Browser plugin voor bescherming tegen internetfraudeurs

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • +15 Henk 'm!

• basvd
  • Registratie: December 2007
  • Laatst online: 22-09 21:33
Een half jaar geleden werd ik via Marktplaats slachtoffer van oplichting. Toen ik daarna op Google zocht naar deze persoon kwam er een waslijst aan zoekresultaten naar boven. Het was slechts een bedrag van 50 euro, maar ik bleef achter met het gevoel "waarom was ik zo stom om niet even te Googlen naar die oplichter".

De maanden daarna liep ik steeds met het idee rond om een plugin/tool te ontwikkelen om gebruikers te waarschuwen voor internetfraudeurs. Dit om te voorkomen dat meer mensen slachtoffer worden van oplichting. Oplichters slaan vaak tientallen keren toe en staan vaak met naam en toenaam op het internet.

Zo gezegd, zo gedaan. Afgelopen maand heb ik in de avonduren een browser plugin ontwikkeld die op elke webpagina zoekt naar IBAN, telefoonnummer, e-mailadressen. Deze gegevens worden vergeleken met een blacklist van 13.000+ fraudeurs (die elke nacht wordt bijgewerkt). Zodra er gegevens van een fraudeur worden gevonden verschijnt er direct een melding.
FYI; er worden dus geen gegevens verstuurd naar een server, er wordt alleen vergeleken met een lokale blacklist.

Concrete vraag is nu; zijn er hier een aantal early adopters die deze extensie ook eens willen testen? De gemiddelde tweaker is namelijk iets kritischer dan mijn oom of tante ;) Ook ben ik benieuwd of iemand settings aan/uit heeft staan waardoor de extensie niet goed werkt?! Uiteraard zijn ideeën voor verbeteringen ook van harte welkom! _/-\o_

Chrome
Installeren van de extensie kan via de Chrome web store

Firefox (48 of hoger)
Installeren van de extensie kan via de Mozilla add-on bibliotheek

Opera
- Installeer eerst de "Download Chrome Extension" add-on
- Installeer daarna de Chrome extensie uit de chrome web store

Afbeeldingslocatie: https://smartprotect.io/tweakers/message.png

Afbeeldingslocatie: https://smartprotect.io/tweakers/gmail.png
Afbeeldingslocatie: https://smartprotect.io/tweakers/mp.png
Afbeeldingslocatie: https://smartprotect.io/tweakers/rabobank.png

[ Voor 13% gewijzigd door basvd op 22-06-2016 22:30 . Reden: stats ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nachtnet
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 08:38
Hoe betrouwbaar is de lijst met "positives" ? en hoe voorkom je dat je false positives in die lijst houdt/krijgt?

Waar haal je de gegevens voor de "black-list" vandaan?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

Verwijderd

Ik vind het een interessant concept, maar heb wel een aantal vraagtekens. Zoals hierboven bijvoorbeeld waar de gegevens vandaan komen, de houdbaarheid van gegevens. Mochten we vanuit Tweakers er iets mee willen zoals het aanbevelen voor gebruik in V&A, dan kan dat enkel als het geheel geen inbreuk maakt op rechten of wetgeving.

Daarbij ook de vraag hoe het omgaat met "typo's" en hoofd/kleine letters. We hebben eerder al gezien dat mensen nullen vervangen voor een O, of spaties op plekken waar ze normaal niet staan en dergelijke.
Omdat je het ten tijde van invullen bij de bank ook ondervangt zal dat op de PC wel goed gaan - aangenomen dat het ook bij andere banksites werkt. Veel mensen gebruiken ook de mobiel voor overboekingen; werkt deze extensie daar ook op, en is die dan nog een beetje werkbaar licht?

Ook is het interessant te weten of dit dan ook is te porten naar Firefox en dergelijke.

