PC die regelmatig uitvalt

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• milkow
  • Registratie: Augustus 2015
  • Laatst online: 27-09 23:36
Beste Tweakers,

Sinds een tijdje heeft mijn computer vaak last van problemen. Het scherm wordt dan als ik aan het gamen ben groen, en de computer doet niets meer tot ik hem uitschakel via de power button. Op dit groene scherm staan geen foutmeldingen, eigenlijk staat er überhaupt geen tekst. Heeft dit scherm te maken met een (of is het gewoon een speciale) BSOD?

Mijn vraag is dus: Weet iemand hoe ik dit op kan lossen?

Relevante software en hardware die ik gebruik

De specificaties van mijn zelfbouw pc zijn:
#ProductPrijsSubtotaal
1Intel Core i3-4170 Boxed€ 112,94€ 112,94
1Gigabyte GA-H81M-S2H€ 44,99€ 44,99
1Asus Strix Radeon R9 380 DC2OC 2GD5 GAMING€ 174,75€ 174,75
1BitFenix Comrade Zwart€ 31,95€ 31,95
1Crucial CT102464BA160B€ 25,95€ 25,95
1be quiet! System Power 7 400W€ 42,95€ 42,95
1Samsung 850 EVO 250GB€ 89,38€ 89,38
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 522,91

De software die ik altijd (op de achtergrond draai) zijn:
Avast Antivirus
MSI Afterburner (voor profielen)
Catalyst (nog niet geupdate naar Crimson vanwege de koeling waarvan dan de snelheid vast is)

Wat ik al gevonden of geprobeerd heb
Mijn eerste ingeving was dat dit probleem wellicht te maken had met mijn videokaart, dus ik heb veel gespeeld met de drivers en de koeling. Ik heb onder andere de koeling harder later en mijn driver gedowngrade van Crimson naar Catalyst vanwege de welbekende problemen die veel mensen ervaren met Crimson. Dit had echter geen resultaat

Ook heb ik al gekeken naar welke temperaturen snel omhoog gingen na belasting. Dit bleek de processor te zijn die van 45 graden regelmatig naar 60 graden springt bij belasting.

Verder heb ik ook nog geprobeerd een virusscan uit te voeren met Avast en MBAM.

Hopelijk heeft iemand een idee :)

Met vriendelijke groet,
Milko

[ Voor 44% gewijzigd door milkow op 05-06-2016 21:44 ]

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CMD-Snake
  • Registratie: Oktober 2011
  • Laatst online: 13-11-2022
Een BSOD in Windows is nog altijd blauw. Er is geen speciaal groen scherm.

Het groen worden van je scherm is een symptoom van iets wat mis is. Een mogelijkheid is een defecte videokaart. Je kan dit uitsluiten door een andere kaart in te bouwen en dan te kijken of je het probleem kan reproduceren.

Het is lastig om te zeggen of je PC echt niets meer doet, immers kan je niets meer zien.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• milkow
CMD-Snake schreef op zondag 05 juni 2016 @ 22:03:

Het groen worden van je scherm is een symptoom van iets wat mis is. Een mogelijkheid is een defecte videokaart. Je kan dit uitsluiten door een andere kaart in te bouwen en dan te kijken of je het probleem kan reproduceren.

Het is lastig om te zeggen of je PC echt niets meer doet, immers kan je niets meer zien.
Ik zal morgen eerst eens proberen of er geen problemen zijn zonder videokaart. Heb helaas geen kaart liggen om ook gelijk uit te sluiten dat er iets mis is met het pci slot, in dat geval zal ik waarschijnlijk naar een winkel moeten.

Alvast dank,
Milko

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Reepje
  • Registratie: Juni 2010
  • Niet online
milkow schreef op maandag 06 juni 2016 @ 00:06:
[...]

Ik zal morgen eerst eens proberen of er geen problemen zijn zonder videokaart. Heb helaas geen kaart liggen
Die heb je wel, want er zit ook een uitstekende gpu op je cpu zelf, dus je kan de monitor gewoon op je moederbord aansluiten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• milkow
Reepje schreef op maandag 06 juni 2016 @ 07:05:
[...]

