Vraag

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• byn124
  • Registratie: November 2010
  • Laatst online: 26-09 16:27

byn124

Thunderace

Topicstarter
Hoi,

Er wordt mij wel eens gevraagd wat ik voor werk doe. Ik ben embedded software engineer (zitten achter een bureau, kloppen op je toetsenbord en heel veel thee drinken :P ).

Ik probeer dan altijd zo min mogelijk termen te gebruiken zoals PCB, hardware, software omdat dit heel snel onduidelijk word voor de leek (no offense!)

Ik kom vaak op een voorbeeld als een afstandsbediening en een TV, maar dit blijkt soms nog wel eens te technisch te zijn.

Het ontwikkelen van een PCB leg ik wel eens uit naar analogie van een stad:

De bakker en de groenteboer hebben allebei een specifieke functie. De wegen zijn de koperdraden en de mensen en auto's de signalen. En het overheidsgebouw fungeert dan als 'processor'.

Ik ben een beetje op zoek naar eenzelfde soort verhaal voor Embedded Software. Ik laatst een goede bedacht en zou die nooit meer vergeten..... 8)7

Wie kan mij helpen!? :)

Het verschil tussen theorie en praktijk is in de praktijk groter dan in theorie

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• D4NG3R
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 28-09 11:49

D4NG3R

kiwi

:)

:N

Ik denk persoonlijk dat je het beste een verhaaltje kan doen in de trant van 'Ik schrijf programma's voor kleine computers, bijvoorbeeld in je afstandsbediening of in een bankautomaat'.

Komt d'r in, dan kö-j d’r oet kieken

Acties:
  • +1 Henk 'm!

Verwijderd

Kijk uit dat je het niet té simpel maakt. Ik heb eens het verhaal gehoord van een 'control engineer' (een Wiskundige dus eigenlijk) die een optimaal algoritme voor de besturing van een lift had gemaakt. Die was vervolgens dus een liftmonteur geworden in de ogen van mensen op een verjaardag ;)
Ik kom vaak op een voorbeeld als een afstandsbediening en een TV, maar dit blijkt soms nog wel eens te technisch te zijn.
Kijk dus uit dat je in de ogen van die mensen niet een TV-reparateur wordt op de service-afdeling van de Mediamarkt

Ik zou het lekker uitleggen als "low level software development voor microcontrollers en FPGA's". En laat mensen dan maar mooi denken dat het heel ingewikkeld is (is het ook) :P

[ Voor 44% gewijzigd door Verwijderd op 06-06-2016 13:09 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rmg
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 17:10

Rmg

Ik leg het altijd uit dat ik programmeer voor computers die in (oa. industriële)apparaten zitten.

Vaak apparaten waar geen muis/keyboard of monitor aanzit.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• JBplap
  • Registratie: Januari 2002
  • Niet online

JBplap

Powered by:

Verwijderd schreef op maandag 06 juni 2016 @ 13:04:
Kijk uit dat je het niet té simpel maakt. Ik heb eens het verhaal gehoord van een 'control engineer' (een Wiskundige dus eigenlijk) die een optimaal algoritme voor de besturing van een lift had gemaakt. Die was vervolgens dus een liftmonteur geworden in de ogen van mensen op een verjaardag ;)

[...]

Kijk dus uit dat je in de ogen van die mensen niet een TV-reparateur wordt op de service-afdeling van de Mediamarkt

Ik zou het lekker uitleggen als "low level software development voor microcontrollers en FPGA's". En laat mensen dan maar mooi denken dat het heel ingewikkeld is (is het ook) :P
Wat maakt dat nou uit dan :P
Ik vertel altijd dat ik werkloos bent, dan accepteren mensen het ook dat je 2 blikjes Schultenbrau als cadeau geeft. :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Firefly III
  • Registratie: Oktober 2001
  • Niet online

