Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Oscar Whiskey
  • Registratie: Juni 2016
  • Laatst online: 25-11-2024
Lezers & posters,

Ik heb een probleem: ik wil graag mediabestanden op mijn TV afspelen. Hoofdzakelijk bestanden met de volgende eigenschappen:
- x264 video indeling, x265 video indeling in de toekomst
- 1080p, 4K in de toekomst
- DTS, DTS-HD, Dolby Digital/AC3, Dolby True-HD (optioneel de andere DTS varianten) audio indeling
- alle mogelijke ondertitel indelingen

Nou heeft mijn TV een simpele ingebouwde mediaspeler en USB aansluiting, geen Wifi, geen UTP aansluiting, en ondersteunt hij geen SmartTV/apps. Daarnaast heb ik niet de mogelijkheid om een netwerkkabel te laten uitkomen bij het TV meubel. Via een externe schijf speel ik nu mijn mediabestanden af. Het probleem is dat de mediaspeler geen enkele variant DTS geluid afspeelt, waarschijnlijk ook geen Dolby True-HD, en uitsluitend externe SRT ondertitels kan weergeven. De oplossing is dus vrijwel ieder mediabestand op de PC hercoderen en de ondertitels extern in een SRTtje opslaan met dezelfde bestandnaam. Ik wil van dit provisorisch geklungel af.

Nu begrijp ik dat ik 2 opties heb: een externe mediaplayer, of een HTPC. Klopt dit? Zijn er nog meer opties?

Stel ik dat ik voor een van deze kies, hoe zit dit dan met het geluid? Ik begrijp dat de indelingen die ik noem gedecodeerd moeten worden alvorens het signaal naar de TV gestuurd kan worden. Bij een mediaplayer is het wellicht een kwestie van kijken of de mediaplayer DTS ondersteunt. Maar wat is de beperkende factor bij een HTPC, heb ik bepaalde hardware nodig voor DTS geluid? Of is de software (bijv. Kodi) de beperking? Ik weet dat ik met Kodi op mijn reguliere Windows PC wel DTS bestanden kan afspelen.

En wat zijn de mogelijkheden als ik later het geluid naar een 5.1 set wil laten gaan, i.p.v. naar de 2.0 ingebouwde speakers van de TV? Moet ik bij een mediaplayer/HTPC rekening houden met aansluitingen? Ook lees ik iets over een AV receiver tussen de mediaplayer/HTPC en een 5.1 speaker set. Maar dat zou dan weer een extra apparaat zijn. Hoe werkt deze constructie precies?

Dan nog een laatste puntje, mijn schijven zijn helemaal vol. Ik overweeg een NAS, maar ik zie geen enkele NAS die DTS kan afspelen. Kijk ik ergens overheen?

Ik stel misschien wat veel open vragen tegelijk, maar laat gerust weten als ik specifieker moet zijn. Ik hoop in dit topic wat meer inzicht te krijgen in de mogelijkheden, zodat ik daar zelf prijzen bij kan gaan zoeken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• S1NN3D
  • Registratie: Oktober 2011
  • Niet online
Ik denk dat elke mediaspeler die je zult kopen wel overweg kan gaan met DTS audio tracks. En met een HTPC is ook alles wel mogelijk. Zolang je het geluid van je televisie gebruikt, heeft het echter geen toegevoegde waarde.

Als je een 5.1 set zou kopen, moeten deze aangestuurd worden. En daar koop je dan een receiver voor. Je mediaspeler/htpc sluit je daar met een hdmi kabel op aan. Ook nog een hdmi-kabel tussen die receiver en je tv en klaar. Dit is basic informatie, Google eens wat een receiver allemaal kan.