Die heb je wel, want er zit ook een uitstekende gpu op je cpu zelf, dus je kan de monitor gewoon op je moederbord aansluiten.
Dat bedoelde ik ook :)
Ik zal het nu even proberen. Wens me succes :P

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• sssensss
  • Registratie: Oktober 2003
  • Niet online
Succes

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• objectief2
  • Registratie: Augustus 2004
  • Laatst online: 03-07 10:52
Heb je al een memtest gedaan?

Ik heb een tijdje hetzelfde gehad en had nooit kunnen denken dat 1 van de 2 modules enorm veel errors gaf. Uiteindelijk heb ik het ontdekt met een memtest nadat de hele installatie onherstelbare fouten had gekregen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• milkow
CMD-Snake schreef op zondag 05 juni 2016 @ 22:03:

Waarschijnlijk heb je gelijk. Nadat ik mijn pc enkele uren heb laten staan (under load) met de ingebouwde GPU doet hij het gewoon nog, terwijl als ik het met mijn losse gpu zou doen mn scherm al lang groen zou zijn.

Is het nu zeker dat de GPU problemen heeft veroorzaakt, of kan het ook nog iets anders zijn?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• milkow
objectief2 schreef op maandag 06 juni 2016 @ 19:07:
Heb je al een memtest gedaan?

Ik heb een tijdje hetzelfde gehad en had nooit kunnen denken dat 1 van de 2 modules enorm veel errors gaf. Uiteindelijk heb ik het ontdekt met een memtest nadat de hele installatie onherstelbare fouten had gekregen.
Ik heb nu zojuist een memtest gedaan, zonder enige erge errors er van te krijgen.
Dat zal het wel niet zijn dus :p

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• svandewouw
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 30-09 17:09
Het lijkt inderdaad je videokaart te zijn.

Om de rest van je computer uit te sluiten zou je, indien achter een router met NAT, je firewall kunnen uitschakelen en je computer nadat deze een groen scherm heeft te pingen om te kijken of deze reageert.

Je zou vervolgens ook VNC kunnen installeren en proberen via een andere computer of GSM op je netwerk het scherm proberen over te nemen, als er normaal beeld komt weet je zeker dat het de videokaart is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• milkow
svandewouw schreef op maandag 06 juni 2016 @ 21:08:

Om de rest van je computer uit te sluiten zou je, indien achter een router met NAT, je firewall kunnen uitschakelen en je computer nadat deze een groen scherm heeft te pingen om te kijken of deze reageert.

Je zou vervolgens ook VNC kunnen installeren en proberen via een andere computer of GSM op je netwerk het scherm proberen over te nemen, als er normaal beeld komt weet je zeker dat het de videokaart is.
Natuurlijk valt hij weer precies niet uit als ik het juist wil...
Zodra het weer gebeurt, zal ik deze dingen wel even proberen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CMD-Snake
  • Registratie: Oktober 2011
  • Laatst online: 13-11-2022
milkow schreef op maandag 06 juni 2016 @ 20:51:
Is het nu zeker dat de GPU problemen heeft veroorzaakt, of kan het ook nog iets anders zijn?
We kunnen nu wel redelijkerwijs aannemen dat je GPU defect is gezien dat je het probleem niet kan reproduceren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• milkow
CMD-Snake schreef op dinsdag 07 juni 2016 @ 16:20:
[...]

We kunnen nu wel redelijkerwijs aannemen dat je GPU defect is gezien dat je het probleem niet kan reproduceren.
Het lijkt er inderdaad op dat mijn GPU defect is ja... Alhoewel, vandaag heb ik hem op mijn GPU aangezet
en hij houdt het nog steeds vol (vanaf half 4 tot nu). Vreemd is dat, aangezien hij normaal al minimaal 3x een crash gehad zou hebben...

