Mac Mini uit USA?

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Matey
  • Registratie: April 2012
  • Laatst online: 08-08 19:29
Hallo,

Ik ga volgende maand naar de VS. Ik zit al even in het hoofd met de idee om een Mac Mini aan te kopen. Vermoedelijk worden er nieuwe modellen voorgesteld en gaan die toch altijd een 100 - 200 dollar goedkoper zijn in de VS.

Is het risicovol één te kopen in de VS? Of gaat de douane sowieso de mac er uit halen omdat dit een 'desktop' is en geen laptop?

Het is natuurlijk moeilijk te zeggen, maar zou leuk zijn mochten hier ervaringen over zijn. :)

Thx voor de feedback alvast!

[ Voor 11% gewijzigd door Matey op 05-06-2016 11:03 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GerardVanAfoort
  • Registratie: April 2010
  • Niet online

GerardVanAfoort

kalm aan

Een iets ouder topic iMac kopen in amerika garantie is mogelijk niet het probleem, invoerrechten? Informeer hierover op de website van de douane, maar BTW zul je wel moeten afdragen, weg $ 150,- voordeel.

NRG

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Matey
Alright, merci voor het antwoord. Is duidelijk dat ik beter eentje in Europa koop :).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sypie
  • Registratie: Oktober 2000
  • Niet online
Het is een risico wat je kunt nemen, mocht je dat willen. Wanneer je denkt: geen probleem, ik loop zo met mijn nieuwe Mac mini door de douane "nothing to declare" dan kun je dat proberen. Wanneer je er uit gepikt wordt om de inhoud van je koffer te controleren en ze zien je mooie nieuwe Mac mini dan heb je pech en is er geen enkel voordeel meer.

Het is dus een kwestie van rekenen: kans * impact = risico.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• iamzero456
  • Registratie: Juni 2009
  • Laatst online: 05-10 10:54
Je kan prima het relatief kleine pakketje in je koffer duwen en niks aangeven, alleen zit je nog met garantie. Je hebt het dan in Amerika gekocht, dus is garantie alleen geldig in Amerika. Tenzij je ook van plan bent om Applecare aan te schaffen, zou ik het niet doen. Is een te groot risico naar mijn mening.

*Mijn ipad mini retina uit Singapore voor 300 euro doet het na 2 jaar nog steeds prima gelukkig... :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Matey
Wel, die douaniers zijn ook niet achterlijk natuurlijk. Zeker met die terreurdreiging gaan ze wellicht nog meer controle doen, wat natuurlijk de pakkans vergroot. Heb ik nog eens het nadeel dat ik op Brussel vlieg, dus ga ik het beter niet doen ;-). En dan is er Murphy die me wel graag eens een bezoekje brengt :)

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Canaria
  • Registratie: Oktober 2001
  • Niet online

Canaria

4313-3581-4704

Tja, smokkelen is gewoon belastingfraude en dus een strafbaar feit. Wordt vaak iets te makkelijk over gedacht, de pakkans is klein en de gevolgen (boete) niet zo heel groot. Maar om dat nu hier te gaan aanmoedigen ...

Apparticle SharePoint | Apps | Articles

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Matey schreef op zondag 05 juni 2016 @ 11:36:
Wel, die douaniers zijn ook niet achterlijk natuurlijk. Zeker met die terreurdreiging gaan ze wellicht nog meer controle doen, wat natuurlijk de pakkans vergroot. Heb ik nog eens het nadeel dat ik op Brussel vlieg, dus ga ik het beter niet doen ;-). En dan is er Murphy die me wel graag eens een bezoekje brengt :)
Bwa, de douane op brussel heeft paar probleempjes op dit moment :-p Moet je maar eens googlen. Dus ik denk dat de kans dat je daar gepakt wordt nihil is.

Aan andere kant, die 100-200 dollar goedkoper, weegt die op tegen de shit als je problemen hebt met garantie? En tjah blijft smokkelen he...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GlowMouse
  • Registratie: November 2002
  • Niet online
Matey schreef op zondag 05 juni 2016 @ 11:36:
Wel, die douaniers zijn ook niet achterlijk natuurlijk. Zeker met die terreurdreiging gaan ze wellicht nog meer controle doen, wat natuurlijk de pakkans vergroot.
Douaniers hebben weinig met controles voor terreurdreiging te maken. Bij vluchten vindt de scherpste controle vooraf plaats.

