Esd bandje zonder aardekabeltje

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• stefan212
  • Registratie: Augustus 2015
  • Laatst online: 03-05 09:20
Hoi!

Ik ben op zoek naar een esd bandje zonder kabeltje die je aan aarde vast moet maken.
Ik zal ff uitleggen waarom.

Ik ben ziggo monteur, en zit vaak aan coax cabels waar aan de andere kant van de kabel apparaten aanstaan die ik niet uit kan zetten, ook meet ik de signaalwaardes in db. Ik denk dat ik hier erg snel statische electriciteit opbouw, steeds als ik iets aanraak (verwarming etc) krijg ik "stroom" door mijn arm heen. Dit is erg irritant, vooral als je hard aan het werk bent en weet dat je niet tegen de verwarming mag komen.

Doordat ik me vaak moet verplaatsen is een normaal esd bandje niet handig.

Ik heb zelf deze al gevonden, en ben benieuwd naar jullie mening. Wellicht dat jullie een betere optie hebben?
http://www.lightinthebox....tJwXpt9dpcL2ZoaAiXj8P8HAQ

Alvast bedankt!
Stefan

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Compizfox
  • Registratie: Januari 2009
  • Laatst online: 10-06 18:02

Compizfox

Bait for wenchmarks

Lijkt me niet dat dat bestaat.

Via waar zou zo'n ding de lading dan moeten afvoeren? Het hele principe achter ESD-bandjes is dat lading snel (voordat die kan opbouwen) kan worden afgevoerd naar de aarde. Zonder verbinding met de aarde is dat een beetje lastig...

EDIT:

Blijkbaar worden die dingen toch verkocht, zij het door oplichters. Van Wikipedia:
"Wireless" or "dissipative" wrist straps are available, which claim to protect against ESD without needing a ground wire, typically by air ionization or corona discharge. These are widely regarded as ineffective, if not fraudulent, and examples have been tested and shown not to work.

[ Voor 52% gewijzigd door Compizfox op 05-06-2016 00:52 ]

Gewoon een heel grote verzameling snoertjes

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• amirantha
  • Registratie: September 2012
  • Laatst online: 09:52
Het lijkt mij vrij vreemd, je draadloos kunnen "aarden"

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• True
  • Registratie: April 2011
  • Niet online

True

Dislecticus

'Bro' horloge, zit er toevallig zaagsel in? Die antistatische bandjes zijn normaliter al bijna die prijs nu krijg je een 'betere' variant als horloge.
Of je moet op blote voeten of zo'n anti-statisch sleepkabeltje van auto's uit de jaren '90.
Er zijn volgens mij wel schoenen die geleidend zijn in zo'n mate dat de lading via de vloer weg kan.

VW ID.7 Tourer Pro S | 5670 Wp JA Solar - 14x405 33° op Zuid | Twente

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Room42
  • Registratie: September 2001
  • Niet online
True schreef op zondag 05 juni 2016 @ 00:58:
[...]
Er zijn volgens mij wel schoenen die geleidend zijn in zo'n mate dat de lading via de vloer weg kan.
Mits de vloer zelf ook geleidend is, natuurlijk!

"Technological advancements don't feel fun anymore because of the motivations behind so many of them." Bron

Acties:
  • +4 Henk 'm!

Anoniem: 147126

Die spanning is volgens mij geen statische elektriciteit maar gewoon de spanning veroorzaakt door ongeaarde apparaten aan de coax; dan staat er zo'n 50V op de coax, door het netfilter (kleine capaciteit door een condensator dus niet gevaarlijk ofzo). Dat zul je wel voelen als je tegelijk een coax en een verwarming aanraakt inderdaad, aangezien jij dan de weg naar de aarde bent. Ik denk niet dat een ESD bandje daartegen kan helpen... Je moet je juist -niet- willen aarden volgens mij... Met een ESD bandje zul je namelijk altijd zo'n schok voelen (dan is alsof je altijd de verwarming beet hebt...)

[ Voor 17% gewijzigd door Anoniem: 147126 op 05-06-2016 01:08 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MikeVM
  • Registratie: Mei 2007
  • Laatst online: 09-06 16:14

MikeVM

- Baloo -

andere schoenen zullen zeker kunnen helpen, maar let op.

goed geleidende schoenen zijn dan weer minder veilig tegen echte elektrische ladingen (230v)

\\ Baloo \\ Mijn iRacing profiel

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• NaoPb
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 10-06 19:32

NaoPb

Hurr durr i are fix pc

Volgens Dave van EEVblog werken deze bandjes niet:

YouTube: EEVblog #768 - Cordless Anti-Static Wristbands BUSTED!