Ik kijk het nog even aan, en zodra ik nog een fout heb ga ik maar even kijken bij de winkel waar ik hem heb gekocht (nadat ik toch nog snel mn pc heb gepingd).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• milkow
svandewouw schreef op maandag 06 juni 2016 @ 21:08:

Nadat het net weer eens is gebeurd, heb ik deze twee dingen geprobeerd. Bij het pingen staat er dat er 0 packets verloren zijn, maar de host niet bereikbaar is. Voor dit bericht waarop staat dat de host niet bereikbaar is staat een ander ip (?).

Met VNC lukte het niet om het scherm over te nemen, hij bleef maar verbinden.

Wat betekent dit denk jij?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mrtnptrs
  • Registratie: Januari 2011
  • Laatst online: 11-09 15:14

mrtnptrs

You idiot!

Kan het zijn dat je videokaart oververhit raakt? Probeer eens al het stof uit je computerkast te verwijderen en kijken of dit helpt?

Hoe lang heb je trouwens ongeveer de memtest laten lopen? Bij een laptop gaf memtest bij mij al na 2 minuten aan dat er errors waren, maar bij de computer waar ik nu op type pas na 40 minuten.

[ Voor 42% gewijzigd door mrtnptrs op 11-06-2016 17:43 ]

Are you comparing me to God? I mean, it’s great, but so you know, I’ve never made a tree.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• milkow
mrtnptrs schreef op zaterdag 11 juni 2016 @ 17:14:
Kan het zijn dat je videokaart oververhit raakt? Probeer eens al het stof uit je computerkast te verwijderen en kijken of dit helpt?

Hoe lang heb je trouwens ongeveer de memtest laten lopen? Bij een laptop gaf memtest bij mij al na 2 minuten aan dat er errors waren, maar bij de computer waar ik nu op type pas na 40 minuten.
Ik denk dat het niet komt door oververhitting, aangezien ik laatst nog al het stof eruit heb gehaald en Speedfan geen abnormale temperaturen weergeeft. Toch zal ik er nog even naar kijken.

De memtest heb ik inderdaad heel kort laten lopen... Dat zal ik ook maar nog een keer proberen vanmiddag.

Ik heb ook geprobeerd om mijn videokaart er opnieuw in te doen, wat ik straks zal uittesten.

De resultaten zal ik straks weer hier posten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mrtnptrs

mrtnptrs

You idiot!

milkow schreef op maandag 13 juni 2016 @ 07:13:
[...]

Ik denk dat het niet komt door oververhitting, aangezien ik laatst nog al het stof eruit heb gehaald en Speedfan geen abnormale temperaturen weergeeft. Toch zal ik er nog even naar kijken.

De memtest heb ik inderdaad heel kort laten lopen... Dat zal ik ook maar nog een keer proberen vanmiddag.

Ik heb ook geprobeerd om mijn videokaart er opnieuw in te doen, wat ik straks zal uittesten.

De resultaten zal ik straks weer hier posten.
Laat de memtest maar een aantal uren lopen idd. Dan hebben we tenminste beschadigd RAM-geheugen uitgesloten. :)

Are you comparing me to God? I mean, it’s great, but so you know, I’ve never made a tree.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mrtnptrs

mrtnptrs

You idiot!

Gebruik wel deze versie: http://www.memtest86.com/download.htm Een andere versie van memtest verschijnt eerder in Google, maar deze is hopeloos verouderd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• milkow
Ehm...

Blijkbaar is het probleem veranderd. Nu wordt het beeld niet meer groen, maar gewoon zwart
alle ventilatoren blijven netzoals bij het groene scherm gewoon draaien.

Heeft dit nog een betekenis?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• milkow
mrtnptrs schreef op maandag 13 juni 2016 @ 11:40:
[...]

Laat de memtest maar een aantal uren lopen idd. Dan hebben we tenminste beschadigd RAM-geheugen uitgesloten. :)
Beschadiging van het RAM-geheugen is wel uit te sluiten. Na meerdere uren de memtest te laten draaien zijn er geen fouten gevonden.

