Toon posts:

PC/games crashen na 1~15 minuten?

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Verwijderd

Topicstarter
Hallo Tweakers,

Laatst heb ik een PC gekocht van een ander die prima werkte. Ik merkte dat hij af en toe, soms na ~3 uur gamen, vastliep, waarbij de audio loopte en op mijn beeldscherm alleen maar gekleurde strepen te zien waren.

Sindsdien is dit probleem toegenomen, en crashen games zoals Portal en CS:GO mijn hele systeem binnen 5-10 minuten (de PC MOET ik dan herstarten), en bij games als Rome 2: Total War alleen maar erger wordende graphical glitches, waarbij het op een gegeven moment unplayable wordt.

Nu heb ik gekeken en gezien dat voor mijn videokaart 500W aangeraden wordt, en mijn PSU ook precies 500W aanbiedt. Ik ben totaal niet 'pro' met computers, maar heb de volgende stappen al ondernomen:

- Complete factory reset vanaf installatie medium van Windows.
- Herinstalleren van drivers/legacy drivers.
- Gecheckt of RAM kapot is met interne Windows check
- 3DMark gerund (dit crasht om wat voor reden dan ook niet?)
- CPU temperatuur / stof gecheckt (geen van beiden aanwezig in mijn kast, temperatuur ligt op z'n top rond de 55-58 graden.

Dit zijn mijn specificaties:
CPU: Intel core I5 4590
Videokaart: Sapphire R9 280X 3GB GDDR5 OC DUAL-X
Moederbord: Gigabyte GA-Z97P-D3
Werk geheugen: HyperX 8GB 1600MHZ
Voeding: Coolermaster B500 V2
Harde schijf: 500GB Samsung Evo SSD
Behuizing: Sharkoon VG4-W
Koeler: Spire StarFlow Pro SP559S7-L
DVD RW Drive: Samsung SH-224FB

Graag hoor ik meer, en bedankt alvast :-)

Alle reacties

• Gunth
  • Registratie: Juni 2011
  • Laatst online: 30-10-2025
Ik ben geen pro maar je systeem gaat nooit zelfs in full stress 500W verbruiken dus daar ligt het niet aan.
Volgens mij is het je videokaart.
Zou eens proberen om met een andere videokaart van een vriend of je het probleem ook hebt.

iPhone 15 pro max nat tita|tv4 64|Airpods pro|airpods pro2|AW 6 grey| iPad Air 2020 blue| homepod mini grey|Airpods max blauw|Samsung s23 ultra green 512|Google pixel 7|

Verwijderd

Wat is de temperatuur van de videokaart? De VS4 is een behuizing met een ontzettend slechte airflow wat er voor kan zorgen dat de videokaart te warm wordt.

• Puddi Puddin
  • Registratie: December 2014
  • Nu online
Verwijderd schreef op zaterdag 04 juni 2016 @ 22:02:
Wat is de temperatuur van de videokaart? De VS4 is een behuizing met een ontzettend slechte airflow wat er voor kan zorgen dat de videokaart te warm wordt.
Met csgo word zo 'n kaart nooit zowarm. Maar het had prima gekunt ja.

De kaart is niet nieuwe meer. Heb je hem 2e hands aangeschaft? Grote kans dat hier mee gemined is de symptomen duiden op een defecte kaart.

• ByteDelight
  • Registratie: Januari 2005
  • Laatst online: 25-12-2025

ByteDelight

Retro computing is alive!

Ook nieuwe kaarten willen crashen bij een slechte airflow.
Dus: kan er zowel lucht in als uit de behuizing? Zit er een case fan in de PC?

Retro Computer hardware: http://bytedelight.com

Verwijderd

Topicstarter
Hallo iedereen, bedankt voor de reacties!

Ik heb tijdens 3D mark (wat wel runt, wonderbaarlijk) tijdens de extreme test mijn temperatuur gemonitord aan het einde, en die kwam niet hoger dan ~54 graden.

• Mel33
  • Registratie: Oktober 2009
  • Laatst online: 27-01 22:38
Doe het eens met occt testen (en dan de power bench) laat die eens 15min draaien en lees de temps van alles, zie je dan ook hoge temps?

en idd test de kaart in een ander systeem

Ik ben zo blij dat de pen en de som nog steeds machtiger zijn dan het zwaard. ringo-remasterd

• Blankinho
  • Registratie: April 2007
  • Laatst online: 08-01 22:04
Het eerste waar je naar neigt als je jouw probleem zo leest is een temperatuur issue.

Draai eens een goede stress test en nog belangrijker test je videokaart eens in een ander systeem van familie of vrienden. Mocht je videokaart het daar wel goed bij doen probeer dan eens een andere videokaart in jouw systeem te testen.

Verwijderd

Topicstarter
Hallo,

Jullie hadden inderdaad gelijk. Hitte ging naar ~85 graden en daarna sluit de PC af. Kan nu gamen met de kast open en met een fan erop (wat jullie standpunt bewijst!)

Dan nu de vraag: hoe kan ik dit verbeteren? Een betere kast kopen, of fans vervangen? Hartelijk dank voor alle hulp tot nu toe! :D

• NitroX infinity
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 16:13
Een erwt aan koelpasta tussen de cpu en koeler?
Plastic van de koeler afgehaald?
Boel goed aangedraait?

