Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 778185

Topicstarter
Wat zoek ik:
Ik heb een nikon d5000 en ben hier tevreden mee. Ik had voorheen 2 objectieven 18-55 en 55-200, beide nikon. Echter dat wisselen van lenzen is niet mijn ding, vooral niet op vakantie/ een dag met de familie op pad. Dan wil ik geen lenzen moeten wisselen.
Ik heb een tamron 18-200 cadeau gekregen, maar dat is het toch niet helemaal voor me. Ik merk dat wanneer ik van verder af fotografeer de foto niet altijd geheel scherp is en ik nog weleens de kap (zwarte waas) op de foto krijg. Ook heb ik met de nikon 55-200 een betere scherpte/ diepte, naar mijn idee. Dat vind ik zo leuk van het fotograferen met een spiegelreflexcamera dat je kunt spelen met de diafragma ivm scherpte/ diepte.
Dat kan je nog steeds niet bereiken met een andere camera denk ik (ivm zwaarte camera).
Wanneer ik namelijk langer bezig ben met fotograferen, merk ik dat ik last krijg van mijn pols. Camera met objectief wordt te zwaar, daar krijg ik last van.
Mijn vraag is dus wat adviseer je? Een geheel andere camera (en dan deze verkopen) of een andere (lichtere) objectief die ik niet hoef te wisselen?
Ik hoor het heel erg graag van je.

BVD voor jullie reacties.

MVG
Sanne

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ChrisLNFF
  • Registratie: Januari 2012
  • Laatst online: 21:11
Als ik het zo eens lees wil je een lichte, dus compacte camera met groot bereik en een diafragma waarmee je kunt spelen.

Wat is je budget?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Universal Creations
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 15:34
Anoniem: 778185 schreef op zondag 05 juni 2016 @ 09:50:
Wat zoek ik:
Ik heb een nikon d5000 en ben hier tevreden mee. Ik had voorheen 2 objectieven 18-55 en 55-200, beide nikon. Echter dat wisselen van lenzen is niet mijn ding, vooral niet op vakantie/ een dag met de familie op pad. Dan wil ik geen lenzen moeten wisselen.
Ik heb een tamron 18-200 cadeau gekregen, maar dat is het toch niet helemaal voor me. Ik merk dat wanneer ik van verder af fotografeer de foto niet altijd geheel scherp is
Losse lenzen zijn bijna altijd scherper dan superzooms.
en ik nog weleens de kap (zwarte waas) op de foto krijg.
Dan heb je de zonnekap niet goed erop gezet (niet ver genoeg doorgedraaid, zodat de meest uitstekende delen boven en onder zitten).
Ook heb ik met de nikon 55-200 een betere scherpte/ diepte, naar mijn idee.
Scherptediepte met een 55-200 zal misschien een heel klein beetje verschil maken op 55-100mm, maar daarboven is het diafragma van de 55-200 nagenoeg hetzelfde als van de 18-200.
Dat vind ik zo leuk van het fotograferen met een spiegelreflexcamera dat je kunt spelen met de diafragma ivm scherpte/ diepte.
Dat kan je nog steeds niet bereiken met een andere camera denk ik (ivm zwaarte camera).
Met een mirrorless (Sony A6000 bijvoorbeeld) en soortgelijke lenzen, krijg je hetzelfde effect.
Wanneer ik namelijk langer bezig ben met fotograferen, merk ik dat ik last krijg van mijn pols. Camera met objectief wordt te zwaar, daar krijg ik last van.
Ondersteun je wel altijd met je linkerhand de lens? Tussendoor de camera even vrij laten hangen aan je nekstrap helpt ook. Anders eventueel overstappen naar een A6000.
Mijn vraag is dus wat adviseer je? Een geheel andere camera (en dan deze verkopen) of een andere (lichtere) objectief die ik niet hoef te wisselen?
A6000 met 18-200 is een optie, scheelt iets in gewicht, maar prestaties (scherpte en scherptediepte) blijven gelijk aan de combi die je nu hebt. Met een pricewatch: Panasonic Lumix DMC-FZ1000 Zwart kom je ook een heel eind, al lever je wel klein beetje in qua scherptediepte-effect.

Sony A7R III | Sigma MC-11 | Sigma 50mm f/1.4 Art | Sigma 135mm f/1.8 Art
Zeiss 21mm f/2.8 | Minolta Rokkor 58mm f/1.2 | Godox V860II

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tuk217
  • Registratie: Februari 2006
  • Laatst online: 03-05 00:25
Wat je niet aangeeft is waarom je van lenzen moet wisselen. Wat fotografeer je dat je zo'n bereik nodig hebt?
Soms leer je namelijk heel veel van jezelf beperken.
Het klinkt gek, maar waarom koop je geen 50mm 1.8? Kost bijna niets, kun je naar hartelust spelen met scherptediepte en je camera wordt een stuk lichter. Ik heb namelijk het idee dat je niet inzoomt vanwege afstand, maar voor het effect. Dat krijg je ook met een 1.8 en je camera op de A-stand.
De A6000 is een top cameratas en zeker de moeite waard, maar als je nu verder tevreden bent is jezelf beperken met een prime een goedkope, leuke manier om wat meer te leren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Frogmen
  • Registratie: Januari 2004
  • Niet online
Jij wil de ideale zoomlens camera en die bestaat niet het is altijd een compromis tussen verschillende factoren. Superzoom en scherpte over het hele bereik gaat niet is een compromis zo is het altijd. Om het een te hebben moet je iets anders laten.

Voor een Tweaker is de weg naar het resultaat net zo belangrijk als het resultaat.