Wel heb ik een andere ontdekking gedaan. Ik kreeg zonet een blue screen met de foutcode : VIDEO_TDR_FAILURE. Tussen haakjes erachter stond atikmpag.sys. Is dit een goede aanwijzing voor wat er aan de hand is?99

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mrtnptrs

mrtnptrs

You idiot!

milkow schreef op dinsdag 14 juni 2016 @ 00:01:
[...]

Beschadiging van het RAM-geheugen is wel uit te sluiten. Na meerdere uren de memtest te laten draaien zijn er geen fouten gevonden.

Wel heb ik een andere ontdekking gedaan. Ik kreeg zonet een blue screen met de foutcode : VIDEO_TDR_FAILURE. Tussen haakjes erachter stond atikmpag.sys. Is dit een goede aanwijzing voor wat er aan de hand is?99
Video duidt op de videokaart. Treedt de BSOD alleen maar op als de computer een zware taak aan het uitvoeren is, zoals een spel? En toch niet heeeeel toevallig bij hetzelfde spel of zo? Zo niet: evervan uitgaande dat je Windows 10 hebt, moet je DDU (http://www.guru3d.com/fil...uninstaller-download.html) gebruiken om je AMD driver volledig van je computer te verwijderen en na de herstart installeer je de volgende driver: http://support.amd.com/en...esktop?os=Windows+10+-+64 Dit sluit een driverprobleem uit. Ik hoor juist van mensen dat de Crimson-drivers heel goed werken. Gewoon eens proberen... :) Ik zou deze stap dus als eerste proberen, aangezien het het meest waarschijnlijke is.

Werkt dit niet, dan kan het ook goed het geval zijn dat Windows weer eens nukken heeft gekregen (deze optie kwam een aantal keren op het internet voorbij toen ik aan het googelen was): voer in een als administrator uitgevoerd commandprompt het commando "Dism /Online /Cleanup-Image /RestoreHealth" in en laat het volledig zijn werkt doen. Dus pas het schermpje sluiten als het zegt dat de opdracht voltooid is of dat je een error krijgt (zo ja, laat me dan weten welke error.) Hopelijk verhelpt dit het en anders kom je gewoon terug bij mij :P

[ Voor 22% gewijzigd door mrtnptrs op 14-06-2016 00:42 . Reden: dism aanvulling ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• milkow
mrtnptrs schreef op dinsdag 14 juni 2016 @ 00:37:
[...]

Video duidt op de videokaart. Treedt de BSOD alleen maar op als de computer een zware taak aan het uitvoeren is, zoals een spel? En toch niet heeeeel toevallig bij hetzelfde spel of zo? Zo niet: evervan uitgaande dat je Windows 10 hebt, moet je DDU (http://www.guru3d.com/fil...uninstaller-download.html) gebruiken om je AMD driver volledig van je computer te verwijderen en na de herstart installeer je de volgende driver: http://support.amd.com/en...esktop?os=Windows+10+-+64 Dit sluit een driverprobleem uit. Ik hoor juist van mensen dat de Crimson-drivers heel goed werken. Gewoon eens proberen... :) Ik zou deze stap dus als eerste proberen, aangezien het het meest waarschijnlijke is.

Werkt dit niet, dan kan het ook goed het geval zijn dat Windows weer eens nukken heeft gekregen (deze optie kwam een aantal keren op het internet voorbij toen ik aan het googelen was): voer in een als administrator uitgevoerd commandprompt het commando "Dism /Online /Cleanup-Image /RestoreHealth" in en laat het volledig zijn werkt doen. Dus pas het schermpje sluiten als het zegt dat de opdracht voltooid is of dat je een error krijgt (zo ja, laat me dan weten welke error.) Hopelijk verhelpt dit het en anders kom je gewoon terug bij mij :P
Hoi mrtnptrs,

Ik heb zojuist alle drivers geupdate, zonder resultaat. Mijn computer viel nog steeds uit, zoals gewoonlijk
bij oa GTA V en CSGO. Weer een zwart scherm zoals gisteren. Dit keer geen blauw scherm. Als ik de commando "dism /online /cleanup-image /restorehealth" krijg ik een error. De code 0x800f081f wordt gegeven.

