Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Hallo allemaal, ik ben nieuw hier op Tweakers. Ik weet eigenlijk niet hoe ik moet beginnen met deze topic en/of wat ik moet zeggen, maar hier komt ie.

Ik heb een soort van onzekerheid. Ik doe MBO ICT niveau 3 (Medewerker beheer ICT), ik heb bijna mijn diploma (Moet alleen nog 1 examen herdoen, waarvoor ik hard zit te oefenen).

Een tijdje geleden had ik met mijn trajectbegeleider over doorstudeermogelijkheden gehad, echter zegt hij dat doordat ik moeite heb met overzicht houden, dat niveau 4 niet haalbaar is (De leraar heeft geen pik op mij.) (Even voor de duidelijkheid: door medische redenen heb ik moeite met plannen, organiseren en overzicht houden, had zelf erg graag naar MBO 4 willen stromen, maar mijn opleiding laat het niet toe).

Nu dat ik bijna mijn diploma heb, kan ik in principe werk zoeken. Maar op vacaturesites vragen ze met ICT meestal niveau 4 en/of HBO. Niveau 3 heeft bijna niks met vacatures op internet. Ik wil HEEL graag gaan werken en certificaten halen, maar waar is de kans voor mensen die niveau 3 hebben en niet verder kunnen? Eisen lopen hoger en hoger op met banen en ik weet niet wat ik er mee moet. Ik wil ook eventueel inkomen kunnen hebben.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Megajr
  • Registratie: Mei 2005
  • Laatst online: 03-12-2024
Verwijderd schreef op maandag 06 juni 2016 @ 00:02:
(Even voor de duidelijkheid: door medische redenen heb ik moeite met plannen, organiseren en overzicht houden, had zelf erg graag naar MBO 4 willen stromen, maar mijn opleiding laat het niet toe).
Biedt je school niet iets aan voor leerlingen met een 'rugzakje'? Daar zou je voor in aanmerking kunnen komen als je door ADD/ADHD of als je op het autistische spectrum zit. Of misschien buiten school om extra ondersteuning krijgen?

Ik zou als je de kans hebt minimaal MBO4 afmaken en veel andere tweakers zullen je op z'n minst HBO aanraden maar als jij denkt dat je dat niet aan kunt zou ik dat laten zitten.

Acties:
  • +8 Henk 'm!

• Mandrake466
  • Registratie: Oktober 2005
  • Laatst online: 28-07 09:44
Laat je niks wijs maken.

Als je verder wil studeren moet je het gewoon doen. Je kan het altijd proberen.

Windows 11 Pro, I7-12700K, MSI MPG Z690 EDGE WIFI DDR4, MSI RTX 3090 TI Suprim X 24G, Noctua NH-D15 chromax black, Corsair Vengeance LPX 3200C16 128GB, Seasonic Prime TX-850, Samsung 980 Pro 2TB, Fractal Design Torrent

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rednas_N
  • Registratie: September 2010
  • Laatst online: 20:23
Ik denk inderdaad ook dat je gewoon niveau 4 moet gaan proberen, het zou me niks verbazen als het verschil met niveau 3 en 4 niet zo heel groot is. Als je het echt wil dan kan je het ook gewoon!

Just do it.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Piet_Piraat7
  • Registratie: September 2011
  • Laatst online: 20:55
Ik zie in je bericht duidelijk de motivatie om door te studeren. Zoek een school die de juiste begeleiding kan bieden bij het overzicht houden en je komt er vast wel :). Niveau 4 / HBO heeft inderdaad een stuk meer aanbod.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Invisible_man
  • Registratie: Juni 2006
  • Laatst online: 21:13
Even voor de duidelijkheid: door medische redenen heb ik moeite met plannen, organiseren en overzicht houden.
Houd er wel rekening mee dat HBO juist op dit vlak meer van je vraagt en dat de bijbehorende banen dit ook doen. Op het HBO wordt alles veel minder voorgekauwd dan op het MBO en wordt er meer eigen verantwoording en inzicht verwacht. Niet dat je het daarom maar niet moet proberen als je de mogelijkheid hebt (wij kennen je verder niet, dus kunnen je daarop echt niet beoordelen), maar even iets om in het achterhoofd te houden.

Maar niet geschoten is altijd mis, dus ik zou als ik jou was eerst niveau 4 halen (moet je hebben voor naar het HBO te gaan toch?) en dan het gewoon proberen op het HBO.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DjVe
  • Registratie: September 2007
  • Laatst online: 19:19

DjVe

Hatsaflats!

Een school mag je wel adviseren, maar je nooit de mogelijkheid ontnemen. Is het geen idee om met je niveau 3 nu een baan te zoeken en (eventueel na een tijdje) te beginnen met een werk-leer traject? Vaak ga je dan 1 dag per week naar school en daarnaast loop je dan een aantal dagen per wek (betaalde) stage. Voor een bedrijf is dat interessant want ze kunnen jou vormen en ze hebben financieel een voordeel door jou als stagiaire aan te nemen. Jij leert lekker bij, maar krijgt wel betaald :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 418O2
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 13:58
Mandrake466 schreef op maandag 06 juni 2016 @ 08:04:
Laat je niks wijs maken.

Als je verder wil studeren moet je het gewoon doen. Je kan het altijd proberen.
Enerzijds wel, maar als je moeite hebt met overzicht, plannen en organiseren moet je daar wel serieuze hulp bij zoeken, want dat gaat je met een baan wel opbreken

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• Glashelder
  • Registratie: September 2002
  • Niet online

Glashelder

Anti Android

Uhm, ik heb zelf eerst MBO 3 en 4 gedaan waarna ik ben doorgestroomd naar het HBO.

Om MBO niveau 4 te doen zie ik met jouw 'gebreken' geen bezwaar. Want laten we eerlijk zijn (en dit is niet lullig bedoeld) maar MBO's voeren voornamelijk uit. Die hoeven niet te gaan zitten plannen en organiseren. En verder vond ik het verschil tussen niveau 3 en 4 heel klein. Ik zou eigenlijk niet eens kunnen zeggen wat het verschil was :D

Op het HBO is het een ander verhaal. Daar ben je voornamelijk bezig met het in toon houden van projectgroepjes en leden die niet willen meewerken :F

PV 4915wp op oost, 2680 wp op west, 1900 wp op zuid. pvoutput - AUX 8 kW bi bloc

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Invisible_man
  • Registratie: Juni 2006
  • Laatst online: 21:13
Glashelder schreef op maandag 06 juni 2016 @ 08:19:
Op het HBO is het een ander verhaal. Daar ben je voornamelijk bezig met het in toon houden van projectgroepjes en leden die niet willen meewerken :F
offtopic:
En hoe frustrerend dat ook is, het omgaan daarmee is een ideale les voor hoe je daar straks in het bedrijfsleven met om moet gaan 8)

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• GH45T
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 20:48
Ongeveer 10 jaar geleden zat ik in dezelfde situatie als TS. MBO niveau 3 aan het afronden of net afgerond, precies weet ik het niet meer. MBO niveau 4 was haalbaar volgens docent welke min of meer een mentor functie had, maar HBO zou te hoog zijn gegrepen. Over enkele andere leerlingen was deze docent lyrisch en die zouden makkelijk HBO aankunnen. Enfin, we zijn met een groepje uit onze klas destijds naar het HBO gegaan inclusief 1 van de leerlingen welke makkelijk HBO zou kunnen halen. Ik heb de studie met glans binnen 3,5 jaar afgerond. De leerling welke het makkelijk aan zou kunnen heeft zijn propedeuse niet gehaald en is bij gebrek aan motivatie na ongeveer 1,5 jaar gestopt.

Als je de wil en doorzettingsvermogen hebt kun je veel bereiken. Ik had ook ooit veel moeite met plannen, weliswaar niet om medische redenen maar het was toch behoorlijk oppassen toen ik met mijn HBO studie bezig was. In de loop der tijd heb ik voor mijzelf een systeem van plannen bedacht wat voor mij werkte en daar heb ik nu nog altijd profijt van op mijn werk.

Resumerend, een advies zegt zeker iets en is vaak goedbedoeld, maar je eigen motivatie en drijfveer zegt vaak veel meer over wat je kunt bereiken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Glashelder
  • Niet online

Glashelder

Anti Android

Invisible_man schreef op maandag 06 juni 2016 @ 08:22:
[...]

offtopic:
En hoe frustrerend dat ook is, het omgaan daarmee is een ideale les voor hoe je daar straks in het bedrijfsleven met om moet gaan 8)
offtopic:
Absoluut waar. Maar vandaar ook 'op het HBO is het een ander verhaal' :p Al wil ik HBO ook weer niet te ver opkrikken dan nodig is :+

[ Voor 50% gewijzigd door Glashelder op 06-06-2016 08:28 ]

PV 4915wp op oost, 2680 wp op west, 1900 wp op zuid. pvoutput - AUX 8 kW bi bloc

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jip_86
  • Registratie: Juli 2004
  • Laatst online: 21:50
Had vroeger twee klasgenoten een met vwo advies en de ander niet. Na veel praten mochten ze toch samen vwo doen. Aan het einde had die gene zonder het advies zijn vwo gehaald en de ander havo. Zou me dus niet al te veel laten leiden door dat advies.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ernemmer
  • Registratie: Juli 2009
  • Niet online
Straks in de vakantie je ''probleem'' aanpakken en leren hoe je dingen beter kan plannen. Na de vakantie gewoon beginnen met MBO4. Als je het niet probeert krijg je daar later spijt van.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mission
  • Registratie: April 2013
  • Laatst online: 15-09 19:35
Weet niet wat de medische reden is maar;

Ik heb autisme (pdd-nos) en moeite met informatieverwerking en plannen.
Maar ik kon na vmbo meteen beginnen op mbo 4, dit werd mij zelfs aangeraden.