Op zoek naar een nieuwe printer? Kies voor een Brother laser printer. Uiterst betrouwbaar en economisch!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sefyu
  • Registratie: November 2006
  • Niet online
Misschien een idee om zelf iets in elkaar te klussen? Iets met een condensator ofzo in je broekzak, en dan daar het draad van je bandje heen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Compizfox

Compizfox

Bait for wenchmarks

Sefyu schreef op zondag 05 juni 2016 @ 01:35:
Misschien een idee om zelf iets in elkaar te klussen? Iets met een condensator ofzo in je broekzak, en dan daar het draad van je bandje heen.
En hoe zou dat werken? Daarmee verhoog je de capaciteit van jezelf alleen maar lijkt me?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sefyu
  • Registratie: November 2006
  • Niet online
Geen idee, ik heb weinig verstand van elektronische componenten en circuits. Maar het lijkt me dat zoiets toch wel te maken moet zijn.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Compizfox

Compizfox

Bait for wenchmarks

Sefyu schreef op zondag 05 juni 2016 @ 01:37:
Geen idee, ik heb weinig verstand van elektronische componenten en circuits. Maar het lijkt me dat zoiets toch wel te maken moet zijn.
Mij lijkt juist van niet :P

Het doel is om de lading van jezelf gelijk te stellen met de aarde. Daar heb je toch op de één of andere manier een verbinding met de aarde voor nodig...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• amirantha
  • Registratie: September 2012
  • Laatst online: 09:52
Sefyu schreef op zondag 05 juni 2016 @ 01:35:
Dat is een goeie, en op een gegeven moment een nog grotere klap krijgen :P

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• SMSfreakie
  • Registratie: Maart 2004
  • Niet online
heb ik thuis ook, handig als je je zelf even weer moet "opladen" :D :+

verder is het geen ESD.. maar gewoon een lekstroom. die bij een dubbel geisoleerd apparaat eigenlijk niet mag voorkomen.. en bij een apparaat met randaarde officieel daar via weg zal moeten vloeien.. alleen tja als er ergens in de schakel geen verbinding met de aarde is ( geen geaard stopcontact, niet correct aangesloten, you name it!) dan blijft die 110V (in de regel) gewoon lekker "staan"
tot je een pad maakt ( via jou lijf bv ) naar een verwarming die wel geaard is..

Zelf hangt mn AV hoek ook helaas niet aan de aarde.. en kan ik dat ook niet meer regelen op een nette manier.. enige optie is eigenlijk een draadje naar de CV installatie.. alleen dat is het ook gewoon niet :(

404 Signature not found

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Flake
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 01-11-2024
OP, je denkt de verkeerde kant op.

Draadloze ESD bandjes zijn bullshit, niks meer dan een sieraad want die stroom kan nergens weg.
ESD bandjes gebruik je om je electronica te beschermen tegen een zap, maar jij wilt jezelf beschermen tegen een zap, op apparatuur binnen een behuizing en daardoor waarschijnlijk ESD immuun is...

Wat dacht je van isolerende handschoenen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Onbekend
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 10:38

Onbekend

...

Weet je zeker dat het ESD is?

Het lijkt mij dat als je schokken van de verwarming krijgt, dat er iets niet goed is in de aarding. Dit zal je altijd voelen, want in sommige huizen voel ik dat ook terwijl ik niet via een polsbandje geaard ben.

Je kunt eventueel het polsbandje aanpassen door de weerstand van 1MEG te vervangen voor 2,2MEG of 4,7MEG. De ontlading gaat daarmee trager en daardoor is de schok minder groot.

Speel ook Balls Connect en Repeat

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Techneut
  • Registratie: September 2007
  • Niet online
Anoniem: 147126 schreef op zondag 05 juni 2016 @ 01:06:
Je moet je juist -niet- willen aarden volgens mij... Met een ESD bandje zul je namelijk altijd zo'n schok voelen (dan is alsof je altijd de verwarming beet hebt...)
Is dat zo dat laatste? Ik heb altijd begrepen dat dit aarden gaat via een hoogohmige weerstand. Die weerstand is zo hoog, dat het me uitgesloten lijkt dat de gebruiker ook maar iets voelt. Vergis ik me daar dan in? Vergelijk het min of meer met een spanningszoeker, daar zit in serie met het neonlampje ook een weerstandje in de orde van een megaohm. En ik heb nog nooit gehoord dat iemand ook maar iets voelde met zo'n spanningszoeker.

Eens met de opmerkingen over dat draadloze polsbandje, je reinste nep natuurlijk. Misdadig van de maker ervan om zo te speculeren op de onwetendheid van een deel van het publiek. Of zou het van de maker ook gebrek aan kennis en nuchter inzicht, waar helemaal geen kennis van zaken nodig is, zijn? Het ontbreekt in die handel nog net aan polsbandjes die willekeurige zoekgeraakte spullen vlekkeloos opsporen. Net zo absurd, maar je weet met dergelijke zaken maar nooit wat iemand kan bedenken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Techneut schreef op zondag 05 juni 2016 @ 12:09:
[...]
Is dat zo dat laatste? Ik heb altijd begrepen dat dit aarden gaat via een hoogohmige weerstand. Die weerstand is zo hoog, dat het me uitgesloten lijkt dat de gebruiker ook maar iets voelt. Vergis ik me daar dan in? Vergelijk het min of meer met een spanningszoeker, daar zit in serie met het neonlampje ook een weerstandje in de orde van een megaohm. En ik heb nog nooit gehoord dat iemand ook maar iets voelde met zo'n spanningszoeker.
Ah, ok. Dan zal een ESD bandje gewoon niets helpen tegen dit 'probleem'. De apperatuur aan het coax netwerk met gewoon geaard worden. Maar daar heeft de TS geen invloed op.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nielsn
  • Registratie: November 2010
  • Laatst online: 14:54
Heeft je werkgever hier geen oplossing voor?