Let op dat de prijzen in de VS zonder btw worden getoond.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• joon
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 01-10 12:59
iamzero456 schreef op zondag 05 juni 2016 @ 11:21:
Je hebt het dan in Amerika gekocht, dus is garantie alleen geldig in Amerika.
Dat is niet waar, het eerste jaar garantie van Apple is wereldwijd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• iamzero456
joon schreef op zondag 05 juni 2016 @ 13:11:
[...]

Dat is niet waar, het eerste jaar garantie van Apple is wereldwijd.
Dat is wat ik ook dacht, maar in Singapore en in Nederland vertelde ze mij (destijds, dus 2+ jaar geleden) heel wat anders.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• joon
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 01-10 12:59
iamzero456 schreef op zondag 05 juni 2016 @ 13:14:
[...]

Dat is wat ik ook dacht, maar in Singapore en in Nederland vertelde ze mij (destijds, dus 2+ jaar geleden) heel wat anders.
Bizar.

Consumentenwet is inderdaad onmogelijk, maar zolang deze nog in het eerste jaar zit hoort er niets te zijn in het servicesysteem dat je tegenhoud om een reparatie te maken.
Zie namelijk genoeg apparaten uit het buitenland voorbij komen en daar maakt Apple geen probleem van in het eerste jaar, misschien heeft het meer te maken wie je te spreken krijgt :?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ThomasG
  • Registratie: Juni 2006
  • Laatst online: 23-09 14:00
iamzero456 schreef op zondag 05 juni 2016 @ 13:14:
[...]

De standaard 1 jarige garantie heeft geen wereldwijde dekking. AppleCare voor in ieder geval de MacBook's (niet voor iPhones en iPads) heeft wel wereldwijde dekking. Voor Mac Mini's, iMacs en Mac Pro's weet ik het niet zeker, maar denk ik eigenlijk van niet, omdat je die niet mee neemt op reis.

[ Voor 12% gewijzigd door ThomasG op 05-06-2016 13:27 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• iamzero456
ThomasG schreef op zondag 05 juni 2016 @ 13:26:
[...]
De standaard 1 jarige garantie heeft geen wereldwijde dekking. AppleCare voor in ieder geval de MacBook's (niet voor iPhones en iPads) heeft wel wereldwijde dekking. Voor Mac Mini's, iMacs en Mac Pro's weet ik het niet zeker, maar denk ik eigenlijk van niet, omdat je die niet mee neemt op reis.
Ja, volgens mij is dat wat ze mij ook vertelden toen. Nou heb ik zelf nooit een defect Apple apparaat mogen beleven, dus ik zou zelf de gok wagen met de Mac mini. Maar dat ben ik :+

Acties:
  • +1 Henk 'm!

Verwijderd

Nope, je hebt ook internationale dekking:
http://www.apple.com/shop...tection-plan-for-mac-mini

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• flip75
  • Registratie: Juni 2006
  • Laatst online: 31-08 21:21
Over de douane: indien het een gebruikt product betreft hoef je geen invoer/btw te betalen. Als je in de gelegenheid bent om het apparaat vooraf te gebruiken en je laat alle verpakking achter in de VS zou het ook geen probleem zijn. Bonnetje apart bewaren op naar jezelf posten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GlowMouse
  • Registratie: November 2002
  • Niet online
flip75 schreef op zondag 05 juni 2016 @ 13:43:
Over de douane: indien het een gebruikt product betreft hoef je geen invoer/btw te betalen.
Niet waar.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hahn
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 13:33
Waar flip75 op doelt, gok ik, is laten geloven dat je het product al had voordat je naar de VS ging. Of dat legaal is, is een tweede.

The devil is in the details.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Whatson
  • Registratie: Februari 2010
  • Niet online
iamzero456 schreef op zondag 05 juni 2016 @ 11:21:
Je kan prima het relatief kleine pakketje in je koffer duwen en niks aangeven, alleen zit je nog met garantie. Je hebt het dan in Amerika gekocht, dus is garantie alleen geldig in Amerika. Tenzij je ook van plan bent om Applecare aan te schaffen, zou ik het niet doen. Is een te groot risico naar mijn mening.

