Waarom verliezen autoradio's hu instellingen nog?

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pazzje
  • Registratie: April 2007
  • Laatst online: 05-10 14:10
Beetje vreemde titel maar nu wil ik het weten!!!

Vanmorgen was mij autoaccu leeg, is me nog nooit overkomen maar wat vervelend is dat. Was mijn eigen schuld, het hoe en waarom is nu effe niet relavant.

Auto overgestart, stukje gereden en probleem opgelost.

Echter (en ik vindt dit al 100 jaar een vreemd iets) waarom moet dan die godv**** radio opnieuw worden ingesteld?

Ik weet dat de (meeste) auto-radio's een vaste constante 12v nodig hebben voor het geheugen, maar waarom is deze constructie zo ooit bedacht?? Alle autoradio's die ik in mijn leven heb gezien werken zo, of je nu een model hebt van een paar tientjes of een higendmodel van Alipne van tig honderden euro's.

Waarom deze ruk-constructie?

Ik kan maar 2 'argumenten' bedenken maar dit zijn mijn inziens non-aurgumenten:

1: antidiefstal-beveiliging: stroom eraf en de radio vraagt om een code. NON-Argument want mijn radio vraagt niet om een code, heeft deze optie niet, en deze feature zou je evengoed kunnen hebben zonder dat je zendergeheugen leeg gaat.

2: goedkoper: anders moet er een extra accu/condensator in of flashgeheugen: NON-argument daar zelfs die 5 euro radiotjes van aliexpres deze optie hebben en zeker op sommige highendmodellen dit gerommel in de marge is.

Dus wie weet waarom de meeste zo niet alle auto-radio's deze constructie hebben? Zie ik iets over het hoofd is of is de industrie zo conservatief?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Weezer-DC
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 17-07 21:02
Ik heb wel radio's gezien met een losse eigen accu in de vorm van knoopcellen zoals een moederbord van een pc dat heeft om de tijd te bewaren...

Iig een 50 euro radio van de aldi had zo'n externe backup batterij !

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _ferry_
  • Registratie: Januari 2002
  • Niet online

_ferry_

Moderator Tweaking

Nipple Tweaker

Hehe, best een goeie vraag eigenlijk, een beetje EEPROM is vrij normaal in een uC, daar kun je prima die paar bytes aan zender gegevens en audio-instellingen in kwijt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Juup
  • Registratie: Februari 2000
  • Niet online
Gokje: Als je de autoradio verkeerd aansluit (permanente + en de geschakelde + omwisselt) dan merk je dat alleen doordat je zenders vergeten worden als je de auto van het contact haalt.

Zonder deze feature zou je er nooit achterkomen maar trek je wel sneller de accu leeg.

Een wappie is iemand die gevallen is voor de (jarenlange) Russische desinformatiecampagnes.
Wantrouwen en confirmation bias doen de rest.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mel33
  • Registratie: Oktober 2009
  • Laatst online: 05-10 13:10
pazzje schreef op zondag 05 juni 2016 @ 11:55:

Echter (en ik vindt dit al 100 jaar een vreemd iets) waarom moet dan die godv**** radio opnieuw worden ingesteld?

Ik weet dat de (meeste) auto-radio's een vaste constante 12v nodig hebben voor het geheugen, maar waarom is deze constructie zo ooit bedacht?? Alle autoradio's die ik in mijn leven heb gezien werken zo, of je nu een model hebt van een paar tientjes of een higendmodel van Alipne van tig honderden euro's.

Dus wie weet waarom de meeste zo niet alle auto-radio's deze constructie hebben? Zie ik iets over het hoofd is of is de industrie zo conservatief?
Omdat een auto constant stroom heeft vanaf de accu 8)7 en die is nooit leeg als je de contact sleutel uit omdraait is het minimaal wat hij vraagt.dus je doet iets fout, en dat wat jaaap zegt

Ik ben zo blij dat de pen en de som nog steeds machtiger zijn dan het zwaard. ringo-remasterd

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Soldaatje
  • Registratie: Juni 2005
  • Niet online
Het is misschien minder complex om gewoon het ram op spanning te houden dan een flash-geheugen wat dan weer beschreven moet worden.
Dat gecombineerd met het feit dat het al tientallen jaren zo werkt, zal wel de oorzaak zijn.
Vroeger was geheugen ook veel duurder dan nu.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bi00
  • Registratie: Juli 2007
  • Laatst online: 17-08 10:49
mell33 schreef op zondag 05 juni 2016 @ 12:21:
[...]

