Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Het aantal RPI's blijft hier maar stijgen in huis. Het zijn er ondertussen al 5 geworden.
Vooral het verschil in snelheid van de SD kaarten is bijzonder merkbaar. Ook het degelijk backuppen van alles is soms niet zo evident.
Daarom dacht ik om mijn Synology in te zetten om daar de images op te hosten zodat op de sd kaartjes enkel de /boot blijft staan.
...
Hardware:
Synology 1513+ met 3Gbit LACP link
4 RPI's met Raspbian
1 RPI met LibreElec
---
Is dit mogelijk? En wat zijn de nodige stappen om hieraan te beginnen?
En is het uberhaupt wel zinvol?
Ik zie vooral voordelen dat backuppen dan volautomatisch kan dankzij Crashplan die actief is op de nas.

Beste antwoord (via Verwijderd op 06-06-2016 21:30)

• SA007
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 22:18

SA007

Moderator Tweaking
PXE boot zonder DHCP is bijna onmogelijk.

PXE werkt door via DHCP door te geven 'op deze tftp met deze filename staat je bootimage'.

Een andere optie is om je root filesystem via nfs te doen, dan heb je geen PXE nodig.

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DJVG
  • Registratie: April 2006
  • Laatst online: 01-09 17:34

DJVG

Gewoon DJVG

U-boot op alle SD's zetten die vervolgens gebruiken om te PXE booten, werkt prima en is makkelijk op te zetten. Succes!

Als iedereen aan zichzelf denkt, word er aan iedereen gedacht!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
OK, dat wordt googlen naar U-boot en zien hoe ik PXE boot kan activeren op de Syno zonder dat de DHCP server actief staat.
Alvast bedankt ;)

Acties:
  • Beste antwoord
  • +1 Henk 'm!

• SA007
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 22:18

SA007

Moderator Tweaking
PXE boot zonder DHCP is bijna onmogelijk.

PXE werkt door via DHCP door te geven 'op deze tftp met deze filename staat je bootimage'.

Een andere optie is om je root filesystem via nfs te doen, dan heb je geen PXE nodig.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Dysmael
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 01-08-2019
PXE zonder DHCP is prima mogelijk en zeer gangbaar.

PXE server kan antwoorden op DHCP request met enkel optie 67 zonder IP uit te delen. De client combineerd dan IP van DHCP en optie 67 van de PXE server. Dat is bv hoe je WDS standaard instelt. Die geeft als reply eeen bootfile op afhankelijk van vendor platform in DHCP request terwijl je DHCP server een IP als DHCP reply geeft.

Edit; PXE server en DHCP server kunnen dus twee verschillende servers zijn die beide niet van elkaars bestaan af hoeven te weten.

[ Voor 14% gewijzigd door Dysmael op 06-06-2016 19:39 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
[b][message=47105745,noline]
Dat klinkt interessant!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Was best makkelijk voor de eerste. Vooral omdat ik al een volledige backup van de root staan had op de nas.
Even een paar dagen afwachten wat Pi-Hole hier mee doet, en dan de volgende ook omzetten.

In /etc/fstab de root in comment zetten:
code:
1
#/dev/mmcblk0p2  /               ext4    defaults,noatime  0       1

En in /boot/cmdling.txt de nfs server invullen:
code:
1
dwc_otg.lpm_enable=0 console=ttyAMA0,115200 console=tty1 root=/dev/nfs rw nfsroot=192.168.0.10:/volume1/files/RPi-PiHole,tcp ip=192.168.0.2:192.168.0.10:192.168.0.1:255.255.255.0:rpi:eth0:off rootfstype=nfs smsc95xx.turbo_mode=N elevator=deadline rootwait

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Waarom trouwens meerdere Raspberries en niet één kleine PC zoals een Intel NUC met daarop VMware ESXi (gratis hypervisor) met daarin meerdere virtuele machines?

Ben zelf ook begonnen met een Raspberry Pi voor domotica doeleinden in m'n thuisnetwerk. Inmiddels dus een NUCje draaien met virtuele machines en dat is wel echt een verademing. Software in een VM upgraden? Eerst even een snapshot trekken (20 seconden) om als het misgaat, eenvoudig terug te kunnen rollen.