Wat moet ik daarmee doen?

Groet,
Milko

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mrtnptrs

mrtnptrs

You idiot!

milkow schreef op dinsdag 14 juni 2016 @ 19:54:
[...]

Hoi mrtnptrs,

Ik heb zojuist alle drivers geupdate, zonder resultaat. Mijn computer viel nog steeds uit, zoals gewoonlijk
bij oa GTA V en CSGO. Weer een zwart scherm zoals gisteren. Dit keer geen blauw scherm. Als ik de commando "dism /online /cleanup-image /restorehealth" krijg ik een error. De code 0x800f081f wordt gegeven.

Wat moet ik daarmee doen?

Groet,
Milko
DISM geeft wel vaker deze error. Had je het commandprompt wel als administrator uitgevoerd? Heb je DDU gebruikt voordat je grafische driver hebt bijgewerkt? Heb je ook alle laatste updates van Windows (10) geinstalleerd? Heb je dus Windows 7, 8(.1) of 10 op je PC? Je hebt je grafische kaart toch niet overklokt na aanschaf? Dit kan ook eventueel een instabiel systeem veroorzaken.

[ Voor 7% gewijzigd door mrtnptrs op 15-06-2016 00:21 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• milkow
mrtnptrs schreef op woensdag 15 juni 2016 @ 00:17:
[...]

DISM geeft wel vaker deze error. Had je het commandprompt wel als administrator uitgevoerd? Heb je DDU gebruikt voordat je grafische driver hebt bijgewerkt? Heb je ook alle laatste updates van Windows (10) geinstalleerd? Heb je dus Windows 7, 8(.1) of 10 op je PC? Je hebt je grafische kaart toch niet overklokt na aanschaf? Dit kan ook eventueel een instabiel systeem veroorzaken.
Jup, ik heb de commandoprompt als administrator uitgevoerd. DDU heb ik zeker gebruikt. Ook de laatste updates van Windows 10 heb ik. Ik heb de grafische kaart zelf niet overgeklokt, maar de kaart had al standaard een overklok van Asus. Ik weet alleen niet of die standaard overklok voor instabiliteit kan zorgen.

Groet,
Milko

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nelizmastr
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 21:47

nelizmastr

Goed wies kapot

Je kan even opzoeken wat de referentie kloksnelheden van een 380 zijn en de kaart daar even op zetten. Kijken of dat goed gaat. Het kan wel degelijk zo zijn dat de Factory OC kaarten niet stabiel zijn.

I reject your reality and substitute my own

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• milkow
nelizmastr schreef op woensdag 15 juni 2016 @ 08:33:
Je kan even opzoeken wat de referentie kloksnelheden van een 380 zijn en de kaart daar even op zetten. Kijken of dat goed gaat. Het kan wel degelijk zo zijn dat de Factory OC kaarten niet stabiel zijn.
Het ziet er naar uit dat hij het wel doet zonder OC.
Ik kijk het nog even aan, voor als hij morgen nog moeilijk gaat doen.

Alvast bedankt :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mrtnptrs

mrtnptrs

You idiot!

milkow schreef op donderdag 16 juni 2016 @ 21:55:
[...]

Heb je misschien de fan van de grafische kaart op een lagere snelheid staan? Misschien kan dat en OC voor BSOD's zorgen? Want eigenlijk hoort een factory OC het systeem niet instabiel te maken.