[ Voor 36% gewijzigd door Verwijderd op 05-06-2016 09:29 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• paQ
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 15:36

paQ

Ik heb hem geïnstalleerd. Ik gebruik in chrome mijn back-office systeem, waar ook mailadressen, telefoonnummers, adressen en namen staan.
Ik heb zojuist even een testcontact aangemaakt met dat sebasbrouwer mailadres, en ik kreeg direct een pop-up.
Best wel in het verleden te maken gehad met mensen die vooraf geenszins van plan waren af te gaan rekenen voor hun order, dus ik hoop dat dit me daarvoor kan waarschuwen :)

Ik doe niet aan bijgeloof. Dat brengt ongeluk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• F_J_K
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

F_J_K

Moderator CSA/PB

Front verplichte underscores

Leuk idee.
offtopic:
Maar Chrome, dus ik kan er niets mee.

Ik vind het al haast nieuwswaardig dat any plugin blijkbaar mijn internetbankieren onversleuteld kan 'afluisteren'. Je hebt maar te vertrouwen dat alle plugin-makers zijn te vertrouwen, incl. alle toekomstige updates. (Logisch, maar toch :P En zonder reden om te twijfelen aan de TS).

Floppus heeft wel een punt: je wilt uitzoeken of je deze persoonsgegevens wel mag verwerken. (Vermoed dat er voldoende belang is - althans zolang je een manier geeft om bezwaar te maken bij false positives - maar dat wil je hebben gecheckt. Bijv. via de https://autoriteitpersoonsgegevens.nl/

'Multiple exclamation marks,' he went on, shaking his head, 'are a sure sign of a diseased mind' (Terry Pratchett, Eric)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Thralas
  • Registratie: December 2002
  • Laatst online: 08:30
Hoe sla je de blacklists op? In platte vorm, of gehashed?

Dat laatste is verre van perfect, maar helpt al iets voor het privacyaspect (tenminste voor de mailadressen, die het meest identificerend zijn).
Verwijderd schreef op zondag 05 juni 2016 @ 09:25:
Daarbij ook de vraag hoe het omgaat met "typo's" en hoofd/kleine letters. We hebben eerder al gezien dat mensen nullen vervangen voor een O, of spaties op plekken waar ze normaal niet staan en dergelijke.
Bankrekeningnummers (en in zekere mate telefoonnummers) kun je natuurlijk wel relatief simpel normaliseren.
Veel mensen gebruiken ook de mobiel voor overboekingen; werkt deze extensie daar ook op, en is die dan nog een beetje werkbaar licht?
Geld overmaken doe je met een app en dan werkt dit natuurlijk niet..