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• W1LL3M
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 10-06 23:43

W1LL3M

⭐⭐⭐⭐⭐

Draadloze ESD bandjes liggen gewoon bij de bouwmarkt in de rij van de plintenladders, plafondspijkers en bougievonkjes. Vraag het anders een willekeurige stagiair! O-)

sorry kon het niet laten. ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dj Neo Ziggy
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 08-06 21:39
W1LL3M schreef op zondag 05 juni 2016 @ 12:35:
Draadloze ESD bandjes liggen gewoon bij de bouwmarkt in de rij van de plintenladders, plafondspijkers en bougievonkjes. Vraag het anders een willekeurige stagiair! O-)

sorry kon het niet laten. ;)
Vorige keer heb ik ze gevonden bij de sector splitters.

Wat is hoop? Uitgestelde teleurstelling

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bvanham
  • Registratie: Januari 2015
  • Laatst online: 14:15
Ik zou gaan voor de handschoentjes. Veel gemakkelijkere oplossing.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• base_
  • Registratie: April 2003
  • Laatst online: 15:14
stefan212 schreef op zondag 05 juni 2016 @ 00:37:
...
Ik ben ziggo monteur, en zit vaak aan coax cabels waar aan de andere kant van de kabel apparaten aanstaan die ik niet uit kan zetten, ook meet ik de signaalwaardes in db. Ik denk dat ik hier erg snel statische electriciteit opbouw, steeds als ik iets aanraak (verwarming etc) krijg ik "stroom" door mijn arm heen. Dit is erg irritant, vooral als je hard aan het werk bent en weet dat je niet tegen de verwarming mag komen.
...
draadloos aarden... :+ dit is een grap mag ik hopen

Je weet dat er meestal zo'n 110V op de coax terechtkomt? En dat er vaak een isolator gemonteerd is die e.e.a. galvanisch scheidt? Die stroom door jouw arm heeft niets met statische electriciteit te maken, het is lekstroom die door de aarde loopt van de apparaten naar de verwarming.

Geen enkel bandje gaat hiertegen helpen, sterker nog, als er geen weerstand ingebouwd is en je direct met de aarde verbonden wordt is het nog gevaarlijk ook. Het eenvoudigste is het om die arm (of je hele lijf als je wilt) af te schermen (geleidend en/of isolerend), hoogspanningswerkers hebben hiervoor kooien en faraday suits, waarmee ze zonder problemen 380kV kunnen pakken :P
https://www.youtube.com/watch?v=r_1T2_l43Xo

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• johnkeates
  • Registratie: Februari 2008
  • Laatst online: 28-05 19:39
stefan212 schreef op zondag 05 juni 2016 @ 00:37:
Hoi!

Ik ben op zoek naar een esd bandje zonder kabeltje die je aan aarde vast moet maken.
Ik zal ff uitleggen waarom.

Doordat ik me vaak moet verplaatsen is een normaal esd bandje niet handig.

Ik heb zelf deze al gevonden, en ben benieuwd naar jullie mening. Wellicht dat jullie een betere optie hebben?
http://www.lightinthebox....tJwXpt9dpcL2ZoaAiXj8P8HAQ

Alvast bedankt!
Stefan
toon volledige bericht
Weet je zeker dat het een goed idee is dat je ziggo monteur bent als je dit soort vragen stelt? :p

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• stefan212
base_ schreef op zondag 05 juni 2016 @ 14:36:
[...]

Je weet dat er meestal zo'n 110V op de coax terechtkomt? En dat er vaak een isolator gemonteerd is die e.e.a. galvanisch scheidt? Die stroom door jouw arm heeft niets met statische electriciteit te maken, het is lekstroom die door de aarde loopt van de apparaten naar de verwarming.

Geen enkel bandje gaat hiertegen helpen, sterker nog, als er geen weerstand ingebouwd is en je direct met de aarde verbonden wordt is het nog gevaarlijk ook. Het eenvoudigste is het om die arm (of je hele lijf als je wilt) af te schermen (geleidend en/of isolerend), hoogspanningswerkers hebben hiervoor kooien en faraday suits, waarmee ze zonder problemen 380kV kunnen pakken :P
Dit wist ik idd niet. Bedankt voor je uitleg :)
johnkeates schreef op zondag 05 juni 2016 @ 14:40:
[...]

Weet je zeker dat het een goed idee is dat je ziggo monteur bent als je dit soort vragen stelt? :p
ik werk zo'n 2 maanden bij ziggo. In mijn ogen kan je niet van mij verwachten dat ik alles al weet. Vandaar dat ik dit vraag op een technisch forum.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• stefan212
Handschoenen zijn helaas geen optie. Zonder is het al moeilojk genoeg :p

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 319464

Krijg je geen speciale isolerende schoenen van je werk. Dat is toch het minimale

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sissors
  • Registratie: Mei 2005
  • Niet online
Vraag je collega's wat die eraan doen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Techneut
  • Niet online
base_ schreef op zondag 05 juni 2016 @ 14:36:
[...]

