Een half jaar geleden werd ik via Marktplaats slachtoffer van oplichting. Toen ik daarna op Google zocht naar deze persoon kwam er een waslijst aan zoekresultaten naar boven. Het was slechts een bedrag van 50 euro, maar ik bleef achter met het gevoel "waarom was ik zo stom om niet even te Googlen naar die oplichter".
De maanden daarna liep ik steeds met het idee rond om een plugin/tool te ontwikkelen om gebruikers te waarschuwen voor internetfraudeurs. Dit om te voorkomen dat meer mensen slachtoffer worden van oplichting. Oplichters slaan vaak tientallen keren toe en staan vaak met naam en toenaam op het internet.
Zo gezegd, zo gedaan. Afgelopen maand heb ik in de avonduren een browser plugin ontwikkeld die op elke webpagina zoekt naar IBAN, telefoonnummer, e-mailadressen. Deze gegevens worden vergeleken met een blacklist van 13.000+ fraudeurs (die elke nacht wordt bijgewerkt). Zodra er gegevens van een fraudeur worden gevonden verschijnt er direct een melding.
FYI; er worden dus geen gegevens verstuurd naar een server, er wordt alleen vergeleken met een lokale blacklist.
Concrete vraag is nu; zijn er hier een aantal early adopters die deze extensie ook eens willen testen? De gemiddelde tweaker is namelijk iets kritischer dan mijn oom of tante
Ook ben ik benieuwd of iemand settings aan/uit heeft staan waardoor de extensie niet goed werkt?! Uiteraard zijn ideeën voor verbeteringen ook van harte welkom!
Chrome
Installeren van de extensie kan via de Chrome web store
Firefox (48 of hoger)
Installeren van de extensie kan via de Mozilla add-on bibliotheek
Opera
- Installeer eerst de "Download Chrome Extension" add-on
- Installeer daarna de Chrome extensie uit de chrome web store

De maanden daarna liep ik steeds met het idee rond om een plugin/tool te ontwikkelen om gebruikers te waarschuwen voor internetfraudeurs. Dit om te voorkomen dat meer mensen slachtoffer worden van oplichting. Oplichters slaan vaak tientallen keren toe en staan vaak met naam en toenaam op het internet.
Zo gezegd, zo gedaan. Afgelopen maand heb ik in de avonduren een browser plugin ontwikkeld die op elke webpagina zoekt naar IBAN, telefoonnummer, e-mailadressen. Deze gegevens worden vergeleken met een blacklist van 13.000+ fraudeurs (die elke nacht wordt bijgewerkt). Zodra er gegevens van een fraudeur worden gevonden verschijnt er direct een melding.
FYI; er worden dus geen gegevens verstuurd naar een server, er wordt alleen vergeleken met een lokale blacklist.
Concrete vraag is nu; zijn er hier een aantal early adopters die deze extensie ook eens willen testen? De gemiddelde tweaker is namelijk iets kritischer dan mijn oom of tante
Chrome
Installeren van de extensie kan via de Chrome web store
Firefox (48 of hoger)
Installeren van de extensie kan via de Mozilla add-on bibliotheek
Opera
- Installeer eerst de "Download Chrome Extension" add-on
- Installeer daarna de Chrome extensie uit de chrome web store

[ Voor 13% gewijzigd door basvd op 22-06-2016 22:30 . Reden: stats ]