Dus het is onzin dat de school zegt dat jij het niet kan (again ik weet natuulijk niet wat de medische redenen zijn). Je kunt het altijd proberen natuurlijk en als je het haalt dan heb je een veel betere positie op de arbeidsmarkt.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Trommelrem
  • Registratie: Februari 2009
  • Laatst online: 09-11-2021
doordat ik moeite heb met overzicht houden
<knip>
door medische redenen heb ik moeite met plannen, organiseren en overzicht houden
Kom op docent, iedere goede IT'er heeft moeite met overzicht houden. Dat heeft geen medische redenen. Waarom denk je dat ITIL en Prince2 bestaat?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Shunt
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 13:59

Shunt

Boe

Trommelrem schreef op maandag 06 juni 2016 @ 08:58:
[...]

Kom op docent, iedere goede IT'er heeft moeite met overzicht houden. Dat heeft geen medische redenen. Waarom denk je dat ITIL en Prince2 bestaat?
Wat een onzin. Zou je je eigen gebreken gewoon bij jezelf willen houden?

Als jij het gevoel hebt dat MBO4 je wel lukt zoek dan gewoon een andere MBO4 in een andere stad desnoods.
Dit heb ik ook gedaan. Uit eindelijk heb ik daar nog een HBO achter aan geplakt, echter daar kwam ik mij zelf wel erg tegen. Door het VMBO en MBO ben ik extreem lui geworden want dat ging me allemaal te gemakkelijk af en ik heb daar nooit voor hoeven leren wat het lastig maakt om weer te gaan leren als het wel nodig is op het HBO.

Ik weet je medische achtergrond niet maar wellicht kun je juist daar een voordeel uit halen door met de school om de tafel te gaan zitten en daar extra hulp bij in te schakelen.

Game PC
2 Post or Not 2 Post What's the question ?
"If it ain't broken, you didn't try hard enough"

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• musiman
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 13-08 14:04

musiman

Mijn wachtwoord is: Welkom01

Zelf werk ik als IT docent bij een commercieel bedrijf en heb veel ervaring met cursisten die van het MBO, HBO en de universiteit afkomstig zijn.

Mijn advies is die, zoals ik hierboven al meermaals heb mogen lezen, namelijk:
- probeer iets te doen aan jouw zwakte, eventueel d.m.v. het regelen van een rugzakje. Dat laatste is trouwens best lastig, je zult veel testen moeten ondergaan om uiteindelijk in één van de hokjes geplaatst te worden (of niet);
- volg je hart!!!!! Met wilskracht bereik je enorm veel. Zelf heb ik dit traject doorlopen: MAVO, HAVO, HBO, Universiteit. Jij wil heel graag, dus doe het dan ook;
- Niveau 4 is in mijn optiek niet zo zwaar als jouw docent wil doen geloven. Sterker nog, na niveau 4 ga je het bedrijfsleven in en dan leer je pas wat IT is. (en wellicht zie ik je ooit nog eens in één van mijn trainingen ;) )

Ga ervoor!

Make music, not war

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Wat ik hier misschien nog een beetje mis in de reacties is, wees vooral eerlijk met jezelf.

Op jonge leeftijd is dat geen gemakkelijke opdracht maar wees ook vooral realistisch en eerlijk met jezelf. Dromen mag he, maar zorg voor haalbare dromen ;-)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Trommelrem
Shunt schreef op maandag 06 juni 2016 @ 09:04:
[...]

Wat een onzin. Zou je je eigen gebreken gewoon bij jezelf willen houden?
<knip>
Ik weet je medische achtergrond niet maar wellicht kun je juist daar een voordeel uit halen door met de school om de tafel te gaan zitten en daar extra hulp bij in te schakelen.
Prince2 is geen onzin, maar juist heel belangrijk. Het helpt ons overzicht houden waardoor we projecten wel kunnen afronden ondanks de chaos in onze hoofden.

Nee, ik zou de medische redenen juist iets langer achter de hand houden en pas inzetten wanneer het echt nodig is. In dit geval zou ik gewoon de doorstroom naar niveau 4 maken zonder de medische redenen in te zetten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sissors
  • Niet online
Hij zegt toch niet dat Prince2 onzin is, hij zegt dat jouw opmerking dat elke goede IT'er geen overzicht kan houden, en dus als je wel overzicht kan houden je geen goede IT'er bent, onzin is.
Verwijderd schreef op maandag 06 juni 2016 @ 09:07:
Wat ik hier misschien nog een beetje mis in de reacties is, wees vooral eerlijk met jezelf.

Op jonge leeftijd is dat geen gemakkelijke opdracht maar wees ook vooral realistisch en eerlijk met jezelf. Dromen mag he, maar zorg voor haalbare dromen ;-)
Dit. En vooral als je nu toch niet zomaar een baan vindt waar je blij van wordt, ga dan MBO4 proberen. Maar blijf ook wel realistisch met jezelf, het heeft ook geen zin om je kapot te slaan op iets wat gewoon boven je kunnen is, er is niks mis met je eigen grenzen kennen. En als MBO4 lukt, dan kan je alsnog kijken naar wat je daarna gaat doen.

En ja, wilskracht en doorzettingsvermogen is erg belangrijk. Maar dat veranderd niet dat iedereen zijn grenzen heeft. Er wordt nu wel erg makkelijk gedaan dat als je maar hard genoeg je best doet iedereen universiteit kan doen: Dan mogen ze het niveau van die opleidingen weleens wat hoger maken. Andersom dus ook, als universiteit te hoog voor je gegrepen is betekend het niet dat je gewoon te lui/te weinig doorzettingsvermogen had om het te doen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Megajr
  • Laatst online: 03-12-2024
Trommelrem schreef op maandag 06 juni 2016 @ 09:07:
[...]
Prince2 is geen onzin, maar juist heel belangrijk. Het helpt ons overzicht houden waardoor we projecten wel kunnen afronden ondanks de chaos in onze hoofden.

Nee, ik zou de medische redenen juist iets langer achter de hand houden en pas inzetten wanneer het echt nodig is. In dit geval zou ik gewoon de doorstroom naar niveau 4 maken zonder de medische redenen in te zetten.
De medische redenen zijn al bekend op school anders kon de docent er niets van zeggen lijkt mij?

Je argument over Prince2 raakt naar mijn idee niet echt de kern van het probleem van TS. Prince2/ITIL zijn manieren om de IT dienstverlening in te delen. Je hebt daar niets aan in een schoolbank of wanneer je huiswerk aan het maken bent.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rmg
  • Laatst online: 17:10

Rmg

Eerste puntje, ik zou me in vacatures niet heel erg laten sturen op de vraag dat ze mbo 4 willen.

De stap tussen MBO 3 en HBO is nogal een grote en je zal niet snel serieus genomen worden als je met een MBO 3 papiertje en geen werkervaring op een HBO vacature reageert.

Maar met een MBO 3 kan je prima solliciteren op een MBO 4 functie. Het is niet altijd even makkelijk dan maar als je jezelf goed neerzet kan je best ver komen.

Je geeft aan geen slechte relatie te hebben met je docent dus hij zal geen onzin praten, heb je al eens besproken of een traineeship of BBL op niveau 4 niet iets voor je is?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Shunt

Shunt

Boe

[...]
Zoals ik al zeg hou je eigen beperking bij jezelf AUB.
Je hebt het over ONS en over ONZE hoofden jij hebt geen idee wat er gebeurt in de hoofden van "alle IT ers" en je doet nu echt een hele hoop goede IT'ers tekort met dit soort kortzichtige opmerkingen.

Ik zeg niet dat Prince2 of ITIL onzin is het zijn juist extreem nuttige frameworks om standaard processen neer te zetten en projecten duidelijk in lijnen uit te zetten.
En dan achteraf gaan janken dat niemand je wil helpen met je probleem en niemand rekening met je houd?
Ja top joh geniaal idee dat is echt het beste wat je kunt doen. Joh mijn grootste leermoment is geweest op het HBO waar ik pas halverwege van mijn Propedeuse aangaf dat ik veel moeite had met mijn dyscalculie en persoonlijke problemen vanwege ziekte bij mijn vader.

Was ik hier meteen in het eerste jaar bij mijn vertrouwenspersoon mee aan gekomen dan had er vooraf een hoop geregeld kunnen worden. Nu is het allemaal achteraf geregeld met verlenging van mijn P deadline en wat handje klap met de vak docent waar ik het vak niet van haalde.

Game PC

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Ik wil iets deleten maar idk hoe.

[ Voor 92% gewijzigd door Verwijderd op 06-06-2016 09:18 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Rmg schreef op maandag 06 juni 2016 @ 09:14:
Eerste puntje, ik zou me in vacatures niet heel erg laten sturen op de vraag dat ze mbo 4 willen.