Omdat een auto constant stroom heeft vanaf de accu 8)7 en die is nooit leeg als je de contact sleutel uit omdraait is het minimaal wat hij vraagt.dus je doet iets fout, en dat wat jaaap zegt
De accu is misschien dan wel (bijna) nooit leeg, Maar als hij naar de garage moet wordt in ongeveer de helft van mijn ervaringen de accu eventjes losgekoppeld. Als ik hem dan weer kom halen moet ik de zenders dus weer zoeken. :(

1913

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sissors
  • Registratie: Mei 2005
  • Niet online
Ik weet niet of een autoradio standaard chips met non-volatile geheugen heeft. Als dat niet zo is dan kost het natuurlijk 25 cent meer om er of een EEPROM/flash chip bij te doen, of je betaald extra om EEPROM/flash bij één van de andere chips te doen.

Misschien een andere reden: Zodat hij makkelijk gereset kan worden naar fabrieksinstellingen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• real[B]art
  • Laatst online: 25-09 19:32

real[B]art

CTRL+ALT+D1337

Juup schreef op zondag 05 juni 2016 @ 12:19:
Gokje: Als je de autoradio verkeerd aansluit (permanente + en de geschakelde + omwisselt) dan merk je dat alleen doordat je zenders vergeten worden als je de auto van het contact haalt.

Zonder deze feature zou je er nooit achterkomen maar trek je wel sneller de accu leeg.
It's not a bug, it's a feature!

Overigens kan het zodanig aansluiten dat de radio ook zonder sleutel werkt een bewuste keuze zijn hoor. Ik heb dat ook zo gedaan*, zodat ik de sleutel uit het contact kan halen en de inzittenden muziek kunnen blijven luisteren. Ook een goede herinnering om het radio frontje niet te laten zitten.
*niet de draden verwisseld, maar beide voedingsdraden van de radio aan de permanente 12V gehangen

Ik denk dat het misschien voor een deel gewoonte is van radio fabrikanten, maar vooral makkelijk. Dit is goedkoper te implementeren dan een EEPROM of backup batterijtje. Plus dat zo'n backup batterijtje ook niet het eeuwige leven heeft. En als dat batterijtje kapot is dan kun je de hele radio dus weggooien, zonde. Daarbij, die 12V is toch al aanwezig in de auto en het is niet alsof het geheugen van je radio je accu leeg trekt. En als het dat wel doet, heb je of een ander probleem wat je nog niet gevonden hebt, of je accu is al heel lang aan vervanging toe.

[ Voor 4% gewijzigd door real[B]art op 05-06-2016 12:30 ]

"The general rule on about people on IRC seems to be "Attractive, single, mentally stable: choose two"

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ThinkPad
  • Nu online
Bi00 schreef op zondag 05 juni 2016 @ 12:25:
[...]

De accu is misschien dan wel (bijna) nooit leeg, Maar als hij naar de garage moet wordt in ongeveer de helft van mijn ervaringen de accu eventjes losgekoppeld. Als ik hem dan weer kom halen moet ik de zenders dus weer zoeken. :(
Ik heb laatst de standaard radio in mijn Toyota Yaris (XP9) uit 2006 even eruit gehad. Na aansluiten waren de zenders e.d. gewoon bewaard gebleven.

Haal je echter de accupool los, dan is hij wel alles kwijt. Dit komt omdat het backupstroompje van de radio dan de rest van de autoelektronica probeert te voeden. Blijkbaar is dat in mijn geval simpel op te lossen met een diode van een paar cent. Op die manier kan de stroom alleen maar in de radio en niet eruit.

Je zou eens kunnen proberen of het bij jou ook werkt, als je de radio zelf loskoppelt zou het bewaard moeten blijven. Als dat zo is dan valt het ook op te lossen met een diode.

[ Voor 13% gewijzigd door ThinkPad op 05-06-2016 12:31 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• EWK
  • Registratie: Mei 2006
  • Niet online

EWK

Een fles dode pixels te koop!

Soldaatje schreef op zondag 05 juni 2016 @ 12:23:
Het is misschien minder complex om gewoon het ram op spanning te houden dan een flash-geheugen wat dan weer beschreven moet worden.
Dat gecombineerd met het feit dat het al tientallen jaren zo werkt, zal wel de oorzaak zijn.
Vroeger was geheugen ook veel duurder dan nu.
Omdat iets vroeger ook al zo was, daarom werkt het nu nog steeds zo? Dat is een raar argument.
We hoeven nu de auto toch ook niet meer aan te slingeren? Daar hebben we nu een startmotor voor.