Dat je bij de meeste NAS-modellen niets van DTS ziet staan is logisch. Het zijn namelijk opslag devices en geen mediaspelers. Dit zijn 2 verschillende functionaliteiten die je in mijn ogen ook beter gescheiden kan houden. Synology en QNAP hebben bijvoorbeeld wel enkele modellen met een hdmi aansluiting maar zelf zou ik daar niet voor kiezen. Maakt je minder flexibel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Oscar Whiskey
Maar, waarom die tussenkomst van die AV receiver? Die dingen kosten al snel 400 of meer, en dan heb ik de mediaplayer/HTPC zelf niet. Ik begrijp dat een AVR DTS e.d. kan afspelen via de daarop aangesloten speakers. Maar is het niet mogelijk om een speaker set op de HTPC aan te sluiten en deze de DTS sporen te laten decoderen en naar de speakers sturen? Want volgens mij is dat wat mijn huidige PC doet bij het afspelen van DTS..

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• wagenveld
  • Registratie: Februari 2002
  • Niet online
Speakers hebben versterking nodig, dat is dus in de eerste plaats de rol van een AV receiver. Dat ie daarnaast ook DTS etc kan decoderen is met een HTPC niet zo heel spannend maar maakt het aansluiten van het geheel vooral makkelijker.
Je kunt natuurlijk speakers rechtstreeks op de HTPC aansluiten, maar dan heb je het over een PC speakersetje met ingebouwde versterker. Als de geluidskwaliteit daarvan voldoende voor jou is dan is dat ook prima natuurlijk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Oscar Whiskey
OK, hier maak ik dus uit op dat het geluid van een 5.1 PC speaker set minder is dan het geluid van een 5.1 speaker set + AC receiver. Alleen hebben we het dan ook over andere prijzen :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• S1NN3D
  • Registratie: Oktober 2011
  • Niet online
Een receiver kan ook minder kosten dan € 400; zeker als je een jong gebruikt exemplaar neemt.
Maar als je dat perse niet zou willen, kan het ook nog wel. Als je een actieve speakerset zou kopen van bijvoorbeeld Logitech. Ben je qua kwaliteit en mogelijkheden wel minder goed af.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Oscar Whiskey
Gisteravond op het idee gekomen om een oude laptop te formatteren, 8.1+Kodi erop en via HDMI direct naar de TV. Werkt tot nu toe erg goed met iPhone als afstandbediening.

Ik stel mij zo voor dat dit is wat ik ook zou ervaren als ik een dedicated HTPC koop/maak?

[ Voor 21% gewijzigd door Oscar Whiskey op 07-06-2016 11:18 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• kroegtijger
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 13-09 14:14
Oscar Whiskey schreef op dinsdag 07 juni 2016 @ 11:10:
Gisteravond op het idee gekomen om een oude laptop te formatteren, 8.1+Kodi erop en via HDMI direct naar de TV. Werkt tot nu toe erg goed met iPhone als afstandbediening.

Ik stel mij zo voor dat dit is wat ik ook zou ervaren als ik een dedicated HTPC koop/maak?
Dat principe is inderdaad hetzelfde. Wel zou ik ervoor kiezen om, mocht de mogelijkheid er zijn, je HTPC / laptop aan je receiver te knopen in plaats van aan je TV. TV's hebben vaak geen licentie om DTS Passthrough te doen, waardoor je dus DTS (en uiteraard alle HD-audio-formaten) moet gaan downmixen naar stereo toe om toch geluid te kunne hebben. DD51 wordt door de meeste tv's wel ondersteund.

Wat bediening betreft kan je dat inderdaad via een app op je telefoon doen. Iets mooier is naar mijn mening het gebruik van een CEC-adapter waardoor je de remote van je receiver of TV als remote voor je HTPC kan gaan gebruiken.

Mocht je toch nog twijfels hebben over of dit is wat je wil, dan zou je kunnen overwegen om een Raspberry Pi 3 aan te schaffen. Die geeft je voor grofweg 90% alle mogelijkheden van een volwaardige HTPC, inclusief CEC, maar voor slechts een fractie van de prijs. Voor veel mensen volstaat dat prima mits je over mogelijkheden voor storage beschikt, zoals een NAS of een externe HDD.

iRacing Profiel

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Oscar Whiskey
Inmiddels heb ik mij verder ingelezen in AV receivers en speakersets. De PC setjes die je evt (bij aanwezige aansluitingen) direct op een HTPC kan aansluiten gaan inderdaad niet veel meer bieden dan de 2 speakers in mijn TV. Om de uitbreidingen en voornamelijk de kosten daarvan wat uit te smeren wil ik in eerste instantie de DTS bestanden gewoon afgespeeld hebben op de TV met ingebouwde speakertjes. De HTPC zal dus moeten blijven decoden en downmixen naar 2.0.