Ik denk dat het grootste gevaar schuilt in de eerste gebruiker die verbouwereerd constateert opgelicht te zijn, terwijl hij je addon geinstalleerd had. Maargoed, voor de oplichter voegt dit toch weer een extra horde toe voor z'n business..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• basvd
nachtnet schreef op zondag 05 juni 2016 @ 00:38:
Hoe betrouwbaar is de lijst met "positives" ?
Gegevens zijn afkomstig van websites waar fraudeurs en oplichters staan vermeld. Bij deze websites (bijv. opgeletopinternet.nl) vindt door moderators al controle plaats. Dus durf ik te zeggen dat de lijst "redelijk betrouwbaar" is
en hoe voorkom je dat je false positives in die lijst houdt/krijgt?
Dit is lastig te voorkomen. Daarom geeft de melding ook aan "wordt in verband gebracht met [..]". Dus geen directe verwijzing dat de gegevens aan een fraudeur toebehoren.
Waar haal je de gegevens voor de "black-list" vandaan?
Momenteel opgeletopinternet.nl, opgelicht.nl en een aantal Twitter accounts.
Verwijderd schreef op zondag 05 juni 2016 @ 09:25:
[..] Mochten we vanuit Tweakers er iets mee willen zoals het aanbevelen voor gebruik in V&A, dan kan dat enkel als het geheel geen inbreuk maakt op rechten of wetgeving.
Goed punt, echter zijn de gegevens allemaal via openbare bronnen te benaderen. Daarnaast kun je de gegevens ook via Google vinden.
Spaties worden op de juiste locaties eruit gehaald. Ook wordt er rekening gehouden met hoofd- en kleine letters (voor e-mailadressen alles lowercase, IBAN alles lowercase)
Veel mensen gebruiken ook de mobiel voor overboekingen; werkt deze extensie daar ook op, en is die dan nog een beetje werkbaar licht?
Nee, dat is niet mogelijk. Apps draaien vaak in een soort sandbox omgeving en daar kun je met een externe app/plugin niet bij komen.
Ook is het interessant te weten of dit dan ook is te porten naar Firefox en dergelijke.
Ja, is mogelijk. Niet heel moeilijk, maar eerst wil ik even kijken of mensen de Chrome plugin gebruiken (..en of het ook echt werkt).
paQ schreef op zondag 05 juni 2016 @ 12:06:
[..]Ik heb zojuist even een testcontact aangemaakt met dat sebasbrouwer mailadres, en ik kreeg direct een pop-up.[..]
Top! Dat hoor ik graag :) (je kunt dit overigens ook testen met een random gegevens van het forum opgeletopinternet.nl)
F_J_K schreef op zondag 05 juni 2016 @ 13:05:
[..]Ik vind het al haast nieuwswaardig dat any plugin blijkbaar mijn internetbankieren onversleuteld kan 'afluisteren'[..]
Het is inderdaad vrij eenvoudig mogelijk om inloggegevens of bankgegevens te achterhalen.
Thralas schreef op zondag 05 juni 2016 @ 13:27:
Hoe sla je de blacklists op? In platte vorm, of gehashed?
SHA1 hashes.
Ik denk dat het grootste gevaar schuilt in de eerste gebruiker die verbouwereerd constateert opgelicht te zijn, terwijl hij je addon geinstalleerd had.
Tja... dat probleem heb je met een virusscanner ook. Die geven je ook geen 100% zekerheid, en dat terwijl je er ook nog vaak voor betaald.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

*knip*

[ Voor 84% gewijzigd door Perkouw op 06-06-2016 19:11 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• paQ

paQ

da's niet echt handig voor de eerste pagina he :P

Acties:
  • +1 Henk 'm!

Verwijderd

Kun je het ook zo maken dat er al een melding komt als we iets typen?

Ik kan bijvoorbeeld dat e-mail typen in de adresbalk of in een tweaker post maar dan gebeurt er nog niets

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• basvd
Verwijderd schreef op zondag 05 juni 2016 @ 14:32:
Kun je het ook zo maken dat er al een melding komt als we iets typen?

Ik kan bijvoorbeeld dat e-mail typen in de adresbalk of in een tweaker post maar dan gebeurt er nog niets
Hij pakt nu al wel <input /> velden, het veld op tweakers is echter een <textarea>. Deze had ik nog niet meegenomen, maar ga ik doen! Adresbalk moet ik even uitzoeken. Thanks voor de suggesties.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SampleUser
  • Registratie: Augustus 2012
  • Laatst online: 12:30
Goed idee, ook mooi en veilig. Ik kan je natuurlijk niet op je blauwe ogen vertrouwen dat je niet alle input naar een eigen server doorstuurt, dus is het dan niet verstandig om dit te open-sourcen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• enigmafan
  • Registratie: Januari 2003
  • Niet online

enigmafan

Front- & backend ontwikkelaar

Als ik die advertentie die je hierboven laat zien (iphone 6 64gb space gray...) dan krijg ik geen enkele melding over een mogelijk probleem.
Als ik met de rechtermuisknop de extensie klik, is 'Opties' greyed out.
Als ik met de rechtermuisknop de extensie klik, en vervolgens 'Smartprotect' klik, dan ga ik naar de pagina waar je de extensie kan downloaden, maar dat heb ik al gedaan dus misschien kan die ergens naar wijzen.

Terwijl ik deze thread laad, krijg ik wel een melding over dat sebasbrouwer289 adres :-)

[ Voor 9% gewijzigd door enigmafan op 05-06-2016 15:57 ]

Mijn Sinterklaasspel voor de kids

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• G4H
  • Registratie: Mei 2010
  • Niet online

G4H

Haal je de informatie van o.a. opgeletopinternet.nl geautomatiseerd op? Dus d.m.v. scraping?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• cyberstalker
  • Registratie: September 2005
  • Niet online

cyberstalker

Eersteklas beunhaas

Haal je ook al comments uit emailadressen voordat je ze controleert? Anders is de extensie door oplichters makkelijk om de tuin te leiden door gewoon steeds +1, +2, etc... toe te voegen aan adressen alvorens ze aan "klanten" te geven.

