Router advies gezocht voor een WiFi-grootverbruiker

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• thesinsher
  • Registratie: Augustus 2010
  • Laatst online: 20-02-2023
Ik zoek een router die zeer sterk op WiFi is. Ik woon nogal ruim en we gebruiken veel PC's tegelijk. Meestal zijn alle PC's tegelijk in gebruik. Ik heb een 100Mbps glasvezel abonnement bij KPN en gebruik de originele KPN modem.

Mijn huidige situatie:

Begane grond:
- 1 netwerk printer
- 1 bedraadde PC
- 4 PC's op WiFi

Bovenverdieping:
- 1 netwerk printer
- 6 PC's op WiFi

En 7 verschillende smartphone's op WiFi.
Veel van de apparaten ondersteunen ook WiFi-AC.

Ik gebruik op dit moment 1 Apple Airport v5 BaseStation (in de meterkast) en 1 goedkope Icidu router op de begane grond. Ik heb het netwerk aan elkaar gekoppeld (bekabeld) en het werkt als één geheel netwerk want de netwerk printers moeten immers vanaf elke PC benaderd kunnen worden.

Het probleem
Het netwerk valt ontzettend vaak weg. Het is bovendien ook erg traag. YouTube kijken zit er bijvoorbeeld al niet in.

Wat heb ik geprobeerd?
Ik heb met een WiFi-spectrum analyzer tool (van de KPN modem) gekeken welke kanalen het minst bezet zijn en ik heb op die kanalen het WiFi ingesteld.

Op de pricewatch heb ik naar prijzige routers gekeken en dan naar de reviewers, maar ik zie konstant dat er wel wat mee mis is.

Wat wil ik?
Ik zoek een oplossing om ons allemaal te kunnen voorzien van een stabiel netwerk. Het WiFi mag niet weg vallen namelijk en het mot snel genoeg zijn om YouTube op 480p te kunnen kijken zonder dat anderen er last van hebben. Ik wil het liefst een zo simpel mogelijke oplossing.

Ik vind onderstaande router wel interessant vanwege de makkelijke interface.
pricewatch: Synology RT1900ac

Mijn budget ligt open. Het moet gewoon werken namelijk.

[ Voor 7% gewijzigd door thesinsher op 06-06-2016 10:28 ]

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Frogmen
  • Registratie: Januari 2004
  • Niet online
Ga eerst eens met een wifi scanner op een laptop kijken hoe druk het is met wifi op de verschillende plekken in huis. Misschien kom je al tot de conclusie dat een ander kanaal kiezen al voldoende is. Als het erg druk is zou ik kiezen voor meer AP in het huis en deze bekabeld aansluiten. Indien mogelijk vaste PCs printers etc zoveel mogelijk bekabelen.
Voor apple is Debookee een goede scanner.

Voor een Tweaker is de weg naar het resultaat net zo belangrijk als het resultaat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NeHoX
  • Registratie: Mei 2005
  • Laatst online: 09-09 07:31

NeHoX

Gamer + PV

23x330Wp NNO & 8x405Wp op Zuid = 10.830Wp

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• redbullet
  • Registratie: December 2011
  • Laatst online: 26-12-2024
zou powerline niet een oplossing kunnen zijn?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Clifdon
  • Registratie: Juni 2006
  • Laatst online: 20:48
Als je wifi wilt hebben en zeker met hoge snelheden. Dan wil je gewoon goed ontvangst en niet op het randje zitten.
Ik adviseer dan ook als je 'ruim' woont om op strategische plekken 2 of 3 accespoints op te hangen. Deze zullen dan wel bedraad aangesloten moeten worden. In bijna elk huis zijn hier wel mogelijkheden voor te vinden. Neem het vervangen van de kabel in een oude telefoonaansluiting of onder de vloer door een kabel leggen. Over het algemeen weet een installateur wel hoe hij dergelijke truucjes uit moet voeren.

In principe is 480p YT helemaal niet zo zwaar dus dat moet met een goede dekking te bereiken zijn.
Nu ik dit zo typ, weet je zeker dat je een probleem hebt met wifi dekking en niet een probleem met het wegvallen van de internetverbinding? Met andere woorden, blijft bedraad internet wel gewoon altijd werken?

EDIT:
Welke KPN modem heb je? Experiabox V10?

EDIT2:
Net even gekeken. Ik zit zelf met 25 draadloze apparaten in huis. Van Sonos spelers tot raspberry pi's en natuurlijk een hoop telefoons. Ik heb echter wel 5 accespoints van Cisco hangen om de boel een beetje dekkend te krijgen. Een deel van de kelder heeft zelfs nog geen dekking.