Edit: misschien kun je kijken of je de BIOS (dat de GPU laad bij het opstarten) kunt updaten?: http://www.gigabyte.co.nl...t-page.aspx?pid=5158#bios
Daarnaast kun je ook even kijken met Samsung Magician of je de meest recente firmware voor je SSD hebt. Ik zie een kleine kans dat dit de problemen oorspronkelijk konden veroorzaken, but it's worth a shot. En, het is toch regulier onderhoud, dus.... :) Heb je ook de meest recente Intel HD graphics/VGA driver hier gedownload: http://www.gigabyte.co.nl...page.aspx?pid=5158#driver De driver op de Intel-website is veel ouder en nog een beta versie. Update ook even naar de laatste versie van GPUTweak en update de VBIOS: https://www.asus.com/nl/G...GAMING/HelpDesk_Download/

[ Voor 47% gewijzigd door mrtnptrs op 17-06-2016 14:15 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ToFast
  • Registratie: Mei 2004
  • Laatst online: 25-01 12:49
milkow schreef op donderdag 16 juni 2016 @ 21:55:
[...]

Wellicht worden de vrms te heet of zijn ze wat gaar aan het worden. Betere airflow daarop kan baten. Anders gewoon afgamen die kaart op wat mindere clocksnelheden en /of vervangen wanneer je sneller wilt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• milkow
mrtnptrs schreef op vrijdag 17 juni 2016 @ 13:59:
[...]

Heb je misschien de fan van de grafische kaart op een lagere snelheid staan? Misschien kan dat en OC voor BSOD's zorgen? Want eigenlijk hoort een factory OC het systeem niet instabiel te maken.

Edit: misschien kun je kijken of je de BIOS (dat de GPU laad bij het opstarten) kunt updaten?: http://www.gigabyte.co.nl...t-page.aspx?pid=5158#bios
Daarnaast kun je ook even kijken met Samsung Magician of je de meest recente firmware voor je SSD hebt. Ik zie een kleine kans dat dit de problemen oorspronkelijk konden veroorzaken, but it's worth a shot. En, het is toch regulier onderhoud, dus.... :) Heb je ook de meest recente Intel HD graphics/VGA driver hier gedownload: http://www.gigabyte.co.nl...page.aspx?pid=5158#driver De driver op de Intel-website is veel ouder en nog een beta versie. Update ook even naar de laatste versie van GPUTweak en update de VBIOS: https://www.asus.com/nl/G...GAMING/HelpDesk_Download/
Ik heb alles even geinstalleerd. Ik zal het met die dingen geinstalleerd even uitproberen.
Nogmaals dank :)

De fan stond altijd btw altijd vrij hoog, omdat ik dacht dat de temperatuur het probleem was.
Toen ontdekte ik dat er zelfs bij lage temperaturen soms problemen waren. Oververhitting lijkt me niet
erg waarschijnlijk dus.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• milkow
mrtnptrs schreef op vrijdag 17 juni 2016 @ 13:59:
[...]

Yay, te vroeg gejuicht.
Zojuist weer een mooi groen scherm gehad (bij totaal geen intensief gebruik).

Jammer. Misschien nog andere ideeën? Anders zal ik kijken tot hoever de winkel kan helpen.

Groet,
Milko

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mrtnptrs

mrtnptrs

You idiot!

milkow schreef op vrijdag 17 juni 2016 @ 22:51:
[...]

Yay, te vroeg gejuicht.
Zojuist weer een mooi groen scherm gehad (bij totaal geen intensief gebruik).

Jammer. Misschien nog andere ideeën? Anders zal ik kijken tot hoever de winkel kan helpen.

Groet,
Milko
Misschien wordt het inderdaad tijd voor een garantieverzoek..... Of heeft iemand anders nog ideeën? Misschien een complete herinstallatie, aangezien dat commando niet lukte, en we zo corruptie in de Windows-bestanden als oorzaak kunnen uitsluiten?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• milkow
mrtnptrs schreef op vrijdag 17 juni 2016 @ 23:04:
[...]