*Mijn ipad mini retina uit Singapore voor 300 euro doet het na 2 jaar nog steeds prima gelukkig... :)
1 jaar wereldwijd bij Apple (muv iPhone, iPad en AppleTV)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DukeBox
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 07:45

DukeBox

loves wheat smoothies

Zit er bij een desktop mac wel een 100-250v adapter ? Overigens moet je ook het risico incalculeren dat je koffer kwijt kan raken.

Duct tape can't fix stupid, but it can muffle the sound.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hahn
DukeBox schreef op zondag 05 juni 2016 @ 14:06:
Zit er bij een desktop mac wel een 100-250v adapter ? Overigens moet je ook het risico incalculeren dat je koffer kwijt kan raken.
Kostbare zaken, zoals een computer, zou ik dan ook niet in je koffer doen ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DukeBox

DukeBox

loves wheat smoothies

Non mobile electronics wordt niet altijd toegestaan als handbagage.

Ik heb wel eens een video camera gekocht, buiten de btw zat er ook een invoer heffing op i.v.m. digitale output. Deze heb ik uit elkaar gehaald en de case los van de electronica verzonden naar mijn huis adres als 'waranty parts'. Scheelde mij ruim 740 euro.

[ Voor 66% gewijzigd door DukeBox op 05-06-2016 14:15 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hahn
DukeBox schreef op zondag 05 juni 2016 @ 14:12:
Non mobile electronics wordt niet altijd toegestaan als handbagage.
Bron? Want daar heb ik nog nooit van gehoord.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Whatson
  • Niet online
DukeBox schreef op zondag 05 juni 2016 @ 14:06:
http://www.apple.com/mac-mini/specs/
Line voltage: 100-240V AC
Frequency: 50Hz to 60Hz, single phase

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DukeBox

DukeBox

loves wheat smoothies

Hahn schreef op zondag 05 juni 2016 @ 14:13:
[...]

Bron? Want daar heb ik nog nooit van gehoord.
Ik meen gelezen te hebben dat op non domestic flights alleen mobile electronic devicws als carry-on is toegestaan. Buiten dat moet de apparatuur zelfstandig kunnen werken (hier kan om gevraagd worden).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Soulshaker
  • Registratie: Februari 2012
  • Laatst online: 05-10 15:28
In Belgie , en bij veel plaatsten in NL heb je 2 jaar garantie. Bij sommige verkopers zelfs 3 jaar garantie (A-mac)
Koop je de mac mini in de VS is het de standaard garantie van 1 Jaar bij Apple.

Toch iets om over na te denken.

Vergeet ook niet dat als je in de VS zit , je in zo goed als alle staten nog een sales tax moet betalen , iets van een 7% (sommige staten meer , andere minder)

[ Voor 30% gewijzigd door Soulshaker op 05-06-2016 15:13 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• supersnathan94
  • Registratie: Juli 2010
  • Laatst online: 11:52
Soulshaker schreef op zondag 05 juni 2016 @ 15:12:
In Belgie , en bij veel plaatsten in NL heb je 2 jaar garantie. Bij sommige verkopers zelfs 3 jaar garantie (A-mac)
Koop je de mac mini in de VS is het de standaard garantie van 1 Jaar bij Apple.

Toch iets om over na te denken.

Vergeet ook niet dat als je in de VS zit , je in zo goed als alle staten nog een sales tax moet betalen , iets van een 7% (sommige staten meer , andere minder)
Die sales tax kan je dus weer terugkrijgen als je het land verlaat. Als je aangeeft dat het om een export gaat dan krijg je in de VS dat bedrag terug en moet je hem officieel aangeven als je weer in nederland komt. Aangezien het "verplicht" is om het product aan te geven (hoe dan ook) is het dus verstandig die sales tax wel terug te vragen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• downtime
  • Registratie: Januari 2000
  • Niet online