Firefly III

Bedrijfsaccount Firefly III
-

[ Voor 100% gewijzigd door Firefly III op 21-10-2019 09:22 . Reden: Leeg ivm privacy ]

Hulp nodig met Firefly III? ➡️ Gitter ➡️ GitHub ➡️ Mastodon

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Trein info borden geven wel eens een BSOD dus daar zal ook wel een muis in kunnen :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Firefly III
  • Niet online

Firefly III

Bedrijfsaccount Firefly III
-

[ Voor 100% gewijzigd door Firefly III op 21-10-2019 09:22 . Reden: Leeg ivm privacy ]

Hulp nodig met Firefly III? ➡️ Gitter ➡️ GitHub ➡️ Mastodon

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MicGlou
  • Registratie: Augustus 2008
  • Laatst online: 27-09 19:07
Je programmeert software voor ingebouwde systemen en apparaten die je niet (zomaar) met een toetsenbord en een muis kan bedienen en dat het erg belangrijk is dat deze apparaten altijd goed moeten blijven werken omdat je deze niet zomaar even kan updaten zoals je een pc/laptop of telefoon/tablet kan updaten... daar geef je dan een paar tot de verbeelding sprekende voorbeelden bij... huishoudelijke apparaten is misschien een makkelijk voorbeeld.

Een beetje ingewikkeld zijn kan volgens mij prima, dan denkt men juist sneller dat het erg ingewikkeld is wat je doet :) Te simpel zijn werkt uiteraard ook niet, of het wordt zoals genoemd verkeerd geïnterpreteerd of men is een beetje beledigd ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jeroen3
  • Registratie: Mei 2010
  • Laatst online: 21:00
Afstandsbedieningen hebben vaak geen software meer maar een ASIC. Niet dat de eindgebruiker daar iets van merkt.

Je moet het meer uitleggen in Internet of Things apparaten. Toepassingsspecefieke computers, zoals je "slimme" energiemeter, alarmsysteem of magnetron.
Besturingen, zoals voor de ontsteking in de auto. Zelfs het motortje van het raam heeft een computer om te meten of raam wel mee gaat en en het motortje niet vastloopt. Om om dit ook weer terug te melden zodat de monteur met zijn laptop direct kan zien welk raam stroef loopt.

Simpel gezegd neem je een kleine computer en geef je deze één taak specifiek voor het apparaat waar hij in zit. Hij moet dan vaak iets meten, iets berekenen, en iets besturen. Soms heel veel dingen besturen. Maar dat moet hij dan wel minstens 15 jaar blijven doen. Veel langer dan je laptop.
En dit kan dan met software, of programmeerbare hardware, dat is een chip met duizenden systeemborden (zoals van de middelbare school).

Zodra er kleurenscherm aan zit begint het langzaam het vakgebied Embedded uit te lopen. M.u.v. het kleurenscherm zelf dan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sissors
  • Registratie: Mei 2005
  • Niet online
jeroen3 schreef op maandag 06 juni 2016 @ 13:33:
Je moet het meer uitleggen in Internet of Things apparaten.
Dan mag je vervolgens gaan uitleggen wat IoT is. Gezien niemand precies weet wat het is behalve marketing wordt het niet makkelijker erop ;).

Ik zou het zelf helemaal niet zo ingewikkeld maken, je maakt software voor bijvoorbeeld X en Y, waarbij dat zaken zijn waar je aan hebt gewerkt. En als dat te ingewikkelde zaken zijn, ga dan gewoon voor bijvoorbeeld inderdaad een afstandsbediening (als je er 100M van verkoopt zal het een ASIC vast zijn, als je afstandsbediening voor een modeltrein fabrikant doet zal het gewoon een MCU zijn), je magnetron, etc.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• anboni
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 00:39
Je schrijft de software voor alle dingen die hun dagelijks leven maken tot wat het is? Dingen waar ze iedere dag 1000en keren mee in aanraking komen terwijl ze zich niet eens realiseren dat het een computer is? :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jeroen3
Internet of Things komt regelmatig in het nieuws toch? Ook met dat nieuwe LoraWAN.
Slimme koelkast, slimme thermostaat, slim brandalarm, slim alles.
Maar misschien let ik daar te goed op.