Misschien wordt het inderdaad tijd voor een garantieverzoek..... Of heeft iemand anders nog ideeën? Misschien een complete herinstallatie, aangezien dat commando niet lukte, en we zo corruptie in de Windows-bestanden als oorzaak kunnen uitsluiten?
Het lijkt me niet dat corrupte bestanden voor dit probleem zorgen, aangezien als ik het beeldscherm aansluit op het moederbord ik geen crash krijg. Laat me het weten als ik fout zit hoor, ik wil vooral niets verkeerd inschatten.

Ik zal maar eens kijken hoe het zit met het terugsturen van de kaart. Dan weet ik dat alvast :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mrtnptrs

mrtnptrs

You idiot!

Misschien een klassieke fout van Intel HD vs high end graphics card?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Het klinkt naar mijn mening meer als een te lage watt voeding op het systeem.

Weet niet of je nog een "spare" voeding hebt liggen met een hogere watt dan 400. Erg lage voeding voor zo'n videokaart.

Zitten alle stroomkabels aangesloten op het moederbord en videokaart?

Succes!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• milkow
Verwijderd schreef op maandag 20 juni 2016 @ 14:37:
Het klinkt naar mijn mening meer als een te lage watt voeding op het systeem.

Weet niet of je nog een "spare" voeding hebt liggen met een hogere watt dan 400. Erg lage voeding voor zo'n videokaart.

Zitten alle stroomkabels aangesloten op het moederbord en videokaart?

Succes!
Aangezien ik dit mijn eerste computer is in een heel lange tijd, heb ik waarschijnlijk niet zomaar nog een voeding liggen.

Wel zit alles goed aangesloten op het moederbord.

Is er nog een andere manier om het te testen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• milkow
mrtnptrs schreef op zondag 19 juni 2016 @ 23:55:
Misschien een klassieke fout van Intel HD vs high end graphics card?
Wat bedoel je daarmee precies?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mrtnptrs

mrtnptrs

You idiot!

milkow schreef op dinsdag 21 juni 2016 @ 15:19:
[...]

Wat bedoel je daarmee precies?
Dat je computer dingen probeert uit te voeren via je Intel HD grafische chip i.p.v. je AMD-kaart en aangezien de Intel HD erg buggy is, kan dit tot problemen leiden. Maar een te slechte voeding is ook heel waarschijnlijk idd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nhanssen
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 04-10 14:43

nhanssen

QVL is non-tweakers

Probeer eens met MSI afterburner de kloksnelheid te verlagen van 990mhz naar 900mhz en het geheugen ook een vergelijkbaar percentage (als de kloksnelheid) terug.
edit:
En eventueel onder 'settings' disable ULPS aanvinken (herstart nodig)

Groen scherm, blauw scherm, zwart scherm en freezes zijn voor mij verdwenen op die manier. Wellicht dat het je tijdelijk kan helpen.

*R9 290 gebruiker..

[ Voor 14% gewijzigd door nhanssen op 21-06-2016 17:41 ]

Spec's PC

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• milkow
nhanssen schreef op dinsdag 21 juni 2016 @ 17:37:
Probeer eens met MSI afterburner de kloksnelheid te verlagen van 990mhz naar 900mhz en het geheugen ook een vergelijkbaar percentage (als de kloksnelheid) terug.
edit:
En eventueel onder 'settings' disable ULPS aanvinken (herstart nodig)

Groen scherm, blauw scherm, zwart scherm en freezes zijn voor mij verdwenen op die manier. Wellicht dat het je tijdelijk kan helpen.

*R9 290 gebruiker..
Met deze kloksnelheden lijkt hij het wel te doen. Is dat dan een teken dat de voeding problemen heeft om die te hoge kloksnelheden te handlen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nhanssen

nhanssen

QVL is non-tweakers

milkow schreef op zaterdag 25 juni 2016 @ 12:38:
[...]

Met deze kloksnelheden lijkt hij het wel te doen. Is dat dan een teken dat de voeding problemen heeft om die te hoge kloksnelheden te handlen?
Denk niet zozeer dat het de voeding is, heb de mijne ooit vervangen van 550w naar 620w en alsnog bleef hij naar doen. Momenteel draait die van mij (r9 290) op 880mhz klok en 1100 voor het geheugen. Zodra ik dit verhoog naar 900+ dan begint het verhaal weer.