De stap tussen MBO 3 en HBO is nogal een grote en je zal niet snel serieus genomen worden als je met een MBO 3 papiertje en geen werkervaring op een HBO vacature reageert.

Maar met een MBO 3 kan je prima solliciteren op een MBO 4 functie. Het is niet altijd even makkelijk dan maar als je jezelf goed neerzet kan je best ver komen.

Je geeft aan geen slechte relatie te hebben met je docent dus hij zal geen onzin praten, heb je al eens besproken of een traineeship of BBL op niveau 4 niet iets voor je is?
Wilt u uitleggen wat een traineeship is?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hann1BaL
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 25-09 07:22

Hann1BaL

Do you stay for dinner?Clarice

Volgens mij is je motivatie zeer goed! In alle eerlijkheid toch vaak een uitdaging op het MBO: motivatie.

Alleen daarom al zou ik bijna willen zeggen: Er gewoon voor gaan!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Stephanvr
  • Registratie: Februari 2014
  • Laatst online: 26-09 21:30
Pff.. Toen ik niveau 3 gedaan heb maakten ze mij hetzelfde wijs. Ik kon niets.. en dat zou niet gaan veranderen ook niet.

Toch met een burn-out niveau 4 ingerold, vervolgens HBO cum laude gehaald en ik begin in september met een universitaire opleiding.

Mijn mening : Laat je door hun niets wijs maken. In mijn geval voelde ik mezelf niet in mijn comfortzone en dat zorgde ervoor dat ik mezelf niet voldoende kon ontplooien.

Ga er gewoon voor.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Shunt

Shunt

Boe

Verwijderd schreef op maandag 06 juni 2016 @ 09:20:
[...]

Wilt u uitleggen wat een traineeship is?
Een traineeship is een soort van opleiding binnen het bedrijf waar je werkt. Hier geven ze je vaak in een korte periode de tijd en mogelijkheid om veel certificaten te behalen die nuttig zijn voor jouw inzet in het bedrijfs leven. Vaak zul je na de traineeship ingezet worden op een servicedesk.

Game PC

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• matty___
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 14-09 19:36
Probeer het gewoon maar weet wanneer het niet gaat lukken. Gebrek aan het ene kun je voor een deel compenseren door hard te werken en er meer tijd in te investeren dan anderen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Shunt schreef op maandag 06 juni 2016 @ 09:24:
[...]

Een traineeship is een soort van opleiding binnen het bedrijf waar je werkt. Hier geven ze je vaak in een korte periode de tijd en mogelijkheid om veel certificaten te behalen die nuttig zijn voor jouw inzet in het bedrijfs leven. Vaak zul je na de traineeship ingezet worden op een servicedesk.
Klinkt goed. Servicedesk zou ik zelf eigenlijk ook niet te erg vinden, ben zelf eigenlijk orgineel van plan bij een computerwinkel te werken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• avotar
  • Registratie: Augustus 2006
  • Laatst online: 26-09 10:55

avotar

P0werd by Black Coffee

[...]

Mooi verhaal dit.
Er is zeker een categorie IT'ers die in de IT zit vanwege chaos in het hoofd of een chronisch gebrek aan people skills. Maar dit is wel heel erg alles over 1 kam scheren.

Daarnaast is dit gewoon een manier om TS te motiveren.

"The H in IT stands for Happiness...... | "Arrogance has to be earned. Tell me what you've done to earn yours." - House MD

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LankHoar
  • Laatst online: 21:21

LankHoar

Langharig tuig

Was het niet zo de docent van Albert Einstein hem zei dat hij nooit iets zou bereiken? Daar is ook niets van terecht gekomen (die uitspraak hé :+). Er gewoon voor gaan en je best doen. It's better to try and fail, then to never know and always wonder.

Overigens, ik wil graag het boek 'Getting Things Done' van David Allen aanraden. Ik heb altijd moeite gehad met mezelf organiseren en plannen, en de methodologie uit dit boek heeft mij ontzettend geholpen (mensen vragen mij nu om advies wanneer ze zien hoe ik dingen aanpak :)).

When life throws you a curve, lean into it and have faith!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Een ander probleem is dat ik niet zo goed ben in rekenen. Het is dat de rekentoets niet telt voor mijn diploma dit jaar, anders kon ik zelfs naar niveau 3 fluiten!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Radiant
  • Registratie: Juli 2003
  • Niet online

Radiant

Certified MS Bob Administrator

Doen. En niet proberen, maar gewoon doen.
Punt is dat inderdaad bijna elk bedrijf minstens HBO vraagt. Er zijn ook genoeg HBO-studenten om uit te kiezen, en als je al een baan krijgt ga je waarschijnlijk weer heel snel tegen de vraag naar HBO aanlopen als je wil gaan doorgroeien.

Al is rekenen wel een flinke vereiste voor alles in de IT :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sinshz
  • Registratie: April 2011
  • Laatst online: 25-06 13:07
Als je op de HBO kenbaar maakte dat je om medische redenen geen overzicht kan houden zullen ze er vaak alles aan doen om je te helpen, ik kan me niet voorstellen dat het op het MBO niveau 4 veel anders is.

Ik heb zelf op de HBO een student een jaar lager een kwart jaar begeleid om overzicht te leren houden door elke dag even met hem te gaan zitten en samen met hem een plan op te zetten.

Gewoon doorstuderen als je dat wilt, je kan het altijd proberen!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pepio
  • Laatst online: 10:08
Hoe goed al het advies hier ook bedoelt is, zonder echt je medische achtergrond te weten kan niemand je vertellen wat een handige stap is om te nemen. Het belangrijkste is dat je voor jezelf bepaald, eventueel in overleg met je ouders, of het verstandig is om MBO-4 te gaan doen. De motivatie is er zeker, daar twijfel ik niet over, maar of je de capaciteiten beschikt om de stap te maken, weet alleen jij zelf.

Op een positievere noot; er zijn heel veel stichtingen die ondersteuning bieden aan mensen met NAH bij het vinden van werk en ook voor begeleiding zorgen tijdens dit werk. Je kan ook daar eens contact mee opnemen, kijken wat ze voor je kunnen betekenen? Bijvoorbeeld http://www.werkenmethersenletsel.nl

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Piet_Piraat7 schreef op maandag 06 juni 2016 @ 08:05:
Ik zie in je bericht duidelijk de motivatie om door te studeren. Zoek een school die de juiste begeleiding kan bieden bij het overzicht houden en je komt er vast wel :). Niveau 4 / HBO heeft inderdaad een stuk meer aanbod.
De motivatie heb ik waarschijnlijk best diep voor gegraafd. Niveau 4 heeft inderdaad meer aanbod, daarom overweeg ik niveau 4 te doen. Om heel eerlijk te zijn, ik heb twee jaar geleden VMBO Theoretisch diploma gehaald en ondanks dat ik de kwalificatie had voor niveau 4 probeerde (En lukte) mijn school om mij toch niveau 3 te doen. (Ondanks dat ik februari tot juni 2015 wel niveau 4 deed)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
pepio schreef op maandag 06 juni 2016 @ 09:35:
Hoe goed al het advies hier ook bedoelt is, zonder echt je medische achtergrond te weten kan niemand je vertellen wat een handige stap is om te nemen. Het belangrijkste is dat je voor jezelf bepaald, eventueel in overleg met je ouders, of het verstandig is om MBO-4 te gaan doen. De motivatie is er zeker, daar twijfel ik niet over, maar of je de capaciteiten beschikt om de stap te maken, weet alleen jij zelf.

Op een positievere noot; er zijn heel veel stichtingen die ondersteuning bieden aan mensen met NAH bij het vinden van werk en ook voor begeleiding zorgen tijdens dit werk. Je kan ook daar eens contact mee opnemen, kijken wat ze voor je kunnen betekenen? Bijvoorbeeld http://www.werkenmethersenletsel.nl
Mijn ouders willen juist dat ik niveau 4 doe omdat er betere arbeidskansen zijn, maar de minpunten zijn dat ik dan nog een jaar zonder inkomen zit (Zeurende ouders en dat het zelf slecht is voor mijn zelfvertrouwen) en dat het niveau voor rekenen te hoog voor mij ligt (Engels en Nederlands kan ik goed, rekenen had ik al verleerd sinds groep 6 want het stappen nemen in mijn hoofd zijn soms te groot.)

Misschien kan ik daarmee contact opnemen. Ik ga zo even een kijkje nemen in die website, dank u wel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ionicawa
  • Registratie: Augustus 2013
  • Laatst online: 21-09 15:25
Verwijderd schreef op maandag 06 juni 2016 @ 09:31:
Een ander probleem is dat ik niet zo goed ben in rekenen. Het is dat de rekentoets niet telt voor mijn diploma dit jaar, anders kon ik zelfs naar niveau 3 fluiten!
Nou, dat is misschien een puntje die je deze zomer kan aanpakken. :)
Je kent je zwakke punten en dat is goed, want veel studenten zien hun eigen zwakke punten niet, waardoor er bij ons op het HBO veel aandacht wordt besteed aan zelfreflectie na projecten etc.