Maar een smartphone doet dan weer niet mee, vind ik.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lethalis
  • Registratie: April 2002
  • Niet online
Verwijderd schreef op maandag 06 juni 2016 @ 13:04:
Zoiets dergelijks had ik ook een keer. Ik schrijf software voor de automaterialen branche en garagesoftware. Dat is veel boekhouding, voorraadbeheer, kortingsalgoritmen, facturatie, tot en met ios applicaties waarmee ze omzetinformatie kunnen oprvagen op hun telefoon of tablet.

Maar het enige dat bleef hangen bij mensen was dat ik in een garage werkte :')

Ask yourself if you are happy and then you cease to be.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Smuggler
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 28-09 10:06

Smuggler

Wat wil jij nu echt bereiken?

Aan echte leken is het niet uit te leggen,
Zelfs mijn ouders snappen nog steeds niet wat ik echt doe.
Tot het niveau: repareer mijn computer want dat doe je voor werk. "iets met computers".
Ik houd het altijd ingewikkeld :), dan hebben ze een idee dat het moeilijk is :).
chips, microchips, FPGA's, SOC's, ASIC's. en programmeren. En dan leg ik daarna wel uit wat die onderdelen zijn als ze dat nog durven vragen... bij echte voorbeelden komt het nooit goed net zoals hierboven: Hij repareert watermeters.... of telefoons.... Die informatie blijft wel hangen.

9.900Wp PV (enphase), 55kwh EV(Tesla), 35kwh EV(MG), 6kWh thuisbatterij (EVAPOWER), Tibber

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jeroen3
Zeggen dat je "iets doet met computers", of "bij een garage werkt", is een van de stomste dingen die je ooit kan zeggen. Krijg je bij elke verjaardag van die mensen die hun pc/auto gratis gefixt willen hebben.

[ Voor 4% gewijzigd door jeroen3 op 06-06-2016 15:10 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Highland
  • Registratie: Mei 2012
  • Laatst online: 23:26
Je analogie van de stad snap ik ook niet.

Ik zou zeggen:
Ik schrijf de computerprogramma's van apparaten waar wel een computer in zit, maar geen toetsenbord of muis aan zit. Bijvoorbeeld een afstandbediening, die moet weten wat hij moet doen als je een 1 indrukt. Of de wasmachine, die moet weten dat hij het water moet verversen als merkt dat het te vuil is. En omdat je niet meer met een toetsenbord bij programma kan komen wanneer het apparaatje eenmaal dichtgeschroefd is, moet het programmaatje heel degelijk zijn.

En als mensen nog niet afgehaakt zijn, kun je uitleggen dat je als engineer niet alleen het apparaatje aan de praat moet krijgen, maar ook dilemma's moet oplossen. En dan noem je dilemma's die te maken hebben met de driehoek tijd-geld-kwaliteit. Dat soort dilemma's gelden op heel veel gebieden, dus daar kunnen mensen zich iets bij voorstellen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• byn124

byn124

Thunderace

Topicstarter
Highland schreef op maandag 06 juni 2016 @ 15:44:
Niet ? Een ADC of een piëzo element hebben een specifieke functie en een processor bepaalt de regels en stuurt aan.

- Bakker: ADC
- Groenteboer: Piëzo
- Overheidsgebouw: Processor

Misschien toch nog te ingewikkeld
jeroen3 schreef op maandag 06 juni 2016 @ 15:10:
Zeggen dat je "iets doet met computers", of "bij een garage werkt", is een van de stomste dingen die je ooit kan zeggen. Krijg je bij elke verjaardag van die mensen die hun pc/auto gratis gefixt willen hebben.
Maak er een bijbaantje van :) kan je weer lekker op vakantie.