Ik ontken het bestaan van IE.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Dat de gegevens uit publiek vindbare bronnen komt, wil niet zeggen dat die niet onder het databankrecht vallen. De hele pricewatch is publiek te vinden, maar toch staan we niet toe dat andere die gegevens voor eigen gebruik scrapen.

Let wel, ik vind het een heel toffe ontwikkeling, maar wellicht is het goed even met de partijen waar je info haalt te overleggen. Wellicht zien ze graag een vermelding bij de pop-up. Maar het kan ook zijn dat ze het helemaal niet willen, om wat voor reden ook. Voor ons om het meer onder de aandacht te brengen zijn dat wel dingen die geregeld moeten zijn.

Wat betreft mobiel: ik heb hier enkele dingen geprobeerd met Firefox- AdBlock is daarvoor gewoon beschikbaar. Wellicht dat Chrome daar anders in is?

[ Voor 11% gewijzigd door Verwijderd op 05-06-2016 20:27 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• basvd
SampleUser schreef op zondag 05 juni 2016 @ 14:55:
Goed idee, ook mooi en veilig. Ik kan je natuurlijk niet op je blauwe ogen vertrouwen dat je niet alle input naar een eigen server doorstuurt[..]
Volgens mij kun je met Chrome de inhoud van de plugin gewoon bekijken (F12 in Chrome en dan resources?!)
enigmafan schreef op zondag 05 juni 2016 @ 15:56:
Als ik die advertentie die je hierboven laat zien (iphone 6 64gb space gray...) dan krijg ik geen enkele melding over een mogelijk probleem.
Klopt die Marktplaats advertentie was alleen ter illustratie (kon er gisteren even niet eentje vinden met de juiste inhoud)
G4H schreef op zondag 05 juni 2016 @ 19:02:
Haal je de informatie van o.a. opgeletopinternet.nl geautomatiseerd op? Dus d.m.v. scraping?
Ja & ja.
cyberstalker schreef op zondag 05 juni 2016 @ 19:33:
Haal je ook al comments uit emailadressen voordat je ze controleert?
Nog niet, maar goede toevoeging.
Verwijderd schreef op zondag 05 juni 2016 @ 20:24:
[..]Let wel, ik vind het een heel toffe ontwikkeling, maar wellicht is het goed even met de partijen waar je info haalt te overleggen. Wellicht zien ze graag een vermelding bij de pop-up. Maar het kan ook zijn dat ze het helemaal niet willen, om wat voor reden ook. [..]
Terecht punt. Ik zal van de week even contact opnemen met een aantal partijen.
Wat betreft mobiel: ik heb hier enkele dingen geprobeerd met Firefox- AdBlock is daarvoor gewoon beschikbaar. Wellicht dat Chrome daar anders in is?
Zover ik weet kan het op dit moment niet. Goed te weten dat Firefox wel mogelijkheden heeft.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LocK_Out
  • Registratie: Januari 2010
  • Laatst online: 28-03 19:17
Mooie plugin, als ik naar opgelichtopinternet.nl surf geeft ie al meteen een hit op de frontpage, moest er wel om lachen.
Handig spul, hoop dat het een blijvertje is. Scheelt weer om alle gegevens in mijnpolitie te moeten pompen.

[ Voor 5% gewijzigd door LocK_Out op 06-06-2016 03:08 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• mbarie
  • Registratie: Mei 2011
  • Laatst online: 04-08-2021
Na kort gebruik een aantal kleine tips mbt het gebruik.

