Honeywell thermostaat koppelen aan Bulex Thermomaster

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Yohsoog
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 01-06 15:22
We hebben pas een huis gekocht waar men een Honeywell Round Wireless On/Off gebruikte om de temperatuur te regelen in huis.
Echter hebben de mensen voor ons het huis al een hele tijd verlaten (tijdens te koop staan van de woning) en omdat er dus geen internet in huis was had men besloten tijdelijk de oude thermostaat terug te verbinden.

Nu wij er in zitten willen we natuurlijk die Honeywell wel graag gebruiken. Ik dacht dat ik de verbinding zelf wel zou kunnen doen en heb het dan ook geprobeerd. De verwarmingsketel hier in huis is een Renova Bulex Thermomaster 2HR 45.

Volgens de handleiding heb ik dan de oude thermostaat uit aansluitpunten 13 en 15 gehaald en de Honeywell aangesloten op 24 en 25.

Maar hoewel de test geslaagd leek krijg ik nu continu errors en heb ik tijdelijk de oude thermostaat terug ingesteld.

Iemand hier die weet wat ik mis doe?

Ik denk er zelf aan dat de honeywell misschien ook op 13/14 en 15 moet aangesloten worden omdat het geen modulaire thermostaat maar on/off is.
Ook weet ik niet of ik in de instellingen nog iets moet doen (vollast, deellast, modulerend programma handleiding p43) of zelfs het 0-10V systeem (p56).

Ik ken zelf niet heel veel van ketels (al mijn kennis komt uit de handleiding, via google weinig te vinden ivm deze ketel in combinatie met honeywell on/off) maar heb toch het gevoel dat het niet 90 euro waard is om een bedrijf hiervoor te laten langskomen. Dus alle hulp is welkom!

Beste antwoord (via Yohsoog op 05-06-2016 21:12)

• ThinkPad
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 21:44
Yohsoog schreef op zondag 05 juni 2016 @ 11:39:
[...]

Denk je dat ik verder nog instellingen moet wijzigen in de settings van de thermostaat of is zo'n Wireless On/Off dan eigenlijk verder gewoon hetzelfde als een normale thermostaat?
On/off is niets meer dan wat de naam zegt, het doet een aan/uit signaal en verbind daarbij twee aansluitpunten met elkaar. Bij OpenTherm is er echt een databus waarover allerlei informatie wordt gestuurd.

Als de oude thermostaat prima werkte dan zie ik geen reden om na aansluiten van de Honeywell (op dezelfde aansluitpunten als de oude aan/uit thermostaat) nog iets aan te passen in de settings van de ketel.

Laat je nog even weten of het werkt?

[ Voor 6% gewijzigd door ThinkPad op 05-06-2016 12:26 ]

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ThinkPad
Waarom dan de boel aansluiten op de OpenTherm aansluiting!? 8)7

Het schema in de handleiding (blz 54/64) is nogal vaag, maar ik zou zeggen dat de Honeywell ook gewoon op 13 & 15 moet.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• naitsoezn
  • Registratie: December 2002
  • Niet online

naitsoezn

Nait Soez'n!

Ik denk dat dit beter beter in DED past. Even een tikje die kant op

't Het nog nooit, nog nooit zo donker west, of 't wer altied wel weer licht

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Yohsoog
ThinkPadd schreef op zaterdag 04 juni 2016 @ 21:24:
[...]

Waarom dan de boel aansluiten op de OpenTherm aansluiting!? 8)7

Het schema in de handleiding (blz 54/64) is nogal vaag, maar ik zou zeggen dat de Honeywell ook gewoon op 13 & 15 moet.
Omdat ik in eerste instantie nooit iets met ketels en thermostaten gedaan had en in één of andere handleiding had ik gelezen over OpenTherm dus te snel de link gelegd waarschijnlijk.

Het schema is inderdaad vaag, en op de ketel is ook een tekening zelfs licht aangepast waarbij de thermostaat in eerste instantie op 14 en 15 getekend stond maar met aanpassing enkel nog op 15. 13 of 14 zal denk ik niet zoveel uitmaken aangezien er toch een overbrugging gemaakt is tussen die twee.

Denk je dat ik verder nog instellingen moet wijzigen in de settings van de thermostaat of is zo'n Wireless On/Off dan eigenlijk verder gewoon hetzelfde als een normale thermostaat?

Acties:
  • Beste antwoord
  • 0 Henk 'm!

• ThinkPad
Yohsoog schreef op zondag 05 juni 2016 @ 11:39:
[...]

On/off is niets meer dan wat de naam zegt, het doet een aan/uit signaal en verbind daarbij twee aansluitpunten met elkaar. Bij OpenTherm is er echt een databus waarover allerlei informatie wordt gestuurd.

Als de oude thermostaat prima werkte dan zie ik geen reden om na aansluiten van de Honeywell (op dezelfde aansluitpunten als de oude aan/uit thermostaat) nog iets aan te passen in de settings van de ketel.

Laat je nog even weten of het werkt?

[ Voor 6% gewijzigd door ThinkPad op 05-06-2016 12:26 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Yohsoog
Ik heb het net kunnen proberen en voorlopig lijkt het goed te werken!

Ik zeg voorlopig, omdat het bij de vorige aansluiting initieel ook goed leek te werken tot ik het nu (enkele weken na aansluiting) ook echt nodig had. Maar ik geloof er nu wel in.

Bedankt!
Pagina: 1