Je weet dat er meestal zo'n 110V op de coax terechtkomt? En dat er vaak een isolator gemonteerd is die e.e.a. galvanisch scheidt? Die stroom door jouw arm heeft niets met statische electriciteit te maken, ...
Inderdaad, verwar dat niet met elkaar. De spanning van statische elektriciteit is (laagenegetisch) doorgaans vele duizenden volt.
... hoogspanningswerkers hebben hiervoor kooien en faraday suits, waarmee ze zonder problemen 380kV kunnen pakken :P
Dat is niet waar. Je ziet ook nooit vogels op een hoogspanningslijn zitten. De uiterst hinderlijke corona om een onder spanning staande draad verhindert ze vanwege een extreem hinderlijke prikkel om in de buurt van zo'n draad te komen. Waar je misschien wel vogels waarneemt is op de spanningsloze bliksemdraad.
Dat filmpje is volgens mij nep, onnodig en veel te gevaarlijk, of het is een stunt. Onderhoudswerkzaamheden vinden altijd plaats in spanningsloze toestand, de dubbeluitgevoerde circuits laten dat qua bedrijfsvoering ook gewoon toe. Na het afschakelen van de spanning wordt het circuit aan weerszijden en ter plaatse op de werkplek geaard.

Aardig filmpje, dat wel, maar het komt niet overeen met de werkelijkheid. Althans beslist niet in Nederland.
Of het elders in de wereld wel gebeurt? Het lijkt me onwaarschijnlijk, maar ik houd een slag om de arm, want ik acht niets onmogelijk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Compizfox

Compizfox

Bait for wenchmarks

Techneut schreef op zondag 05 juni 2016 @ 17:43:
[...]
Dat is niet waar. Je ziet ook nooit vogels op een hoogspanningslijn zitten. De uiterst hinderlijke corona om een onder spanning staande draad verhindert ze vanwege een extreem hinderlijke prikkel om in de buurt van zo'n draad te komen. Waar je misschien wel vogels waarneemt is op de spanningsloze bliksemdraad.
Dat vogels niet op hoogspanningskabels zitten is inderdaad zo, maar ik dacht dat dit was vanwege de capaciteit van de vogels en het feit dat hoogspanningskabels wisselspanning zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Onbekend

Onbekend

...

Zodra je uit die helikopter de 380kV lijn vast pakt, heb geen verbinding met de aarde, dus er is geen stroomkring. Waar men last van heeft is de magnetische straling rond zo'n draad, en daarvoor is zo'n pak beschikbaar.

http://www.rivm.nl/Onderw...lijnen/Magnetische_velden

En zo te zien is het filmpje gemaakt in Amerika en wordt dit gebruikt op slecht bereikbare plaatsen. In Nederland in ieder geval niet. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• base_
Dat filmpje is niet nep (bron staat erbij: IMDB: Straight Up: Helicopters in Action (2002) Straight Up: Helicopters in Action (2002)), er zijn wel degelijk landen waar de spanning er niet af gaat. Die corona heb je binnen een kooi/pak van faraday geen last van, op het moment dat hij met de probe/hotstick de heli verbindt met die kabel staat in feite de hele helicopter onder 380kV+... https://en.wikipedia.org/wiki/Live-line_working

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 239824

Kijk hier YouTube: Helicopter Maintenance on energized 765,000 Volt Line ook maar even op 2minuut 40. dan ga je zien dat er echt wel lading verschil is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• chickpoint
  • Registratie: Oktober 2009
  • Laatst online: 08:52
Als je onder spanning moet werken is een ESD bandje inderdaad niet zo'n tof idee. Mocht je willen dat je de apparatuur niet beschadigd met statische elektriciteit die je zelf opbouwt is het wel weer een goed idee.

Zo'n ESD bandje is nog altijd de beste oplossing, omdat je deze zelf bewust op een geaard punt zet. Je hebt ook ESD schoenen en hielbandjes, maar deze werken alleen goed als je ook een goed geaarde vloer hebt. Mocht je toch willen weten wat er zo beschikbaar is, kijk dan hier even een keer rond.

http://printtec.nl/conten...lijke_ESD_veiligheid.html

Ik heb echt geen 9 tot 5 mentaliteit! Eerder 10 tot 3...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• real[B]art
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 10-05 10:48

real[B]art

CTRL+ALT+D1337

stefan212 schreef op zondag 05 juni 2016 @ 15:07:
ik werk zo'n 2 maanden bij ziggo. In mijn ogen kan je niet van mij verwachten dat ik alles al weet. Vandaar dat ik dit vraag op een technisch forum.
Ik denk dat het ook meer zegt over Ziggo dan over jou - oh jij wilt monteur worden? Hier heb je een tang, een doos kabel en een busje, veel succes hè! Het feit dat jou zelfs niet uitgelegd is dat je regelmatig halve netspanning aantreft op de coax en hoe daar mee om te gaan spreekt boekdelen...

