Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Mijn vraag:
Hallo hallo,

Ik ben op zoek naar een foto camera voor in een kroeg, Dus een plek waar het donker is en ik te maken heb met disco lampen etc. Ik heb nu een gewoon goedkoop digitale camera. maar zie vaak toch rode ogen op de foto's
Om toch mooie foto's te maken van mijn bezoekers en deze te plaatsen op Facebook bijvoorbeeld.
Ben ik opzoek naar wat hiervoor de beste camera is??

Iedereen raad mij een spiegel reflex camera aan. maar is dit wel de beste keuze?
Ik ben bij de media markt geweest, en daar vertelde ze mij dat een systeemcamera veel beter is voor mijn situatie.

Hopelijk kan iemand mij de doorslag geven.

Alvast bedankt

Relevante software en hardware die ik gebruik
n.v.t.

Wat ik al gevonden of geprobeerd heb
n.v.t.

Alle reacties

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• mrc4nl
  • Registratie: September 2010
  • Laatst online: 18:34

mrc4nl

Procrastinatie expert

Verwijderd schreef op zaterdag 04 juni 2016 @ 20:46:
Mijn vraag:
Hallo hallo,

Ik ben op zoek naar een foto camera voor in een kroeg, Dus een plek waar het donker is en ik te maken heb met disco lampen etc. Ik heb nu een gewoon goedkoop digitale camera. maar zie vaak toch rode ogen op de foto's
Om toch mooie foto's te maken van mijn bezoekers en deze te plaatsen op Facebook bijvoorbeeld.
Ben ik opzoek naar wat hiervoor de beste camera is??
Belangrijke vraag, wil je ook investeren in een goede flitser?Met een flitser inclusief speciale modifier kan je goede foto' s maken in weinig licht zonder dat je fel flitslicht ziet.Zonder flitser kan het een uitdaging worden om scherpe foto's te krijgen, t is mogelijk maar zeker niet makkelijk (of goedkoop)
Iedereen raad mij een spiegel reflex camera aan. maar is dit wel de beste keuze?
Ik ben bij de media markt geweest, en daar vertelde ze mij dat een systeemcamera veel beter is voor mijn situatie.
Men zegt wel meer, de werkelijkheid is niet zo zwart-wit. Het zijn allebei goede typen camera's, syteemcamera' s hebben doorgaans meer snufjes, en spiegelreflexen zijn doorgaans weer beter voor actie/sport fotografie.
Hopelijk kan iemand mij de doorslag geven.
Budget?

[ Voor 5% gewijzigd door mrc4nl op 04-06-2016 20:55 ]

ora et labora

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Universal Creations
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 00:54
Ga voor een Canon/Nikon dslr met een Sigma 17-50 f/2.8 en een middenformaat flitser en je hebt de juiste apparatuur om hele leuke partyfoto's mee te maken. Uiteraard is het kunnen bedienen van de apparatuur het lastigste.

Sony A7R III | Sigma MC-11 | Sigma 50mm f/1.4 Art | Sigma 135mm f/1.8 Art
Zeiss 21mm f/2.8 | Minolta Rokkor 58mm f/1.2 | Godox V860II

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Universal Creations schreef op zaterdag 04 juni 2016 @ 20:53:
Ga voor een Canon/Nikon dslr met een Sigma 17-50 f/2.8 en een middenformaat flitser en je hebt de juiste apparatuur om hele leuke partyfoto's mee te maken.
Ja, mooi advies, maar dat is bijna hetzelfde als een beginnende bestuurder een porsche aanraden...

ik begrijp het advies van de mediamarkt wel: kwaliteit in een kleine behuizing. Die Nikon dslr in een kroeg, je moet het maar durven.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Mijn Budget is niet echt hoog gezien het ook een kroeg is.
Een ongelijkje zit in een klein hoekje zeg maar.
300 a 450 is wel max

Kijk ik hoef niet echt een actie/ sport foto te maken.
Je vraagt toch vaak aan mensen van wil je op de foto en dan gaan ze klaar staan.
Dus daar zie ik geen winst te behalen zeg maar.

Mensen zeggen al snel je moet een spiegel reflex nemen.
maar deze lijkt mij meer voor actie foto's en landschap foto's etc.
Ik begrijp wel dat je goede flitser nodig hebt.

De media mark raad mij de Sony A5100 systeemcamera aan. voor €375.-

Zeggen jullie moet je doen? of??

[ Voor 9% gewijzigd door Verwijderd op 04-06-2016 21:17 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Universal Creations
Verwijderd schreef op zaterdag 04 juni 2016 @ 20:54:
Ja, mooi advies, maar dat is bijna hetzelfde als een beginnende bestuurder een porsche aanraden...
Een beginnende bestuurder hoort ook niet op de Nürburgring thuis. Dus als je iets wil, heb je het juiste gereedschap nodig. En wat ik aanraad, is echt niet zo heel bijzonder.
Verwijderd schreef op zaterdag 04 juni 2016 @ 21:08:
300 a 400 is wel max

Je vraagt toch vaak aan mensen van wil je op de foto en dan gaan ze klaar staan.

Mensen zeggen al snel je moet een spiegel reflex nemen.
maar deze lijkt mij meer voor actie foto's en landschap foto's etc.
Ik begrijp wel dat je goede flitser nodig hebt.
Een spiegelreflex heeft een grote sensor en dat is belangrijk voor goede beeldkwaliteit. Daarnaast heb je voor een dslr veel betaalbare lichtsterke lenzen en flitsers tot je beschikking, vandaar dat ik dat aanraad.
Je kunt ook voor 2dehands gaan. Met een 450D/500D en een EX-430(II) kom je ook een heel eind, mits je het goed instelt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mrc4nl

mrc4nl

Procrastinatie expert

Universal Creations schreef op zaterdag 04 juni 2016 @ 21:16:
[...]
Een spiegelreflex heeft een grote sensor en dat is belangrijk voor goede beeldkwaliteit.
Vertel er dan ook even bij dat sony E, eos M, fuiji X ook allemaal net zo' n "grote sensor" hebben
Daarnaast heb je voor een dslr veel betaalbare lichtsterke lenzen en flitsers tot je beschikking, vandaar dat ik dat aanraad.
Daar heb je wel een punt, goedkope third party lenzen of flitsers heb je (nog) niet veel bij systeemcamera' s. Lichtsterke primes zijn doorgaans wel een sterk punt bij systeemcamera's

[ Voor 13% gewijzigd door mrc4nl op 04-06-2016 21:27 ]

ora et labora

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Alfa Novanta
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 17-09 21:05

Alfa Novanta

VRRROOOAAARRRP

maar leg ook eens uit hoe TS rode ogen kan voorkomen?? Kennis van me richt zijn flits op het plafond met zo'n witte kap er omheen. Is dat wat??