Bedankt voor alle reacties. Ik hou het wel bij de afstandsbediening of matrixborden zonder BSOD, de mix tussen simpel en ingewikkeld zal ik dan wel aan moeten passen aan het publiek
Als ik wat beters bedenk zal ik het hier wel even posten, hebben we er allemaal wat aan !

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The Eagle
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 00:04

The Eagle

I wear my sunglasses at night

Heel simpel:
"Ken je die groene bordjes langs de snelweg?"
"Ja?"
"Die maak ik."

Werkt gegarandeerd :Y)

Al is het nieuws nog zo slecht, het wordt leuker als je het op zijn Brabants zegt :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CyBeR
  • Registratie: September 2001
  • Niet online

CyBeR

💩

byn124 schreef op maandag 06 juni 2016 @ 12:57:
Wat voor randdebielen kom jij tegen dan?

Je maakt software voor apparaten.

All my posts are provided as-is. They come with NO WARRANTY at all.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• evilution
  • Registratie: Maart 2012
  • Niet online

evilution

Vreselijk bijdehand

jeroen3 schreef op maandag 06 juni 2016 @ 13:52:
Internet of Things komt regelmatig in het nieuws toch? Ook met dat nieuwe LoraWAN.
Hier op tweakers wel ja, maar hoe vaak staat er iets over in de Telegraaf of het Brabants Dagblad? Of komt het voorbij in een of ander nieuwsprogramma?

|<----------------------------------------------arm length---------------------------------------------->|
|<-------------------------------------------where the cat is--------------------------------------------->|

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SPee
  • Laatst online: 23:59
Makkelijker voorbeeld: ik schrijf software voor de quadkopter drones, zodat hij reageert op de knoppen en recht kan blijven vliegen.

let the past be the past.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bossie
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 00:59
SPee schreef op maandag 06 juni 2016 @ 21:57:
Makkelijker voorbeeld: ik schrijf software voor de quadkopter drones, zodat hij reageert op de knoppen en recht kan blijven vliegen.
Je maakt het misschien nog te complex, als ik het goed begrijp zorg jij ervoor dat een verzameling losse computer onderdelen samen een bepaalde taak kan uitvoeren.

We're just enthusiastic about what we do. -- Steve Jobs, 1985; Battle.net: Bossie#2919

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SPee
  • Laatst online: 23:59
Ikke niet. Ik zorg enkel dat mensen nieuw werk kunnen zoeken. ;)

Maar iedereen weet wat een drone is en kan daar wel wat bij inbeelden. Om het zo abstract te beschrijven kunnen anderen zich moeilijk voorstellen wat je nou doet.
Misschien zou je ook een vergelijking hiermee maken.

let the past be the past.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bossie
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 00:59
SPee schreef op maandag 06 juni 2016 @ 22:20:
Ikke niet. Ik zorg enkel dat mensen nieuw werk kunnen zoeken. ;)

Maar iedereen weet wat een drone is en kan daar wel wat bij inbeelden. Om het zo abstract te beschrijven kunnen anderen zich moeilijk voorstellen wat je nou doet.
Misschien zou je ook een vergelijking hiermee maken.
inderdaad, ik denk zelf aan bijvoorbeeld een rekenmachine als een ander voorbeeld

We're just enthusiastic about what we do. -- Steve Jobs, 1985; Battle.net: Bossie#2919

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Onbekend
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 23:31

Onbekend

...

Embedded programmeren is inderdaad lastig uit te leggen. :)

Software schrijven voor apparaten waarvan je niet verwacht dat er software in zit. :P (Misschien nog te moeilijk.)

Beter: Interne besturing van apparaten programmeren.