downtime

Everybody lies

DukeBox schreef op zondag 05 juni 2016 @ 14:25:
Ik meen gelezen te hebben dat op non domestic flights alleen mobile electronic devicws als carry-on is toegestaan. Buiten dat moet de apparatuur zelfstandig kunnen werken (hier kan om gevraagd worden).
Veiligheidsredenen. Een electrisch apparaat laat zich niet altijd goed scannen (reden waarom je laptops en tablets ook altijd voor het scannen moet verwijderen) en zou dus wel eens dekmantel voor een bom kunnen zijn. Daarom moet je kunnen laten zien dat ie echt werkt. Aangezien een Mac Mini geen accu en ingebouwd beeldscherm heeft, kun je onmogelijk demonstreren dat het een werkend apparaat is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tokkes
  • Registratie: September 2011
  • Laatst online: 12-12-2022
downtime schreef op zondag 05 juni 2016 @ 15:46:
[...]

Veiligheidsredenen. Een electrisch apparaat laat zich niet altijd goed scannen (reden waarom je laptops en tablets ook altijd voor het scannen moet verwijderen) en zou dus wel eens dekmantel voor een bom kunnen zijn. Daarom moet je kunnen laten zien dat ie echt werkt. Aangezien een Mac Mini geen accu en ingebouwd beeldscherm heeft, kun je onmogelijk demonstreren dat het een werkend apparaat is.
wat natuurlijk nog steeds vaag is, want veel moeite is het niet een RPi oid in je laptop te zetten. Heb je ineens plaats genoeg voor een bommetje!

GoTBF3 Race topic! -- Battlelog - Battalion'44 Servers :10Slots Wartide 213.32.98.194:7777 - TDM = 213.32.98.194:7781

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Tokkes schreef op zondag 05 juni 2016 @ 15:55:
[...]

wat natuurlijk nog steeds vaag is, want veel moeite is het niet een RPi oid in je laptop te zetten. Heb je ineens plaats genoeg voor een bommetje!
Niemand heeft ooit gezegd dat het systeem perfect is he. Er zijn altijd wel achterpoortjes te vinden

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Whatson
  • Niet online
supersnathan94 schreef op zondag 05 juni 2016 @ 15:33:
[...]

Die sales tax kan je dus weer terugkrijgen als je het land verlaat. Als je aangeeft dat het om een export gaat dan krijg je in de VS dat bedrag terug en moet je hem officieel aangeven als je weer in nederland komt. Aangezien het "verplicht" is om het product aan te geven (hoe dan ook) is het dus verstandig die sales tax wel terug te vragen.
Dat is al jaren niet meer.
Sales taxes are imposed on merchandise that you take with you from the shop. Unlike VAT schemes,there is no "export" price or system for a refund of the tax if you take the merchandise with you outside of the U.S..

[ Voor 43% gewijzigd door Whatson op 05-06-2016 17:21 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Oppernerd
  • Registratie: Februari 2016
  • Laatst online: 02-10 11:05
Je mag €430 belastingvrij importeren als je het zelf meeneemt. Als de Mac mini minder dan dat kost, hoef je het niet aan te geven.

Nadeel is echter dat je geen consumentenrecht hebt. Heb bij Apple toch gemerkt dat ze daar best wel makkelijk over doen. Macbook die na 4 jaar kuren vertoonde werd gewoon binnen garantie gemaakt. Scheelde zo'n €800. Uiteraard moet het wel bij Apple in Nederland gekocht zijn. Maar dit wetende, betaal ik liever die €100 meer in Nederland.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• xelfer
  • Registratie: Juni 2012
  • Niet online
flip75 schreef op zondag 05 juni 2016 @ 13:43:
Over de douane: indien het een gebruikt product betreft hoef je geen invoer/btw te betalen. Als je in de gelegenheid bent om het apparaat vooraf te gebruiken en je laat alle verpakking achter in de VS zou het ook geen probleem zijn. Bonnetje apart bewaren op naar jezelf posten.
Dit heb ik destijds wel gedaan met mijn in de VS aangeschafte headset en iPad. Ik had ze daar al in gebruik genomen, waardoor ik geen invoerrechten/BTW hoefde te betalen voor die producten. Dit betekende overigens wel dat ik de BTW ook niet in de VS terug kon vragen :).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Tokkes schreef op zondag 05 juni 2016 @ 15:55:
[...]