"The general rule on about people on IRC seems to be "Attractive, single, mentally stable: choose two"

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MrXzombie
  • Registratie: Augustus 2011
  • Laatst online: 12-03 18:05
Techneut schreef op zondag 05 juni 2016 @ 17:43:
[...]
Inderdaad, verwar dat niet met elkaar. De spanning van statische elektriciteit is (laagenegetisch) doorgaans vele duizenden volt.

[...]
Dat filmpje is volgens mij nep, onnodig en veel te gevaarlijk, of het is een stunt. Onderhoudswerkzaamheden vinden altijd plaats in spanningsloze toestand, de dubbeluitgevoerde circuits laten dat qua bedrijfsvoering ook gewoon toe. Na het afschakelen van de spanning wordt het circuit aan weerszijden en ter plaatse op de werkplek geaard.

Aardig filmpje, dat wel, maar het komt niet overeen met de werkelijkheid. Althans beslist niet in Nederland.
Of het elders in de wereld wel gebeurt? Het lijkt me onwaarschijnlijk, maar ik houd een slag om de arm, want ik acht niets onmogelijk.
Juist vogels zitten op hoogspanningskabels. Zie ze zelf vaak zat erop zitten, wellicht willen die vogels überhaupt niet in jouw provincie zitten? :+ ;)

http://www.leerwiki.nl/Vogels_en_hoogspanningskabels
"Toch zitten er vaak vogels op stroomkabels die vaak boven een weiland hangen. Krijgen zij geen schok? Ten eerste is de stroom al een stuk lager dan men denkt, omdat er hoogspanning op zulke kabels staat. De stroom is voor menselijke begrippen echter niet klein. Je kunt er nog steeds brandwonden aan overhouden, of dood aan gaan. Ten tweede: er is geen potentiaalverschil. De vogel zit met beide poten op dezelfde draad. Ten derde: de vogel is klein. De vogel heeft dus minder weerstand. Op een hoogspanningskabel zit wisselspanning. De spanning wisselt snel tussen hoog en laag. Als een mens op een stroomkabel zit, wordt het lichaam telkens opgeladen en ontladen. Een stroompje gaat via de plek waar je lichaam contact maakt met de draad naar de rest van je lichaam en weer terug. Dat is zeer gevaarlijk. Een mens heeft veel meer weerstand (R) dan een vogel, het lichaam is namelijk groter. Het stroompje dat door de vogel gaat is daarom veel kleiner en ongevaarlijker."

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Compizfox

Compizfox

Bait for wenchmarks

MrXzombie schreef op zondag 05 juni 2016 @ 19:42:
[...]

Juist vogels zitten op hoogspanningskabels. Zie ze zelf vaak zat erop zitten, wellicht willen die vogels überhaupt niet in jouw provincie zitten? :+ ;)
Ik zie nooit vogels op hoogspanningskabels zitten. Ze zitten soms wel eens op de aardedraad helemaal bovenaan, maar daar staat geen hoogspanning op.
http://www.leerwiki.nl/Vogels_en_hoogspanningskabels
"Toch zitten er vaak vogels op stroomkabels die vaak boven een weiland hangen. Krijgen zij geen schok? Ten eerste is de stroom al een stuk lager dan men denkt, omdat er hoogspanning op zulke kabels staat. De stroom is voor menselijke begrippen echter niet klein. Je kunt er nog steeds brandwonden aan overhouden, of dood aan gaan. Ten tweede: er is geen potentiaalverschil. De vogel zit met beide poten op dezelfde draad. Ten derde: de vogel is klein. De vogel heeft dus minder weerstand. Op een hoogspanningskabel zit wisselspanning. De spanning wisselt snel tussen hoog en laag. Als een mens op een stroomkabel zit, wordt het lichaam telkens opgeladen en ontladen. Een stroompje gaat via de plek waar je lichaam contact maakt met de draad naar de rest van je lichaam en weer terug. Dat is zeer gevaarlijk. Een mens heeft veel meer weerstand (R) dan een vogel, het lichaam is namelijk groter. Het stroompje dat door de vogel gaat is daarom veel kleiner en ongevaarlijker."
Dat is niet waar en een misverstand.

Op hoogspanningskabels staat wisselspanning. Ook al ben je geisoleerd van de aarde, dan zal er alsnog een (groot genoeg) capacitief effect zijn. Ook bij vogels. Als een vogel op een hoogspanningskabel zou gaan zitten, zou die zeg maar 50x per seconde op- en leeggeladen worden, wat voor een stroom zorgt die zacht gezegd niet prettig is voor een vogel.

Daarnaast is dat stukje over stroom ook incorrect. Je kunt stroom niet onafhankelijk van spanning zien. Het is niet zo dat er "een lage stroom op hoogspanningskabels staat". De stroom die gaat lopen is direct afhankelijk van de spanning en de weerstand. En hoge spanning betekent dus ook een hoge stroom.

[ Voor 9% gewijzigd door Compizfox op 05-06-2016 20:03 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Techneut
  • Niet online
Compizfox schreef op zondag 05 juni 2016 @ 18:03:
[...]

