Help gezocht videokaart word niet opgepakt door moederbord

Pagina: 1
Acties:

• Stijn Schouten
  • Registratie: Mei 2016
  • Laatst online: 04-01-2025
Hallo,

Als eerste is dit de eerste keer dat ik een forum start, dus als ik verkeerd zit mijn excuses daarvoor.

Ik heb gisteren een r9 280x overgenomen van een mede tweaker, na deze in de computer van mijn broertje te hebben geplaatst (de kaart is voor hem bedoeld) kregen we geen beeld. Na wat onderzoek bleek de dader waarschijnlijk de voeding te zijn cx500 watt, aangezien de 280x in mijn eigen pc met 650 watt het prima doet. Na deze te hebben vervangen (bij dezelfde tweaker) voor 750 watt leek het opgelost, helaas weer geen signaal.

Ik heb nu verschillende dingen geprobeerd
- drivers verwijderd --> Opgestart met 280x --> geen signaal
- driver opnieuw geïnstalleerd --> Opgestart met 280x --> geen signaal
- bios moederbord ge-update naar 1502
- bios gereset (cmos)
- in de bios legacy mode aangezet
- in de bios als main video pcie als standaard
- andere bekabeling voor stroom

Met de oude videokaart (van mijn broertje) start de pc zonder problemen op. Het ligt niet aan de kaart omdat deze in mijn systeem zonder problemen loopt (plug and play), zelfs zonder drivers. (misschien is het niks maar misschien ook wel) Ik krijg alleen beeld (broertjes pc) als we de computer opstarten met de videokabels in het moederbord. Als deze zijn geplaatst in de videokaart en daarna naar het moederbord blijft het beeld zwart. Elke mogelijkheid is geprobeerd met een dvi en hdmi kabel.

Mijn broertjes pc heeft de volgende specs:
I3-3220
Asus P8H77-M LE
4 gb ram (geen idee wel merk)
cx750 watt
oude videokaart saphire radeon hd6570

Mijn specs zijn:
I5-4460
Asus H97M-e
8gb corsair vengeance low profile
G650M watt
gtx 970 (asus)

De tweaker waarbij de kaart en de voeding van kwamen heeft nog mee proberen te zoeken naar oplossingen, maar tot nu helaas niks. We denken dat er iets met het moederbord omdat het lijk of deze de 280x niet accepteert. De kaart is ook niet te vinden bij device manager, ook niet als unknown.

Ik hoop dat jullie mijn broertje en mij hiermee kunnen helpen.
Alvast bedankt,
Stijn

[ Voor 1% gewijzigd door Stijn Schouten op 05-06-2016 18:41 . Reden: Bios ge-update naar 1502 + oude videokaart bekend ]

• -The_Mask-
  • Registratie: November 2007
  • Niet online
Kan zijn dat je het BIOS van het moederbord eerst moet updaten omdat de huidige niet goed om kan gaan met een moderne videokaart, dat gebeurt vaker.

Bitfenix Whisper 450W review
[PSU] Voeding advies en info
AMD Nieuwsdiscussie
AMD Radeon Info en Nieuwsdiscussietopic

• Damic
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 06:58

Damic

Tijd voor Jasmijn thee

De laatste bios updat van de Asus P8H77-M LE is 1502

Al wat ik aanraak werk niet meer zoals het hoort. Damic houd niet van zijn verjaardag

• Stijn Schouten
Dankjewel voor de antwoorden, maar de bios is al ge-update naar 1502. Hebben jullie nog andere ideeën?

[ Voor 19% gewijzigd door Stijn Schouten op 05-06-2016 10:16 ]

• -The_Mask-
  • Niet online
Als alles goed is aangesloten blijft incompatibiliteit als enige over en dat is meestal op te lossen door een nieuw BIOS voor het moederbord. Als dat niet helpt kun je eens een mailtje naar Asus sturen, misschien is het een bekend probleem en hebben ze een bèta BIOS voor je die het probleem oplost.

AMD Nieuwsdiscussie

• Stijn Schouten
Oke bedankt, ga ik dat eens proberen.

• Stijn Schouten
Damic,

Ik ben er iets te snel over heen gelezen, (ik gebruik dezelfde site) waar vindt je de bios versie 1502?
Bij mij krijg ik alleen (ongeacht welk systeem win7 win8 etc.) 1501 als meest recente versie.
De bios is dus ge-update naar 1501.

Verwijderd

Hoe staat de Graphics boot options in de bios ingesteld? Soms staat die op integrated Graphics ipv de pci Express optie.

• Koen179
  • Registratie: Januari 2011
  • Laatst online: 12:26
Ik verdenk ook dat het probleem ligt tussen de videokaart en het moederbord. Als je alle andere dingen hebt uitgesloten en op exact dezelfde wijze hebt aangesloten lijkt me dat het probleem.