Is Spire wel een goed merk voor koelers? Misschien een andere koeler?

Graphene; a material that can do everything, except leave the lab. - Asianometry

• Mel33
  • Registratie: Oktober 2009
  • Laatst online: 27-01 22:38
Oke heef kudos haha

Maar is het nu je cpu of vga kaart die 85graden wordt?

Ik ben zo blij dat de pen en de som nog steeds machtiger zijn dan het zwaard. ringo-remasterd

Verwijderd

Topicstarter
Geen idee of Spire wel/niet goed is, ik wil er wel een nieuwe inzetten maar geen idee hoe lastig dat is. Kan altijd wat proberen I suppose :-). Plastic enzo zijn er al af.

Mell33: De cores werden te heet stond er. Heb nu de kast open met een fan die erop blaast en heb 2 uur zonder problemen kunnen gamen :P

Verwijderd

Kan ook gewoon zijn dat de koeler er niet goed op zit of dat er te veel/weinig koelpasta tussen de koeler en de CPU zit. Misschien handig om een foto te posten van de binnenkant van je pc en met name dan de CPU koeler.

Verwijderd

Topicstarter
Verwijderd schreef op zondag 05 juni 2016 @ 16:45:
Kan ook gewoon zijn dat de koeler er niet goed op zit of dat er te veel/weinig koelpasta tussen de koeler en de CPU zit. Misschien handig om een foto te posten van de binnenkant van je pc en met name dan de CPU koeler.
Hai, hier het fotoalbum:
http://imgur.com/a/gfTag

Ik zat eraan de volgende componenten te kopen als upgrade:
Corsair VS650
Noctua NH-D14 fan (is wel 160mm groot)

Misschien dat dat de problemen oplost? Of zou ik dan ook nog een nieuwe kast moeten kopen zodat het past? En is koelpasta nog slim? 8)7 excuus, ik weet er niet al te veel van. Hartelijk dank voor alle reacties so far :-)

Verwijderd

Verwijderd schreef op zondag 05 juni 2016 @ 19:44:
[...]

Hai, hier het fotoalbum:
http://imgur.com/a/gfTag

Ik zat eraan de volgende componenten te kopen als upgrade:
Corsair VS650
Noctua NH-D14 fan (is wel 160mm groot)

Misschien dat dat de problemen oplost? Of zou ik dan ook nog een nieuwe kast moeten kopen zodat het past? En is koelpasta nog slim? 8)7 excuus, ik weet er niet al te veel van. Hartelijk dank voor alle reacties so far :-)
Op het eerste gezicht niets vreemds te zien.

Om er echt zeker van te zijn dat het de CPU is die te heet wordt zou je even Prime95 moeten draaien:
http://www.guru3d.com/files-details/prime95-download.html

En dan ondertussen de Core temperaturen in de gaten houden met HWMonitor:
http://www.cpuid.com/downloads/hwmonitor/hwmonitor_1.28.exe

Want hoewel 85 te warm is zou de temperatuur beveiliging als het goed is pas rond de 100 graden in moeten grijpen. Maar als je pc tijdens Prime95 uitvalt is het hoogstwaarschijnlijk wel de CPU temperatuur en kun je het beste de koelpasta vervangen.

Verwijderd

Topicstarter
Verwijderd schreef op zondag 05 juni 2016 @ 20:00:
[...]

Op het eerste gezicht niets vreemds te zien.

Om er echt zeker van te zijn dat het de CPU is die te heet wordt zou je even Prime95 moeten draaien:
http://www.guru3d.com/files-details/prime95-download.html

En dan ondertussen de Core temperaturen in de gaten houden met HWMonitor:
http://www.cpuid.com/downloads/hwmonitor/hwmonitor_1.28.exe

Want hoewel 85 te warm is zou de temperatuur beveiliging als het goed is pas rond de 100 graden in moeten grijpen. Maar als je pc tijdens Prime95 uitvalt is het hoogstwaarschijnlijk wel de CPU temperatuur en kun je het beste de koelpasta vervangen.
Hallo,
Net gedaan! CPU cores gingen boven de 95 graden.. toen maar uitgezet (binnen 30 seconden..). Heeft u nog een fan die u zou aanraden te gebruiken? :-) maximale hoogte is 160 CM volgens de handleiding, maar geen idee wat dan goed zou passen.

Verwijderd

Verwijderd schreef op zondag 05 juni 2016 @ 20:30:
[...]

Hallo,
Net gedaan! CPU cores gingen boven de 95 graden.. toen maar uitgezet (binnen 30 seconden..). Heeft u nog een fan die u zou aanraden te gebruiken? :-) maximale hoogte is 160 CM volgens de handleiding, maar geen idee wat dan goed zou passen.
Dat is inderdaad geen goed teken als dat binnen 30 seconden al zo hoog is. Wat je zou kunnen doen is de koelpasta van je huidige koeler vervangen om te kijken of het dan al beter is. Dit is een goede keuze:
pricewatch: Arctic Cooling MX-4 Thermal Compound (4g)

En hier een video hoe te vervangen:
YouTube: Install Thermal Compound Paste as Fast As Possible

Een andere optie is een nieuwe cooler die sowieso al een stuk beter koelt en niet zo moeilijk te installeren is:
pricewatch: Cooler Master TX3 i
Pagina: 1