Omdat je je zwakke punten kent, kan je er dus iets aan doen, ik merk dat je de motivatie hebt om door te stromen, dus doe wat aan je zwakke punten (voor zover dat haalbaar is voor je met je 'medische redenen') in je vrije tijd en ga er gewoon voor. Een gemotiveerde student telt voor twee.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
sinshz schreef op maandag 06 juni 2016 @ 09:34:
Als je op de HBO kenbaar maakte dat je om medische redenen geen overzicht kan houden zullen ze er vaak alles aan doen om je te helpen, ik kan me niet voorstellen dat het op het MBO niveau 4 veel anders is.

Ik heb zelf op de HBO een student een jaar lager een kwart jaar begeleid om overzicht te leren houden door elke dag even met hem te gaan zitten en samen met hem een plan op te zetten.

Gewoon doorstuderen als je dat wilt, je kan het altijd proberen!
Dat had ik ook gevraagd waarom de ondersteuning zo slecht op gekeken word op mijn school, het totale hulpbudget hebben ze voor iedere student, niet een aparte budget per student.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JT
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 27-09 07:25

JT

VETAK y0

Zeker gewoon proberen. Bedenk echter ook hoe je omgaat met een eventuele teleurstelling als het níet lukt om wat voor reden dan ook (te moeilijk, niet genoeg ondersteuning enzovoort). Als je denkt de teleurstelling aan te kunnen dan moet je het gewoon gaan doen. Wat velen al terecht opmerken, op wilskracht kun je ver komen.

Bovenstaande klinkt misschien wat negatief maar is zeker niet zo bedoeld :) Ik wil alleen voorkomen dat je er vanuit gaat dat het 200% gaat lukken omdat iedereen dat hier roept ;)
Verwijderd schreef op maandag 06 juni 2016 @ 09:40:
[...]

Mijn ouders willen juist dat ik niveau 4 doe omdat er betere arbeidskansen zijn, maar de minpunten zijn dat ik dan nog een jaar zonder inkomen zit (Zeurende ouders en dat het zelf slecht is voor mijn zelfvertrouwen) en dat het niveau voor rekenen te hoog voor mij ligt (Engels en Nederlands kan ik goed, rekenen had ik al verleerd sinds groep 6 want het stappen nemen in mijn hoofd zijn soms te groot.)

Misschien kan ik daarmee contact opnemen. Ik ga zo even een kijkje nemen in die website, dank u wel.
Ga wel even héél goed te rade bij jezelf of je het voor jezelf doet of dat wat je ouders willen hier ook een grote rol in speelt. Dat kan moeilijk zijn om te onderscheiden op jouw leeftijd maar probeer het wel. Heeft bij mij nogal uitgemaakt tijdens mijn studie...

[ Voor 7% gewijzigd door JT op 06-06-2016 09:54 ]

3600wp string @ 115° oost | 825wp panelen/750wp micro's @ 13°/115° oost | 1475wp panelen / 1250wp micro's @ 27°/205° graden zuid
Ecodan warmtepomp
Repo's: HA-Solar-control | HA-heatpump-planning

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Trommelrem
Shunt schreef op maandag 06 juni 2016 @ 09:16:
[...]

Zoals ik al zeg hou je eigen beperking bij jezelf AUB.
Je hebt het over ONS en over ONZE hoofden jij hebt geen idee wat er gebeurt in de hoofden van "alle IT ers" en je doet nu echt een hele hoop goede IT'ers tekort met dit soort kortzichtige opmerkingen.
Ik moet je helaas teleurstellen. Vrijwel ieder mens heeft chaos in z'n hoofd. Dat is wat ons menselijk maakt. De mensen die alle processen uit hun hoofd en zonder hulpmiddelen kunnen managen zijn er wel, maar dat is echt heel uitzonderlijk.

Vandaar dat je niet direct kunt zeggen dat TS afwijkt van de norm op basis van de TS.
En dan achteraf gaan janken dat niemand je wil helpen met je probleem en niemand rekening met je houd?
Ja top joh geniaal idee dat is echt het beste wat je kunt doen. Joh mijn grootste leermoment is geweest op het HBO waar ik pas halverwege van mijn Propedeuse aangaf dat ik veel moeite had met mijn dyscalculie en persoonlijke problemen vanwege ziekte bij mijn vader.
Omdat je in het grotemensenleven meer bereikt als je niet meteen in het begin gaat janken als er iets is. Gewoon zo ver mogelijk doorzetten, zodat je leert op eigen benen te staan. Hulp krijgen is prima, maar dat moet pas gebeuren als het nodig is.
Was ik hier meteen in het eerste jaar bij mijn vertrouwenspersoon mee aan gekomen dan had er vooraf een hoop geregeld kunnen worden. Nu is het allemaal achteraf geregeld met verlenging van mijn P deadline en wat handje klap met de vak docent waar ik het vak niet van haalde.
Dat is toch juist prachtig? Je hebt het grootste gedeelte zonder extra hulp gehaald, alleen voor de laatste loodjes heb je een zetje nodig gehad? Je zou op de arbeidsmarkt meer kans maken dan iemand die vanaf begin af aan gaat janken om hulp. Een potentiele werkgever kijkt niet naar de bijzondere omstandigheden waarmee je te maken hebt gehad, dus het is beter om die zo lang mogelijk voor je te houden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JT

JT

VETAK y0

Trommelrem, ik snap wel wat je bedoelt maar je begon je betoog met dat alle IT'ers er last van hebben ;) Taaltechnisch klopt het, als alle mensen chaos in hun hoofd hebben dan hebben alle IT'ers dat. Maar behalve het taalkundige aspect bestaat er ook nog de kracht van suggestie. En zoals je je betoog begon, suggereerde je alsof het een specifiek zwak punt van IT'ers is.

3600wp string @ 115° oost | 825wp panelen/750wp micro's @ 13°/115° oost | 1475wp panelen / 1250wp micro's @ 27°/205° graden zuid
Ecodan warmtepomp

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Trommelrem
Ok, excuses. Het is een zwak punt van alle mensen.

[ Voor 22% gewijzigd door Trommelrem op 06-06-2016 10:07 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Shunt

Shunt

Boe

Trommelrem schreef op maandag 06 juni 2016 @ 10:04:
[...]

Ik moet je helaas teleurstellen. Vrijwel ieder mens heeft chaos in z'n hoofd. Dat is wat ons menselijk maakt. De mensen die alle processen uit hun hoofd en zonder hulpmiddelen kunnen managen zijn er wel, maar dat is echt heel uitzonderlijk.

Vandaar dat je niet direct kunt zeggen dat TS afwijkt van de norm op basis van de TS.
Wat een kul ik blijf zeggen hou het bij jezelf pretendeer niet dat je weet wat er in IEDERS hoofd afspeelt en hoe dat werkt bij andere en loop niet zo ontzettend te generaliseren met dat soort dingen.
Omdat je in het grotemensenleven meer bereikt als je niet meteen in het begin gaat janken als er iets is. Gewoon zo ver mogelijk doorzetten, zodat je leert op eigen benen te staan. Hulp krijgen is prima, maar dat moet pas gebeuren als het nodig is.
Iemand met een beperking / probleem of aandoening die aangeeft dit te hebben voor dat hij ergens mee begint en zo de juiste hulp kan krijgen is janken? En wie ben jij om te bepalen wanneer die hup nodig is?
Als het al mis is gegaan is de hulp te laat want dan had dat voorkomen kunnen worden.
Dat is toch juist prachtig? Je hebt het grootste gedeelte zonder extra hulp gehaald, alleen voor de laatste loodjes heb je een zetje nodig gehad? Je zou op de arbeidsmarkt meer kans maken dan iemand die vanaf begin af aan gaat janken om hulp. Een potentiele werkgever kijkt niet naar de bijzondere omstandigheden waarmee je te maken hebt gehad, dus het is beter om die zo lang mogelijk voor je te houden.
Ja mijn diepste dal in mijn leven tot nu was inderdaad prachtig en heerlijk dat ik dat heerlijk in mijn eentje heb kunnen bereiken. Lekker iedere nacht wakker liggen iedere dag met hoofdpijn en rugpijn naar school vanwege de angst en stres. Heerlijk vooral dat extra jaar verlenging die ik heb moeten aanvragen zodat ik mijn opleiding af kon maken en dus lekker al mijn kosten heb moeten bij lenen. Heerlijk die extra 6k schuld. Fijn hoor, als ik zelf niet zo'n eigenwijs stuk vreten was geweest en eerder aan de bel had getrokken had ik al die prachtige dingen niet gehad inderdaad. En dat laatste zetje was puur voor mijn P dat ding dat je in je eerste jaar hebt te behalen. Daarna heb ik een stuk meer medewerking vanuit school gehad waardoor de hele school ervaring een stuk prettiger is geworden.

En dan ook nog komen met het argument bedrijven kijken niet naar je persoonlijke bijzondere omstandigheden. Zie hier nummero uno oorzaak van burn-outs lekker lang met je problemen blijven zitten en maar geen zwakte bekennen aan je werkgever. Jep beste advies tot nu toe.

[ Voor 4% gewijzigd door Shunt op 06-06-2016 10:14 ]

Game PC

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Tenzij je nu echt al ALLES hebt gegeven op niveau 3, zou je echt niveau 4 ook wel moet halen met de juiste instelling. Zo ontzettend veel verschil zit er niet tussen volgens mij. HBO wordt misschien wel lastiger. HBO is ook nog gewoon school waar je in een klas zit enzo en in groepjes werkt, maar volgens mij verwachten ze daar toch wat meer qua planning enzo, vooral in het laatste jaar.