Ben er vrij van overtuigd dat de hele R9 2xx rotzooi is van de onderste plank, uitzonderingen daar gelaten. En dat wellicht de 3xx en 4xx series er niet veel van af zitten.

[ Voor 4% gewijzigd door nhanssen op 25-06-2016 18:18 ]

Spec's PC

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• milkow
nhanssen schreef op zaterdag 25 juni 2016 @ 18:16:
[...]

Denk niet zozeer dat het de voeding is, heb de mijne ooit vervangen van 550w naar 620w en alsnog bleef hij naar doen. Momenteel draait die van mij (r9 290) op 880mhz klok en 1100 voor het geheugen. Zodra ik dit verhoog naar 900+ dan begint het verhaal weer.

Ben er vrij van overtuigd dat de hele R9 2xx rotzooi is van de onderste plank, uitzonderingen daar gelaten. En dat wellicht de 3xx en 4xx series er niet veel van af zitten.
Heb een paar dagen weinig kunnen doen, maar nu gaat hij wel weer vervelend doen.
Heel jammer.

Iemand nog een goed idee?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ardjee
  • Registratie: Februari 2009
  • Laatst online: 30-09 10:40
Het probleem is dus wel minder geworden na het terugclocken van je kaart? Zo ja: garantie aanvragen. Je kaart is blijkbaar niet stabiel in normale omstandigheden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nhanssen

nhanssen

QVL is non-tweakers

milkow schreef op dinsdag 28 juni 2016 @ 23:28:
[...]

Heb een paar dagen weinig kunnen doen, maar nu gaat hij wel weer vervelend doen.
Heel jammer.

Had je in MSI Afterburner de Disable ULPS al eens aangevinkt en uitgeprobeerd? (settings)

Spec's PC

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• milkow
nhanssen schreef op woensdag 29 juni 2016 @ 00:01:
[...]

Had je in MSI Afterburner de Disable ULPS al eens aangevinkt en uitgeprobeerd? (settings)
Yup, dat heb ik al uitgeprobeerd.
Dan ga ik eens kijken voor wat Ardjee zei denk ik.

EDIT: Nu doet hij ineens wel snel weer vreemd...
huuh ik snap het niet meer.

[ Voor 11% gewijzigd door milkow op 29-06-2016 21:32 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jimh307
  • Registratie: Februari 2014
  • Niet online
milkow schreef op dinsdag 28 juni 2016 @ 23:28:
[...]

Heel jammer.

Ik heb het hele topic even doorgelezen en ik kom eigenlijk op een conclusie uit:
PC wegbrengen naar een erkende computerwinkel en de hele rits laten doormeten. Doorgaan met deze acties levert veel stress op en kan alleen maar voor meer schade zorgen zodat je nóg verder van huis raakt.
Onderklokken van hardware is alleen maar bedoeld om fouten/defecten uit te sluiten. Een videokaart die niet op factorysettings goed wil werken is defect.

Wegbrengen is misschien niet tweakers-waardig (we willen alles zelf kunnen oplossen ;) ) maar in jouw geval toch zeer verstandig. Je hebt het nodige al zelf gedaan en meer kun je niet doen.

Misschien toch een GeForce kaartje erin laten prikken ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• milkow
Dankjulliewel voor al de geplaatste reacties.

Ik heb me de laatste dagen (vandaar de late reactie :)) beziggehouden met het zoeken naar een oplossing met jullie antwoorden. De videokaart bleek het probleem niet te zijn volgens de resultaten van de controle van de kaart. Waarschijnlijk was de voeding het probleem en daardoor heb ik deze vervangen. Het lijkt nu verholpen te zijn.

Nogmaals dank voor alle reacties

Met vriendelijke groet,
Milko

[ Voor 0% gewijzigd door milkow op 27-07-2016 18:13 . Reden: Typo ]

Pagina: 1