- De warning popups mogen van mij (niet instant maar wel heel snel) omhoog schuiven als ik ze wegklik, dan hoef ik minder muisbewegingen te maken. Als ik dan opgeletopinternet.nl bezoek kan ik de popups die nu buiten je viewport vallen ook verwijderen ;).
- Ik zou de meldingen van een mogelijke fraudeur terug willen kunnen zien als ik ze heb weggeklikt. Zo lang ik op die pagina blijf zouden deze meldingen bijv onder je plugin icon in de history kunnen blijven staan.
- Een recheck-page functionaliteit of ge-automatiseerd aanvullende checks doen na changes in content waarbij nieuwe waarschuwingen worden weergegeven indien van toepassing (lijkt me mogelijk tikkeltje complex)

Storyteller @ soundcloud

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tinzarian
  • Registratie: December 2000
  • Niet online
Verwijderd schreef op zondag 05 juni 2016 @ 20:24:
Dat de gegevens uit publiek vindbare bronnen komt, wil niet zeggen dat die niet onder het databankrecht vallen.
En dat zelfde geldt voor de Wbp. Dat de gegevens "openbaar" te vinden zijn wil niet zeggen dat TS ze mag opslaan, laat staan ze bij iemand anders mag opslaan in een blacklist. Daar komt nog bij dat degenen waar de TS gegevens van opslaat rechten heeft, zoals het recht om gegevens te laten verwijderen als hij dat wil. Je zal ook daarvoor maatregelen moeten nemen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Niekfct
  • Registratie: Maart 2008
  • Laatst online: 31-08 18:56
Het rekeningnummer van stichting Sisow wordt "in verband gebracht met internetoplichting". Echter gaat het in dit geval om een (gevalideerde) webshop die deze service gebruikt. Dit is wellicht zo'n geval van false positive die je niet wil hebben?

Dear Sir/Madam, Fire! Fire! Help me! Looking forward to hearing from you.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• basvd
mbarie schreef op maandag 06 juni 2016 @ 10:28:
Na kort gebruik een aantal kleine tips mbt het gebruik.[...]
Thanks, ik ga even kijken welke aanpassingen ik direct kan verwerken. Betreft de re-check, dit vindt al wel plaats, maar slechts 2x. Ik ga even kijken of ik hier een timer op kan zetten voor elke 30/60s.
tinzarian schreef op maandag 06 juni 2016 @ 14:50:
[...]
En dat zelfde geldt voor de Wbp. Dat de gegevens "openbaar" te vinden zijn wil niet zeggen dat TS ze mag opslaan, laat staan ze bij iemand anders mag opslaan in een blacklist. Daar komt nog bij dat degenen waar de TS gegevens van opslaat rechten heeft, zoals het recht om gegevens te laten verwijderen als hij dat wil. Je zal ook daarvoor maatregelen moeten nemen.
Inmiddels ben ik bezig uit te zoeken hoe e.e.a. juridisch in elkaar steekt. Wordt vervolgd.
Niekfct schreef op donderdag 09 juni 2016 @ 10:44:
Het rekeningnummer van stichting Sisow wordt "in verband gebracht met internetoplichting". Echter gaat het in dit geval om een (gevalideerde) webshop die deze service gebruikt. Dit is wellicht zo'n geval van false positive die je niet wil hebben?
Klopt. Ik kreeg ook al feedback over payment provider Mollie & nummers als 06-12345678.
Dit zijn inderdaad false positives. Deze ga ik dan ook uitsluiten.

Betreft eerdere vraag over Firefox: Momenteel ben ik bezig om deze plugin voor Firefox werkend te krijgen. Dit met behulp van WebExtensions. Dit betekent dat de plugin straks compatible is met Firefox 47 en hoger.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NiGeLaToR
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 13:54
You sir, are good busy!

Als principieel niet-Chrome gebruiker zou Opera of Safari ondersteuning ook prettig zijn, maar zou er begrip voor hebben als je die niches laat liggen. Helaas is Chrome nu eenmaal de grootste.