Ik zou het in ieder geval gewoon proberen als ik jou was. Niet geschoten is altijd mis.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BHQ
  • Laatst online: 27-09 18:37

BHQ

MBO4 moet vast nog wel te halen zijn (al gaat die rekentoets tzt wellicht wel meewegen, dat kan nog wel eens lastig worden). HBO is wel echt een andere sprong die je flink zou moeten overwegen. Als je problemen met rekenen/wiskunde blijft houden zou ik het eerlijk gezegd niet proberen.

Is formeel vastgesteld dat je PDD-NOS hebt of zou het bijv. ook ADD kunnen zijn (er is flink wat overlap en bij ADD/ADHD is wel behandeling met medicatie mogelijk)?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

LankHoar schreef op maandag 06 juni 2016 @ 09:29:
Was het niet zo de docent van Albert Einstein hem zei dat hij nooit iets zou bereiken? Daar is ook niets van terecht gekomen (die uitspraak hé :+). Er gewoon voor gaan en je best doen. It's better to try and fail, then to never know and always wonder.
Neen dat was niet zo. Einstein's prof wiskunde heeft hem ooit verweten voor luie hond of iets dergelijks. Dat kwam doordat Einstein lak had aan de wiskunde en dat als een noodzakelijk kwaad zag om de fysica in te beschrijven, hij was toen meer geïntrigeerd door het waarom van alles. Ironisch genoeg was Einstein op het einde van zijn carrière meer bezig met wiskunde dan fysica maar goed, niemand heeft ooit tegen Einstein gezegd dat hij nooit iets zou bereiken.

Ben trouwens ook niet akkoord met je stelling it's better to try and fail then to never know and always wonder. Ik ga nooit de ronde van frankrijk winnen, hoe goed ik ook mijn best doe en hoeveel ik ook train. Ik heb gewoon die talenten niet omdat te verwezenlijken. Ik ga ook nooit een top chef-kok worden ook al kook ik alle dagen en volg ik 1000 opleidingen. Realistische doelen vooropstellen. Daar begint het mee, anders word je enkel maar ongelukkig van je falen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LankHoar
  • Laatst online: 21:21

LankHoar

Langharig tuig

Verwijderd schreef op maandag 06 juni 2016 @ 10:22:
[...]

Neen dat was niet zo. Einstein's prof wiskunde heeft hem ooit verweten voor luie hond of iets dergelijks. Dat kwam doordat Einstein lak had aan de wiskunde en dat als een noodzakelijk kwaad zag om de fysica in te beschrijven, hij was toen meer geïntrigeerd door het waarom van alles. Ironisch genoeg was Einstein op het einde van zijn carrière meer bezig met wiskunde dan fysica maar goed, niemand heeft ooit tegen Einstein gezegd dat hij nooit iets zou bereiken.
Inderdaad, ik het net even geduckduckgoot, maar zie inderdaad dat het om een welbekend fabeltje gaat. Oh well :)
Ben trouwens ook niet akkoord met je stelling it's better to try and fail then to never know and always wonder. Ik ga nooit de ronde van frankrijk winnen, hoe goed ik ook mijn best doe en hoeveel ik ook train. Ik heb gewoon die talenten niet omdat te verwezenlijken. Ik ga ook nooit een top chef-kok worden ook al kook ik alle dagen en volg ik 1000 opleidingen. Realistische doelen vooropstellen. Daar begint het mee, anders word je enkel maar ongelukkig van je falen.
Indien jij de aspiratie hebt om de ronde van Frankrijk te winnen, of een meesterkok te worden, dan kun je dat beter gaan proberen te halen dan het niet doen, en er vervolgens van balen dat je het niet geprobeerd hebt. Nu noem je overigens extremen, en natuurlijk moet je altijd rekening houden met bepaalde factoren. Je kunt wel volgende week naar Mars willen, maar dat is onrealistisch. Het naar Mars willen kan wel een doel op zich zijn, en daar kun je naar toe gaan werken. Je hoeft het niet te halen, maar je kunt een heel eind komen. Overigens is de beste zijn in iets (ronde van Frankrijk) ook een lastig iets, want dat kan er maar één zijn. Je kunt daar echter ook wel naar streven, en wellicht word je laatste. En dan heb je alsnog zoveel meer bereikt dan iemand die het alvorens te beginnen maar opgaf omdat het onmogelijk leek.

Trouwens, mijn zin speculeert niets over uitkomst, alleen over de mindset :)

When life throws you a curve, lean into it and have faith!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Dit is zo'n onzin van die leraar.

Je moet het sowieso proberen. Want als je het niet probeert en je blijft hangen op niveau 3 ga je jezelf sowieso haten en je arbeidsmogelijkheden ook. Bovendien moet je het NU doen, want als je aan het werk gaat wordt die stap veel groter (zeg ik uit ervaring).

Die leraar of de school heeft gewoon waarschijnlijk geen zin om een zogenaamde "moeilijke" leerling te hebben die misschien niet gaat slagen, want dat kost hun een flinke zak geld, in het bijzonder als jij extra aandacht nodig hebt.

Wat is nu precies het alternatief? Bij de pakken neerzitten en gewoon maar hopen dat je zo een baan kan krijgen?

Krijgt MBO niveau 4 nu nog onderwijs? Ik vrees van niet. Dat is jammer, want anders had je gewoon een dagje of een paar uur in de klas mee kunnen lopen. Dan zul je waarschijnlijk zien dat het weinig verschil maakt met niveau 3.

Als laatste, bedenk dat er ontzettend veel mensen allerlei soorten studies doen, ja zelfs WO, die voor geen meter kunnen plannen, alles tot op het laatste uitstellen, enz. Ik heb zelf een WO gedaan en in de universiteitsbibliotheek zaten er heel veel mensen gewoon op facebook ofzo. Zelfde, tijdens de werkgroepen, en ik zou zeggen dat minstens een derde nooit teksten las. Dus ga er niet vanuit dat je een soort ubermensch moet zijn om MBO niveau 4 te doen, want idereen heeft zijn zwaktes. De mensen die zich wel goed kunnen concentreren hebben misschien drie keer per week een kater en een slaaptekort toor te veel feesten, of wat dan ook.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kaasaanfiets
  • Registratie: Januari 2005
  • Niet online

kaasaanfiets

Extreme Edition of koekoek

Ik heb vroeger zelf van niv2 naar ict niv3 gedaan en daarna doorgegaan met niveau 4 er zat kwa moeilijkheid totaal geen verschil tussen niveau 3 en 4 het is gewoon een verlengde.
Dit is inmiddels wel 10 jaar geleden oid maar ik zou gewoon niv 4 erna doen.

Daarna heb ik de grootste fout ooit gemaakt door nog hbo te gaan doen met dat papiertje kan ik helemaal niets.

Lekker na niv4 gaan werken en certificaten halen dan groei je het snelst

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Glashelder
  • Niet online

Glashelder

Anti Android

Daarna heb ik de grootste fout ooit gemaakt door nog hbo te gaan doen met dat papiertje kan ik helemaal niets.
:?

Met HBO wordt je toch wel een pak sneller serieus genomen dan MBO.Vanaf WO ben je weer snel 'overgekwalificeerd' :p Ik ben na HBO gestopt en heb daar nog geen spijt van gehad. Ook niet van het doen van HBO trouwens :)

[ Voor 17% gewijzigd door Glashelder op 06-06-2016 10:56 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Stephanvr
  • Registratie: Februari 2014
  • Laatst online: 26-09 21:30
Glashelder schreef op maandag 06 juni 2016 @ 10:55:
[...]

:?

Met HBO wordt je toch wel een pak sneller serieus genomen dan MBO.Vanaf WO ben je weer snel 'overgekwalificeerd' :p Ik ben na HBO gestopt en heb daar nog geen spijt van gehad. Ook niet van het doen van HBO trouwens :)
Helemaal mee eens. Naast het 'HBO-papiertje' heeft mij overigens ook op persoonlijk vlak ver vooruit geholpen. Ik ga wel naar de uni, maar dat is meer om mijn grenzen op te zoeken en mezelf nog meer te kunnen ontwikkelen, dan dat ik mezelf specifiek aantrekkelijker probeer te maken op de arbeidsmarkt.

On topic :
Als je ouders willen dat je geld gaat verdienen : ga dan gewoon met ze in gesprek.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Jarpse schreef op maandag 06 juni 2016 @ 10:19:
MBO4 moet vast nog wel te halen zijn (al gaat die rekentoets tzt wellicht wel meewegen, dat kan nog wel eens lastig worden). HBO is wel echt een andere sprong die je flink zou moeten overwegen. Als je problemen met rekenen/wiskunde blijft houden zou ik het eerlijk gezegd niet proberen.