Dat vogels niet op hoogspanningskabels zitten is inderdaad zo, maar ik dacht dat dit was vanwege de capaciteit van de vogels en het feit dat hoogspanningskabels wisselspanning zijn.
Ik heb dat in mijn vorige bericht geprobeerd uit te leggen met het begrip corona-effect, ofwel het ioniseren van de lucht rondom de geleiders. Voor elektrotechnici een tamelijk bekend begrip, voor anderen is er via Google een vrij groot aantal artikelen beschikbaar waarin het verschijnsel heel begrijpelijk wordt uitgelegd. Aan deze lezenswaardige uiteenzettingen heb ik weinig aan toe te voegen, alleen dat bij hoogspanningslijnen niet te spotten valt met het verschijnsel.
Dat coronaeffect (ionisering van de lucht) treedt dus qua afstand op lang voor dat een vogel een draad zal raken en het veroorzaakt zo'n onaangename prikkeling, dat zo'n beest niet verder richting draad vliegt.

Zonder de genoemde bescherming is wat er in dat filmpje wordt getoond absoluut onmogelijk. Maar na wat verder grasduinen vernam ik dat het in zeer uitgestrekte afgelegen gebieden zoals in Amerika wel wordt gedaan als het niet anders kan.

[ Voor 9% gewijzigd door Techneut op 05-06-2016 21:19 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MrXzombie
Compizfox schreef op zondag 05 juni 2016 @ 19:44:
[...]

Ik zie nooit vogels op hoogspanningskabels zitten. Ze zitten soms wel eens op de aardedraad helemaal bovenaan, maar daar staat geen hoogspanning op.

[...]

Dat is niet waar en een misverstand.

Op hoogspanningskabels staat wisselspanning. Ook heb ben je geisoleerd van de aarde, dan zal er alsnog een (groot genoeg) capacitief effect zijn. Ook bij vogels. Als een vogel op een hoogspanningskabel zou gaan zitten, zou die zeg maar 50x per seconde op- en leeggeladen worden.
Ik heb helaas geen foto's en weet toch echt zeker dat ik ze heb zien zitten(het kan inderdaad de bovenste kabel zijn geweest. 7(8)7 ) Wellicht is die informatie fout maar het leek mij een logische verklaring en is op meerdere sites te vinden.

Het voornaamste probleem is dat vogels tegen de hoogspanningslijnen aanvliegen omdat ze die niet zien tijdens het vliegen. Daar vallen veel gewonde vogels bij maar dat zijn voornamelijk de trekvogels. Die raken met hoge snelheid de kabel en vallen dan naar beneden. Die krijgen geen schok maar raken zwaargewond door de impact van de knal.

Mocht ik toevallig binnenkort weer een vogel zien zitten op zo'n kabel dan maak ik er foto van :Y

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Compizfox

Compizfox

Bait for wenchmarks

MrXzombie schreef op zondag 05 juni 2016 @ 19:51:
[...]

Ik heb helaas geen foto's en weet toch echt zeker dat ik ze heb zien zitten. Wellicht is die informatie fout maar het leek mij een logische verklaring en is op meerdere sites te vinden.
Op de hoogspanningskabels, of op de bovenste kabels?

Zoals gezegd gaan ze inderdaad wel op die kabels zitten, maar als je oplet zul je zien dat ze altijd op de bovenste kabel gaan zitten. Op deze kabel staat geen spanning.

EDIT: Blijkbaar doen ze het wel op kabels tot 50 kV.
Een wijdverbreid misverstand is dat mensen en ook vogels zonder levensgevaar met hoogspanning in aanraking kunnen komen als ze daarbij de aarde of een geaarde geleider maar niet raken en er dus geen galvanische gesloten verbinding is. Bij dergelijke hoge spanningen komt het gevaar echter uit een andere hoek. Het menselijk lichaam vormt namelijk een capaciteit naar de omgeving. Aangezien hoogspanningsleidingen wisselspanning voeren zal deze spanning door ladingsvereffening dat lichaam elke seconde 50 maal op- en ontladen. De hiervoor benodigde stroom is wel degelijk dodelijk. In de praktijk blijkt dat vogels het alleen op een 50 kV leiding kunnen uithouden. Bij leidingen die een hogere spanning voeren, zitten vogels alleen op de bovenste bliksemdraden.
Wikipedia: Hoogspanning (elektriciteit)

Maar volgens mij hebben we geen kabels van 50 kV in Nederland. Zover ik kan vinden beginnen die bij 110 kV.

[ Voor 50% gewijzigd door Compizfox op 05-06-2016 19:57 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MrXzombie
Compizfox schreef op zondag 05 juni 2016 @ 19:53:
[...]

Op de hoogspanningskabels, of op de bovenste kabels?

Zoals gezegd gaan ze inderdaad wel op die kabels zitten, maar als je oplet zul je zien dat ze altijd op de bovenste kabel gaan zitten. Op deze kabel staat geen spanning.
Sorry had net mijn eigen reactie al aangepast. Het kan inderdaad de bovenste zijn, ik zal er eens opletten. d:)b

Jij inmiddels ook zie ik haha :)

Maar OT: Ik zal gewoon je collega's eens vragen wat die eraan doen. Lijkt mij helemaal geen vreemde vraag. Menig collega zal eerst het geniale antwoord geven "geen verwarming aanraken" maar ik verwacht dat ze ook wel een serieuze oplossing hebben. Anders vanaf nu gewoon geen verwarming meer aanraken :P

[ Voor 26% gewijzigd door MrXzombie op 05-06-2016 19:57 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Onbekend

Onbekend

...

