Een goede leuke candid ben je niet na 1 foto beu. Voor zover ik het begrepen heb is de TS niet een persoon die alles uit een flitser kan halen(nofi). Wanneer gebruik je first curtain/last curtain. Voordat je dat allemaal onder de knie hebt moet je gewoon bij de basis beginnen. Hij zal zelf merken waar zijn limitaties liggen. Als je begint met iets wat alles kan, zie je snel door de bomen het bos niet meer.
Je moet wel kunnen tilten en dan bouncen van een kaart of het plafond. Dan kom je al snel uit op een iets grotere en krachtigere flitser wat in combinatie met een kleinere mirrorless camera gewoon niet lekker in de hand ligt. Met een DSLR heb je veel meer grip op de camera en is dat beter in evenwicht.
Ben ik het met je eens, maar toch heb ik liever vaak mijn compacte set dan mijn D300+17mm+SB900+Batterygrip. Dat slepen de meeste mensen liever geen uren mee
Over die kleinere sensor snap ik niet zo goed waarom je dat een voordeel vind. Dat is net als zeggen dat een f/5.6 lens makkelijker is dan een f/2.8 lens want dan hoef je amper scherp te stellen. Dat terwijl je een f/2.8 lens gewoon af kan stoppen naar f/5.6 maar óók de mogelijkheid hebt om wide-open te schieten voor als er te weinig licht beschikbaar is.
Ik ben opgegroeid met dat je nooit boven de ISO800 gaat, wat die nieuwe camera's doen is geweldig, maar pas sinds kort heb je fatsoenlijke resultataten boven de 800. Ik heb 2.8 altijd langzaam gevonden, 1.4 is snel en sneller is onbetaalbaar.
Kleinere sensoren geven een grotere DOF, de camera waar ik over sprak is een 1.7 crop met een 16.6mm F4 lens. Wijd open kan je ongeveer alles tussen de 80cm en 3 meter scherp hebben zonder te hoeven wachten totdat je camera heeft besloten dat hij scherp heeft gesteld, composeren doe je in je hoofd en je hoeft enkel je arm naar de juiste positie te tillen om die foto te maken.
Als je niet wil dat je foto's er uber geflitst uit zien dan ontkom je niet aan een goede flitser (voor het onderwerp) en wat hogere ISO (voor de omgeving), dan blenden ze mooi.
Heb je gelijk in, maar jij weet duidelijk wat je aan het doen bent. Maar hard ingeflitste foto's van feesten kunnen er ook erg goed uitzien, en met een kleinere setup val je gewoonweg veel minder op en als je dan enkel op het knopje hoeft te klikken om een mooi spontaan moment vast te leggen dan is dat beter dan wanneer je 1000en opties hebt waar je ooit over gehoort heb door je hoofd te laten gaan voordat je de foto neemt, het moment is al weg dan.
Door jezelf bewust te limiteren leer je het best. Ten eerste leer je omgaan met wat je hebt en wat je mist. Pas wanneer je zeker bent dat er dingen zijn die je mist voor wat je wil doen zou je moeten overstappen naar iets anders.
Maar als foto's maken van groepjes poserende mensen is wat hij wil, dan is mijn advies misschien niet het juiste. Wat het beste is voor hem zal natuurlijk wel ergens in het midden zitten, misschien wel wat meer jou kant op.
/disclaimer, iedereen heeft zijn eigen voorkeuren voor foto's en dat komt ook terug in de manier waarop men advies geeft. Ik hou van spontaniteit en niet dat mensen weten dat je een foto van ze gaat maken, dat geeft imho de beste foto's
[
Voor 3% gewijzigd door
Exphy op 01-07-2016 00:29
]