KOPHI - Klagen Op Het Internet podcast. Luister hier! – bejaardenexport, WEF en de LIDL kassa kwamen al voorbij. Meepraten als gast? DM mij!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Niekfct
  • Registratie: Maart 2008
  • Laatst online: 31-08 18:56
basvd schreef op donderdag 09 juni 2016 @ 13:06:

Klopt. Ik kreeg ook al feedback over payment provider Mollie & nummers als 06-12345678.
Dit zijn inderdaad false positives. Deze ga ik dan ook uitsluiten.
Ik schrok wel een beetje toen ik een rood ballonnetje te zien kreeg toen ik inlogde bij ING O-)

Dear Sir/Madam, Fire! Fire! Help me! Looking forward to hearing from you.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Perkouw
  • Registratie: Juli 2005
  • Laatst online: 13:58

Perkouw

Moderator General Chat
Op verzoek titel change. Van Chrome extensie voor bescherming tegen internetfraudeurs -> Browser plugin voor bescherming tegen internetfraudeurs

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rannasha
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 12:17

Rannasha

Does not compute.

Bump!

Arnoud Engelfriet heeft dit onderwerp opgepikt voor zijn blog en bespreekt of een dergelijke plugin legaal is: http://blog.iusmentis.com...e-waarschuwen-oplichters/

|| Vierkant voor Wiskunde ||

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• paQ

paQ

soort hoor/wederhoor lastig uitgelegd :P en toestemming, danwel bronvermelding dus

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MGBoom
  • Registratie: December 2015
  • Laatst online: 13-06-2024
Klopt het dat de firefox addon niet werkt?

Geeft bij mij op Firefox 47.0 onder Windows 10 de melding:
De add-on van deze website gedownloade add-on kon niet worden geïnstalleerd, omdat deze beschadigd lijkt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mimiix
  • Registratie: November 2012
  • Laatst online: 09:10

Mimiix

Professioneel Prutser

ik gebruik de plugin ook ! en bevalt me prima!

Echter stoort mij een ding: Noreply@tweakers word gezien als dader.

Kan deze eraf?

deCONZ Community Manager | deCONZ Discord: https://discord.gg/HvzTwcB

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mattie112
  • Registratie: Januari 2007
  • Laatst online: 15:32
Zelfde geld voor "verdacht@marktplaats.nl"

Als je in het marktplaats message systeem kijkt en iemand heeft via de gewone email client een reply gestuurd dan staat dat bericht in de footer.

3780wP (18x 210wP EC Solar) | 2x Marstek Venus E (5.12kWh)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• basvd
Korte algemene update:
  • WBP melding is de deur uit.
  • Als vervolg van Arnoud zijn blog worden er nog een aantal juridische vraagstukken uitgezet
  • Website is inmiddels in de lucht; https://smartprotect.io (nog niet optimaal voor mobiel)
  • Er wordt gewerkt aan een landingpage met informatie ipv link naar Google
  • Plugin scant ook textarea velden ipv alleen input velden
  • Voor Firefox 48 is de plugin beschikbaar en ook Opera kan gebruik maken van de plugin(zie uitleg eerste pagina)
Bloksel schreef op woensdag 22 juni 2016 @ 08:23:
Klopt het dat de firefox addon niet werkt?

Geeft bij mij op Firefox 47.0 onder Windows 10 de melding:
Tijdens de Mozilla full review is naar voren gekomen dat Firefox 47 niet compatible is. Firefox 48 zou dit wel moeten zijn, echter wordt deze versie nog niet standaard aangeboden. Wat je kunt doen is de Nightly build van Firefox downloaden.
D3nnisd schreef op dinsdag 05 juli 2016 @ 15:05:
ik gebruik de plugin ook ! en bevalt me prima!

Echter stoort mij een ding: Noreply@tweakers word gezien als dader.

Kan deze eraf?
Top te horen dat hij goed bevalt! Tweakers e-mailadres ga ik regelen.
Mattie112 schreef op dinsdag 05 juli 2016 @ 17:03:
Zelfde geld voor "verdacht__marktplaats.nl"

Als je in het marktplaats message systeem kijkt en iemand heeft via de gewone email client een reply gestuurd dan staat dat bericht in de footer.
Idem dito, ga ik regelen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mattie112
  • Registratie: Januari 2007
  • Laatst online: 15:32
Nais, mooie site ook :)

3780wP (18x 210wP EC Solar) | 2x Marstek Venus E (5.12kWh)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Viper®
  • Registratie: Februari 2001
  • Niet online
Wat mij opvalt is hoeveel valse kaarten er verkocht worden via nep facebook profielen.
Vaak worden er posts gedaan op de fb events met melding dat iemand 4 kaarten te koop heeft voor 40 euro p/s, mailen bij interesse.

