[V&A] Steeksleutel voor uitzonderlijk positieve ervaringen

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NitroX infinity
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 12:52
Ik geef bij een koop/verkoop die verloopt zoals het hoort (normaal dus), 4 sterren als beoordeling. Die vijfde ster bewaar ik voor uitzonderlijk positieve situaties. Want hoe laat je anders, in éénoogopslag, duidelijk worden dat zo'n situatie zich heeft voorgedaan? Ja, je kunt het in de beoordeling schrijven, maar hoeveel mensen lezen die nou? Het gros kijkt naar het aantal sterren.

Daar heb ik wat commentaar op gekregen in de reacties op oude advertenties. Mij best, iedereen mag z'n mening hebben. Toch ben ik er over na gaan denken.

Mijn oplossing is de Steeksleutel.

Voor een normaal verlopen transactie geeft men dan 5 sterren en als er iets uitzonderlijk positiefs gebeurd (een R9 FuryX ontvangen in plaats van een R9 380 zonder bijbetaling/terugsturen, bijvoorbeeld) dan kan men een steeksleutel toekennen.

Uiteraard moet misbruik dan wel bestrijd worden. Misschien vooraf goedkeuring voordat de steeksleutel wordt toegekend.

Graphene; a material that can do everything, except leave the lab. - Asianometry

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• KrazyJay
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 12:55

KrazyJay

Leuk idee, maar geeft iedereen niet al de hoogste score als alles goed verlopen is? En als de steeksleutel er komt, dan is dat de hoogste score oftewel "de standaard", en verwacht iedereen die ook nog te krijgen. Dus denk je terecht aan een controlemechanisme. Alleen, wie kan beoordelen of het de hoogste score waard is? Er zijn drie categorieën waarop punten geven wordt, communicatie is bijvoorbeeld al een stuk minder objectief dan het ontvangen van een furyx ipv een 380. Pas op, ik vind de gedachtengang mooi, maar dit idee zie ik niet meer dan een punteninflatie pur sang.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Koen179
  • Registratie: Januari 2011
  • Laatst online: 13:03
Ik snap nog niet helemaal wat je idee is, wat is bijvoorbeeld een "Steeksleutel"?

Ik ben het wel met je eens dat er vaak voor bij een goed verloop van een deal altijd de volle 5 sterren gegeven. Ik vind het idee dus wel interessant, maar ik zie het nog niet helemaal voor me.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hahn
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 11:38
Als alles helemaal volgens verwachting verlopen is, dan vind ik dat je 5 sterren moet geven. Als er iets voor verbetering vatbaar is (bijvoorbeeld trage communicatie), dan kan je lager geven.

Op zich is het leuk om iemand te kunnen belonen die meer doet dan je verwacht (bijvoorbeeld iets extra's meesturen wat je niet besproken had), maar hoe zie je die goedkeuring voor je? Wie zou dat goed moeten keuren?

The devil is in the details.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NitroX infinity
KrazyJay schreef op zondag 05 juni 2016 @ 18:45:
Leuk idee, maar geeft iedereen niet al de hoogste score als alles goed verlopen is? En als de steeksleutel er komt, dan is dat de hoogste score oftewel "de standaard", en verwacht iedereen die ook nog te krijgen. Dus denk je terecht aan een controlemechanisme. Alleen, wie kan beoordelen of het de hoogste score waard is? Er zijn drie categorieën waarop punten geven wordt, communicatie is bijvoorbeeld al een stuk minder objectief dan het ontvangen van een furyx ipv een 380. Pas op, ik vind de gedachtengang mooi, maar dit idee zie ik niet meer dan een punteninflatie pur sang.
De steeksleutel staat apart van de sterren, dus niet een zesde niveau maar meer een vierde categorie die enkel en alleen een uitzonderlijk positieve koop/verkoop ervaring aantoont.
Koen179 schreef op zondag 05 juni 2016 @ 18:46:
Ik snap nog niet helemaal wat je idee is, wat is bijvoorbeeld een "Steeksleutel"?

Ik ben het wel met je eens dat er vaak voor bij een goed verloop van een deal altijd de volle 5 sterren gegeven. Ik vind het idee dus wel interessant, maar ik zie het nog niet helemaal voor me.
De steeksleutel is gewoon een icoontje van een steeksleutel met daarachter het getal dat aanduidt hoevaak iemand die heeft gekregen. Dit komt dan onder of naast de sterren-beoordeling te staan.
Hahn schreef op zondag 05 juni 2016 @ 18:49:
Als alles helemaal volgens verwachting verlopen is, dan vind ik dat je 5 sterren moet geven. Als er iets voor verbetering vatbaar is (bijvoorbeeld trage communicatie), dan kan je lager geven.

