede ervaringen mee), maar uiteindelijk merk ik er te weinig van om een maand zonder goede PC te zitten. Keuzes keuzes...

Succes man, ik hoop dat je er uitkomt.
Bedankt voor je reactie, zal eens verder kijken naar andere voltages, het enige probleem wat ik met die benamingen heb is dat ik van de 99% die er staan geen flauw idee heb waar ze voor zijn :D

En ja, de memory controller had ik ook al in het achterhoofd als boosdoener, echter is het wel zo dat de baseclock precies hetzelfde blijft, mijn CPU lijkt niet overclocked te worden door de bios (?) de enige instellingen die het XMP profiel veranderd zijn:

BCLK Frequency: Auto > 100.00 (100 = default)
DRAM Frequency: Auto > 2400MHz
DRAM Voltage: Auto > 1.200
DRAM CAS#: Auto > 14
DRAM RAS# to CAS#: Auto > 16
DRAM RAS# ACT Time: Auto > 31

ben nu inderdaad met de timings aan het spelen, maar het is zo random dat dit echt moeilijk te testen is...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• millman

millman

6708Mhz @ -185c

joon schreef op woensdag 08 juni 2016 @ 22:04:
[...]

Bedankt voor je reactie, zal eens verder kijken naar andere voltages, het enige probleem wat ik met die benamingen heb is dat ik van de 99% die er staan geen flauw idee heb waar ze voor zijn :D
Google eens op Memory OC en dan je moederbord. dan krijg je vast wel uitleg welke voltages er betrekking hebben op geheugen.
En ja, de memory controller had ik ook al in het achterhoofd als boosdoener, echter is het wel zo dat de baseclock precies hetzelfde blijft, mijn CPU lijkt niet overclocked te worden door de bios (?) de enige instellingen die het XMP profiel veranderd zijn:
Een XMP overclockt je CPU ook niet, maar aangezien XMP zorgt voor een RAM snelheid van 2400Mhz t.o.v. de 2133 waar je processor maximaal onderstuning voor bied, wordt er gesproken van een OC. Eentje die je geheugencontroller op stock timings en voltages blijkbaar niet trekt. In die hoek moet je t dan ook zoeken wil je je probleem oplossen. Je krijgt een BSOD? Zo ja, wat zegt die?
BCLK Frequency: Auto > 100.00 (100 = default)
DRAM Frequency: Auto > 2400MHz
DRAM Voltage: Auto > 1.200
DRAM CAS#: Auto > 14
DRAM RAS# to CAS#: Auto > 16
DRAM RAS# ACT Time: Auto > 31

ben nu inderdaad met de timings aan het spelen, maar het is zo random dat dit echt moeilijk te testen is...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• joon
millman schreef op woensdag 08 juni 2016 @ 22:23:
Een XMP overclockt je CPU ook niet, maar aangezien XMP zorgt voor een RAM snelheid van 2400Mhz t.o.v. de 2133 waar je processor maximaal onderstuning voor bied, wordt er gesproken van een OC. Eentje die je geheugencontroller op stock timings en voltages blijkbaar niet trekt. In die hoek moet je t dan ook zoeken wil je je probleem oplossen. Je krijgt een BSOD? Zo ja, wat zegt die?

[...]
Geen BSOD, enkel een onregelmatige vastloper.

Ik ga verder aanmodderen met de voltages en misschien koop ik wel gewoon een ander setje geheugen, de beste bang for your buck haal je met 2666MHz op dit chipset, had ik liever eerder geweten :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• millman

millman

6708Mhz @ -185c

Nou, als het een probleem is met je geheugencontroller, dan kan het zijn dat sneller geheugen ook niet werkt ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• joon
millman schreef op donderdag 09 juni 2016 @ 01:15:
Nou, als het een probleem is met je geheugencontroller, dan kan het zijn dat sneller geheugen ook niet werkt ;)
Klopt, maar dan sluit ik in ieder geval uit dat dit veroorzaakt wordt door het geheugen wat er nu in zit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• millman

millman

6708Mhz @ -185c

Dat is waar.. succes man!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Banshee
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 28-09 08:45
Wat doen je temperaturen tijdens het gamen, en dan met name je videokaart ben ik benieuwd naar.
Complete freeze is toch vaak gerelateerd aan videokaart / hitte / ontoereikende voeding.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• joon
Heb het uiteindelijk gevonden, de XMP setting was degene die het probleem veroorzaakte.
Als ik alle timings/snelheid handmatig instelde en niet de automatische "XMP" setting gebruikte krijg ik geen freezes.
Pagina: 1