Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien

Slechte Wi-Fi, is dit een goede oplossing?

Pagina: 1
Acties:

• Yannick97
  • Registratie: Juli 2012
  • Laatst online: 26-11 21:09
Hey allemaal,

Het probleem
Op dit moment werkt de Wi-Fi bij mij thuis erg slecht, mijn vader en ik zouden dit graag verbeteren alleen hebben we er nog al wat meningsverschillen over. (Hij moet het betalen natuurlijk)
Ieder heeft zijn eigen oplossing, maar nu ben ik benieuwd welke oplossing jullie denken dat het beste is of eventueel jullie oplossing horen.

Het huis waarin wij wonen is erg oud, meer als 100 jaar, mijn ouders hebben de bovenverdieping verbouwd toen ze erin kwamen maar verder is er weinig aan gebeurd. Het woongedeelte is gebouwd in een soort L vorm, hierbij staat in elke hoek een router/access point, toch is er nergens echt fatsoenlijk bereik.

In de woonkamer en op de bovenverdieping (de uiterste hoeken) staan 2 (erg oude) Sitecom WL-331 access points, hiervan weet ik dat sowieso de verbinding geregeld voor langere tijd wegvalt, dus deze dienen vervangen te worden. (Gewoon storing in het apparaat zelf)
De hoofd-router staat hier tussenin. De router is een Asus RT-AC66u, hiervan is de verbinding erg onstabiel, mits je ernaast zit.
Het handmatig schakelen tussen de punten is niet zo'n probleem voor ons.

De apparaten hebben ze volgende zendkracht:
RT-AC66u: 80mw (op 2.4GHz) en 200mw (5GHz)
WL-331: 35mw

Tekeningen
Het huis en de plaatsing van de access points zien er zo uit: (Uitleg van de tekening staat er boven)

In deze tekening zijn de blauwe en groene punten de WL-331's en de rode is de Asus RT-AC66u.
Afbeeldingslocatie: http://i.imgur.com/rfNhV7P.png

De Router en Access Points geven het volgende bereik:
[Router] Asus RT-AC66u:
Afbeeldingslocatie: http://i.imgur.com/N1IvEGq.png

[AP] WL-331 Woonkamer:
Afbeeldingslocatie: http://i.imgur.com/i3tEgpN.png

[AP] WL-331 Slaapkamer:
Afbeeldingslocatie: http://i.imgur.com/yAKXMKA.png

Afbeeldingslocatie: http://i.imgur.com/lCNJryv.png
(De WL-331 verbindingen zijn van op het moment dat ze werken)
Ook is het niet van belang dat de zakelijke ruimtes perse van een verbinding worden voorzien

Uit deze tabel maak ik op dat het kantoor geen geschikte plek is voor het plaatsen van de Router, het lijkt alsof het kantoor heel veel van de verbinding tegenhoud.
Ondanks dat, kan de WL-331 die in de woonkamer staat wel een goede en stabiele verbinding leveren op het kantoor.
De WL-331 op de slaapkamer levert een goede verbinding op slaapkamers die in zijn bereik liggen.

Mijn oplossing:
Mijn oplossing is om de RT-AC66u router boven te zetten op de slaapkamer boven het kantoor, hierdoor voorziet deze de volledige slaapkamer, kamer ernaast + zakelijke ruimte 1 van een goede en stabiele verbinding (enkel gipswanden en hout), de WL-331 in de woonkamer te vervangen door een RP-AC56u van Asus en de WL-331 die in de slaapkamer staat, te vervangen door een kleine RP-N12 of 14 om zo ook gebruik te kunnen maken van Asus Roaming Asisstant, waardoor ik zo het handmatig schakelen ook vermijd. Hiermee zijn alle essentiele ruimtes gedekt met een stabiele verbindingen heb ik in de woonkamer ook een 5GHz verbinding.
Kosten:
#ProductPrijsSubtotaal
1Asus RP-AC56€ 74,90€ 74,90
1Asus RP-N12€ 21,95€ 21,95
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 96,85

Mijn vaders oplossing:
Het plaatsen van een EnGenius ENS202EXT van 800mw boven de badkamer op het dak. Dit zou volgens hem de power hebben om het gehele huis van een verbinding te voorzien. Ik heb hem wel verteld dat die geen 5GHz ondersteund, maar dat zou niet zo'n ramp zijn.

#ProductPrijsSubtotaal
1EnGenius ENS202EXT€ 111,01€ 111,01
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 111,01

Wat denken jullie dat de beste oplossing is? Of hebben jullie betere oplossingen?

Bij onduidelijkheden, laat het weten!

Alvast bedankt!