Is formeel vastgesteld dat je PDD-NOS hebt of zou het bijv. ook ADD kunnen zijn (er is flink wat overlap en bij ADD/ADHD is wel behandeling met medicatie mogelijk)?
Ik heb NAH, sommige mensen zeggen dat ik kenmerken heb van autisme, maar iedereen is eerlijk gezegd een beetje autistisch.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gamebuster
  • Registratie: Juli 2007
  • Laatst online: 27-09 22:01
Beter proberen en falen dan niet beginnen omdat je bang bent te falen. Doorstuderen zolang je kan. Als je eenmaal begint met werken, is het daarna een stuk lastiger om terug te stappen naar studeren,

Let op: Mijn post bevat meningen, aannames of onwaarheden

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• brid
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 29-07-2024

brid

Onze excuses voor het ongemak

Zou zeker proberen de Niveau 4 te halen, ken echt weinig bedrijven die op zoek zijn naar niveau 3 of je moet de rest van je leven via een uitzendbureau pc's willen swappen tijdens migraties.

Met 4 kun je in ieder geval nog als een soort trainee beginnen bij een detacheerder en verder door groeien.

En ik zou zeker HBO proberen, ICT in nederland wordt steeds meer coördineren ipv uitvoeren

DIY NAS, Hoofd PC
Unchain your pc/laptop, buy a SSD!!!!!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JT

JT

VETAK y0

Verwijderd schreef op maandag 06 juni 2016 @ 11:09:
[...]

Ik heb NAH, sommige mensen zeggen dat ik kenmerken heb van autisme, maar iedereen is eerlijk gezegd een beetje autistisch.
De diagnose is niks meer dan een door mensen bepaald punt op een schaal ;)

Ecodan warmtepomp

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mgizmo
  • Registratie: Januari 2009
  • Laatst online: 01:20
MBO niveau 4 proberen en parallel certificaten zelf halen. Kwestie van zelfstudie en 150 euro betalen voor een examen per certificaat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MsG
  • Registratie: November 2007
  • Laatst online: 21:49

MsG

Forumzwerver

Laat je niet demotiveren door het wellicht verkeerd inschatten door een docent. Stel het zou al waar zijn dan is het vaak veel leerzamer om iets zelf ondergaan en te ondervinden dan vantevoren al dingen te laten. Afhankelijk van hoe MBO-4 gaat kan je altijd nog kijken of je door wil en kan stromen naar het HBO.

En grijp daarnaast alles aan qua middelen. Zeker op het gebied van plannen kan de IT je veel uit handen nemen. Ik vergeet alles heel snel, maar heb daardoor al jaren een digitale agenda, waar ik nagenoeg elk ding gewoon inzet. Overzichtelijk voor mij, en op den duur is dat gewoon routine. En maak notities bijvoorbeeld in een digitaal systeem, in plaats van op papiertjes. Zo kan je op veel vlakken nog redelijk werkbaar eigenschappen die je soms zelf wat minder bezit toch opkrikken.

Denk om uw spatiegebruik. Dit scheelt Tweakers.net kostbare databaseruimte! | Groninger en geïnteresseerd in Domotica? Kom naar DomoticaGrunn

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• stftweaker
  • Registratie: December 2007
  • Laatst online: 12:38
mgizmo schreef op maandag 06 juni 2016 @ 11:38:
MBO niveau 4 proberen en parallel certificaten zelf halen. Kwestie van zelfstudie en 150 euro betalen voor een examen per certificaat.
Dit zou de beste oplossing zijn maar denk dat dit iets teveel gevraagd is vooral als TS zelf aangeeft moeite met planning en dergelijke te hebben.

Vergeet niet er zijn ook nog andere zaken zoals sociaal leven,sport,recreatie,vriend(in)

How are you doing?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
MsG schreef op maandag 06 juni 2016 @ 11:45:
Laat je niet demotiveren door het wellicht verkeerd inschatten door een docent. Stel het zou al waar zijn dan is het vaak veel leerzamer om iets zelf ondergaan en te ondervinden dan vantevoren al dingen te laten. Afhankelijk van hoe MBO-4 gaat kan je altijd nog kijken of je door wil en kan stromen naar het HBO.

En grijp daarnaast alles aan qua middelen. Zeker op het gebied van plannen kan de IT je veel uit handen nemen. Ik vergeet alles heel snel, maar heb daardoor al jaren een digitale agenda, waar ik nagenoeg elk ding gewoon inzet. Overzichtelijk voor mij, en op den duur is dat gewoon routine. En maak notities bijvoorbeeld in een digitaal systeem, in plaats van op papiertjes. Zo kan je op veel vlakken nog redelijk werkbaar eigenschappen die je soms zelf wat minder bezit toch opkrikken.
Ik heb tegenwoordig een soort van noteapplicatie op mijn laptop waar ik mijn notities in zet. (Het start met booten op)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• maniak
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 21-09 08:52
Weeg de consequenties van beide keuzes af:

MBO 4 doen -> Als je het haalt heb je meer kansen op de arbeidsmarkt. Als je het niet haalt, wat dan? Kost je het geld?
MBO 4 niet doen -> Minder kans op de arbeidsmarkt met een hoog "had ik maar" risico over een aantal jaar.

Lijkt me een makkelijke keuze :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mgizmo
  • Registratie: Januari 2009
  • Laatst online: 01:20
stftweaker schreef op maandag 06 juni 2016 @ 11:45:
[...]

Dit zou de beste oplossing zijn maar denk dat dit iets teveel gevraagd is vooral als TS zelf aangeeft moeite met planning en dergelijke te hebben.

Vergeet niet er zijn ook nog andere zaken zoals sociaal leven,sport,recreatie,vriend(in)
Dat laatste is een afweging. Ik geef alleen een optie aan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Falcon
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 25-09 15:43

Falcon

DevOps/Q.A. Engineer

Als ik terug kijk wat ik bij MBO 4+ heb moeten doen, dan zou ik zeggen go for it. Stelt echt niet veel voor met de goede positieve begeleiding. Zoek in iedergeval een huiswerk maatje op school, waar je echt samen mee thuis/op school een bedrijfsnetwerkje gaat bouwen (virtueel).

Het leuke hiervan is dat je dit netwerk kunt gebruiken om je huiswerk te leren en eventuele demo's aan het einde van een leerperiode-sprint te laten zien.

Laat je niks wijsmaken door de docenten, maar ga elk antwoord die ze geven onderzoeken. Daar leer je echt een hoop van en dan kom je er achter dat de docenten vaak niet zo mee gegroeid zijn dan we denken.

Oh en zorg dat je echt duidelijk de scope van je opdrachten SMART binnenkrijgt.. want dat scheelt je al 70% van de tijd dat je er mee bezig bent ;) (ook voor in de toekomst that is)

[ Voor 12% gewijzigd door Falcon op 06-06-2016 12:55 ]

"We never grow up. We just learn how to act in public" - "Dyslexie is a bitch"

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• stftweaker
  • Registratie: December 2007
  • Laatst online: 12:38
mgizmo schreef op maandag 06 juni 2016 @ 12:30:
[...]

Dat laatste is een afweging. Ik geef alleen een optie aan.
Uiteraard maar je moet met dit soort keuzes wel alles goed afwegen. Veel studenten vergeten dit nog wel eens dat er best veel bij komt kijken.

How are you doing?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Racing_Reporter
  • Registratie: Januari 2012
  • Laatst online: 19-09 22:38

Racing_Reporter

Contentmaker

Falcon schreef op maandag 06 juni 2016 @ 12:52:
Als ik terug kijk wat ik bij MBO 4+ heb moeten doen, dan zou ik zeggen go for it. Stelt echt niet veel voor met de goede positieve begeleiding. Zoek in iedergeval een huiswerk maatje op school, waar je echt samen mee thuis/op school een bedrijfsnetwerkje gaat bouwen (virtueel).

Het leuke hiervan is dat je dit netwerk kunt gebruiken om je huiswerk te leren en eventuele demo's aan het einde van een leerperiode-sprint te laten zien.

Laat je niks wijsmaken door de docenten, maar ga elk antwoord die ze geven onderzoeken. Daar leer je echt een hoop van en dan kom je er achter dat de docenten vaak niet zo mee gegroeid zijn dan we denken.

Oh en zorg dat je echt duidelijk de scope van je opdrachten SMART binnenkrijgt.. want dat scheelt je al 70% van de tijd dat je er mee bezig bent ;) (ook voor in de toekomst that is)
Lang niet iedere school geeft die goede, positieve begeleiding. Dat vind ik wel een puntje. Desondanks denk ik dat als je het goed regelt, het je veel gaat bieden!

Als je dit leest, heb je teveel tijd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• musiman

musiman

Verwijderd schreef op maandag 06 juni 2016 @ 09:31:
In mijn IT trainingen merk ik jaar na jaar dat mijn cursisten steeds slechter worden in rekenen. Is dat erg? Nou, wanneer je goed gebruik kunt maken van de windows calculator, is er niet veel mis. Zelf, als wiskunde-freak, vind ik het jammer dat men steeds slechter wordt in hoofdrekenen, maar laat dat jou er zeker niet van weerhouden om verder te leren!

Voorbeeldje.

Ik heb regelmatig cursisten die aangeven dat het uitrekenen van IPv4 subnets hen niet ligt en zij vragen mij of dit erg is voor het examen.
Mijn antwoord? Nee hoor, dat zijn maar een paar vragen. Gok die gewoon en focus je op de andere onderwerpen.
Natuurlijk probeer ik het subnet-verhaal er wel in te stampen, maar ook ik weet dat je na een training snel dingen vergeet wanneer je er niet dagelijks mee bezig bent. En wie is er nu dagelijks, zo niet wekelijks, met subnetting bezig?