My Youtube channel: Alfa Novanta
AMD Ryzen 7 5800X | ASRock X470 Taichi | 32GB Kingston HyperX Predator DDR4-3200 RGB | Gigabyte RTX3090 Gaming OC 24GB GDDR6 | Windows 10 x64 | HP Reverb G2

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mrc4nl

mrc4nl

Procrastinatie expert

Alfa90_Buttje schreef op zaterdag 04 juni 2016 @ 21:25:
maar leg ook eens uit hoe TS rode ogen kan voorkomen?? Kennis van me richt zijn flits op het plafond met zo'n witte kap er omheen. Is dat wat??
Voor bounce flash moet je wel een reflecterend plafond hebben, bij voorkeur wit. Ik ken niet veel kroegen die dat hebben. ;)

ora et labora

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Universal Creations
Alfa90_Buttje schreef op zaterdag 04 juni 2016 @ 21:25:
Rode ogen krijg je als de flitser dichtbij de lens zit (even kort door de bocht), zodat het licht onder nagenoeg dezelfde hoek via het netvlies (wat rood is) kan terugkaatsen door de pupil naar de lens.
mrc4nl schreef op zaterdag 04 juni 2016 @ 21:24:
Vertel er dan ook even bij dat sony E, eos M, fuiji X ook allemaal net zo' n "grote sensor" hebben
Dat is wel zo, maar als de rest van mijn punten niet geldt voor systeemcamera's, dan vervallen die in mijn ogen.
Daar heb je wel een punt, goedkope third party lenzen of flitsers heb je (nog) niet veel bij systeemcamera' s.
Nissin i60 is geloof ik wel een compacte flitser die zo'n beetje voor ieder merk er is (ook MFT en Fuji).
Lichtsterke primes zijn doorgaans wel een sterk punt bij systeemcamera's
Primes die ongeveer hetzelfde kosten als de 17-50 f/2.8 OS en daarbij willen veel mensen graag wat zoom hebben. Ok, ik doe al mijn partyfotografie met 50mm op fullframe, maar ik ben eerder uitzondering dan regel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• link0007
  • Registratie: Augustus 2006
  • Niet online
Is dit niet eventueel een optie?

pricewatch: Panasonic Lumix DMC-LX100 Zwart

De suggestie van UC zal iets betere kwaliteit leveren, maar wel met significant moeilijkere bediening. De suggestie van de mediamarkt voor een sony A5100 is niks mis mee, maar dan zit je weer met welke lens je erbij kiest.

De LX100 zit er een beetje tussenin; niet de beste sensor, niet de beste lens, maar zeker weten genoeg voor jouw eisen én heel goed te bedienen.

Neem sowieso de adviezen hier met een flinke korrel zout; onze status als hobbyisten vervormt onze perceptie van prijs, gebruiksgemak en kwaliteitseisen. Verbaast me dat nog niemand heeft geroepen dat je een fullframe dSLR moet kopen met een zeer lichtsterke primelens erop.

IF IF = THEN THEN THEN = ELSE ELSE ELSE = IF;

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Alfa Novanta

Alfa Novanta

VRRROOOAAARRRP

Universal Creations schreef op zaterdag 04 juni 2016 @ 21:32:
[...]

Rode ogen krijg je als de flitser dichtbij de lens zit (even kort door de bocht), zodat het licht onder nagenoeg dezelfde hoek via het netvlies (wat rood is) kan terugkaatsen door de pupil naar de lens.
Dus?? Is zo'n standaard flitser op een dslr dan afdoende of zit die er nog te dicht op?

Afbeeldingslocatie: https://sparkosoft.com/images/dslr-as-webcam.jpg

[ Voor 7% gewijzigd door Alfa Novanta op 04-06-2016 21:36 ]

AMD Ryzen 7 5800X | ASRock X470 Taichi | 32GB Kingston HyperX Predator DDR4-3200 RGB | Gigabyte RTX3090 Gaming OC 24GB GDDR6 | Windows 10 x64 | HP Reverb G2

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Universal Creations
Alfa90_Buttje schreef op zaterdag 04 juni 2016 @ 21:35:
[...]

Dus?? Is zo'n standaard flitser op een dslr dan afdoende of zit die er nog te dicht op?
Dat zit er regelmatig net te dicht op, vandaar dat ik een externe flitser aanraadde.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Alfa Novanta

Alfa Novanta

VRRROOOAAARRRP

Ah, zo'n ding?

Afbeeldingslocatie: http://thumbs.dreamstime.com/x/camera-nadruk-op-het-lichaam-de-flits-van-de-camera-lens-verlaten-opzettelijk-blu-790891.jpg

Of bedoel je een flits die je in de hand houdt??

ik kan me voorstellen dat TS inmiddels afgehaakt is. Wat meer Jip-en-Janneke is wellicht in dit geval wel op zijn plaats, al is dat lastig voor de meeste techneuten hier ;)

[ Voor 47% gewijzigd door Alfa Novanta op 04-06-2016 21:41 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Universal Creations
Externe flitser kan op toestel, maar ook los ervan (als je daarvoor een aansturing hebt). Maar inderdaad, zo'n ding dus. Vandaar dat ik ook de Canon EX-430 noemde.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ventieldopje
  • Registratie: December 2005
  • Laatst online: 17-09 10:59

Ventieldopje

I'm not your pal, mate!

Overigens is dat ook waarom ik een DSLR aan zou raden. Als je gaat flitsen zijn mirrorless camera's echt hopeloos, nog even afgezien van de vaak kleinere sensor (kleiner dan APS-C).

Een DSLR is niet duur meer (relatief), goede lichtsterke lenzen voor te krijgen voor niet al te veel geld (v.a. ~ 70 euro tweedehands), voldoende aanbod in externe flitsers (als de Canon EX-430) en door hun grootte ook goed in balans met zo'n flitser er op.
De media mark raad mij de Sony A5100 systeemcamera aan. voor €375.-

Zeggen jullie moet je doen? of??
De media markt is alles behalve een foto winkel.. Heb je al gekeken naar welke lenzen je zou willen en wat deze zouden kosten per merk? Sony is vrij duur met lenzen en het aanbod is niet heel erg denderend. Niet erg als je exact weet wat je wil en wat te spenderen hebt maar minder geschikt als je niet veel wil uitgeven (relatief voor fotospullen). Canon en Nikon spelen veel beter in op die markt.