Gaming Rig | Race Rig [P1-X, Simucube 2 Pro, HE Sprint pedals, CSS SQ V1.5, HE HB, Seat: Sparco Pro 2000 II] | iRacing profiel

• _Hades_
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 24-11 11:23
Houd je vader er rekening mee dat de ontvangers (dus telefoons/laptops etc) ook een sterke zender moeten hebben om een goede verbinding te kunnen behouden? (Wifi is geen eenwegverkeer)

• VVV-007
  • Registratie: Juli 2003
  • Laatst online: 25-11 21:42
800 mw gaat inderdaad niet helpen. Naast dat het illegaal is (max 100 mw ) heb in inderdaad het probleem wat _Hades_ al aan geeft. je apparatuur ziet mischin de sterke router wel, maar het gaat ze niet lukken om er mee te communiceren

jou oplossing is dus de beste

[ Voor 4% gewijzigd door VVV-007 op 05-06-2016 20:36 ]

• Breezers
  • Registratie: Juli 2011
  • Laatst online: 16-03-2021
Hebben jullie ook nagedacht dat je WiFI router/AP helemaal niet meer dan 100mw mag uitzenden ?

https://www.agentschaptel...are-wifi-routers-illegaal

“We don't make mistakes just happy little accidents” - Bob Ross

• DJSmiley
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 13-11 18:21
't is al aangegeven, maar winst haal je met antenne's, niet door vanaf 1 kant een puist vermogen te gaan blazen.
Ik heb hem wel verteld dat die geen 5GHz ondersteund, maar dat zou niet zo'n ramp zijn.
Dus je hebt geen buren in de dichtsbijzijnde omgeving (lees: je woont in een boerderij of diep in het bos) en je hebt gegarandeerd niets anders wat de 2.4Ghz gebruikt? En je hebt ook geen hoge througput nodig? Dan klopt dat.

In alle andere gevallen is het investeren in 2.4Ghz only apparatuur gewoon zonde van je geld anno 2016.

Het betreft een (semi) zakelijke omgeving. Ga daar niet rotzooien met repeaters, sitecom en andere consumentenmeuk maar geef iets meer uit. Een goede Ubiquiti oplossing kost amper meer (de UAP-AC-LR is al voldoende) maar geeft je een veel betrouwbaardere oplossing.

Investeer ook in een fatsoenlijke router. Ik denk niet dat het wenselijk is dat je prive- en zakelijke netwerk gekoppeld zit. Een kennis die dan ook op jullie wifi zit kan ook het kantoornetwerk in...

Budget? Een mikrotik. Maar er zijn genoeg mogelijkheden om een aantal gescheiden netwerken te maken.

Mikrotik / Ubiquiti is een mooie combinatie als je het erg budget wilt houden, maar toch fatsoenlijk wilt. Als je meer eisen hebt, kijk dan naar Aerohive, Ruckus, Meraki of vergelijkbaar. Maar dan zit je wel in een ander segment.

• Dikke Foaf
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 25-11 22:18
Als extra kabels leggen een optie is, plaats dan wat access points bij op strategische plaatsen.

Kijk eens naar Mikrotik mAP 2n of mAP lite, lekker goedkoop, poe powered, kan zelfs in daisy chain.

Denk na over hoe zakelijk en prive gescheiden moeten zijn, als het eigen zaak is, dan hoeft het mss helemaal niet. Gebruik dan overal dezelfde SSID met hetzelfde paswoord, dan kiest je wireless cliënt uit zichzelf een sterker signaal als het signaal slecht is. Elke AP heeft wel een eigen frequentie nodig. Zorg dat je binnen het bereik van een AP geen andere AP hebt op dezelfde frequentie. Wissel de frequenties dus af.

• shure-fan
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 26-11 15:33
Ik denk eerder ook aan een aantal ubiquity dualband ap's, maar dan niet de LR, al dat extra vermogen slaat nergens op, dan liever 1 of 2 ap's bijplaatsen

Voip enthousiastelling, Liever een kabel dan wifi

• Yannick97
  • Registratie: Juli 2012
  • Laatst online: 26-11 21:09
Ik heb er inderdaad rekening mee gehouden dat zowel de AP's als de apparaten die ermee verbinden het aan moeten kunnen, wist niet zeker of dit met 800mw wel zou werken, maar bij deze is dat dus ook bevestigd.

Misschien een rare kwestie, ik wist dat het vanaf 100mw illegaal is, maar waarom wordt zulke apparatuur dan toch massaal (legaal en voor de gewone consument) verkocht?

Het is een vrijstaand huis op het platteland dus geen last van andere netwerken, ook is het netwerk enkel voor privé gebruik ondanks dat er een zakelijke ruimte bij zit. Asus apparatuur ondersteund trouwens ook het aanmaken van gastnetwerken die afgescheiden zijn van het gewone netwerk, hier maken we nu ook al gebruik van al werkt dit op dit moment dus ook niet optimaal.

Verder iedereen bedankt! Ik ga het overleggen. Jullie horen nog _/-\o_

Gaming Rig | Race Rig [P1-X, Simucube 2 Pro, HE Sprint pedals, CSS SQ V1.5, HE HB, Seat: Sparco Pro 2000 II] | iRacing profiel

Pagina: 1