Wat ik begrijp kan Kodi op een HTPC dit dus wel, maar een Pi en mediaplayer in een NAS kunnen DTS niet decoden, alleen maar direct doorgeven als digitaal spoor waardoor het ontvangende apparaat DTS moet kunnen decoden en dat kan mijn TV niet. Ik begrijp dat dit laatste (het 1:1 doorgeven) passthrough of bitstreaming heet.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• kroegtijger
Oscar Whiskey schreef op dinsdag 07 juni 2016 @ 13:16:
Inmiddels heb ik mij verder ingelezen in AV receivers en speakersets. De PC setjes die je evt (bij aanwezige aansluitingen) direct op een HTPC kan aansluiten gaan inderdaad niet veel meer bieden dan de 2 speakers in mijn TV. Om de uitbreidingen en voornamelijk de kosten daarvan wat uit te smeren wil ik in eerste instantie de DTS bestanden gewoon afgespeeld hebben op de TV met ingebouwde speakertjes. De HTPC zal dus moeten blijven decoden en downmixen naar 2.0.
Heel kort door de bocht kan je dan wel stellen dat je daar dan dus verder niet naar hoeft te kijken. Zorg ervoor dat als je gaat investeren in een receiver dat deze in ieder geval dus HDMI inputs en output(s) kent en dan zou het verder normaal gesproken althans gewoon moeten gaan functioneren.
Wat ik begrijp kan Kodi op een HTPC dit dus wel, maar een Pi en mediaplayer in een NAS kunnen DTS niet decoden, alleen maar direct doorgeven als digitaal spoor waardoor het ontvangende apparaat DTS moet kunnen decoden en dat kan mijn TV niet. Ik begrijp dat dit laatste (het 1:1 doorgeven) passthrough of bitstreaming heet.
Passthrough is in dit verband kortweg het blindelings doorgeven van je signaal, in dit geval dus DTS, aan een ander device. Normaal gesproken een receiver. Stel dat je opstelling zou bestaan uit een TV waaraan je op de HDMI-input een HTPC / mediaspeler hangt, en op de optical output van je TV je receiver aansluit. Het doorgeven van het DTS signaal vanaf je HTPC via je TV naar je receiver is passthrough, en dat is dus bijna nooit mogelijk voor DTS in verband met licenties. Voor de HD-signalen is dit überhaupt niet mogelijk aangezien de bandbreedte van optisch / coaxiaal niet volstaat hiervoor en ben je "veroordeeld" tot HDMI-verbindingen.

Een volwaardige HTPC heeft inderdaad geen enkele moeite met downmixen van de diverse digitale streams. Of dat voor de nieuwere Raspberry Pi 3 ook geldt durf ik niet te zeggen; heb ik eigenlijk nog niet getest. Op een Pi 1 was het in ieder geval een no-go inderdaad, en ik vermoed dat het voor een NAS/Mediaspeler-combinatie ook geen succes gaat opleveren aangezien de CPU's die hierin zitten vaak te traag zijn om dit goed te kunnen verwerken.
Alternatief is dan om je films die over dergelijke audiosporen beschikken en niet over een 2.0 signaal te converteren met bijvoorbeeld handbreak zodat je mediaspeler niet hoeft te downmixen.

iRacing Profiel

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jopie
  • Registratie: Juli 1999
  • Laatst online: 10:08
Wat heb je in dit geval aan een nas en een media speler als je geen netwerk aansluiting bij de tv hebt? Of wil je alles over wifi doen? 4k over wifi lijkt me niets.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kroegtijger
jopie schreef op dinsdag 07 juni 2016 @ 15:22:
Wat heb je in dit geval aan een nas en een media speler als je geen netwerk aansluiting bij de tv hebt? Of wil je alles over wifi doen? 4k over wifi lijkt me niets.
Indien je de storage lokaal houdt hoeft dat natuurlijk geen probleem te zijn. Je bent dan uiteraard wel veroordeeld tot het vervoeren van je content daar naartoe via bijvoorbeeld een externe hdd of een usb-stick. Daar is uiteraard geen andere oplossing in mogelijk als er geen enkele vorm van connectiviteit mogelijk is.