Over het algemeen zie ik makkelijk wat fake is en via het profiel kan je vaak terugvinden of die echt is of niet.
Foto's die onlangs zijn gepost maar ge-back-date, maar originele post datum blijft terug te vinden. Foto's die je via google image search zo terug kan vinden (stock images).

Mogelijk zijn dit soort checks te integreren in je tool.
Dat wanneer je op fb events kijkt hij automatisch wall posts controleert n.a.v. email/naam, er zijn al verschillende websites met lijsten van namen van ticket oplichting.
eventueel profiel controle etc.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• basvd
Interessant om te melden is misschien dat we afgelopen dagen bezig zijn geweest met deze dienst als onderdeel van Startup Days. Zie hieronder een bericht.
De Nederlandse startup SmartProtect heeft als onderdeel van de Startup Days onderzoek gedaan naar de gegevens van Nederlandse internetfraudeurs. Tijdens dit onderzoek is onderzocht welke banken, providers en domeinnamen het vaakst betrokken zijn bij internetfraude. ING, Hotmail.com en telecomprovider

Lycamobile blijken erg populair te zijn bij fraudeurs.
Voor het onderzoek heeft de startup de gegevens van 14.311 bekende internetfraudeurs onderzocht. De ING bank wordt het vaakst in verband gebracht met fraude. In 50% van de onderzochte gevallen heeft een fraudeur gebruik gemaakt van een ING rekening, gevolgd door ABN AMRO (24%) en Rabobank (14%). Bij e-mailproviders zijn de verschillen minder groot. Hotmail.com staat met 27% op nummer 1, gevolgd door gmail.com (23%) en outlook.com (14%).

Prepaid simkaarten van Lycamobile
De exacte cijfers van telecomproviders zijn lastig te achterhalen. Wel valt initiatiefnemer Bas van Dorst het op dat Lycamobile opvallend vaak voorbij komt. De populariteit is volgens hem wel te verklaren: "Lycamobile verkoopt veel prepaid simkaarten. Die simkaarten kun je vaak anoniem kopen in supermarkten en belwinkels. Vaak gebruiken fraudeurs een simkaart slechts enkele keren en gooien deze daarna weg.”
Waarschuwing bij frauduleuze gegevens

De 14.000 gegevens worden momenteel ook door de startup gebruikt als onderdeel van een waarschuwingsdienst tegen internetfraudeurs. De dienst van SmartProtect beschermt consumenten door actief websites te controleren op aanwezigheid van frauduleuze gegevens. Zodra er op de website frauduleuze gegevens zijn gevonden krijgt de gebruiker direct een waarschuwing te zien. De gebruiker ziet vervolgens waarom deze gegevens worden geassocieerd met fraude.

Over Startup Days
De Startup Days vinden jaarlijks plaats bij Starterslift in Tilburg. Tijdens het evenement gaan teams met elkaar aan de slag om in drie dagen tijd een idee uit te laten groeien tot een startup. Het zijn dynamische action-learning dagen die gebaseerd zijn op de Lean Startup methodologie van Eric Ries. Aanstaande vrijdagmiddag om 15.00 is de finale waar de winnaar bekend wordt gemaakt.
http://smartprotect.pr.co...egevens-internetfraudeurs

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SimBox.NL
  • Registratie: Juli 2008
  • Laatst online: 13:37
Helaas is opgeletopinternet er niet meer. Zoek je nog andere bronnen?

mits de app er nog is, want de sites lijken niets meer te doen...

Afbeeldingslocatie: https://secure.oplichter.eu/oplichter_euc.png

[ Voor 63% gewijzigd door SimBox.NL op 04-12-2020 23:18 ]

Pagina: 1