Speel ook Balls Connect en Repeat

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• EnnaN
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 25-09 13:39

EnnaN

Toys in the attic

of je verteld gewoon wat je doet? welk actual apparaat heb je welke functie gegeven?

sig

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• byn124

byn124

Thunderace

Topicstarter
CyBeR schreef op maandag 06 juni 2016 @ 19:43:
[...]

Wat voor randdebielen kom jij tegen dan?

Je maakt software voor apparaten.
Graag bedank ik je voor je waardevolle reactie.

Maar als je niets nuttigs toe te voegen hebt weerhoud je dan alsjeblieft van reageren. Dankje! d:)b
EnnaN schreef op maandag 06 juni 2016 @ 22:35:
of je verteld gewoon wat je doet? welk actual apparaat heb je welke functie gegeven?
Een VT100-emulator voor een lopende band.
Een HMI maken voor een safetysysteem binnen industrieële toepassing.
Een Embedded linux omgeving bouwen voor een thinclient die zijn functionaliteit aanpast aan een XML file op een server.

Jij zal vast snappen wat ik bedoel, dat is ook precies mijn probleem oOo

[ Voor 42% gewijzigd door byn124 op 07-06-2016 06:41 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sissors
  • Registratie: Mei 2005
  • Niet online
Bossie schreef op maandag 06 juni 2016 @ 22:11:
[...]

Je maakt het misschien nog te complex, als ik het goed begrijp zorg jij ervoor dat een verzameling losse computer onderdelen samen een bepaalde taak kan uitvoeren.
Dat is toch enorm veel lastiger uitgelegd dan de post waar je op reageerde? Het zegt nog helemaal niks en mensen hebben nog geen flauw idee waar je aan werkt, laat staan wat je doet.
byn124 schreef op dinsdag 07 juni 2016 @ 06:29:
[...]

Graag bedank ik je voor je waardevolle reactie.

Maar als je niets nuttigs toe te voegen hebt weerhoud je dan alsjeblieft van reageren. Dankje! d:)b
Imo heeft hij gelijk hoor. Als vertellen dat je software/code maakt voor een afstandsbediening te ingewikkeld is, tja dan weet ik weinig wat je ervan kan maken nog behalve: "Iets met programmeren"
[...]

Een VT100-emulator voor een lopende band.
"Ik heb (een gedeelte van) de besturing van een lopende band geprogrammeerd." (Als ze meer willen weten, dat je hem vanaf de PC kan uitlezen/besturen. IIG ik neem aan dat daarvoor je VT100 emulator was).
Een HMI maken voor een safetysysteem binnen industrieële toepassing.
"En ik heb meegeholpen met het veiligheidssysteem voor in fabrieken." (Als ze meer willen weten: het display dat erop zit, of wat je ook precies aan de HMI hebt gedaan).
Een Embedded linux omgeving bouwen voor een thinclient die zijn functionaliteit aanpast aan een XML file op een server.
Je hebt de AH zelfscanner (replace met wat het daadwerkelijk was) aangepast zodat ze van afstand kunnen zorgen dat hij voor verschillende dingen gebruikt kan worden.

Echt waar, je denkt hier veel te moeilijk over imo. Gewoon vertellen waar je aan werkt en het is prima. Alleen dan moet je inderdaad niet gaan vallen in zinloze afkortingen te gebruiken, ala VT100, HMI, etc. (En nee, ik weet dat die niet helemaal zinloos zijn, maar wel als je wat aan familie wil vertellen over wat je doet, ik hoop eigenlijk dat je het hier bewust probeerde ingewikkeld uit te leggen).

[ Voor 7% gewijzigd door Sissors op 07-06-2016 07:50 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Engineer Stewie
  • Registratie: Februari 2007
  • Laatst online: 23:08
Gewoon niet op ingaan helpt ook.
Ik vertel gewoon dat het wat ingewikkeld is om snel uit te leggen wat ik exact doe. Ik hou het op onderzoeken van nieuwe technieken op gebied van mobile en wifi. Daar moeten ze het maar mee doen.