En dat gaan ze niet zien onder de X-ray?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tokkes
  • Registratie: September 2011
  • Laatst online: 12-12-2022
Verwijderd schreef op maandag 06 juni 2016 @ 11:50:
[...]

En dat gaan ze niet zien onder de X-ray?
Onder de X-ray zie je 3 verschillende kleuren. Organisch, anorganisch en metaal. Organisch materiaal (rubber, kleding, ...) is zo goed als altijd oranje, en da's waar die mensen naar kijken. Omdat explosieven veelal uit organisch materiaal bestaan. Gooi jij een roll cage (zoals in de Thinkpad laptops) in je portable pc, heb je meteen al een blauwe of groene 'laag' over je oranje bom. Draadjes en een printplaatje zijn zo ongewoon niet in elektronica, maar ook niet ongewoon in een bom. Het precies fijne weet ik er niet van hoor, maar als iemand zonder al te veel kennis van zo'n zaken al snel snel wat kan opzoeken op het net, kan het voor iemand die echt slechte bedoelingen heeft echt niet moeilijk zijn. De Somalische vlucht in Februari was een 'laptopbom' (waarschijnlijk inside job van een medewerker die de laptop aan de terrorist gaf) en naar alle waarschijnlijkheid was de aanslag op MS804 ook een laptopbom. Niet te vergeten dat slechts enkele maanden ervoor de aanslagen in Parijs waren gebeurd dus op CDG airport stonden ze wel degelijk 'op scherp'.

Nee, zo snel zie je een IED niet onder een X-ray als je weet waarop te letten als bommenmaker.
Daarom heeft airport security ook nog van die "chemical sniffers". Maar die worden bijna enkel gebruikt in geval van twijfel.
Honden zijn er natuurlijk ook nog.

Zeker zo hoog in de lucht en tegen die snelheid hoef je echt niet veel schade te berokkenen. Een 12cell laptopbatterij die je overlaadt en dan een gat/scheur in slaat is al meer dan genoeg om flink wat schade te berokkenen. Gewoon al voor chaos zorgen daarboven in zo'n vliegende kooi is al genoeg om eventueel verregaande gevolgen te hebben.

Gewoon al een batterijtje van een laptop:
YouTube: Exploding Laptop - Lithium Ion Battery (Extended Version)

[ Voor 4% gewijzigd door Tokkes op 06-06-2016 21:39 ]

GoTBF3 Race topic! -- Battlelog - Battalion'44 Servers :10Slots Wartide 213.32.98.194:7777 - TDM = 213.32.98.194:7781

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nanoChip
  • Registratie: Januari 2009
  • Laatst online: 15:16
Je koopt bij de lokale Home Depot noppenfolie en wikkelt je Mac Mini daarmee in. Dat pakketje neem je gewoon mee als handbagage en er is geen douané die gaat vragen of je dat ding in de VS heb gekocht. Je kan de doos + accessoires gewoon meenemen in je koffer.

Maar nu de vraag; is het rendabel?

Vergelijking instapmodel:

US - FL
$499.00
x 1,07 (tax)
$533,94
€469,39

NL
€ 569

Verschil is dus exact 100 euro en dan heb je 1 jaar minder garantie en je moet nog even een andere kabel kopen (2,5 euro), daarnaast bestaat er natuurlijk het risico dat je alsnog invoerbelasting moet betalen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Matey
nanoChip schreef op woensdag 08 juni 2016 @ 11:13:
Je koopt bij de lokale Home Depot noppenfolie en wikkelt je Mac Mini daarmee in. Dat pakketje neem je gewoon mee als handbagage en er is geen douané die gaat vragen of je dat ding in de VS heb gekocht. Je kan de doos + accessoires gewoon meenemen in je koffer.

Maar nu de vraag; is het rendabel?

Vergelijking instapmodel:

US - FL
$499.00
x 1,07 (tax)
$533,94
€469,39

NL
€ 569

Verschil is dus exact 100 euro en dan heb je 1 jaar minder garantie en je moet nog even een andere kabel kopen (2,5 euro), daarnaast bestaat er natuurlijk het risico dat je alsnog invoerbelasting moet betalen.
Je hebt een punt. Daarom alvast bedankt voor de reacties!

Als ik een Mac Mini koop zal dat in België of toch Europa zijn :)
Pagina: 1