Compizfox schreef op zondag 05 juni 2016 @ 19:53:

Maar volgens mij hebben we geen kabels van 50 kV in Nederland. Zover ik kan vinden beginnen die bij 110 kV.
Die zijn er nog. :)

http://www.hoogspanningsnet.com/hetnet/50kv/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Compizfox

Compizfox

Bait for wenchmarks

Aha, bedankt voor de correctie.

We hebben die dingen ook niet in mijn provincie zo te zien.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 132566

Anoniem: 147126 schreef op zondag 05 juni 2016 @ 01:06:
Die spanning is volgens mij geen statische elektriciteit maar gewoon de spanning veroorzaakt door ongeaarde apparaten aan de coax; dan staat er zo'n 50V op de coax, door het netfilter (kleine capaciteit door een condensator dus niet gevaarlijk ofzo). Dat zul je wel voelen als je tegelijk een coax en een verwarming aanraakt inderdaad, aangezien jij dan de weg naar de aarde bent. Ik denk niet dat een ESD bandje daartegen kan helpen... Je moet je juist -niet- willen aarden volgens mij... Met een ESD bandje zul je namelijk altijd zo'n schok voelen (dan is alsof je altijd de verwarming beet hebt...)
Klopt. En als je de mantel van de coax waar die spanning overheen staat, tegen de verwarming of leiding houdt, klapt op de plek waar van oorsprong de spanning op het device vandaan komt, met een beetje pech ook de aardlek eruit.

Hetzelfde heb je met een ongeaarde pc, insteek DVB-C pci-kaart erin, dan terwijl de zaak aanstaat, coax erin en 9 vd 10 keer zie je een blauw vonkje en dan PATSSS, aardlek uit- raak je het aan, voel je idd die vervelende tik. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• real[B]art
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 10-05 10:48

real[B]art

CTRL+ALT+D1337

Anoniem: 132566 schreef op zondag 05 juni 2016 @ 21:14:
Hetzelfde heb je met een ongeaarde pc, insteek DVB-C pci-kaart erin, dan terwijl de zaak aanstaat, coax erin en 9 vd 10 keer zie je een blauw vonkje en dan PATSSS, aardlek uit-
Dan zou ik mijn apparatuur maar eens na gaan kijken. De aardlek klapt er uit bij een stroomverschil van 30mA of meer, als een apparaat dat via de coax lekt is er wel echt iets mis.

"The general rule on about people on IRC seems to be "Attractive, single, mentally stable: choose two"

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• EgoH
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 06-06 16:50
real[B]art schreef op maandag 06 juni 2016 @ 00:13:
[...]

Dan zou ik mijn apparatuur maar eens na gaan kijken. De aardlek klapt er uit bij een stroomverschil van 30mA of meer, als een apparaat dat via de coax lekt is er wel echt iets mis.
Inderdaad, normaal zijn de netfilters ontworpen om ruim onder die 30mA te bliijven. Al sluit je het netfilter namelijk wel correct aan op een aarde heb je die lekstroom continue lopen.

Bij een apparaat met een netfilter dat niet geaard is staat er inderdaad de halve 230V op dat punt. Stroom is door de gekozen condensatoren in de mA maar niet fijn om aan te raken :).
Afbeeldingslocatie: http://s6.postimg.org/a8azw048x/netfilter.gif

Enige oplossing lijkt me om de mantel van de kabel waarin je werkt te aarden met een klemmetje. Als je aan het afmonteren bent zou dit ook aan de plug kunnen (en dan mantel niet zelf aanraken natuurlijk).

Maar ik denk dat schoenen met isolerende zolen en niet tegen metaal aanhangen praktischer is.

[ Voor 13% gewijzigd door EgoH op 06-06-2016 00:29 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ayyylias
  • Registratie: Maart 2014
  • Laatst online: 11:34
na het klussen ontladen via een Gigantische weerstand.
Denk dat zon schroevendraaier met zon test lampje zal moeten werken, dus duim (of andere vinger) op de achterkant waar die normaal ook zit bij besten, en dan de Punt tegen de verwarming drukken, dit zorgt ser voor dat de Stroom veel kleiner word bij het ontladen en het als het goed is geen raar gevoel meer geeft.

Draadloos energie wegstoken is niet echt mogelijk als je amar toegang hebt tot 1 pool van het circuit.

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• borbit
  • Registratie: April 2011
  • Laatst online: 08-06 16:29
Ik heb gewoon zo'n zakje die bergbeklimmers talk in meeslepen aan mijn riem. Maar dan met aarde. En als ik dan ergens aan gaan klussen gooi ik er gewoon een handje aarde overheen. Werkt perfect. Ik was gister een mijn computer bezig, en geen schokken gehad! (PC was wel kapot, maar dat was omdat ik haar tijdens het stofzuigen uit het raam heb laten vallen)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

real[B]art schreef op maandag 06 juni 2016 @ 00:13:
[...]