Zelf zou ik je dan ook aanraden gewoon een instap model Canon of Nikon te kopen en daarbij een losse flitser (zo'n ding ja).

www.maartendeboer.net
1D X | 5Ds | Zeiss Milvus 25, 50, 85 f/1.4 | Zeiss Otus 55 f/1.4 | Canon 200 f/1.8 | Canon 200 f/2 | Canon 300 f/2.8

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sodela
  • Registratie: April 2010
  • Laatst online: 16-09 10:52
Ik zou eerder gaan voor "iets" met lichtsterkere objectieven aangezien je daar in mijn ogen meer sfeer mee vastlegt. Flitsen legt er wel erg de nadruk op dat er gefotografeerd wordt en de meeste mensen worden niet mooier of sympathieker door geflits... Dat lichtsterke objectief kan op een systeemcamera of dslr zijn.

Als je moet flitsen is een ingebouwd flitsertje niet geweldig en zal je "rode ogen" probleem maar beperkt oplossen. Dslr's en systeemcamera's zijn daarbij allebeide even waardeloos, die van een dslr zijn een heeeel klein beetje in het voordeel omdat ze soms iets hoger staan omdat de bodies groter zijn.

Indien je opzichtig wilt fotograferen moet je inderdaad met een DSLR, een grote toeter en een grote flits erop fotograferen. Als je sfeer wilt vangen en "spontaan" wilt werken zou ik het onopvallender doen. Hoe kleiner en "amateuristischer" hoe minder bedreigend het overkomt.

Ik lees nergens dat het een zoom moet zijn, een omgerekend 35 mm objectief met F1.4 of F1.8 zou dus ook heel goed kunnen.

2e hands is er inderdaad veel te krijgen op het gebied van objectieven en dat is een mooi alternatief. Oudere camera's doen het meestal niet zo goed met minder licht (ruis) en zijn 2e hands minder snel aan te raden. Oudere objectieven is geen probleem maar werken niet altijd optimaal met nieuw camera's (Nikon als duidelijk voorbeeld) omdat de AF anders geworden is. Je mist dan feitelijk de AF, maar je kunt wel gewoon fotograferen. Op mirrorless past eigenlijk alles wat ooit voor Nikon of Canon gemaakt is, maar wel met beperkingen (AF, diafragma). 2e hands objectieven kan dus heel goed als je de beperkingen kent.

De geloofskwestie mirrorless <-> dslr wordt hier niet opgelost. De een is niet altijd beter dan de ander en beide opties hebben hun zwakke plekken. Op dit moment staan de dslr-merken zwaar onder druk qua aantallen. Hun verkoopaantallen zakken al een flink aantal jaren met tig procenten per jaar. Hierdoor wordt er nogal gestunt met de prijs en zijn de dslr's inderdaad niet zo duur meer als ze waren. Systeemcamera's zijn wat nieuwer en zijn praktisch vergelijkbaar met dslr's. Er bestaat geen camera die alles als beste kan en toch klein, licht en goedkoop is, laat je dat niet wijsmaken, ook hier op het forum niet.Ook hier is er soms een vooringenomen mening die niet altijd genuanceerd verkondigd wordt.

Ga naar een iets betere fotozaak dan de MM (daar moet je namelijk het deel foto van fotozaak weglaten). Vertel goed wat je er (niet) mee wilt doen. Het blijft natuurlijk vaak commercie en marge gedreven, maar laat je vooral een aantal modellen tonen en neem ze in de hand en probeer ze even te "snappen". Veel knoppen hoeft daarbij geen nadeel te zijn, als je maar door hebt waar ze voor zijn en dat er niet een wetenschappelijk studie aan te pas moet komen om die wereld achter het zwarte knopje te snappen.Sommige merken (Sony is er zo een) hebben namelijk nogal complexe menustructuren die voor ook voor een hardcore fotograaf al moeilijk te doorgronden zijn wat de effecten zijn. Daarbij ga ik er in ieder geval vanuit dat de begrippen diafragma, sluitertijd en gevoeligheid bekend zijn...

Denk ook even na wat je er buiten de kroeg mee zou willen, veel merken worden namelijk inderdaad erg duur als je iets meer wilt dan het kit-objectiefje en dan is goedkoop meteen duurkoop.

Misschien is een "compacte" met een APS-C sensor en een vast objectief ook een alternatief. Fuji, Nikon en Ricoh hebben best wel aardige camera's op dat gebied en er passen ook nog eens "echte" flitsers op als het moet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Chiron
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 18-09 10:11

Chiron

Moderator Discord
Mirrorless in een donkere kroeg valt alleen al af vanwege het focussen in het donker.
Behalve als je de absolute topmodellen koopt (Fuji XT1/Sony A7ii).
Of je moet heel goed weten wat je doet, met de hand focussen bijvoorbeeld.

En een flitser is denk ik de belangrijkste accessoire, belangrijker nog dan de kwaliteit van de lens die je erop zet.

Voor foto's van meerdere mensen tegeljjk heb je ook geen lichtsterke lens nodig, dan wil je niet groter gaan dan F4, anders worden er mensen onscherp.
Als je de sfeer/kleurtjes wil behouden zoek dan eens op de term 'dragging the shutter'.

Volgens mij was er hier trouwens ook nog een partyfotografie draadje, waar ook heel veel nuttige info in te vinden is.

Als je budget beperkt is zou ik voor foto's van mensen in een donkere kroeg kijken naar een tweedehands instap dslr-met-kitlens van max 3-4 jaar oud, en daar een (tweedehands) externe flitser bij met een flitskop die je horizontaal en verticaal kan draaien, zodat je kan 'bouncen' (biljarten met je flitslicht, heel kort door de bocht).

[ Voor 26% gewijzigd door Chiron op 05-06-2016 08:54 ]

"Light thinks it travels faster than anything. It doesn't. For wherever light travels it finds darkness has got there first and is waiting for it."

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Daan_
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 18-09 13:43

Daan_

Alles op zijn tijd !!

Ventieldopje schreef op zaterdag 04 juni 2016 @ 23:24:
Overigens is dat ook waarom ik een DSLR aan zou raden. Als je gaat flitsen zijn mirrorless camera's echt hopeloos, nog even afgezien van de vaak kleinere sensor (kleiner dan APS-C).
Zelf gebruik ik weinig een flitser, maar als ik deze gebruik dan ervaar ik deze niet als hopeloos. Nissin heeft bijvoorbeeld prima flitsers voor het Fujifilm X systeem, Sony etc. Als ik de vraag van TS zo lees dan is deze nog niet zo bedreven in fotografie. Dan zou ik persoonlijk een flitser nog even uitstellen. En eerst goed leren fotograferen met de camera. Leer de afhankelijkheden tussen diafragma, sluitertijd en ISO te beheersen. Alvorens je extra lichtbron gaat toevoegen.

En de vaak kleinere sensor, In de meestel systeemcamera's zit een APS-C sensor. En het Micro Four Thirds systeem is ook nog niet zo heel slecht. En daarnaast zijn er ook systemen met Full Frame sensor. Opmerking mbt systeemcamera's en sensor niet geheel duidelijk.