Ik vind de autobranche sowieso weinig vanuit de gebruiker gedacht.
Reed laatst in een golf7 met een aanhanger, achteruit (heeft pdc). De auto weet dat er een aanhanger achter zit, toch piept ie als een malle omdat er iets dicht bij de achterbumper zit. Ja, no shit, een aanhanger. En zo kan ik nog 100 andere voorbeelden verzinnen. Het voorbeeld van de ts is er nog zo een.

Hoi!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mb1
  • Registratie: September 2011
  • Laatst online: 06:28

mb1

[b]EWK schreef op zondag 05 juni 2016 @ 12:30
Reed laatst in een golf7 met een aanhanger, achteruit (heeft pdc). De auto weet dat er een aanhanger achter zit, toch piept ie als een malle omdat er iets dicht bij de achterbumper zit. Ja, no shit, een aanhanger.
Of topic: dat lag dan aan de "cheap ass" kabelboom, normaal wordt de pdc weggeschakeld bij een stekker in de contactdoos.
Dat is toch wel iets meer als een decennium een vrij standaard future.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Croga
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 13:36

Croga

The Unreasonable Man

pazzje schreef op zondag 05 juni 2016 @ 11:55:
Je vraag is verkeerd.....

Waarom zou je een backup spanning systeem inbouwen op een plaats waar je het niet nodig hebt omdat er toch altijd spanning op staat?

Iedere stap die iets ingewikkelder maakt zonder dat het enige functionaliteit toevoegd is overbodige balast en dient dus vermeden te worden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Soldaatje
  • Niet online
Je hebt trouwens wel dit soort dingen, of die ook werken als je accu leeggelopen is weet ik niet:

Afbeeldingslocatie: http://i.ebayimg.com/images/g/uD0AAOSwB9xXOdwZ/s-l500.jpg

http://www.ebay.com/itm/A...OCO-BTE296S-/272244879876

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bi00
  • Registratie: Juli 2007
  • Laatst online: 17-08 10:49
ThinkPadd schreef op zondag 05 juni 2016 @ 12:30:
[...]

Ik heb laatst de standaard radio in mijn Toyota Yaris (XP9) uit 2006 even eruit gehad. Na aansluiten waren de zenders e.d. gewoon bewaard gebleven.

Haal je echter de accupool los, dan is hij wel alles kwijt. Dit komt omdat het backupstroompje van de radio dan de rest van de autoelektronica probeert te voeden. Blijkbaar is dat in mijn geval simpel op te lossen met een diode van een paar cent. Op die manier kan de stroom alleen maar in de radio en niet eruit.

Je zou eens kunnen proberen of het bij jou ook werkt, als je de radio zelf loskoppelt zou het bewaard moeten blijven. Als dat zo is dan valt het ook op te lossen met een diode.
Goed tip. Zou me niet verbazen als dat bij de meeste modellen inderdaad het geval is.
Ik ga het zeker testen.

1913

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• real[B]art

real[B]art

CTRL+ALT+D1337

EWK schreef op zondag 05 juni 2016 @ 12:30:
Omdat iets vroeger ook al zo was, daarom werkt het nu nog steeds zo? Dat is een raar argument.
We hoeven nu de auto toch ook niet meer aan te slingeren? Daar hebben we nu een startmotor voor.
Een elektrische starter heeft een duidelijk voordeel boven met de hand aanslingeren. Een radio met een eigen geheugenvoorziening ipv gebruik maken van de toch al aanwezige 12V is misschien een leuke bijkomstigheid, maar niet bepalend bij je keuze voor een radio. Dus voor een fabrikant weinig interessant om in te investeren, die zetten liever "4x50W" op het frontje.
Ik vind de autobranche sowieso weinig vanuit de gebruiker gedacht.
Reed laatst in een golf7 met een aanhanger, achteruit (heeft pdc). De auto weet dat er een aanhanger achter zit, toch piept ie als een malle omdat er iets dicht bij de achterbumper zit. Ja, no shit, een aanhanger.
Dat is inderdaad knullig ja. Overigens zijn er ook voorbeelden waar een fabrikant juist wel handige dingen heeft toegevoegd, dus het is niet alleen maar kommer en kwel. De Nissan Micra K12 bijvoorbeeld, als je daarvan de voorruitenwisser aan of op interval hebt staan, dan op het moment dat je in zijn achteruit schakelt wist de achterruitenwisser automatisch een keertje.

