Uitbreiden storage bestaande server, welke harde schijven?

Pagina: 1
Acties:

• CH4OS
  • Registratie: April 2002
  • Niet online

CH4OS

It's a kind of magic

Topicstarter
Ik zoek een?
Ik zoek 4x 2TB (grotere disks kan de HP P400 RAID-controller niet aan) schijven, die in mijn server komen te zitten, die 24/7 aan staat. Ik ben dus op zoek naar degelijke schijven, die hiervoor bedoeld zijn. Performance is niet zo héél belangrijk, aangezien ik voornamelijk 720p WEB-DL content hierop wil opslaan en af en toe wat 1080p. Uiteraard wordt er ook hier van af gestreamed.

Wat is je budget?
Een budget heb ik eigenlijk niet echt, zolang de bang for the buck verhouding maar OK is.

Heb je bepaalde (merk)voorkeuren?
Als het even kan WD (Western Digital) schijven. Ik heb daar tot nu toe de beste ervaringen mee. Mochten er andere merken zijn, die goedkoper zijn en net zo goed presterende disks hebben, is dat ook goed. Pin je dus aub niet al te vast op WD disks.

Specificeer het systeem en de omgeving waarin je het product gaat gebruiken.?
#ProductPrijsSubtotaal
1Intel Core i5 3570 Boxed€ 0,-€ 0,-
1Asus P8Z77-V LX€ 0,-€ 0,-
4WD Caviar GP WD20000CSRTL2, 2TB€ 0,-€ 0,-
2WD RE 3 WD5002ABYS, 500GB€ 0,-€ 0,-
1Chieftec Mesh LCX-01B-B-SL Zwart€ 0,-€ 0,-
1Intel Gigabit CT Desktop Adapter€ 23,96€ 23,96
2Corsair CMX16GX3M2A1600C11€ 58,50€ 117,-
1Asus RT-AC68U Zwart€ 138,94€ 138,94
1HP Smart Array P400/256-MB€ 125,95€ 125,95
1OCZ StealthXStream 600W€ 0,-€ 0,-
1Samsung 830 series SSD 256GB€ 0,-€ 0,-
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 405,85

Zelf heb ik ook al wat rond gekeken naar WD disks en ben uit gekomen op de volgende schijven (elk 2TB).
pricewatch: WD Purple WD20PURX, 2TB - eigenlijk voor CCTV doeleinden
pricewatch: WD Red WD20EFRX, 2TB - volgens WD althans voor NAS doeleinden?
pricewatch: WD Red Network NAS HDD, 2TB - WD red "network"? Hier wordt het even verwarrend voor me. ;)
pricewatch: WD AV GP WD20EURX, 2TB - zou ook voor CCTV doeleinden zijn, maar ik denk dat dit de oude serie van de Purple's is?

Mijn RAID-controller heeft plaats voor 8 disks, de benodigde kabels hiervoor heb ik reeds in bezit.

Een ander puntje waar ik over twijfel is de voeding, die zit eigenlijk het langst in de server van alle onderdelen, maar ik weet ook niet of hij qua vermogen voldoende kan leveren. Mocht het dus ook raadzaam zijn om de voeding te vervangen, dan ga ik denk ik de pricewatch: Corsair RM550x er in zetten, dan heb ik in elk geval voldoende power, of kan ik wellicht ook met minder af?

[ Voor 4% gewijzigd door CH4OS op 04-06-2016 20:47 ]

• CH4OS
  • Niet online

CH4OS

It's a kind of magic

Topicstarter
Zijn dit degelijke schijven waar ik uit moet kiezen of zie ik een aantal goede alternatieven over het hoofd?

• CH4OS
  • Niet online

CH4OS

It's a kind of magic

Topicstarter
Kleine kick, ik wil hier snel mee aan de slag, aangezien ruimte schaars begint te worden.

• CH4OS
  • Niet online

CH4OS

It's a kind of magic

Topicstarter
Mist mijn topic iets, waardoor niemand reageert? :P :+ Als dat het geval is, schroom dan niet het vooral te vragen!

• Tazzios
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 10:10

Tazzios

..

Je kan het ook zo zien, je topic had ook kunnen uit uitlopen in: "Schijf X ging bij mij snel stuk dus kies Y". "Maar bij mij ging schijf Y juist stuk dus kies X" :+

Welke schijven het degelijkst zijn weet je helaas pas achteraf. Ik denk dat er niet zoveel zinnigs (lees; onderbouwt) over te zeggen valt. Het Komt veelal uit dezelfde fabriek alleen de firmware is misschien net iets anders.

• Davidshadow13
  • Registratie: Oktober 2006
  • Laatst online: 13-02 16:23
Oke om toch maar even terug te komen op jouw rijtje. De Red Network schijven zijn niks anders dan de Red schijven in een Retail jasje, dus met mooi doosje voor bij de MediaMarkt. Intern is het gewoon dezelfde schijf.