Mijn inziens bestaat er geen perfect systeem. Het is en gaat om je eigen voorkeur. Voor de ene is het een spiegelreflex en voor de andere is het een systeemcamera. Je camera is maar stuk gereedschap die je helpt om het gewenste resultaat te bereiken. Kies het gereedschap dat jij het beste vind passen bij jouw en mee kunt werken.

MTB24.nl plekje op het web voor filmpjes :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• link0007
  • Niet online
Chiron schreef op zondag 05 juni 2016 @ 08:45:
Mirrorless in een donkere kroeg valt alleen al af vanwege het focussen in het donker.
Behalve als je de absolute topmodellen koopt (Fuji XT1/Sony A7ii).
Of je moet heel goed weten wat je doet, met de hand focussen bijvoorbeeld.
? Juist met weinig licht heeft goede CDAF ondertussen een voordeel. Vooral t.o.v. dSLR instapmodellen*. PDAF is ongeëvenaard met goed licht, maar met weinig licht is het al snel te donker voor de camera om nog te focussen.

Was het niet laatst dat iemand hier zelf een test had gedaan tussen een dSLR en een mirrorless, en dat de dSLR weigerde scherp te stellen terwijl de goedkope mirrorless er geen enkel probleem mee had?

*en al helemaal wanneer hulplicht niet gebruikt kan worden. En in een donkere kroeg lijkt me het zéér onhandig om een dikke dSLR met een joekel van een lens op iemand te richten, en dan die persoon te overvallen met een AF-hulplicht. Dan kan je spontane foto's wel vergeten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Universal Creations
link0007 schreef op zondag 05 juni 2016 @ 15:32:
[...]

? Juist met weinig licht heeft goede CDAF ondertussen een voordeel. Vooral t.o.v. dSLR instapmodellen*. PDAF is ongeëvenaard met goed licht, maar met weinig licht is het al snel te donker voor de camera om nog te focussen.

Was het niet laatst dat iemand hier zelf een test had gedaan tussen een dSLR en een mirrorless, en dat de dSLR weigerde scherp te stellen terwijl de goedkope mirrorless er geen enkel probleem mee had?

*en al helemaal wanneer hulplicht niet gebruikt kan worden. En in een donkere kroeg lijkt me het zéér onhandig om een dikke dSLR met een joekel van een lens op iemand te richten, en dan die persoon te overvallen met een AF-hulplicht. Dan kan je spontane foto's wel vergeten.
Ik heb dit zelf ook laatst nog getest (de test waar jij het over hebt is van Vishari). Mijn 5D2 kan tot -1Ev (getest), maar modernere dslr's komen verder (heb hier nu even een K1 en die komt tot -2Ev). Met AF hulplicht van een flitser (zacht rood licht) kom ik in ieder geval tot 8m (langer is mijn woonkamer niet) in volkomen duisternis (-6Ev was het). Met een Fuji X-T1, een Sony A7R2 en een Olympus OMD E-M1 is het bereik veel kleiner (verder dan 4-5m en AF weigert gewoon een lock te vinden en blijft hunten).

Maar ik weet niet hoe vaak jij al in donkere kroegen met discolampen hebt gefotografeerd, maar ik kan je zeggen dat de flitser die je gebruikt of de discolampen veel meer licht geven dan dat zacht rode AF hulplicht van een flitser (het is ook enkel een grid).

Dikke dslr met joekel van een lens valt ook nogal mee (450D met kitlens). Daarnaast ben je er ook gewoon om foto's te maken en willen mensen ook gewoon op de foto. Daarnaast lukt het mij ook altijd prima om met mijn 5D2+grip+Sigma 50Art+EX430II (huge ass camera) onopvallend te werk gaan. Een camera is een camera en als je die niet goed gebruikt, val je toch op.

Even de dslr vs mirrorless discussie daargelaten: budget-technisch is een 2dehands dslr met standaardzoom en flitser veel makkelijker te vinden dan een gelijkwaardige mirrorless. Je kunt mirrorless wel vinden, maar dan zijn het toch echt vaak modellen met AF die echt minder goed zijn dan de moderne varianten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• werkenslaap
  • Registratie: December 2013
  • Laatst online: 27-05 18:01
Wat is het doel van de foto's als ik vragen mag? Wekelijks een paar pica's van dronken lui op facebook knallen? Dan zou ik serieus gewoon je iphone 6/S6/S7 er bij pakken.. Met duurdere/geavanceerdere techniek, maar zonder enige kennis van zaken, gaan je foto's toch niet echt mooi(er) worden. Nofi, maar vaak werkt dat echt al een stuk beter dan die 'goedkope digitale camera' (aanname: van een paar jaar oud) die je er nu voor gebruikt.

Daarbij vind ik het persoonlijk vrij irritant als ze me tijdens (of vooral: na) de vrijmibo met een dslr+zoomlens+flitser komen lastigvallen :+

[ Voor 91% gewijzigd door werkenslaap op 05-06-2016 18:44 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Universal Creations
werkenslaap schreef op zondag 05 juni 2016 @ 18:37:
Wat is het doel van de foto's als ik vragen mag? Wekelijks een paar pica's van dronken lui op facebook knallen? Dan zou ik serieus gewoon je iphone 6/S6/S7 er bij pakken.. Met duurdere/geavanceerdere techniek, maar zonder enige kennis van zaken, gaan je foto's toch niet echt mooi(er) worden. Nofi, maar vaak werkt dat echt al een stuk beter dan die 'goedkope digitale camera' (aanname: van een paar jaar oud) die je er nu voor gebruikt.

Daarbij vind ik het persoonlijk vrij irritant als ze me tijdens (of vooral: na) de vrijmibo met een dslr+zoomlens+flitser komen lastigvallen :+
Een compactcamera in je gezicht vind je prima? En doorgaans 2-3 pogingen om een bruikbare foto te krijgen ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• werkenslaap
  • Registratie: December 2013
  • Laatst online: 27-05 18:01
Nee, vind ik ook irritant :) Maar iemand die met een iPhone wat foto's maakt valt mij al een stuk minder op, en is dus minder irritant.

Ik realiseer me dat het niet helemaal een antwoord is op de TS, maar mijn advies is om het gewoon simpel te houden. Zeker als er toch niet echt kwaliteit wordt gevraagd, en het feitelijk ook niet echt gaat om de fotografie erachter (alleen geen rode ogen).