"The general rule on about people on IRC seems to be "Attractive, single, mentally stable: choose two"

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mel33
  • Registratie: Oktober 2009
  • Laatst online: 05-10 13:10
Soldaatje schreef op zondag 05 juni 2016 @ 12:37:
Je hebt trouwens wel dit soort dingen, of die ook werken als je accu leeggelopen is weet ik niet:

[afbeelding]

is af te raden, want als ze de accu loshalen kan dit ladertje een connectie geven aan een schakeling die nu juist uit moest zijn.

http://www.searchautopart...ommended-industry-experts

Ik ben zo blij dat de pen en de som nog steeds machtiger zijn dan het zwaard. ringo-remasterd

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The Eagle
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 17:04

The Eagle

I wear my sunglasses at night

Standaard oplossingen voor dit is een batterij of accu in de radio. Maar die moet je dan weer bypassen cq een intelligent laadcircuit op zetten als je aan het rijden bent. Dat extra ontwerpen kost ook weer geld natuurlijk.
En verder hebben die interne dingen ook niet het eeuwige leven. En nou zijn jij en ik misschien technisch genoeg om een batterij in een autoradio te vervangen, maar het gros van de mensen is dat niet. Dan moet je dus langs de garage, die zijn er een uur of meer mee bezig (uitbouwen, vervangen, inbouwen) dus dat kost meer dan de gemiddelde radio. Dan wordt de drempel wel erg hoog en de producenten weten dat, dus die implementeren die drempel niet eens.
FWIW: ik heb ooit eens een radio in een BMW 3 vervangen. Halve dashboard moest er uit :X

Dus zeg het maar, wat heb je liever: eens in de zoveel tijd een keer je zenders zelf opnieuw instellen, of eens in de paar jaar langs de dealer voor een duur grapje? :)

Having said that: het spul is tegenwoordig natuurlijk allemaal merkspecifiek.

Al is het nieuws nog zo slecht, het wordt leuker als je het op zijn Brabants zegt :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• real[B]art

real[B]art

CTRL+ALT+D1337

mell33 schreef op zondag 05 juni 2016 @ 12:50:
[...]

is af te raden, want als ze de accu loshalen kan dit ladertje een connectie geven aan een schakeling die nu juist uit moest zijn.

http://www.searchautopart...ommended-industry-experts
Sowieso vraag ik me af hoe wanhopig je moet zijn om - zeker gezien de hoeveelheid elektronica in auto's tegenwoordig - op het idee te komen een niet-standaard spanning via een niet-standaard route in je boordnet te prikken.

Niet alle elektronica in de auto is zo ontworpen dat het situaties aan kan die normaal gesproken nooit voorkomen. Opeens 9V gevoed krijgen vanuit een kant van het circuit die normaal 12V ontvangt vanuit de accu zal best vaak goed gaan, maar is het het risico waard?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zoepertje
  • Registratie: Februari 2015
  • Laatst online: 02-10 11:32
real[B]art schreef op zondag 05 juni 2016 @ 13:14:
[...]
Sowieso vraag ik me af hoe wanhopig je moet zijn om - zeker gezien de hoeveelheid elektronica in auto's tegenwoordig - op het idee te komen een niet-standaard spanning via een niet-standaard route in je boordnet te prikken.
Bij een aftermarket radio zou het probleem niet zo groot zijn. Maar inderdaad als je gaat solderen aan je kabelboom dan heb je wel lef. 8). En qua spanning is het ook niet belangrijk autoonderdelen werken meestal wel tussen de 9-15V zodat met een koude start bij -30 of een verrotte accu alles gewoon blijft werken. Echt belangrijke boordcomputers die op 12V moeten werken zitten achter een schakeling zoals bijvoorbeeld een step-down chopper die de accu spanning verlaagt naar 5V en daarachter weer een step-up chopper die de spanning weer verhoogt bij 12V. Dit is gedaan om te voorkomen dat belangrijke systemen niet bij een kapotte accu die maar 10V levert uit gaan.