Make music, not war

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Harry_Sack
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 30-04 12:01
Ik zou zeggen: luister naar je hart. Je docent heeft niets persoonlijks met jou. Na jou volgen nog honderden anderen. Zo zou ik dat advies wegen.
-> Je moet het toch allemaal zelf doen <-

[ Voor 13% gewijzigd door Harry_Sack op 06-06-2016 13:36 ]

GA-P35-DS3R, C2D E8400 @ 3,6 Ghz, 2 GB OCZ Platinum rev 2 800 5-5-5-15

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SkiFan
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 13:00
Just go for it! Het is maar 1 jaartje.

Jurist in zijn vrije tijd, IT'er van beroep.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
maniak schreef op maandag 06 juni 2016 @ 12:00:
Weeg de consequenties van beide keuzes af:

MBO 4 doen -> Als je het haalt heb je meer kansen op de arbeidsmarkt. Als je het niet haalt, wat dan? Kost je het geld?
MBO 4 niet doen -> Minder kans op de arbeidsmarkt met een hoog "had ik maar" risico over een aantal jaar.

Lijkt me een makkelijke keuze :)
Ik moet volgend jaar in principe zelf gaan betalen. Als ik het niet haal dan moet ik alles terugbetalen (Daarom zie ik studiefinanciering niet als inkomen), en dan kom ik in de financiele problemen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Racing_Reporter schreef op maandag 06 juni 2016 @ 13:09:
[...]

Lang niet iedere school geeft die goede, positieve begeleiding. Dat vind ik wel een puntje. Desondanks denk ik dat als je het goed regelt, het je veel gaat bieden!
En dat is niet in mijn school te zien. Mijn school heeft een slechte reputatie en naar een andere school gaan is juist het vervoer de issue. (Ik ben naar die school gegaan omdat ik daarheen zelfstandig kan reizen, wat moeilijker gaat als ik in Rotterdam of Utrecht ga studeren.)

[ Voor 13% gewijzigd door Verwijderd op 06-06-2016 14:56 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• musiman

musiman

Verdienen je ouders niet zoveel? Dan kun je een aanvullende beurs krijgen. Verdienen je ouders wel veel? Kijk ze dan even heel lief aan. ;)

Make music, not war

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ionicawa
  • Registratie: Augustus 2013
  • Laatst online: 21-09 15:25
Kan je dan niet het beste eerst proberen een baan te vinden? (het liefst wel relevant aan je opleiding, dus geen vakkenvuller of iets dergelijks) Als je dan over een jaar nog niets hebt in je vakgebied, terug naar school. Als je er ondertussen in dat jaar ook nog aan zelfstudie doet dan is dat helemaal mooi meegenomen.

Als je ouders zien dat je je best doet zijn ze misschien de gekste nog niet om je toch nog een jaartje (of langer) financieel te ondersteunen. Zo niet, dan kan je lenen bij je ouders of bij DUO, beide voor geen of weinig rente.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rickboy333
  • Registratie: November 2012
  • Laatst online: 04-09 08:05
Advies is en blijft advied. Mijn leraar op de lagere school (had geen pik op mij either) bevol VMBO-K aan als hoogt haalbare. Maar nu heb ik Havo gedaan en ik deed op VMBO (ook op T) helemaal niks en ik heb niksdoen de havo gehaalf.

Dus ik zou het gewoon doen als je het echt wil. Ju zult wel aan de bak moeten en niet zomaar een mindere periode ofzo hebben.

TIME TO UPGRADE !!!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Stoney3K
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 26-09 20:26

Stoney3K

Flatsehats!

musiman schreef op maandag 06 juni 2016 @ 15:15:
Verdienen je ouders niet zoveel? Dan kun je een aanvullende beurs krijgen. Verdienen je ouders wel veel? Kijk ze dan even heel lief aan. ;)
Veel succes dus als je ouders hebt die goed in de slappe was zitten maar waar je niet zo goed mee door één deur kunt. ;)

Zet het daar maar neer! -- It's time to party like it's 1984 -- Soundcloud

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• q-enf0rcer.1
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 27-09 10:50
Als je er zelf in gelooft zou ik het gewoon proberen. Ik ben zelf via VMBO-KL uit eindelijk afgestudeerd in het HBO, via een tussenstap op het MBO. VMBO-KL werd me destijds geadviseerd, een discutabel advies als je later toch nog HBO weet af te ronden :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NiGeLaToR
  • Laatst online: 17:19
q-enf0rcer.1 schreef op maandag 06 juni 2016 @ 16:57:
Als je er zelf in gelooft zou ik het gewoon proberen. Ik ben zelf via VMBO-KL uit eindelijk afgestudeerd in het HBO, via een tussenstap op het MBO. VMBO-KL werd me destijds geadviseerd, een discutabel advies als je later toch nog HBO weet af te ronden :)
Hier iemand die inmiddels meerdere titels heeft terwijl men op de lagere school een mavo advies gaf. Zat alleen maar uit het raam te staren, aldus de rapportjes uit die tijd. Verveelde me kapot.

Er gaat veel goed in onderwijsland, maar zeker mensen die iets afwijken van het standaardprofiel qua motivatie triggers of concentratie vallen helaas nog geregeld buiten de boot. Sluit me bij je aan - altijd doorleren als je gemotiveerd bent, daar kom je verder mee dan welk advies dan ook.

Oh en liever proberen en falen, dan een leven spijt dat je het niet geprobeerd hebt zeg maar.

KOPHI - Klagen Op Het Internet podcast. Luister hier! – bejaardenexport, WEF en de LIDL kassa kwamen al voorbij. Meepraten als gast? DM mij!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

-

[ Voor 100% gewijzigd door Verwijderd op 01-08-2018 11:37 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Gewoon op je eigen gevoel en verlangen afgaan- falen kan altijd nog. :/
Met een medische reden heb je ook recht op meer examentijd, speciale decaan/mentor, die speciale gevallen meer in check moeten houden etc. (zitten meer achter je vodden aan.)

Dus als je wilt, gewoon vlammen en gaaaannnnn met die handel. MBO4 is toch pas 'echt' MBO? (Volwaardig zeg maar?) Dan is dat echt wel de lat die je voor jezelf mag leggen, in elk geval nastreven, floppen kan altijd nog. Dit is gewoon een belangrijk honk om verder dingen in je leven te doen etc. Ook buiten de IT.

Wil je in het leger, bij politie etc? Dan is MBO4 gewoon een startkwalificatie. Zonder dat, kom je:

-of niet binnen;

-of je een heel level lager. Dus geen KMS (onderofficier) maar altijd pleun de zandhaas, hooguit KPL ofzo.

Sommige dingen in het leven blijven dan buiten bereik, dus door 1 tandje bij te zetten, open je wellicht veel meer deuren tot wat voor toekomst dan ook.

Het laat ook wat zien over jezelf. Als je dat niet doet, haal je niet alles uit jezelf, of ben je idd niet slimmer dan MBO3 en dat zegt voor een werkgever wel iets. Als je MBO4 binnen hebt (met redelijk tot goede cijfers), kun je altijd nog zeggen: "denk aan hbo, want dit was een eitje", ook al zou dat niet zo zijn- je kunt de figuurlijke lat voor baantjes en andere zaken wat hoger leggen voor jezelf.

Ik zeg: DOEN, niet twijfelen. Spijt heb je altijd achteraf van wat je NIET gedaan hebt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Delakhan
  • Registratie: Mei 2016
  • Laatst online: 22-02-2022
^^ dit

Je ouders willen dat je doorstudeert. Probeer het op een akkoordje te gooien dat je iig. de mbo4 opleiding start en van daaruit verder kijkt. Maar kijk wel naar je eigen motivatie en niet naar wat je ouders willen.

En vergeet ook niet misschien past hele dagen in de schoolbankjes zitten niet bij jou en is een BBL traject een betere keuze.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Delakhan schreef op maandag 06 juni 2016 @ 18:05:
^^ dit

Je ouders willen dat je doorstudeert. Probeer het op een akkoordje te gooien dat je iig. de mbo4 opleiding start en van daaruit verder kijkt. Maar kijk wel naar je eigen motivatie en niet naar wat je ouders willen.

En vergeet ook niet misschien past hele dagen in de schoolbankjes zitten niet bij jou en is een BBL traject een betere keuze.
Ik wil niet heel mijn leven doorstuderen zonder dat het loont. Dat is een reden waarom ik niet gelijk denk aan niveau 4. En een baan erbij is niet goed voor mijn overzicht, vriendin en vriendengroep, tenminste in het begin niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Annie1980
  • Laatst online: 14-08 09:04
Heel eerlijk zijn veel docenten producten van de PABO toen die kwalitatief uitermate treurig was. Ik werk in een grote organisatie en ik hoor eigenlijk alleen maar adviezen die gewoon NIET kloppen. Echt 100% niet.

Ik heb op de lagere school een vergelijkbaar advies gekregen voor vmbo oid. Ik heb HBO milieukunde en WO milieukunde met een 2e afstudeerrichting in recht.
Mijn zus had mbo advies gekregen. Die is PhD in de oncologie. Mijn andere havo, en die heeft Civiele techniek gedaan op uni gedaan, En zo zijn er nog legio voorbeelden

De kinderen met vwo en dergelijke adviezen zijn allemaal door het ijs gezakt. En niet zo'n klein beetje ook.