[ Voor 10% gewijzigd door werkenslaap op 05-06-2016 19:21 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vishari Beduk
  • Registratie: Februari 2009
  • Laatst online: 15-09 21:57

Vishari Beduk

loves f/1.8 primes

link0007 schreef op zondag 05 juni 2016 @ 15:32:
[...]
O-)

Hier is nogmaals de bewijs video: YouTube: Panasonic versus Nikon autofocus in the dark
:Y
AF hulplicht is zoooo irritant

weet het niet meer

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Universal Creations
Maar het werkt perfect en zoals ik al eerder zei: de flitser en discolampen zijn vele malen erger en worden gewoon geaccepteerd. Ik heb nog nooit een feestganger iets horen zeggen over mijn AF-hulplicht. En ik heb toch heel wat feestjes gefotografeerd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Henk
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 14-09 10:18
Uit ervaring, maar echt geen zin om er een lang verhaal van te maken:

- Mirrorless zuigt kamelenballen vanwege AF, en kramp in je fikken van het vasthouden.
- Externe flitser is een must vanwege AF-assist, de interne flitser verblindt met dat geknipper iedereen en zijn moeder.
- Elke (budget/midrange/pro)Canon/Nikon dSLR focust met externe flash prima op groepjes mensen.
- Een budget kitlens is met groepjes mensen prima spul.
- Wil je nog iets anders, dan weet je uiteindelijk door ervaring met bovenstaand spul vanzelf wat je mist, en dus aan moet schaffen en/of vervangen.

Als er nog meer foto's in het kroegje gemaakt moeten worden anders dan een enkel persoon of een kroegje wat niet gecoverd is door die punten, geef maar een gil.

TL;DR: Alles wat Universal Creations zegt is waar, mensen die zeggen dat mirrorless ineens briljant is voor party/events zijn techies die zich blindstaren op labtestjes en spec-sheets.

[ Voor 13% gewijzigd door Henk op 05-06-2016 23:20 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Daan_
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 18-09 13:43

Daan_

Alles op zijn tijd !!

Blijf me verbazen over dergelijke opmerkingen. Benoem dan om welke camera het gaat in plaats van aan te geven dat een systeem zuigt.

Het blijft allemaal neerkomen op wat je zelf het prettigste vind werken. Of dit nu een dslr of systeemcamera is. Met beide is dit type fotografie mogelijk.

* Daan_ off hier dit net als de Apple vs ... discussies.

MTB24.nl plekje op het web voor filmpjes :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Universal Creations
Superdaantje schreef op maandag 06 juni 2016 @ 08:00:
Blijf me verbazen over dergelijke opmerkingen. Benoem dan om welke camera het gaat in plaats van aan te geven dat een systeem zuigt.
Misschien dat iemand dan even een mirrorless camera + lens + flitser kan noemen die dit klusje makkelijk aan kan met dit budget. En dan ook nog het liefste met voor de toekomst een f/2.8 zoomlens voor de prijs van een Sigma 17-50 f/2.8 OS.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• link0007
  • Niet online
Universal Creations schreef op maandag 06 juni 2016 @ 08:10:
[...]

Misschien dat iemand dan even een mirrorless camera + lens + flitser kan noemen die dit klusje makkelijk aan kan met dit budget. En dan ook nog het liefste met voor de toekomst een f/2.8 zoomlens voor de prijs van een Sigma 17-50 f/2.8 OS.
Is er al een budget genoemd?

Ik begrijp je argument voor de voordelen van dSLR; goede kwaliteit, goede prijs.

Maar hoe ik de TS begrijp, is hij een eenvoudige kroeg-eigenaar en wil hij gewoon leuke foto's maken voor op facebook. En zo'n beetje iedere moderne systeemcamera kan makkelijk topkwaliteit leveren voor facebook-gebruik.

Volgens mij schieten jullie totaal het doel voorbij door een volledige party-fotografie-set voor te stellen. Flitsers zijn een PITA, lenzen wisselen is een PITA, en grote camera's zijn een PITA. Niet iedereen is een enthousiaste hobbyist die het heerlijk vindt om met z'n gear te klooien. De camera moet het gewoon doen, en bij wijze van spreke zou iedereen het ding moeten kunnen oppakken en ermee overweg kunnen.

Enkele zaken die wel van belang zijn:
- welke camera heeft de beste facebook sharing mogelijkheden? (zodat je niet met je kaartje loopt te pielen)
- welke camera heeft de beste auto-stand?
- welke camera heeft goede liveview?
- welke camera is gebruiksvriendelijk?

IMHO voldoet de LX100 beter voor deze usecase dan een dSLR.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Dat jij iets een pain in the ass (PITA) vindt, maakt niet dat dit zo is. Alleen dat jij dat vindt. ;)
Verder is het absoluut handig om een budget te weten en een prioritering aan te brengen in de wensen van de TS.
Er is echter maar een persoon dit dat kan doen, de TS zelf.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mrc4nl

mrc4nl

Procrastinatie expert

link0007 schreef op maandag 06 juni 2016 @ 11:42:
[...]

Is er al een budget genoemd?
Jup hierzo:
Verwijderd schreef op zaterdag 04 juni 2016 @ 21:08:
300 a 450 is wel max

Ik begrijp je argument voor de voordelen van dSLR; goede kwaliteit, goede prijs.
Enkele zaken die wel van belang zijn:
- welke camera heeft de beste facebook sharing mogelijkheden? (zodat je niet met je kaartje loopt te pielen)
Mijn eigen ervaring is dat ik langer loop te pielen om een wifi koppeling te maken, het bestand te selecteren en dan over te zetten naar mijn mobiel dan wanneer ik de sd kaar in mn laptop stop en m daar op internet plaats. ;w
- welke camera heeft de beste auto-stand?
Leica M-D (Typ 262) misschien? :P
nee serieus, laat ik het even omdraaien, welke camera heeft nou een verschikkelijk slechte auto stand? Bij mijn weten geen enkele.
- welke camera heeft goede liveview?
Ah dan valt de Typ 262 weer af
welke camera is gebruiksvriendelijk?
elke budget camera, systeem dslr of conpact, zit neit veel verschil tussen.

[ Voor 17% gewijzigd door mrc4nl op 06-06-2016 12:01 ]

ora et labora

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Icephase
  • Registratie: Mei 2008
  • Laatst online: 16:58

Icephase

Alle generalisaties zijn FOUT!