Misschien moet je op zoek gaan naar een iets duurder aftermaket model autoradio. Ik heb hier ook een goede blaupunkt liggen die na een half jaar zonder spanning keurig alle zenders onthouden had en dat is vooral voor een kratradio of iets wel ideaal.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pazzje
Zoepertje schreef op zondag 05 juni 2016 @ 14:11:
[...]

Misschien moet je op zoek gaan naar een iets duurder aftermaket model autoradio. Ik heb hier ook een goede blaupunkt liggen die na een half jaar zonder spanning keurig alle zenders onthouden had en dat is vooral voor een kratradio of iets wel ideaal.
Uhhh, het is een alpine mediastation dubbeldin, erg veel duurder vind je ze niet

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Soldaatje schreef op zondag 05 juni 2016 @ 12:37:

[afbeelding]

9 Volt? Als je ergens maar ook lekstroom hebt (Die zijn er op moderne auto's) dan trekt dit de zooi leeg binnen no-time. Op dakramen kan je bijv. wel een zonnepaneel bevestigen die je weer aansluit op een omvormer & uiteindelijk je accu. Als je auto niets doet laadt het lekker op zo.

Wat betreft code op een radio; die zitten er wel gewoon. Als in mijn auto de stroom eraf gaat of eraf gegaan is wordt ik gepresenteerd met een code die ik in moet voeren.

Het lompe eraan is wanneer je de code 1x verkeerd invult de boel meteen op lock springt, en je een uur de stroom aan moet laten om vervolgens opnieuw de code in te kunnen vullen.

Afbeeldingslocatie: http://static.tweakers.net/ext/f/2rAjpKbxGDz4CNTfcSUcslJy/full.jpg

Beveiliging dus. Echter de code moet je nooit in je auto natuurlijk laten, want anders pakken ze je radio + code. Weg beveiliging.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Juup schreef op zondag 05 juni 2016 @ 12:19:

Als je die omwisselt, gaat die nog steeds uit,maar dan volledig en ben je iedere keer je geheugen kwijt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Joepla
  • Registratie: Maart 2005
  • Laatst online: 18:29

Joepla

Geavanceerde micro-elektronica

Goldcap van 50 cent zou dit gedoe inderdaad voorkomen. Die dingen hebben dus wel het eeuwige leven (in de autoradiowereld zo'n 12 jaar max. denk ik).

Ik heb ditzelfde gezeur met een klokje in een Bosch oven van bijna 1000 euro. Spanning >3 sec. eraf, klokje op 00:00. En je kunt de oven alleen gebruiken als er een tijd ingesteld is (maakt uiteraard niet uit welke tijd). Dan maar weer het boekje opzoeken hoe dat ook alweer moest... DCF ontvangertje standaard erin zou zo handig zijn, maar ja, daar gaat dan weer 2 euro marge.

Live solarinfo op PVoutput [5500 Wp]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zoepertje
  • Registratie: Februari 2015
  • Laatst online: 02-10 11:32
pazzje schreef op zondag 05 juni 2016 @ 16:32:
[...]

Uhhh, het is een alpine mediastation dubbeldin, erg veel duurder vind je ze niet
Haha je hebt gelijk Alpine is inderdaad ook topspul! ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SA007
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 16:32

SA007

Moderator Tweaking
Ik vraag me dit ook al tijden af.
Elke micro, ook degene in audioradio's heeft flash/eeprom als standaard, dus alle electronica zit erin en is eigenlijk niet meer te maken zonder die electronica erin.

Mijn eigen autoradio raakt een deel van de instellingen kwijt, hij weet de zenders nog, op welke zender hij stond, of hij cd aan het draaien was en zo ja bij welk liedje hij was.
Maar hij vergeet wel de displayinstellingen en staat dan opeens op de irritant knipperende 'DEMO' modus.

Vreemde programmeur blijkbaar.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• donny007
  • Registratie: Januari 2009
  • Laatst online: 24-08 17:07

donny007

Try the Nether!

Mijn Pioneer uit 2015 heeft dit euvel ook, even de spanning eraf en alle instellingen zijn verloren (inclusief de zorgvuldig getunde EQ en subwooferinstellingen). En dat was zeker geen goedkope radio.

De vorige radio die ik had (een Blaupunkt navigatieradio uit 2002) onthield wel alle instellingen, het kan dus wel! Zelfs mijn JVC Receiver uit 1986 heeft een knoopcelbatterij voor het zendergeheugen.