Op zich is het leuk om iemand te kunnen belonen die meer doet dan je verwacht (bijvoorbeeld iets extra's meesturen wat je niet besproken had), maar hoe zie je die goedkeuring voor je? Wie zou dat goed moeten keuren?
Als het vooraf goedgekeurd zal worden, dan zal dat uiteraard door de crew gedaan worden. De gebruiker vinkt dan aan dat ze een steeksleutel willen geven en moeten daarbij een reden opgeven. Als die niet goed genoeg is (dus bij een normale situatie) dan wordt de steeksleutel niet toegekend.

Graphene; a material that can do everything, except leave the lab. - Asianometry

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Koen179
NitroX infinity schreef op zondag 05 juni 2016 @ 19:57:
Als het vooraf goedgekeurd zal worden, dan zal dat uiteraard door de crew gedaan worden. De gebruiker vinkt dan aan dat ze een steeksleutel willen geven en moeten daarbij een reden opgeven. Als die niet goed genoeg is (dus bij een normale situatie) dan wordt de steeksleutel niet toegekend.
Ik vrees dat dat erg lastig zal worden. Een aantal punten die mij te binnen schieten:

De crew moet alle inzendingen lezen en vervolgens beoordelen of het een goede reden is. Dan komt daar nog bij: wat is een goede reden? Ik denk dat je daarmee het idee van de steeksleutel niet kunt uitwerken. Immers, het ontvangen van een duurdere videokaart en daar niets extra's te hoeven voor betalen staat niet in verhouding met bijvoorbeeld een uiterst zorgvuldige verpakking van een product en top communicatie. In beide gevallen zal wellicht een steeksleutel worden gegeven, maar dan zie je niet echt het onderscheid tussen het ontvangen van een duurdere videokaart en de uiterst zorgvuldige verpakking.

Het idee vind ik erg leuk, maar het realiseren ervan is een tweede. Persoonlijk denk ik dat hij helaas niet te realiseren is en dat de crew veel te veel werk moet doen voor deze exta feature. Ook de beoordeling van een inzending is moeilijk, omdat het door verschillende mensen zal worden gedaan en het subjectief is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Waarom überhaupt 5 sterren? Zou 3 niet voldoende zijn?
* matig
** voldoende
*** goed

Meeste mensen denken tegenwoordig toch al in 1 of 0.
't is of zoals verwacht (dus hoogste aantal *) of volkomen k*t dus 1 ster (ook al is het maar een klein dingetje wat niet voldeed...

Hoe meer classificaties, hoe lastiger het wordt en hoe meer men zal verwachten qua beoordeling.

just my 2 cents. ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NitroX infinity
@Koen179; Inderdaad, die dingen staan niet in verhouding met elkaar. Daarom zou de steeksleutel ook alleen van toepassing zijn op het geleverde product of de dienst en de betaling daarvan. Al het overige zou dan niet in aanmerking komen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Señor Sjon
  • Registratie: Juli 2003
  • Laatst online: 11:37
Hahn schreef op zondag 05 juni 2016 @ 18:49:

Volgens verwachting is gewoon voldoende en drie sterren lijkt me? Of zijn we met dezelfde inflatie bezig als eBay waar alles maar 5 sterren moet zijn?

This is my signature. There are many like it, but this one is mine.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hahn
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 11:38
Señor Sjon schreef op zondag 05 juni 2016 @ 20:24:
[...]

Volgens verwachting is gewoon voldoende en drie sterren lijkt me? Of zijn we met dezelfde inflatie bezig als eBay waar alles maar 5 sterren moet zijn?
Ik zou not amused zijn als ik alles zo goed mogelijk zou doen (snel reageren, geen onnodige discussie, direct product opsturen, etc) en ik vervolgens maar 3 sterren zou krijgen.

En wat zou je voor 5 sterren moeten doen dan :?

The devil is in the details.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Koen179
[...]

Ik denk dat ik wel kan zeggen dat Tweakers over het algemeen 5 sterren geven als alles naar verwachting verloopt. Ikzelf betrap mezelf hier ook op. Als ik een 4 sterren beoordeling krijg vraag ik ook altijd wat de reden hiervan is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• KrazyJay
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 12:55

KrazyJay

[...]

Krijg ik minder dan 5 sterren, dan vraag ik me af waar het misgegaan is.

@TS:
Je zegt dus dat de steeksleutel een vierde categorie is bij een positieve ervaring. Wel, dan maak je een extra categorie voor ervaringen die al geuit kunnen worden met sterren, en daarnaast nog de teksten die er bij geplaatst kunnen worden. Dus meer manieren om hetzelfde te laten zien.

Als Tweakers graag eBayinflatie tegen wilt gaan, dan moet Tweakers iets doen aan de manier waarop ervaringen gewaardeerd kunnen worden. Geen 5 sterren, maar iets anders. Wat weet ik niet, maar iets waarvan de slider standaard op de helft staat.
Pagina: 1