Tip aan TS: zoek collega-bareigenaren die foto's op FB hebben die je wél goed vindt, en vraag ze wat ze daarvoor gebruiken. Dan heb je ervaringen die én gericht zijn op jouw beoogde gebruik, én die waarschijnlijk binnen je budget gaan passen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• link0007
  • Niet online
Oh dat maakt het opeens wel makkelijk :9 Voor die prijs kom je toch niet verder dan een instap-dSLR met kitlens.

pricewatch: Nikon D3300 + AF-P DX NIKKOR 18-55mm f/3.5-5.6G VR II Zwart

Veel beter dan dit kan je het niet krijgen voor dat budget.
Mijn eigen ervaring is dat ik langer loop te pielen om een wifi koppeling te maken, het bestand te selecteren en dan over te zetten naar mijn mobiel dan wanneer ik de sd kaar in mn laptop stop en m daar op internet plaats. ;w
Maar of je dat makkelijk en snel in een kroeg kan doen... Weet niet zeker wat voor computer-mogelijkheden daar beschikbaar zijn.
nee serieus, laat ik het even omdraaien, welke camera heeft nou een verschikkelijk slechte auto stand? Bij mijn weten geen enkele.
Je wilt niet weten wat mensen voor elkaar krijgen :F Vooral met dSLR krijgen mensen de meest bizarre witbalans-issues en focus-problemen voor elkaar.
elke budget camera, systeem dslr of conpact, zit neit veel verschil tussen.
Toch wel hoor. Afhankelijk van je doelgroep natuurlijk. Maar toen ik nog een dSLR had kon niemand ermee overweg in mijn familie. Altijd verkeerde focus, niemand snapte hoe ze de foto moesten bekijken, en iedereen was geïntimideerd door de camera. Nu ik een mirrorless heb is het geen probleem (want touchscreen, liveview, gezichtsherkenning, etc.)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Luxicon
  • Registratie: Oktober 2010
  • Laatst online: 18-07-2021
Nou m'n D5100 deed het prima met de autostand. Zo simpel als wat. Sluiter half indrukken en daar is de focus. De D7100 zal net zo zijn. Een systeemcamera ziet er net zo technisch uit volgens mij.

Bovenstaande is sowieso een bash. Altijd verkeerde focus, dan had je geen beste. ;)

[ Voor 36% gewijzigd door Luxicon op 06-06-2016 12:54 ]

...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ventieldopje

Ventieldopje

I'm not your pal, mate!

link0007 schreef op maandag 06 juni 2016 @ 12:22:
[...]

Oh dat maakt het opeens wel makkelijk :9 Voor die prijs kom je toch niet verder dan een instap-dSLR met kitlens.

pricewatch: Nikon D3300 + AF-P DX NIKKOR 18-55mm f/3.5-5.6G VR II Zwart

Veel beter dan dit kan je het niet krijgen voor dat budget.

[...]

Maar of je dat makkelijk en snel in een kroeg kan doen... Weet niet zeker wat voor computer-mogelijkheden daar beschikbaar zijn.

[...]

Je wilt niet weten wat mensen voor elkaar krijgen :F Vooral met dSLR krijgen mensen de meest bizarre witbalans-issues en focus-problemen voor elkaar.

[...]

Toch wel hoor. Afhankelijk van je doelgroep natuurlijk. Maar toen ik nog een dSLR had kon niemand ermee overweg in mijn familie. Altijd verkeerde focus, niemand snapte hoe ze de foto moesten bekijken, en iedereen was geïntimideerd door de camera. Nu ik een mirrorless heb is het geen probleem (want touchscreen, liveview, gezichtsherkenning, etc.)
Apart, ik heb een bakbeest (Canon 1Ds III) en ondanks alle toeters en bellen (en MF lenzen) weten mensen toch altijd prima een foto te maken als ik dat vraag. Of ik stel hem in voor ze of ik zet hem op AV, soms met liveview :>

www.maartendeboer.net
1D X | 5Ds | Zeiss Milvus 25, 50, 85 f/1.4 | Zeiss Otus 55 f/1.4 | Canon 200 f/1.8 | Canon 200 f/2 | Canon 300 f/2.8

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Sjekster
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 08-09 11:31
Beetje off topic, maar kunnen jullie niet beter wachten tot de topicstarter weer reageert, in plaats van allerhande aannames te maken en daarmee (technische) discussies zonder eind aangaan? Ik zie dit echt ontzettend vaak gebeuren hier, en zorgt er volgens mij alleen maar voor de de TS eerder wegblijft dan terugkomt. Hier zijn al 35+ replies geweest, waarvan nul door de vraagsteller. Ongetwijfeld allemaal goedbedoeld, maar het werkt volgens mij alleen averechts...

Flickr | Olympus E-M1 + E-M10

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ventieldopje

Ventieldopje

I'm not your pal, mate!

Sjekster schreef op dinsdag 07 juni 2016 @ 18:05:
Beetje off topic, maar kunnen jullie niet beter wachten tot de topicstarter weer reageert, in plaats van allerhande aannames te maken en daarmee (technische) discussies zonder eind aangaan? Ik zie dit echt ontzettend vaak gebeuren hier, en zorgt er volgens mij alleen maar voor de de TS eerder wegblijft dan terugkomt. Hier zijn al 35+ replies geweest, waarvan nul door de vraagsteller. Ongetwijfeld allemaal goedbedoeld, maar het werkt volgens mij alleen averechts...
Dat is ook een beetje de insteek van een forum, discussies ;) Het gebeurt hier heel vaak dat de TS een tijd niet reageert en na een paar weken ineens weer opduikt met "ik heb dit en dit gekocht". Ik kan wel begrijpen dat hij zich niet in technische discussies gaat mengen maar dat wil niet zeggen dat we niet een punt mogen maken om een bepaalde keuze te onderbouwen.

www.maartendeboer.net

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vishari Beduk
  • Registratie: Februari 2009
  • Laatst online: 15-09 21:57

Vishari Beduk

loves f/1.8 primes

Ventieldopje schreef op dinsdag 07 juni 2016 @ 18:28:
[...]
Dat is ook een beetje de insteek van een forum, discussies
Wat ik hier boven lees "Mirrorless zuigt kamelenballen" en "zijn techies die zich blindstaren op labtestjes en spec-sheets" is geen discussie. Dat is afblaffen.
Wat wel een discussie is "Om een discussie goed te laten verlopen is het nodig dat alle partijen openstaan voor de ideeën van de andere partijen en dat de mening van de partij onderbouwd wordt met argumenten"
bron: Wikipedia: Discussie

weet het niet meer

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• assasinbats
  • Registratie: Februari 2011
  • Laatst online: 22:29
2ehands 400D, kitlens (evt. later een /F2.8 objectief als je de smaak te pakken hebt, of via marktplaats in een combideal ofzo) en een 430EX flitser. Hier heb ik zelf jaren foto's mee gemaakt in kroegen.
Stel de flitser naar beneden bij qua intensiteit, en prak er een omnibounce op (5 eu via eBay).
De eerste keer dat je in een kroeg komt kan het even wennen zijn. Een paar keer een foto maken van iemand om de instellingen bij te werken werkte altijd goed. (Als je ze niet kent, geef ze een biertje achteraf, werkt altijd)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ventieldopje

Ventieldopje

I'm not your pal, mate!