[ Voor 16% gewijzigd door donny007 op 06-06-2016 14:30 ]

/dev/null

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Standeman
  • Registratie: November 2000
  • Nu online

Standeman

Prutser 1e klasse

Mijn antieke philips autoradio incl. cassette onthoud gewoon zijn zenders als de accu leeg is (een paar keer per ongeluk getest :X).

Dus blijkbaar kan het wel!

The ships hung in the sky in much the same way that bricks don’t.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ThinkPad
  • Nu online
Truuk met de diode al geprobeerd :P ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pazzje
ThinkPadd schreef op maandag 06 juni 2016 @ 14:32:
Truuk met de diode al geprobeerd :P ?
Staat op de planning

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zetje01
  • Registratie: Augustus 1999
  • Laatst online: 14:44
Ik vind het een goede vraag.
Stel je voor dat dat bij je modem/router zo is. Of je mediaplayer Of je telefoon ...

En dat de millieumafia er nog niet is opgesprongen (sluipverbruik)!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jeroen3
  • Registratie: Mei 2010
  • Laatst online: 18:40
EEPROM in een applications processor zoals gebruikt autoradio is niet zo vanzelfsprekend.
Wel in 8 bitters chips.
Deze hebben vaak wel een stukje SRAM wat goed blijft via een losse Vdd pin, waar dan een batterij of condensator op zit.

[ Voor 4% gewijzigd door jeroen3 op 08-06-2016 08:30 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• xzaz
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 16:00
Ik verbaas me sowieso heel veel aan auto's. Die Industrie heeft echt jaren stil gestaan met innovatie.

Laatst de wegenwacht bij onze auto die opeens stopte.
Ja, we weten gewoon niet wat er aan de hand is..de garage niet en de dealer niet.
Zo zal ik is bij onze producten eens moeten staan. "Ja sorry, we hebben het gemaakt maar we weten het gewoon niet... jammer jo".

Schiet tussen de palen en je scoort!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SA007

SA007

Moderator Tweaking
jeroen3 schreef op woensdag 08 juni 2016 @ 08:29:
EEPROM in een applications processor zoals gebruikt autoradio is niet zo vanzelfsprekend.
Wel in 8 bitters chips.
Deze hebben vaak wel een stukje SRAM wat goed blijft via een losse Vdd pin, waar dan een batterij of condensator op zit.
Ja dat is wel vanzelfsprekend, de reden is simpel.
Elke moderne micro werkt met flash, want het is goedkoper dan ROM/EPROM/EEPROM.
Elke moderne micro werkt met low-voltage programmable flash, want de interne cricuits worden er simpeler van (chip hoeft niet met charge pumps en hoge spanningen uitgevoerd te worden).
Dat houdt dus in dat het toevoegen van een op-code om niet alleen de flash te lezen maar ook om te schrijven genoeg is om de chip self-programmable te maken.
Dit doet dus elke chip maker, want het is een verdomt handige feature.

Elke chip en software-designer maakt het apparaat zo dat hij zichzelf kan programmeren, want dat maakt fabriekstesten en updates verschikkelijk veel makkelijker (usb stick of cd erin en gaan ipv elke unit demonteren)

Elke chip die ik de laatste tig jaar gezien heb (inclusief custom asics van 30ct met een 8051 processor erin van een chinese fabrikant) kunnen self programming.

Dus een technische reden voor het vergeten van instellingen is er gewoon niet meer.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jeroen3
  • Registratie: Mei 2010
  • Laatst online: 18:40
Schrijven kunnen ze allemaal. Maar FLASH is logisch anders dan EEPROM. (elektrisch gelijk)
Waar EEPROM een miljoen (soms 100k) cycles doet, kan het embedded flash maar tienduizend of zelfs minder. Dat is iets om rekening mee te houden. Aangezien je bij FLASH de hele page moet wissen, telt dat snel op. Het is dan maar hopen dat de fabrikant een aantal kleine pages heeft ingedeeld. Maar vaak zijn het twee grote pages. Helaas.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SA007

SA007

Moderator Tweaking
Electrisch zijn flash en eeprom ook iets heel anders, het formaat van de pages wil inderdaad nog wel eens een probleem zijn, maar daar is tot zekere hoogte omheen te komen.

De beperking per page ligt namelijk alleen in het wissen, je kan in je software dus de page opdelen in blokken en elke keer een volgend blok beschrijven en aan het eind de hele page weer wissen, dat helpt een hoop.
Pagina: 1