Ik heb één keer eerder een moederbord gehad die een GTX 970 niet wilde pakken, andere videokaarten wel.

• Stijn Schouten
Het rare is met de boot optie als ik deze naar pci zet, de pc restart de bios weer terug gaat naar auto. dit omdat er geen signaal vanuit de pcie komt. Ik kan dus niet controleren of deze op pcie blijft staan. (hij gaat dus terug naar auto als ik beeld krijg via het moederboord)

Drivers issues heb ik nu een beetje uitgesloten, heb met de tool Display Driver uninstaller alles verwijderd.

Ik ga morgen is Asus bellen en kijken of zij mij verder kunnen helpen. Misschien is het zoals eerder al werd benoemd een bekend probleem met een aparte bios update ervoor.

Maar het blijft toch een rare situatie

Verwijderd

Ander PCI Express slot al geprobeerd?

• NitroX infinity
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 14:00
Haal de boel eens uit de behuizing en start het zo op. Als het dan wel werkt dan werdt er ergens kortsluiting gemaakt in de kast vanwege foute montage. Goed opletten en rustig aan doen bij het opnieuw inbouwen in de kast.

Graphene; a material that can do everything, except leave the lab. - Asianometry

• -The_Mask-
  • Niet online
Stijn Schouten schreef op zondag 05 juni 2016 @ 19:44:
Drivers issues heb ik nu een beetje uitgesloten, heb met de tool Display Driver uninstaller alles verwijderd.
Driver is onmogelijk, er wordt immers geen OS geladen, zonder HDD of SSD zal de PC ook gewoon aan kunnen gaan. Gelukkig ook anders zou je PC even goed in de container kunnen gooien, omdat die de eerste keer onmogelijk zou kunnen starten aangezien de eerste keer geen OS geïnstalleerd is. :P

Het nieuwste BIOS is trouwens ook 1501, 1502 was een typefoutje van Damic.

[ Voor 7% gewijzigd door -The_Mask- op 05-06-2016 20:26 ]

AMD Nieuwsdiscussie

• Stijn Schouten
Oke, dan wordt het duimen morgen met Asus :P

• Willem1981
  • Registratie: April 2004
  • Laatst online: 26-01 18:10
Je kunt nog kijken bij de fabrikant van de 280x of er een nieuwere bios is voor de videokaart.

• Koen179
  • Registratie: Januari 2011
  • Laatst online: 12:26
Willem1981 schreef op zondag 05 juni 2016 @ 20:35:
Je kunt nog kijken bij de fabrikant van de 280x of er een nieuwere bios is voor de videokaart.
Dat zou ik sowieso niet aanraden, om de BIOS van de GPU aan te passen. Daarnaast is dat niet zo makkelijk als je al geen beeld krijgt.

• partsineed
  • Registratie: Augustus 2012
  • Laatst online: 30-12-2025
Heeft je scherm via hdmi en dvi ? Staat je scherm wel op de juiste input ?

• partsineed
  • Registratie: Augustus 2012
  • Laatst online: 30-12-2025
Vga bedoelde ik met via

• Willem1981
  • Registratie: April 2004
  • Laatst online: 26-01 18:10
Koen179 schreef op zondag 05 juni 2016 @ 20:40:
[...]

Dat zou ik sowieso niet aanraden, om de BIOS van de GPU aan te passen. Daarnaast is dat niet zo makkelijk als je al geen beeld krijgt.
In zijn eigen had hij wel beeld, dus flashen kan wel. Een officiële bios update voor een videokaart hoeft geen probleem te zijn, mits verkregen via de fabrikant.

Wat is het merk en exacte model?

[ Voor 4% gewijzigd door Willem1981 op 05-06-2016 22:02 ]

• Stijn Schouten
Oke, wist niet eens dat je de bios van de videokaart kon flashen, het gaat om een Msi R9 280x. Mijn monitor ondersteund hdmi en dvi, heb helaas geen vga aansluiting, deze zit ook niet standaard in de video kaart. Ongeacht welke kabel ik aansluit heb ik geen beeld via de kaart zelf, wel wanneer de hdmi of dvi direct op het moederbord zijn aangesloten. Ook als de videokaart is ingeplugd.

Toch blijft het raar, ik heb wel het idee dat wanneer ik hdmi/dvi in de kaart plug en de pc opstart dat de r9 gaat lopen, dit omdat wanneer ik de kabels van de kaart (wanneer de computer dus aanstaat) naar het moederbord verplaatst het beeld zwart blijft. Hierom lijkt het mij dat de videokaart zijn ding doet (ook al is er geen beeld). Wat denken jullie hiervan?

Ik ben wel weer een stap verder. de bios melde eerst dat er in de pcie slot niks aanwezig was. nu meld de bios dat er iets aanwezig is, maar kan hier verder niks mee doen. Het is een kleine stap maar toch iets.

