[CAR] versterker overleden?

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Juxture
  • Registratie: April 2011
  • Laatst online: 22-01-2023
Beste mede-tweakers,

Een week of 3 geleden heb ik een audio installatie in mijn auto gebouwd. Het geheel bestaat uit enkel 2e hands componenten via marktplaats of vrienden:
  • Alpine CDE-133BT
  • Raveland XCA 700 2ohm.
  • 2x JBL GTO 938 - Aangesloten op versterker
  • 2x JBL GTO 609C - Aangesloten op HU
Direct na het inbouwen werkte alle speakers naar behoren en het geluid klonk zuiver en vol. Na een aantal keer te hebben gereden met de auto viel het me op dat er steeds meer gekraak van de achterspeakers kwam.

Om het probleem te vinden ben ik zaken gaan uitsluiten door eerst de tulp stekkers van de hu naar de versterker om te draaien. Dit had geen enkel effect. Daarna heb ik besloten de speakers links en rechts om te wisselen. En tot mijn verbazing had de andere speaker toen het belabberde geluid. Ik dacht eerst namelijk dat de speaker was overleden.

Het probleem zit naar mijn idee dus in de rechter output van de versterker. Deze speaker heb ik losgekoppeld om verdere schade te voorkomen. Nu begint echter sinds vandaag de andere speaker ook langzaam steeds slechter te klinken! :'( Het vreemde vind ik dat deze het soms prima doet maar op willekeurige momenten ineens enorm kraakt en afzakt in dB.

Aangezien niemand in mijn directe omgeving hier verstand van heeft heb ik besloten zelf de versterker eruit te halen en eens van binnen te bekijken. Ik zie nergens gesprongen condensatoren of andere gekke dingen. Verder heb ik geen idee waar ik nog op moet letten 8)7

Heeft een van jullie een idee waar ik dit probleem moet zoeken of welke stappen het probleem verder kunnen isoleren? Foto's versterker (niet genoeg karma voor fotoalbum) :

http://i.imgur.com/myROrJA.jpg
http://i.imgur.com/cWbb7oc.jpg
http://i.imgur.com/MzdjI41.jpg

Ik hoop hiermee voldoende informatie te hebben gegeven over de situatie. Het liefste zou ik zelf de nieuwe componenten erin solderen aangezien ik deze versterker gratis heb gekregen en er niet teveel geld aan uit wil geven :X. Wanneer reparatie te duur blijkt te zijn gaan ook de achterspeakers tijdelijk direct op de HU.

Mochten er nog vragen zijn hoor ik het natuurlijk graag!

Bij voorbaat dank,

Rob

[ Voor 5% gewijzigd door Juxture op 05-06-2016 15:34 ]

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DjVe
  • Registratie: September 2007
  • Laatst online: 23:06

DjVe

Hatsaflats!

Goed om te horen dat je al wat zaken hebt uitgesloten. Door de speakers om te draaien, weet je in ieder geval zeker dat het niet aan je speakers ligt. Ik denk inderdaad dat je het moet zoeken in de versterking. Naar mijn idee doe je er goed aan om deze te vervangen (of de speakers op de HU). Als je zo blijft doorspelen heb je kans dat je je speakers onherstelbaar beschadigd.

Wat er dan defect is aan de versterker weet ik niet, maar het klinkt aannemelijk dat als het signaal ineens zakt qua volume en er vanalles gaat vervormen, dat er iets niet lekker zit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Juxture
  • Registratie: April 2011
  • Laatst online: 22-01-2023
Thnx voor je reactie. Ja ik heb hem ook nog niet opnieuw aangesloten.

Wordt sparen voor een nieuwe ben ik bang =(

Tot overmaat van ramp is vandaag ook nog eens mijn onkyo tx-sr507 geploft :'(

Zit weer lekker mee allemaal