Vishari Beduk schreef op dinsdag 07 juni 2016 @ 20:18:
[...]

Wat ik hier boven lees "Mirrorless zuigt kamelenballen" en "zijn techies die zich blindstaren op labtestjes en spec-sheets" is geen discussie. Dat is afblaffen.
Wat wel een discussie is "Om een discussie goed te laten verlopen is het nodig dat alle partijen openstaan voor de ideeën van de andere partijen en dat de mening van de partij onderbouwd wordt met argumenten"
bron: Wikipedia: Discussie
Dat is lezen wat je wil lezen. Ik heb het over de algehele discussies hier, niet over een specifieke opmerking. Nu weer on-topic ;)

www.maartendeboer.net

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• martijn_tje
  • Registratie: Mei 2004
  • Laatst online: 14-09 20:59
Gewoon op auto laten en over het hele frame laten meten. Dan valt het over het algemeen heel erg mee.

Maar ik lees een budget van 300 tot 450 en jpegs direct voor op facebook. Is een compactje dan niks? Een RX100 valt ruim binnen dat budget. Is relatief eenvoudig in bediening en doet niet dramatisch veel onder voor een aps-c dSLR met kitlens.

Meer richting ideaal is natuurlijk een dSLR met Sigma 18-35 F/1.8 en een flitsert. Maar alleen de lens is dan al boven budget.

Sony A6600 + Sigma 16 f/1.4, Tamron 17-70 f/2.8, Sigma 30 f/1.4, Sigma 56 f/1.4, Tamron 70-180 f/2.8 en Meike Mk320

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Yonni
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 20-08 13:09
Als de camera (van de kroegfotomakert) een pop-up flash én hotshoe heeft, dan kan je ook een diffuser ervoor gooien. Of zelf een diffusertje maken voor de pocket camera. Zal al schelen met rode ogen in ieder geval.

http://www.dx.com/p/3-col...-blue-white-yellow-154822

D3200 - 35/F1.8G, 60/F2, 70-300/F4-5.6

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Frogmen
  • Registratie: Januari 2004
  • Niet online
Ik lees hier allerlei setups met flitsers etc maar waarom niet een top compact camera Sony RX100 of Panasonic LX100 of LX7.
Wil de TS partypics maken flits kijk mij leuk op de foto, of mooie sfeerfoto's zonder flits maar acceptatie van het compromis (scherpte en ruis)

Voor een Tweaker is de weg naar het resultaat net zo belangrijk als het resultaat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TNW
  • Registratie: Januari 2007
  • Laatst online: 09-09 14:01

TNW

Goede foto's in een donkere kroeg kan je in mijn ervaring op twee manieren doen:

- externe flitser en deze bouncen tegen plafond of reflector (alles vanaf een stuk karton tegen de flitser geplakt en beter). Camera op M, flits handmatig of TTL, lange belichtingstijd < 1/60 en/of hoge ISO om wat achtergrondlicht mee te pakken zodat het wat natuurlijker is. Werkt vooral met groepen mensen die poseren uiteraard.
- Lichtsterke lens, hoge ISO en rustige onderwerpen. Beter voor "candids", meer sfeer.

Ik zit trouwens op mirrorless, een dikke DSLR focust sneller en betrouwbaarder, maar mijn ervaring is mirrorless absoluut niet reddeloos is bij wat minder licht.

Weblog | Straling!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Alfa Novanta

Alfa Novanta

VRRROOOAAARRRP

Dit hoort in een TR thuis

[ Voor 122% gewijzigd door Universal Creations op 21-06-2016 11:29 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Universal Creations
TNW schreef op dinsdag 21 juni 2016 @ 11:10:
Goede foto's in een donkere kroeg kan je in mijn ervaring op twee manieren doen:

- externe flitser en deze bouncen tegen plafond of reflector (alles vanaf een stuk karton tegen de flitser geplakt en beter). Camera op M, flits handmatig of TTL, lange belichtingstijd < 1/60 en/of hoge ISO om wat achtergrondlicht mee te pakken zodat het wat natuurlijker is. Werkt vooral met groepen mensen die poseren uiteraard.
- Lichtsterke lens, hoge ISO en rustige onderwerpen. Beter voor "candids", meer sfeer.
Je sluitertijd is veel te kort. En flitsen doe ik gewoon recht vooruit, bouncen gaat vaak niet vanwege donkere plafonds.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Exphy
  • Registratie: Augustus 2004
  • Laatst online: 02-07 17:28
Ventieldopje schreef op zaterdag 04 juni 2016 @ 23:24:
Dit snap ik niet, waarom zou een mirrorless hopeloos zijn met een flitser? Neem een wat oudere Metz/ander merk met een goede automatische mode en het flitst echt zeer behoorlijk.

Een Sigma DP1 met een Konica HX14 maakt prima foto's voor de kroeg en dan hebben we het hier over de zo'n beetje de nog enigzins APS-C compact met de meest waardeloze ISO prestatiess en een flitser die je niet kan richten met een richtgetal van echt niet zo veel. Wat mis ik die flitser eigenlijk, kan geen goede vervanging voor vinden, extreem compact en met een goede auto.

Kleinere sensor is zelfs handiger als je het allemaal een beetje compact wil houden, je kan veel makkelijker een bepaald gebied scherp te houden. Geen AF nodig.
[...]

Wat ik altijd doe als ik mn camera uitleen is het op auto-ISO zetten, focus in het midden en op de P stand. Dan zeg je tegen de persoon die de camera niet snapt, wat je op de foto wil hebben in het midden van de zoeker houdden en dan knopje drukken totdat de foto is gemaakt. Zeker oudere mensen die nog een zoeker hebben meegemaakt snappen het dan meteen.

/offtopic, ik werd me vreemd aangekeken met mn Leica M8 en Sigma DP2 met een externe viewfinder door mensen van mijn leeftijd(25+)

[ Voor 40% gewijzigd door Exphy op 30-06-2016 18:21 ]

"If I drive fast enough at the red light, it'll appear green."

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ventieldopje

Ventieldopje

I'm not your pal, mate!

Exphy schreef op donderdag 30 juni 2016 @ 18:08:
[...]

Dit snap ik niet, waarom zou een mirrorless hopeloos zijn met een flitser? Neem een wat oudere Metz/ander merk met een goede automatische mode en het flitst echt zeer behoorlijk.

Een Sigma DP1 met een Konica HX14 maakt prima foto's voor de kroeg en dan hebben we het hier over de zo'n beetje de nog enigzins APS-C compact met de meest waardeloze ISO prestatiess en een flitser die je niet kan richten met een richtgetal van echt niet zo veel. Wat mis ik die flitser eigenlijk, kan geen goede vervanging voor vinden, extreem compact en met een goede auto.