Zelf goede ervaringen met Red schijven voor de NAS, blijven vooral iets koeler dan de Purple's en ze zijn allebei natuurlijk geschikt voor 24/7 gebruik. Alleen worden de Purple's voor zover ik weer aangeraden voor continuous writes wat je bij CCTV beelden natuurlijk hebt. Persoonlijk zou ik lekker voor de RED's gaan daar kan je geen buil aan vallen. Als je die iets te duur vind zou ik zelf eerder voor Green's gaan dan voor Purple in een NAS omdat het verder toch niet zoveel uitmaakt. Tenzij je verwacht echt continue 24/7 dingen te gaan schrijven.

HD4Life @ Full-HD

• nachtnet
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 12:53
Waarom zou je de door jou gevraagde informatie niet uit de productreviews hier kunnen halen?

Daar zijn deze immers voor bedoeld. Het is niet zo dat je heel gekke dingen met performance wil gaan doen.

• CH4OS
  • Niet online

CH4OS

It's a kind of magic

Topicstarter
Davidshadow13 schreef op donderdag 09 juni 2016 @ 11:54:
Oke om toch maar even terug te komen op jouw rijtje. De Red Network schijven zijn niks anders dan de Red schijven in een Retail jasje, dus met mooi doosje voor bij de MediaMarkt. Intern is het gewoon dezelfde schijf.

Zelf goede ervaringen met Red schijven voor de NAS, blijven vooral iets koeler dan de Purple's en ze zijn allebei natuurlijk geschikt voor 24/7 gebruik. Alleen worden de Purple's voor zover ik weer aangeraden voor continuous writes wat je bij CCTV beelden natuurlijk hebt. Persoonlijk zou ik lekker voor de RED's gaan daar kan je geen buil aan vallen. Als je die iets te duur vind zou ik zelf eerder voor Green's gaan dan voor Purple in een NAS omdat het verder toch niet zoveel uitmaakt. Tenzij je verwacht echt continue 24/7 dingen te gaan schrijven.
Bedankt voor de post, hier kan ik zeker wat mee.
nachtnet schreef op donderdag 09 juni 2016 @ 12:04:
Waarom zou je de door jou gevraagde informatie niet uit de productreviews hier kunnen halen?

Daar zijn deze immers voor bedoeld. Het is niet zo dat je heel gekke dingen met performance wil gaan doen.
Ik heb een aantal reviews bekeken in de zoektocht vanuit de Pricewatch, maar de goede / uitgebreide reviews kwamen toen niet echt voorbij (of ik keek verkeerd) en scoorden alle vier daarbij ook redelijk hetzelfde.

• johnkeates
  • Registratie: Februari 2008
  • Laatst online: 04-07-2025
Je kan ook de schijven uit de backblaze tests gebruiken. En je controller vervangen en naar MD+LVM of ZFS gaan... ;)

• Davidshadow13
  • Registratie: Oktober 2006
  • Laatst online: 13-02 16:23
johnkeates schreef op donderdag 09 juni 2016 @ 12:41:
Je kan ook de schijven uit de backblaze tests gebruiken. En je controller vervangen en naar MD+LVM of ZFS gaan... ;)
Inderdaad. Er zijn veel mensen die zeggen dat je die Backblaze tests niet serieus kan/mag nemen of dat ze niet betrouwbaar zijn. Maar toch hebben ze er wel voor gezorgd dat ik Seagate schijven met geen vinger meer aanraak. Die dingen gaan gewoon veels te vaak stuk.

Zelf koop ik alleen nog maar WD of HGST schijven omdat deze gewoon bewezen betrouwbaar zijn. Zowel bij Backblaze als in andere tests. Dan betaal je misschien iets meer, maar dat is mijn data mij zeker waard.

HD4Life @ Full-HD

• CH4OS
  • Niet online

CH4OS

It's a kind of magic

Topicstarter
johnkeates schreef op donderdag 09 juni 2016 @ 12:41:
Je kan ook de schijven uit de backblaze tests gebruiken.
Ik dacht even dat je de cloud storage bedoelde. Net de tests gezien, lijkt erop dat HGST (voormalig Hitachi) ook goede alternatieven heeft, ik zal daar eens naar kijken, bedankt voor de tip!
En je controller vervangen en naar MD+LVM of ZFS gaan... ;)
Controller vervangen en alle data die op de huidige RAID-set staat kwijtraken? ;)
Ik heb helaas geen passthrough beschikbaar, ZFS gaat hem dus niet worden tel daarbij op, dat de data die er al is (van de 4x 2 WD Green's) ik liever behoud. De controller kan ik dus helaas niet weg doen, hoe graag ik dat zou willen.

EDIT:
Hmmm, HGST is wel een stuk duurder dan WD zelf, ik ga dan denk ik een keuze maken uit de initiele vier. Bednakt voor de tips, heren!

[ Voor 54% gewijzigd door CH4OS op 09-06-2016 13:31 ]

• johnkeates
  • Registratie: Februari 2008
  • Laatst online: 04-07-2025
Je kan een HBA toevoegen, daar schijven op aansluiten, ZFS doen, data van de HP overpompen en daarna ding op eBay zetten :p
Pagina: 1