Uitleggen aan een leek wat dat precies is is lastig en moeilijk zonder dat ze de 'woordenschat' beheersen. Dat is intern in het bedrijf al een probleem (aan PM, product, marketing,...) laat staan aan iemand die daar volledig buitenstaat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Invisible_man
  • Registratie: Juni 2006
  • Laatst online: 21:13
Bekend probleem :)

Ben zelf industrieel programmeur (beetje embedded, maar ook veel webtechniek voor remote maintenance enzo) en maak veel software die in van die onopvallende kastjes langs de kant van de weg belanden, veelal voor pompinstallaties en dergelijke. Gelukkig heb ik hier in de buurt van waar ik woon een paar projecten gedaan die wat meer zichtbaar zijn (onder andere de automatisering van een alternatieve energiecentrale op de Afsluitdijk en de besturing van de pompen voor regenwater in een aantal nieuwe Aquaducten hier in de buurt) die ik dan kan noemen. Maar verder door schade en schande wel geleerd dat de meeste mensen alsnog denken dat je "iets met computers" doet en jij hun goed kan helpen met hun Word probleempjes 8)7

Dus meestal is mijn antwoord: "Ik ben industrieel programmeur voor diverse projecten die met water te maken hebben". Als ze dan interesse tonen ga ik er wel wat dieper op in, maar de meeste mensen haken dan al af omdat ze er absoluut geen beeld bij kunnen vormen dat apparaten en technische installaties niet werken op magie.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Highland
  • Registratie: Mei 2012
  • Laatst online: 23:26
byn124 schreef op maandag 06 juni 2016 @ 18:59:
Highland schreef op maandag 06 juni 2016 @ 15:44:
[...]
Niet ? Een ADC of een piëzo element hebben een specifieke functie en een processor bepaalt de regels en stuurt aan.

- Bakker: ADC
- Groenteboer: Piëzo
- Overheidsgebouw: Processor

Misschien toch nog te ingewikkeld
[...]
Uit jouw stad-voorbeeld lees ik: Bakker&groenteboer zitten beide in een winkelpand, overheid zit in kantoor. Waar zijn de woningen? Waar is de infrastructuur? Welk deel van je apparaat is dan de natuur? En wat doe jij dan, ben jij de aannemer, de wetgever, de politieagent? Doordat mijn beeld van wat een stad is anders is opgebouwd, ga ik proberen jouw voorbeelden in mijn werkelijkheid te proppen en dat loopt vast.

Overigens geldt voor veel meer banen dat leken zich er geen goed beeld van kunnen vormen. Wanneer je vertelt dat je financial controller bent, doe je 'iets' met geld en ben je boekhouder. Wanneer je een onderhoudsbedrijf hebt met resultaatgerichte onderhoudscontracten ben je schilder. Enzovoorts.

Extreme specialisten (en dat ben je als techneut al snel) zitten vaak zo diep in hun materie dat ze te weinig afstand kunnen nemen van hun rol. Of je nu programmeertaal X of Y gebruikt, beide zijn een taal waarbij het verschil tussen de ene en andere taal voor de leek al niet meer interessant is.
Ik ben zelf met business intelligence bezig, maar aan een leek leg ik uit dat ik zorg dat we als organisatie sneller en beter besluiten kunnen nemen. Dat is het doel van mijn werk. Dat er een wereld van databases etc achter zit, is uitvoeringsgeneuzel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tim2121
  • Registratie: Oktober 2014
  • Laatst online: 12-09 16:22
Je zorgt ervoor dat er bij de Senseo bij het ene knopje één kopje uit komt, en het andere knopje twee.

Simpeler en herkenbaarder dan dit kan ik het zelf meestal niet maken, maar vaak is dat ook niet nodig. Al naar gelang de interesse kan je er dieper op in gaan, liefst met "real world" problems.
Pagina: 1