Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien

laptop voor architect

Pagina: 1
Acties:

Vraag

• NMA
  • Registratie: September 2013
  • Laatst online: 14-03-2024
Beste mensen,

Voor mijn werk als architect ben ik opzoek naar een laptop. in het verleden ben ik hier erg goed geholpen en wil dan ook graag weer gebruik maken van jullie kennis.

Gebruik:
De laptop is voornamelijk bedoeld om mee te nemen naar opdrachtgevers zodat ik tijdens het overleg met hen door de 3d modellen (sketchup) heen kan lopen en eventueel een presentatie (in pdf formaat) kan laten zien.

Daarnaast wil ik hem gebruiken om op te werken (als 2e computer) als mijn desktop aan
het renderen is. Dit zal voornamelijk photoshop en indesign zijn.

Software gebruik:
- Sketchup
- photoshop
- indesign
- autocad lt (2d tekenen, geen 3d)
- browsen met chrome

Fysiek gebruik:
- meenemen naar klant
- stopcontact meestal wel te vinden
- presentatie voornamelijk via scherm laptop, soms met beamer of groter scherm
- gebruik op kantoor

Budget:
ca. €1300 incl. btw

Eisen:
- 15" scherm zodat er met meerdere mensen gekeken kan worden
- scherm met goede kijkhoeken
- mat scherm met zo min mogelijk reflectie
- snel opstarten/ontwaken
- sketchup moet soepel draaien als er door het model wordt gelopen

Aangezien het mijn '2e computer' betreft hoeft deze niet snel te kunnen renderen, hier gebruik ik mijn desktop voor. Ook photoshop hoeft niet super soepel te draaien aangezien ik dit ook meestal op de desktop gebruik. Gewicht is niet enorm belangrijk. Grootte van de harde schijf is ook minder van belang. Wel heb ik een voorkeur voor een ssd. DVD speler/- brander is niet nodig.

Eigen idee:
Op dit moment overweeg ik de Asus VivoBook N552VX. Deze komt goed uit de LBBG, heeft een goed en mat scherm en lijkt met zijn specs te voldoen aan gestelde eisen. En, niet onbelangrijk als architect, hij ziet er ook mooi (en zakelijk) uit. Ik lees wel dat er voor hetzelfde geld laptop met betere specs te krijgen zijn maar dat zijn vaak game laptops met dito uiterlijk. Niet iets waarmee ik naar een klant loop.

Ik twijfel nog wel over het geheugen van 8GB, dit zal wellicht uitgebreid moeten worden naar 16GB.

Ik ben benieuwd naar jullie meningen.

Alle reacties

• CMD-Snake
  • Registratie: Oktober 2011
  • Laatst online: 13-11-2022
Een Dell Precision 3000?

Is een wat buiten je budget, maar wel een nette laptop voor dit werk:
http://configure.euro.del...=nl&l=nl&s=bsd&cs=nlbsdt1

Enige wat je echt hoeft aan te passen is een full HD scherm in plaats van het 720p scherm. Verder heb je een Core i5-6300HQ en een AMD FirePro W5130M. Harde schijf is dan een 500GB 7.200rpm exemplaar. Een SSD heeft een meerprijs van 150 EUR ongeveer bij dit model.

De laptop is ISV gecertificeerd, dus je hebt support voor de meest voorkomende pakketten.

• noneem
  • Registratie: November 2011
  • Laatst online: 25-11 21:54
@Nma; heb je in je zoektocht nog nieuwe stappen gemaakt?

Ik ben ook architect en ook nu op zoek naar een nieuwe laptop. Iets duurder overweeg ik de XPS15 van Dell. Prachtig breed scherm, goede grafische kaart etc.

De laatste 10 jaar werk ik echter op Thinkpads en de fijne keyboards, rode mouse-pointer en goede bouwkwaliteit zijn wel zaken waar ik aan gewend en gehecht ben. Helaas biedt lenovo geen goede 15 inch met fatsoelijke grafische kaart en scherm. Als de grafische kaart ok is, is het scherm dat weer niet (T560 - kleur kwaliteit schijnt niet goed te zijn). Als het scherm dat blijkbaar wel is (Yoga-lijn) dan hebben ze weer geen 15" of geen grafische kaart...

Kortom: benieuwd of je nog andere interessante opties hebt gezien.

• Balance
  • Registratie: Januari 2013
  • Laatst online: 21:29
Hier een paar opties :)

Laptop Asus N552VX-FY187TAsus GL552VW-CN470TAsus G501JW-FI398T
CPUIntel i7-6700HQ (Skylake)Intel i7-4750HQ (Haswell)
GPUNvidia GTX 950Nvidia GTX 960
SchermMat 15,6" 1920*1080 IPSMat 15,6" 3840*2160 IPS
Opslag256GB SSD128GB SSD + 1TB HDD512GB SSD
RAM8GB DDR416GB DDR416GB DDR3L
Accu48Wh96Wh
Dikte29,9mm34,8mm21,3mm
Gewicht2,53kg2,59kg2,06kg

De Asus G501JW-FI398T is misschien wel de grootste aanrader, een iets oudere laptop die eerst €1900 koste.

• Chrisivisi
  • Registratie: November 2014
  • Laatst online: 25-11-2020
Ik heb zelf een MSI GS60 Ghost Pro.

Ik zou de ASUS die hierboven aangeraden wordt in overweging nemen. Mijn grafische kaart heeft nooit problemen en is wel iets beter dan die in de ASUS. AutoCad is ook in 2D een zwaar programma. Ik zou proberen toch voor een GTX970M te gaan om future proof te zijn. De cpu heeft niet heel veel verschil.
CPU
GPU

• D-e-n
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 21:30
Zolang je niet gaat renderen is voor Autocad het geheugen en de SSD belangrijker dan de grafische kaart. Dat neemt niet weg dat een degelijke grafische kaart wel wenselijk is natuurlijk. Maar de zwaarste game kaart hoeft het zeker niet te zijn.

• Chrisivisi
  • Registratie: November 2014
  • Laatst online: 25-11-2020
Is ook wel waar. Plotten gaat misschien langzamer maar met die GTX960 kan je ook goed uit de voeten.

• NMA
  • Registratie: September 2013
  • Laatst online: 14-03-2024
Dank voor de tips.

Inderdaad is een iets oudere duurdere laptop ook interessant.

Ik heb er de laatste dagen nog eens over nagedacht en denk dat ik het scherm (hoge resolutie, goede kijkhoeken, weinig reflectie) toch wel het belangrijkst vind, samen met het soepel draaien van Sketchup.

Hoe is de reflectie en de kijkhoeken van die Asus G501?

Ik heb wel mijn twijfels over die rood oplichtende toetsen en die rode rand rondom het scherm. Leuk voor gamers maar ik kom geen spelletjes bij mijn opdrachtgevers spelen maar een presentatie houden.

Ik snap alleen niet zo goed hoe het met het scherm van die Asus Vivobook Pro zit. Op de Asus site geven ze aan dat deze een 4K UHD scherm heeft maar in de reviews zie ik steeds dat het een HD scherm betreft. Is dat 4K UHD scherm een optie/variant?

Iemand die weet hoe dit zit?

• sjenk
  • Registratie: April 2010
  • Laatst online: 17-11 20:37
Is deze HP misschien iets? Heeft een meer zakelijk uiterlijk en ongeveer dezelfde specificaties..

http://store.hp.com/Nethe...pt=ABH&sel=NTB#!tab=specs

[ Voor 23% gewijzigd door sjenk op 16-06-2016 12:02 ]

Pagina: 1