Streaming content over wifi is meestal inderdaad een slecht plan. Zelfs voor 1080p begin ik er niet aan, laat staan voor 4k-content.

iRacing Profiel

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Oscar Whiskey
Als ik de Wifi HTPC (die laptop dus) een speedtest laat uitvoeren heb ik een stabiele 70Mbit met af en toe een dip tot 60Mbit op 2.4Ghz, 40MHz breedte geforceerd. Gisteren 3 afleveringen 1080p x264 DTS gekeken en dat ging goed.

Ik vermoed dat een NAS -kabel- Router -wifi- HTPC de definitieve optie moet worden. In beginsel provisorisch op deze laptop, en wellicht later op een nieuwe mini-PC. Op dit moment streamt de HTPC de media van verschillende schijven die in mijn reguliere PC zitten, dus ook bekabeld van PC naar Router, en wifi van Router naar HTPC.

Als ik een NAS zou aanschaffen, hoeft deze in principe geen mediaserver of andere functionaliteiten te hebben, zo lang de array maar gewoon als netwerkschijf in Windows gezien kan worden door de HTPC. Of zie ik dan iets over het hoofd?

Wel zou het veilig zijn als de HTPC zoveel mogelijk data al voorruit streamt/buffert tijdens het afspelen. Voor mijn part de hele film, zolang het afspelen maar niet negatief beïnvloed wordt. Wellicht dat hier instellingen voor zijn in Kodi, heb ik nog niet naar gekeken.

[ Voor 14% gewijzigd door Oscar Whiskey op 07-06-2016 16:30 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• kroegtijger
Oscar Whiskey schreef op dinsdag 07 juni 2016 @ 16:28:
Als ik de Wifi HTPC (die laptop dus) een speedtest laat uitvoeren heb ik een stabiele 70Mbit met af en toe een dip tot 60Mbit op 2.4Ghz, 40MHz breedte geforceerd. Gisteren 3 afleveringen 1080p x264 DTS gekeken en dat ging goed.
Het is ook niet gezegd dat het niet mogelijk is hoor. In theorie heb je ruimschoots genoeg bandbreedte op wifi. In de praktijk blijkt echter dat de stabliteit soms nog wel eens te wensen over laat. Vanuit oogpunt van stabiliteit en betrouwbaarheid is een bekabelde verbinding daarom ook met afstand de beste keuze. Mocht dat niet mogelijk zijn en is wifi echt het enige beschikbare, dan moet het maar via wifi uiteraard.

Naar mijn mening moet je wifi dan ook eigenlijk alleen maar willen toepassen bij mobiele oplossingen, zoals tablets, telefoons, en laptops. Bij devices die altijd op dezelfde plek staan is het trekken van een kabel toch wel best practice.
Ik vermoed dat een NAS -kabel- Router -wifi- HTPC de definitieve optie moet worden. In beginsel provisorisch op deze laptop, en wellicht later op een nieuwe mini-PC. Op dit moment streamt de HTPC de media van verschillende schijven die in mijn reguliere PC zitten, dus ook bekabeld van PC naar Router, en wifi van Router naar HTPC.
Ook daar geldt dus dat als je een kabel kan trekken het advies toch wel is om die kabel dan ook te trekken. Als het écht niet anders kan, dan maar via wifi.
Als ik een NAS zou aanschaffen, hoeft deze in principe geen mediaserver of andere functionaliteiten te hebben, zo lang de array maar gewoon als netwerkschijf in Windows gezien kan worden door de HTPC. Of zie ik dan iets over het hoofd?
Dat is uiteraard afhankelijk van hoe je HTPC wordt opgebouwd. Je kan bijvoorbeeld ook voor NFS kiezen, en überhaupt geen samba-shares gebruiken en zo zijn er nog wel wat andere mogelijkheden. Zonder achtergrondinformatie van de situatie valt daar niet zo heel veel over te zeggen, maar er zijn vele wegen die naar Rome leiden in dit verband.
Wel zou het veilig zijn als de HTPC zoveel mogelijk data al voorruit streamt/buffert tijdens het afspelen. Voor mijn part de hele film, zolang het afspelen maar niet negatief beïnvloed wordt. Wellicht dat hier instellingen voor zijn in Kodi, heb ik nog niet naar gekeken.
je kan qua buffering inderdaad wel wat spelen ermee, maar de mogelijkheden daarin zijn wat beperkt en over het algemeen ook niet nodig. Daar zou ik me voor alsnog niet druk over maken. Je hebt inmiddels al een proof of concept. Je laptop vervangen voor een HTPC en je PC waar nu je content op staat vervangen voor een NAS verandert aan de setup verder vrijwel niets. Het concept blijft hetzelfde.