Pi-hole had ik ook gewoon als Ubuntu VM draaien. Werkte prima, alleen inhoudelijk niet, het sloopte sommige sites had ik het idee.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
3 RPI's zijn camera's, 1 met LibreElec en 1 met Pi-Hole en SBFSpot.
De camera's zijn dus sowieso al niet samen te voegen. LibreElec wil ik ook dedicated laten en de andere had ik over omdat hij niet langer gebruikt wordt voor Domoticz (draait nu op de Syno).

Pi-Hole kan inderdaad sommige sites kapot maken maar het is gewoon fijn om makkelijk op alle devices in 1 keer van de reklame verlost te zijn.
Op OS X ( en wellicht ook wel in andere systemen) makkelijk op te lossen door 2 locaties te hebben voor netwerkinstellingen: 1 met pihole als dns en 1 met Google dns oid. Als er dan een site niet werkt die je absoluut nodig hebt volstaan enkele klikken om van dns te wisselen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Pihkal
  • Registratie: Januari 2012
  • Laatst online: 05-08 12:43
Ik heb dit ooit met een NFS root filesystem gedaan, wel maar met 2 RPi's maar dat werkte zeer goed.

Here you go: http://wiki.beyondlogic.o...title=RaspberryPi_RootNFS

Acties:
  • +1 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Natuurlijk weer geen geduld om de rest te doen...
Ondertussen draaien er al 3 op NFS root :)
De 4de wil niet meer starten, wellicht omdat hij enkel met wifi verbonden is, even een kabeltje verbinden...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Yep, wifi is de boosdoener voor de laatste. Met kabel start hij netjes op.
Eerste google searches leren al snel dat dat geen simpele zal zijn.
Even zien of er een soort custom boot image is met ingebouwde wifi.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FloRadix
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 09-09 16:53
is het mogelijk te multibooten via nfs root met 1 raspberry pi ? Wat moet je dan aanpassen

met de volgende images
- raspbian
- openelec
- pihole
- etc.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
FloRadix schreef op woensdag 08 juni 2016 @ 12:59:
is het mogelijk te multibooten via nfs root met 1 raspberry pi ? Wat moet je dan aanpassen

met de volgende images
- raspbian
- openelec
- pihole
- etc.
Gezien je hele root op een nas staat dan moet dat perfect lukken.
Je zou dan wel een manier moeten vinden om makkelijk /boot/cmdline.txt aan te passen met de verschillende nfsroot mappen.
Of het zinvol is is maar de vraag. Immers bv pihole wil je toch altijd online hebben?
Voor test doeleinden daarentegen...
Even kopietje maken van de nfsroot op de nas en spelen maar. Indien kapot gewoon mapje terug zetten.
Verwijderd schreef op maandag 06 juni 2016 @ 21:29:

En in /boot/cmdline.txt de nfs server invullen:
code:
1
dwc_otg.lpm_enable=0 console=ttyAMA0,115200 console=tty1 root=/dev/nfs rw nfsroot=192.168.0.10:/volume1/files/RPi-PiHole,tcp ip=192.168.0.2:192.168.0.10:192.168.0.1:255.255.255.0:rpi:eth0:off rootfstype=nfs smsc95xx.turbo_mode=N elevator=deadline rootwait

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FloRadix
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 09-09 16:53
kan iemand me helpen, welke bestanden moeten op de nfs share ?
is het gewoon de image extracten op de share van openelec of raspbian ?
is met niet duidelijk tot nu toe

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Je volledige root / moet erop.
Ik deed eerst een normale install op SD om daarna alle files te kopieren naar een share.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Aotearoa
  • Registratie: Mei 2005
  • Laatst online: 09-09 12:59
Ik las op twitter (https://twitter.com/gsholling/status/738718606855405568) dat de Raspberry foundation bezig is met een "net boot" modus. Weet iemand hier meer van? Wat zou het toch mooi zijn om de Raspberry zonder hulp van SD-kaart direct vanaf het netwerk te kunnen starten. Dan is het minst betrouwbare component (de sd-kaart) uitgeschakeld.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Klinkt goed. Al moet ik zeggen nog geen enkel probleem gehad te hebben met de SD kaart.
Voor mij gaat het vooral om de traagste kaartjes uit te schakelen, makkelijker backup en makkelijker editen van files.
Pagina: 1