Apparatuur is niks mis mee, je sluit alleen de aardlus kort- op je pc staat sowieso 115V~ nominaal, sluit je de aardlus kort (terwijl de behuizing niet geaard is), dan krijg je even een kortstondige piek waardoor de aardlek er 9 vd 10 keer uitplokt. Soms gaat het wel goed en is er niks aan de hand, blijft alles gewoon intact.

Die piek is gewoon je kortstondige cos phi, maar dan voor Ampere ipv Volt. Deze piekt dan schijnbaar >30mA uit, best wel logisch eigenlijk. Lading verplaatst zich bij kortsluiten eigenlijk altijd dmv een piek en daarna naar de normale waarde, of je nou je plafondlamp inschakelt of een drie-fasenmotor...
mcelias5 schreef op maandag 06 juni 2016 @ 02:46:
na het klussen ontladen via een Gigantische weerstand.
In zo'n armbandje zit al een >1M Ohm weerstand, als het goed is, daardoor hoor je geen tik te krijgen als toch zelf kortsluit. Daarom zie ik de vrees van TS eigenlijk niet echt, indien deze toch de verwarming aanraakt terwijl men met de coax bezig is, die lading vloeit wel weg via de ESD-band, maar gedoseerd via de hoge weerstand...of zie ik het nou verkeerd? :/

[ Voor 22% gewijzigd door Anoniem: 132566 op 06-06-2016 11:54 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• base_
Die 110V heeft een hoge impedantie, ik denk niet dat je de 30mA haalt, maar deze spanning verdwijnt niet met een 1M weerstand. Overigens hebben niet alle bandjes een ingebouwde weerstand!
Anoniem: 132566 schreef op maandag 06 juni 2016 @ 11:47:
In zo'n armbandje zit al een >1M Ohm weerstand, als het goed is, daardoor hoor je geen tik te krijgen als toch zelf kortsluit. Daarom zie ik de vrees van TS eigenlijk niet echt, indien deze toch de verwarming aanraakt terwijl men met de coax bezig is, die lading vloeit wel weg via de ESD-band, maar gedoseerd via de hoge weerstand...of zie ik het nou verkeerd? :/
TS heeft er vooral last van als hij beide aanraakt, die spanning is niet statisch, maar een lekstroom door de filters van de aangesloten apparaten, geen bandje gaat daar tegen helpen! Als alle apparaten netjes geaard zouden zijn dan zou dit probleem niet optreden maar ik denk niet dat het de bedoeling is dat TS dit gaat doen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Daarnaast is de coax waarschijnlijk wel geaard aan de kant van de wijkkast, maar door de lengte kan die bekabeling een weerstand hebben. Daarom staat er effectief lang geen 110V op maar de spanning van de weerstanddeler tussen jou en die kabel. Zit je dichter bij het aansluitpunt, heb je er minder last van. Denk ik...

Misschien kan onze Ziggo monteur uitleggen hoe het precies zit (zou wel moeten in ieder geval, imho....)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

base_ schreef op maandag 06 juni 2016 @ 13:09:
Die 110V heeft een hoge impedantie, ik denk niet dat je de 30mA haalt, maar deze spanning verdwijnt niet met een 1M weerstand. Overigens hebben niet alle bandjes een ingebouwde weerstand!

[...]

TS heeft er vooral last van als hij beide aanraakt, die spanning is niet statisch, maar een lekstroom door de filters van de aangesloten apparaten, geen bandje gaat daar tegen helpen! Als alle apparaten netjes geaard zouden zijn dan zou dit probleem niet optreden maar ik denk niet dat het de bedoeling is dat TS dit gaat doen.
Nou, kijk maar wat je doet- pas op met stroom, zei mijn moeder altijd! ;)

[ Voor 81% gewijzigd door Anoniem: 132566 op 06-06-2016 15:36 ]

Anoniem: 593209

Compizfox schreef op zondag 05 juni 2016 @ 19:44:
[YouTube: https://youtu.be/ixN_Xg0e6lI?t=8m48s]
Vanaf 8m48s.

• Compizfox

Compizfox

Bait for wenchmarks

Ik heb niet het hele filmpje gekeken (je hoeft me echt geen middelbare school-natuurkunde uit te leggen...), maar je punt is dat een vogel geen contact maakt met de aarde, toch?

Dat is dus een erg veelvoorkomend misverstand. Er is dan wel geen contact met de aarde, maar er staat wisselspanning op hoogspanningskabels en de elektrische capaciteit van een vogel is groot genoeg dat die daar genoeg last van heeft om er niet op te gaan zitten ;)

Zoals ik in vorige posts ook al uitgelegd heb (zie hier), zie je daarom ook nooit vogels op hoogspanningskabels zitten. Ze zitten hoogstens op de bovenste kabel, maar dat is een aardedraad en daar staat geen spanning op.

[ Voor 9% gewijzigd door Compizfox op 28-09-2016 19:31 ]

Pagina: 1