iRacing Profiel

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Oscar Whiskey
OK, iedereen bedankt voor de bijdrage. Redelijk veel opgestoken over HTPCs en aansluitmogelijkheden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jesco_white
  • Registratie: Februari 2009
  • Laatst online: 14-09 17:17
Als je je geluid niet over een receiver laat lopen maar via je 2 tv-speakers, waarom wil je dan zo graag vasthouden aan allerlei DTS varianten? Naar mijn idee ben je dan meer gebaat bij een videobestand met een goede stereo audiotrack, die niet gedownmixt hoeft te worden. Ik zou op zoek gaan naar een mooi gebruikt 5.1 setje (receiver + speakers), het liefst één met HDMI input zodat je daar je laptop of later je mediaplayer op aan kunt sluiten. Dan je tv via HDMI output van je setje aansluiten. Je geluid wordt dan via je 5.1 setje afgespeeld, dat moet zelfs bij een goedkoop setje al een stuk beter klinken dan je tv speakers.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kroegtijger
jesco_white schreef op donderdag 09 juni 2016 @ 16:44:
Als je je geluid niet over een receiver laat lopen maar via je 2 tv-speakers, waarom wil je dan zo graag vasthouden aan allerlei DTS varianten? Naar mijn idee ben je dan meer gebaat bij een videobestand met een goede stereo audiotrack, die niet gedownmixt hoeft te worden.
Qua geluidskwaliteit is dat inderdaad wel het beste, echter gaf TS aan om een upgrade in de toekomst te willen gaan doen en dus is het wel handig om in ieder geval wel voorbereid te zijn erop.
Ik zou op zoek gaan naar een mooi gebruikt 5.1 setje (receiver + speakers), het liefst één met HDMI input zodat je daar je laptop of later je mediaplayer op aan kunt sluiten. Dan je tv via HDMI output van je setje aansluiten. Je geluid wordt dan via je 5.1 setje afgespeeld, dat moet zelfs bij een goedkoop setje al een stuk beter klinken dan je tv speakers.
Je kan "het liefst" wel schrappen, want zonder HDMI-aansluitingen ga je het maar moeizaam goed werkend kunnen krijgen. Natuurlijk kan je via optical of coaxial naar je receiver gaan, maar vaak dat audio/video dan weer out-of-sync raakt, en heb je dus ook het nadeel van continue van instellingen te moeten veranderen (dus tv op externe input, receiver naar input van het device etc). Niet echt praktisch dus. De HD-audio formaten houden uberhaupt dan al op, aangezien je daar de bandbreedte van HDMI voor nodig hebt.

In de V&A kom je van tijd tot tijd nog wel eens wat tegen inderdaad en is ten opzichte van de speakers in een TV vaak al wel een grote sprong voorwaarts. Hou er wel rekening mee dat de speakers vaak een behoorlijke kostenpost met zich mee brengen. 2x front, 2x rear, center en sub hakken er vaak flink in.
Hou ook rekening met de plaatsing van je speakers. Je kan nog zo'n geweldige hardware kopen, maar als de speakers niet op de juiste plek staan, de akoestiek van de ruimte belabberd is, etc dan kan zelfs de beste speaker nog enorm slecht klinken.

iRacing Profiel

Pagina: 1