Als je weet dat je minder goed ben in rekenen ga kijken waar je op kan oefenen, desnoods via een zomercursus ergens en gewoon hulp vragen. Ik zou zeker doorgaan voor mbo4.
ALs je het niet haalt moet je het terughalen, maar zolang je niet teveel verdient hoeft dat ook niet. En je wil het graag en als het de kansen op de arbeidsmarkt vergroot doen.

Je krijgt later anders waarschijnlijk last van had ik maar. En dan is het te laat of is het te moeilijk naast je werk. Het klinkt zweverig maar ga van het positieve uit, en je tijd steken in wat heb ik nodig om het te gaan halen en bv je reken achterstand weg te werken in de zomer.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rudyy
  • Registratie: Januari 2011
  • Laatst online: 17:11
Maak zelf een weloverwogen keuze, waarbij je zijn advies meeneemt, maar niet leidend laat zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Keltie
  • Registratie: Mei 2006
  • Laatst online: 27-12-2024
Als je ouders willen dat je gaat werken moeten ze je niet laten stoppen met niv. 3.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• IkBenBrian
  • Registratie: Januari 2013
  • Laatst online: 12-04-2022
q-enf0rcer.1 schreef op maandag 06 juni 2016 @ 16:57:
Ik sta nu dus in jouw schoenen. Ik zit in mijn laatste twee weken van mijn MBO niveau 3 opleiding (versneld van 2 naar 1 jaar). Vorig jaar met 7's geslaagd op vmbo kader. Nu vrij gemakkelijk door niveau 3 heen gegaan en volgend jaar MBO niveau 4 Applicatie Ontwikkeling. Daarna wil ik ook naar het HBO gaan en waarschijnlijk Technische Informatica doen :).

Ontopic: Je hebt de motivatie om naar niveau 4 te gaan en laat je vooral niet stoppen! Laat die "Hoofddocent" zien dat je het aankan!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ibson
  • Registratie: April 2009
  • Laatst online: 29-04 10:58
Hoi,

Normaal schrijf ik niet op het forum, maar ik kon het na het lezen van jouw bericht niet laten om mijn deel van het verhaal uit te leggen.

Zelf heb ik Mavo, MBO systeembeheer en HBO informatica (software ontwikkeling) gedaan. Binnen het traject ben ik verschillende mensen tegengekomen. Mensen met autisme, gebrek aan kennis, geen motivatie en of andere externe 'beperkingen' (zal ik het maar noemen).

Geen enkel persoon is hetzelfde, of je nou IT'er bent of een ander vak beoefent. Je kracht zit ook niet in het vak dat je beoefent, maar je uitstraling, passie en je eigen karakter waarmee je uitsteekt boven anderen. Ik geloof er niet in dat je ergens goed in bent (deels). Ik geloof er in dat je goed bent in een bepaalde karaktereigenschap en dat sterk kunt uitoefenen in een team, wat in dit geval binnen de IT zal worden. Daar vind jij je plek.

Waar ik heen wil gaan is dat je op het MBO of HBO binnen projecten zit. Je bent niet alleen en bent omringd door allerlei verschillende mensen met verschillende kwaliteiten. Jouw kwaliteit zal wellicht een ander medestudent weer niet hebben en daardoor vul je elkaar nou juist zo goed aan. Je leert omgaan met verschillende groepen en momenten met druk of stress. Dat is wat je leert, omgaan met druk terwijl je je werk wilt uitoefenen.

Ik zou zeggen, proberen! Op de basisschool kreeg ik lager studieadvies voor de middelbare school(ik kan nog steeds niet begrijpen dat je op een 12 jarig leeftijd moet bepalen wat je wilt doen op je 30e 8)7), ondanks dat heb ik het toch gedaan. Hetzelfde op het MBO, ik ging gewoon door. Op het HBO kreeg ik ook negatieve studieadvies, ik ben geslaagd samen met 2 anderen binnen het verkorte traject in een klas met 23 andere studenten. De rest heeft niet gehaald? Laat je dus niet gek maken en doe vooral waar jij zelf in gelooft!

Dat je een rugzakje hebt, is geen probleem. Ik weet zelf dat je op het Avans Hogeschool in Den Bosch (wat tevens zeer goed aangeschreven is) je extra hulp krijgt. Een klasgenoot van mij is afgelopen jaar ook geslaagd. Misschien heeft het hem wel een jaar extra gekost, maar hij heeft het wel gehaald.

Intussen ben ik 3 jaar een gelukkige ontwikkelaar en maak ik allerlei fases mee binnen verschillende bedrijven. Ook hier merk ik dat je ondanks alles weer onderaan begint en goed begeleid kunt worden, mits je een bedrijf hebt met de juiste mensen.

Traineeship vind ik net als, IOT, SAAS, PAAS een overhyped term. Traineeship is een term wat tegenwoordig veel wordt gebruikt om studenten binnen te trekken. Ikzelf ben ook via een Traineeship binnengestroomd bij een bedrijf. Wat normaliter een traineeship moet zijn is het inzien van verschillende rollen binnen het bedrijf zodat je weet wat er allemaal gedaan kan worden. Dit is dus juist niet het oplossen van probleempjes op een servicedesk. Traineeship moet een manier zijn van een bedrijf om jou te vormen tot een professional die zij nodig hebben. Vaak investeren ze dan in je door ook persoonlijke cursussen aan te bieden om erachter te komen hoe je beter kunt communiceren bijvoorbeeld. Persoonlijk heb ik het achteraf onnodig ervaren. Ik kon net zo goed gewoon normaal beginnen, omdat je toch begint als Junior en naast jou, Mediors of Seniors kunnen zijn die je vaak wel willen helpen binnen een team. Naast dat ik een Junior was, had ik namelijk een naamplaatje Young Professional, maar anders dan andere junioren deed ik niet.

Ik hoop dat dit je helpt!

p.s. Ik zeg niet dat het makkelijk zal zijn, maar dat hoeft geen enkel opleiding te zijn. De juiste input en laten zien dat je het echt wilt, is wat een leraar wilt zien. Gunfactor. Een leraar wilt dat zijn leerlingen echt willen leren. Anders ben je geen leraar. Mijn tip: communiceer dus veel met je leraren en laat zien dat je het echt wilt.

Succes!

[ Voor 7% gewijzigd door ibson op 07-06-2016 00:26 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• John Doos
  • Registratie: Februari 2010
  • Laatst online: 21:22

John Doos

ClaudZaque

Hallo allemaal, ik ben nieuw hier op Tweakers. Ik weet eigenlijk niet hoe ik moet beginnen met deze topic en/of wat ik moet zeggen, maar hier komt ie.

Ik heb een soort van onzekerheid. Ik doe MBO ICT niveau 3 (Medewerker beheer ICT), ik heb bijna mijn diploma (Moet alleen nog 1 examen herdoen, waarvoor ik hard zit te oefenen).

Een tijdje geleden had ik met mijn trajectbegeleider over doorstudeermogelijkheden gehad, echter zegt hij dat doordat ik moeite heb met overzicht houden, dat niveau 4 niet haalbaar is (De leraar heeft geen pik op mij.) (Even voor de duidelijkheid: door medische redenen heb ik moeite met plannen, organiseren en overzicht houden, had zelf erg graag naar MBO 4 willen stromen, maar mijn opleiding laat het niet toe).

Nu dat ik bijna mijn diploma heb, kan ik in principe werk zoeken. Maar op vacaturesites vragen ze met ICT meestal niveau 4 en/of HBO. Niveau 3 heeft bijna niks met vacatures op internet. Ik wil HEEL graag gaan werken en certificaten halen, maar waar is de kans voor mensen die niveau 3 hebben en niet verder kunnen? Eisen lopen hoger en hoger op met banen en ik weet niet wat ik er mee moet. Ik wil ook eventueel inkomen kunnen hebben.
Even voor de duidelijkheid, met niveau 3 kan je vrijwel altijd terecht bij detacheerders zoals Centric en Inwork. Wees dus niet te bang om geen baan te kunnen vinden. Diezelfde detacheerders bieden je ook de mogelijkheid verder te studeren, niveau 4 of zelfs HBO en uiteraard een hele sloot aan certificaten :+

Nee

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Keltie schreef op maandag 06 juni 2016 @ 21:21:
Als je ouders willen dat je gaat werken moeten ze je niet laten stoppen met niv. 3.
Ik ben bijna klaar met niveau 3 en ik ga er vanuit dat ik het haal. Dat is het probleem helemaal niet. Het is meer met doorstuderen en/of eventuele kans op werk/inkomen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Keltie
  • Registratie: Mei 2006
  • Laatst online: 27-12-2024
Verwijderd schreef op dinsdag 07 juni 2016 @ 09:36:
[...]

Ik ben bijna klaar met niveau 3 en ik ga er vanuit dat ik het haal. Dat is het probleem helemaal niet. Het is meer met doorstuderen en/of eventuele kans op werk/inkomen.
Ik probeer je duidelijk te maken dat niveau 4 het minimale is wat je moet hebben wil je enigszins een kans maken op de arbeidsmarkt. Al zal ook uitmaken waar in Nederland je woont en werkt.
Pagina: 1