[ Voor 16% gewijzigd door Clifdon op 06-06-2016 10:56 ]

Always look on the bright side of life.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• maarud
  • Registratie: Mei 2005
  • Laatst online: 23:31
Ik zou persoonlijk richting de Unifi AP's gaan kijken. Als je daar twee van aanschaft, eentje per verdieping, kom je al een heel eind denk ik. Wel in de open lucht hangen, wat in een meterkast is natuurlijk ook niet echt bevorderlijk voor het signaal.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• borft
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 15-09 16:33
Volgens mij ben je trouwens opzoek naar een Access Point (AP) en niet een router ;)

Mijn advies:
1. Daar waar mogelijk bedraad aansluiten, draadloos/wifi zla altijd trager zijn
2. hang 2 AP's op, werk beter dan 1 die heel hard moet zenden
3. zorg voor een dual band AP (dus 1 met 2 radio's)
4. sluit je AP's bedraad aan

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• VVV-007
  • Registratie: Juli 2003
  • Laatst online: 05-05 15:36
Gezien je experiabox al de router is en je deze bij KPN niet heel eenvoudig kan vervangen door je eigen router (kan wel maar simpel is dat niet echt te noemen) kun je het beste accespoints (bij) plaatsen. Dat kunnen 'echte' acespoints zijn, of een router in accespoint modus.

KPN heeft een accespoint te koop voor 50 euro per stuk welke zowel 2.4 als 5 ghz (en ook AC) ondersteunt. zie dit topic voor meer info KPN WiFi Versterker DualBand - Arcadyan WA9117AAC23-99

Let wel dat je de accespoint(s) bedraad moet aansluiten op je router (je kunt op de KPN accespoints ook gelijk weer 3 extra apparaten bedraad (gigibit) aansluiten dus het is prima mogelijk om 'door te lussen'
is een netwerk kabel ECHT niet mogelijk, dan kun je powerline overwegen (maar ik adviseer sterk om een netwerk kabel te leggen omdat dat gewoon altijd werkt).
Indien mogelijk zou ik persoonlijk ook de vaste pc's voorzien van een bekabelde aansluiting vanwege de hogere snelheid en betrouwbaarheid (en dat geeft op de wifi ook weer meer ruimte voor de apparaten die alleen draadloos kunnen), maar zelfs met alles draadloos moet youtube streamen prima gaan werken.

Je bent vaak beter af met meerdere AP's dan om alles te proberen te bereiken met 1 grote omdat het zendvermogen toch is vast gesteld op maximaal 100 mw, dus indien nodig zou ik adviseren om meerdere AP's te plaatsen. Zeker met glasvezel moet dat dan prima gaan werken. Daarnaast is het AP van KPN relatief goedkoop en zit je niet met instellingen enz. Gewoon inpluggen, wifi wachtwoord instellen en klaar. Met routers moet je oppassen dat als je dat verkeerd doet dat je dan juist "splitsingen" in je netwerk krijgt wat je al aangeeft wat je niet wilt.

Voor het beste bereik moet je een beetle letten op waar je de AP's plaatst. Over het algemeen is op hoogte (ca 2 meter) met zo min mogelijk obstakels tussen het AP en je apparaten het beste, maar dit is niet altijd mogelijk/wenselijk (het oog wil ook wat). Maar dat hangt verder ook sterk van je huis (maten + bouwmaterialen) en omgeving af (veel andere wifi netwerken welke (kunnen) storen of niet).

[ Voor 10% gewijzigd door VVV-007 op 06-06-2016 15:23 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• johnkeates
  • Registratie: Februari 2008
  • Laatst online: 04-07 16:30
Je hebt twee opties:

- KPN WiFi ding wat eerder aangehaald is (kost weinig)
- Ubiquiti (kost normaal bedrag voor goed spul, denk aan Ubiquiti UniFi AP-AC LITE (1-Pack) voor c.a. 90 euro)

In allebei de gevallen kan je er alvast van uit gaan dat je het beste resultaat krijgt als je tussen de apparaten netwerkkabels gebruikt en geen 'repeaters' of 'powerline' zaakjes.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• chaoscontrol
  • Registratie: Juli 2005
  • Laatst online: 23:58
Vraag aan KPN gewoon een nieuwe router, waarschijnlijk heb je een oude model en die doen het over het algemeen minder goed met wifi.

Inventaris - Koop mijn meuk!

Pagina: 1