Ik zal morgen eerst Asus proberen te bereiken, kijken of zij iets kunnen. Anders is de kaart flashen nog een optie. Of zitten hier gevaren aan?

Gr Stijn

Verwijderd

Voor wat ie waard is.
Heb je voeding kabel (zwarte connector) van de videokaart wel aangesloten?
/me is er al eens mee op zijn bek gegaan. :(
Heb net even wat foto's van beide kaarten bekeken, op de oude kaart zit niet zo'n connector en dan is een 'fout' zo gemaakt..

• -The_Mask-
  • Niet online
Het lijkt mij vrij sterk dat je het bij de ene PC wel goed aansluit en bij de andere niet en dat meermaals met dezelfde, maar ook andere videokaarten.

AMD Nieuwsdiscussie

• Ray
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 24-11-2025

Ray

ik heb exact hetzelfde gehad, ook met een 280X die het op sommige mobo's gewoonweg niet doet. (had er een aantal ivm mining. werkend hier uit de rig, tweaker bouwt hem in, niet opstarten. bios update zoals hier beschreven. niets, kaart in andere pc en direct werken)

het is ook een bekend 'euvel' van de 280x. google er maar eens op

https://www.google.nl/web...ystem%20does%20not%20boot

[ Voor 26% gewijzigd door Ray op 05-06-2016 23:48 ]

• -The_Mask-
  • Niet online
Ray schreef op zondag 05 juni 2016 @ 23:46:

het is ook een bekend 'euvel' van de 280x. google er maar eens op

https://www.google.nl/web...ystem%20does%20not%20boot
Je Googled hier gewoon naar defecte videokaarten of verouderd moederbord BIOS. Op zo'n manier Googlen zal altijd wel resultaten opleveren. Maakt niet uit hoe gek je zoekterm is op zo'n manier vind je altijd wel wat.

Mijn PC crashed als de buurman aan het roken is, gebeurt ook heel vaak zie maar: https://www.google.nl/sea...bor+is+smoking&gws_rd=ssl 5.190.000 resultaten :+

AMD Nieuwsdiscussie

• Stijn Schouten
Beste mensen,

Helaas is contact via Asus op niks uitgekomen, ik ben bereid de bios van de videokaart te flashen.
Zitten hier gevaren aan verbonden en heeft iemand hiervoor tips?

• Ray

Ray

@The Mask.. point taken :) ik weet ook niet meer wat ik precies had opgezocht destijds... punt blijft dat de 280x bekend staat / stond om op meerdere borden gewoon niet te werken. Ik heb dit voor mijn neus zien gebeuren en het was niet op te lossen (lees geen bios update die het mogelijk maakte)

• Stijn Schouten
Oké, bedankt in ieder geval. Dan moet ik maar eens verder gaan kijken.

Ps moet ik nu het topic sluiten (zoja hoe) of gebeurd dit vanzelf?

• Standeman
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 14:13

Standeman

Prutser 1e klasse

Stijn Schouten schreef op woensdag 08 juni 2016 @ 14:24:

offtopic:
Topics worden over het algemeen alleen gesloten wanneer een discussie uit de hand loopt. Misschien heeft iemand morgen opeens een oplossing en dan zou het jammer zijn als deze dicht is ;)

The ships hung in the sky in much the same way that bricks don’t.

• straaljager27
  • Registratie: December 2015
  • Laatst online: 01-11-2025
Ik ben benieuwd. Heb ongeveer hetzelfde met mijn r9 270 in m'n oude pc (moet hem nog proberen in m'n nieuwe). Vervelende hiermee was dat je niet in de bios kon komen als de kaart in het moederbord zat, een vga/dvi kabel van het moederbord gaf geen beeld door omdat er een grafische kaart ingeplugd was, en de graka gaf gewoon überhaupt niks door :')
Maar goed, beetje offtopic. Ik ben benieuwd!

• Ray

Ray

Stijn Schouten schreef op woensdag 08 juni 2016 @ 14:24:

Ga je nog de bios van de gpu flashen ? in het mining topic een schop geven kan wel eens flink wat aan 280x bios files opleveren...of het dan gaat werken geen idee overigens.

• Stijn Schouten
Ray schreef op woensdag 08 juni 2016 @ 22:14:
[...]

Ga je nog de bios van de gpu flashen ? in het mining topic een schop geven kan wel eens flink wat aan 280x bios files opleveren...of het dan gaat werken geen idee overigens.
Ik denk het niet, Mijn broertje heeft een "oude" pc gekregen met een q6600 erin. Hij is op het moment aan het kijken wat hij ervan vindt. Eerst deze optie maar eens bekijken

Ook heb ik wat onderzoek gedaan naar de bios files, ik ben erachter gekomen dat de versie die er nu op staat de 3de "nieuwste" versie is.

Als de oude pc op niks uitloopt ga ik er nog eens naar kijken. Toch bedankt voor het advies :) .
Pagina: 1