Toon posts:

PC start op zonder beeld met Q-code b2

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Hallo allemaal

Ik had gisteren een zeer vaag probleem: ik startte mijn PC op (die ik een uur daarvoor had uitgezet) en ik kreeg geen beeld. Het lichtje van de monitor bleef pinken (doet het altijd als het standby staat) maar het gaf geen melding van 'geen signaal' of dergelijke. Op het moederbord zag ik Q-code b2. Mijn eerste reactie was op de knop drukken na het wachten van ongeveer 10 seconden, dus dat deed ik en de PC viel meteen uit. Na dan terug op de knop te drukken startte hij gewoon op. Ik heb het open gedaan om alle aansluitingen aan te voelen maar alles stak nog steeds goed.

Alles werkt nu perfect, maar nu tingelt het autisme in mijn hoofd een beetje: heb ik te snel gehandeld? Was mijn bios misschien bezig met iets? Of wat kon dit probleem veroorzaken? Moet ik bang zijn dat er iets scheelt of zou ik alles nogmaals herinstalleren van mijn pc? (net enkele dagen geleden al gedaan)

Ook Google maakte me niet bepaald wijzer want blijkbaar kan zowat elk onderdeel aan de basis van dit probleem liggen.

Specs:
i7-6700K
GTX 760 (enkele weken geleden tweedehands aangeschaft ter vervanging tot Pascal)
16GB DDR4 2666MHz
Seasonic G-550
Alle BIOS settings stock

Alvast dank!

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Over Qcodes kan ik je dit zeggen. Een moederboard werkt een lijst af om te kijken of het systeem compleet is en of de boot succesvol is. Zelf heb ik een Asus VII Formula moederboard en tot vorige week had ik nooit naar de Qcodes gekeken, totdat mijn pc dus op mijn bureau kwam te staan. Dit gaf mij ook stress omdat ik net alle kabels had vervangen door cable mod kabels.

Dit zijn de Qcodes die ik kreeg:

00 = Not used
08 = System Agent Initialization after micro code loadin
10 = PEI Core is started
29 = OEM pre-memory initialization codes
25 = OEM pre-memory initialization codes
26 = OEM pre-memory initialization codes
88 = OEM DXE initialization codes
41 = OEM post memory initialization codes
19 = Pre-memory PCH initialization is started
15 = Pre-memory System Agent initialization is started
21 = OEM pre-memory initialization codes
55 = Memory not installed
36 = CPU Post-memory initialization
32 = CPU Post-memory initialization
4F = DXE IPL is started
60 = DXE Core is started
61 = NVRAM initialization
78 = ACPI Module initialization
83 = OEM DXE initialization codes
6A = System Agent DXE SMM Initialization is started
91 = Driver connecting is started
96 = PCI Bus Assign Resources
62 = Installation of the PCH Runtime services
AE = Legacy Boot event
AO/ A0 = IDE initialization is started

Nu wist ik dat AO of A0 (is maar net hoe je het bekijkt ) ALL OK betekend. Er is dus niks aan de hand. Het systeem doorloopt zijn cyclus gewoon.

Echter schrok ik toen mijn PC in slaapmodus gegaan was en het moederboard in plaats van een ALL OK de Qcode 30 gaf. Na onderzoek bleek dit dus standaard te zijn na de slaapmodus bij mij.

Hoop dat dit je helpt :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tens
  • Registratie: Maart 2006
  • Laatst online: 19:26
Wat Polyusko zegt; niet alle codes zijn foutmeldingen, meer een statusrapport.
Omdat het niet meer voorkomt, en dus niet reproduceerbaar is zou ik er op dit moment geen probleem van maken.

if you are neutral in a situation of injustice you have chosen the side of the oppressor