Kleinere sensor is zelfs handiger als je het allemaal een beetje compact wil houden, je kan veel makkelijker een bepaald gebied scherp te houden. Geen AF nodig.

[...]
Lekker recht van voren flitsen, dat ben je na 1 foto wel beu. Je moet wel kunnen tilten en dan bouncen van een kaart of het plafond. Dan kom je al snel uit op een iets grotere en krachtigere flitser wat in combinatie met een kleinere mirrorless camera gewoon niet lekker in de hand ligt. Met een DSLR heb je veel meer grip op de camera en is dat beter in evenwicht.

Over die kleinere sensor snap ik niet zo goed waarom je dat een voordeel vind. Dat is net als zeggen dat een f/5.6 lens makkelijker is dan een f/2.8 lens want dan hoef je amper scherp te stellen. Dat terwijl je een f/2.8 lens gewoon af kan stoppen naar f/5.6 maar óók de mogelijkheid hebt om wide-open te schieten voor als er te weinig licht beschikbaar is. Als je niet wil dat je foto's er uber geflitst uit zien dan ontkom je niet aan een goede flitser (voor het onderwerp) en wat hogere ISO (voor de omgeving), dan blenden ze mooi.

www.maartendeboer.net

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Exphy
  • Registratie: Augustus 2004
  • Laatst online: 02-07 17:28
Ventieldopje schreef op donderdag 30 juni 2016 @ 20:35:
[...]

Lekker recht van voren flitsen, dat ben je na 1 foto wel beu.
Een goede leuke candid ben je niet na 1 foto beu. Voor zover ik het begrepen heb is de TS niet een persoon die alles uit een flitser kan halen(nofi). Wanneer gebruik je first curtain/last curtain. Voordat je dat allemaal onder de knie hebt moet je gewoon bij de basis beginnen. Hij zal zelf merken waar zijn limitaties liggen. Als je begint met iets wat alles kan, zie je snel door de bomen het bos niet meer.
Je moet wel kunnen tilten en dan bouncen van een kaart of het plafond. Dan kom je al snel uit op een iets grotere en krachtigere flitser wat in combinatie met een kleinere mirrorless camera gewoon niet lekker in de hand ligt. Met een DSLR heb je veel meer grip op de camera en is dat beter in evenwicht.
Ben ik het met je eens, maar toch heb ik liever vaak mijn compacte set dan mijn D300+17mm+SB900+Batterygrip. Dat slepen de meeste mensen liever geen uren mee
Over die kleinere sensor snap ik niet zo goed waarom je dat een voordeel vind. Dat is net als zeggen dat een f/5.6 lens makkelijker is dan een f/2.8 lens want dan hoef je amper scherp te stellen. Dat terwijl je een f/2.8 lens gewoon af kan stoppen naar f/5.6 maar óók de mogelijkheid hebt om wide-open te schieten voor als er te weinig licht beschikbaar is.
Ik ben opgegroeid met dat je nooit boven de ISO800 gaat, wat die nieuwe camera's doen is geweldig, maar pas sinds kort heb je fatsoenlijke resultataten boven de 800. Ik heb 2.8 altijd langzaam gevonden, 1.4 is snel en sneller is onbetaalbaar.

Kleinere sensoren geven een grotere DOF, de camera waar ik over sprak is een 1.7 crop met een 16.6mm F4 lens. Wijd open kan je ongeveer alles tussen de 80cm en 3 meter scherp hebben zonder te hoeven wachten totdat je camera heeft besloten dat hij scherp heeft gesteld, composeren doe je in je hoofd en je hoeft enkel je arm naar de juiste positie te tillen om die foto te maken.
Als je niet wil dat je foto's er uber geflitst uit zien dan ontkom je niet aan een goede flitser (voor het onderwerp) en wat hogere ISO (voor de omgeving), dan blenden ze mooi.
Heb je gelijk in, maar jij weet duidelijk wat je aan het doen bent. Maar hard ingeflitste foto's van feesten kunnen er ook erg goed uitzien, en met een kleinere setup val je gewoonweg veel minder op en als je dan enkel op het knopje hoeft te klikken om een mooi spontaan moment vast te leggen dan is dat beter dan wanneer je 1000en opties hebt waar je ooit over gehoort heb door je hoofd te laten gaan voordat je de foto neemt, het moment is al weg dan.

Door jezelf bewust te limiteren leer je het best. Ten eerste leer je omgaan met wat je hebt en wat je mist. Pas wanneer je zeker bent dat er dingen zijn die je mist voor wat je wil doen zou je moeten overstappen naar iets anders.

Maar als foto's maken van groepjes poserende mensen is wat hij wil, dan is mijn advies misschien niet het juiste. Wat het beste is voor hem zal natuurlijk wel ergens in het midden zitten, misschien wel wat meer jou kant op.

/disclaimer, iedereen heeft zijn eigen voorkeuren voor foto's en dat komt ook terug in de manier waarop men advies geeft. Ik hou van spontaniteit en niet dat mensen weten dat je een foto van ze gaat maken, dat geeft imho de beste foto's

[ Voor 3% gewijzigd door Exphy op 01-07-2016 00:29 ]

"If I drive fast enough at the red light, it'll appear green."

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ventieldopje

Ventieldopje

I'm not your pal, mate!

Alsof een DSLR gelijk een groot model met grip moet zijn ;) Er zijn ook prima (budget/basis) DSLR's als de Nikon D3100, Canon 1000D en Canon 100D welke klein zijn maar toch voldoende houvast bieden vergeleken met een mirrorless. Plak daar een simpele 2e hands flitser met tilt op en je bent klaar om te gaan, daar komt écht niet veel kennis bij kijken en ook met een (semi)auto stand kun je dan onder elke omstandigheid wel foto's maken.

Als ik het goed begrijp gaat het niet om het leren maar om een camera die doet wat hij moet doen. Dat er meer opties op zitten, tsja so what, waarom zou dat het lastiger maken, je hebt toch een auto stand als ieder ander?

offtopic:
Over de DoF, nogmaals .. dat is geen voordeel maar alleen een nadeel, al helemaal als je zelf al zegt dat je f/2.8 al langzaam vind en pas tevreden bent met f/1.4. TL;DR; je kan afstoppen (lens opening kleiner maken) maar de lens opening groter maken dan de lens zelf is gaat niet! Zie ook: http://howmuchblur.com/#c...25-on-a-0.9m-wide-subject

Maar goed, gezien de OT als sinds 4 juni niet meer gereageerd heeft lijkt blijft het gissen. Laten we de discussie wat globaler maken ;)

[ Voor 5% gewijzigd door Ventieldopje op 01-07-2016 01:18 ]

www.maartendeboer.net

Pagina: 1