Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien
Toon posts:

Illustratie student zoekt nieuwe laptop!

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
.

[ Voor 99% gewijzigd door Verwijderd op 06-06-2016 09:35 . Reden: Topic niet meer nodig ]

• CMD-Snake
  • Registratie: Oktober 2011
  • Laatst online: 13-11-2022
Je wensen lijstje is wel erg kort. Een nieuwe Asus laptop dus.

Maar denk eens na over hoe groot de laptop moet zijn? Neem je de laptop veel mee of niet? Werk je veel op de accu of is er altijd wel een stopcontact in de buurt?

Een full HD scherm is waarschijnlijk wel een must voor je werkzaamheden. Moet deze ook bijvoorbeeld het hele Adobe RGB spectrum aankunnen? Of is kleurechtheid van minder belang?

Een echte videokaart is waarschijnlijk wel zo handig om Photoshop en co beter te laten werken. 8GB geheugen kan ook fijn zijn voor grote projecten.

Met jouw budget in gedachte kom je dan op zoiets uit: pricewatch: Asus F556UB-DM139T

Enige minpunt kan zijn dat het een 5.400 rpm harde schijf heeft.

Eventueel kan je nog iets als deze Acer overwegen: pricewatch: Acer Aspire F5-572G-538V

Binnen jouw budget zijn helaas geen geweldige videokaarten beschikbaar.

Verwijderd

Ik zou een macbook pro van ~2 jaar oud overwegen. Wel boven je budget, maar dan heb je ook wat. Heel wat beter dan een ASUS.

• CCJJVV
  • Registratie: Maart 2016
  • Laatst online: 24-11 20:58
Verwijderd schreef op zaterdag 04 juni 2016 @ 20:43:
Ik zou een macbook pro van ~2 jaar oud overwegen. Wel boven je budget, maar dan heb je ook wat. Heel wat beter dan een ASUS.
Lekkere beargumentatie _O-

Verwijderd

Persoonlijk ben ik niet zo'n fan van OS X maar dit lijkt me ideaal voor illustratie

• Jantje2000
  • Registratie: Februari 2016
  • Laatst online: 26-11 07:30
Veel designers gebruiken inderdaad Mac OS

De wet van Murphy: Alles wat fout kan gaan zal fout gaan.

• CMD-Snake
Verwijderd schreef op zaterdag 04 juni 2016 @ 20:50:
Persoonlijk ben ik niet zo'n fan van OS X maar dit lijkt me ideaal voor illustratie
Jantje2000 schreef op zaterdag 04 juni 2016 @ 21:09:
Veel designers gebruiken inderdaad Mac OS
De Adobe Creative Suite is ook op Windows verkrijgbaar. ;) Je loopt niets achter qua features of releases.

Er is geen reden om een Apple te kopen eigenlijk in dit geval.

Verwijderd

Topicstarter
http://www.mediamarkt.nl/...516lb-dm115t-1415026.html

Ik heb nu deze op het oog en denk dat deze wel sterk genoeg is voor wat ik ermee wil gaan doen :)

• archi_wouter
  • Registratie: Juli 2015
  • Laatst online: 14-11-2020

archi_wouter

Weebee

Opslag:
1 TB , 5400 rpm -> een tragere harde schijf ga je merken bij grote bestanden en bij het starten van software
voor de rest is die idd wel geschikt denk ik

Form follows whatever the f*ck I want

• CMD-Snake
Verwijderd schreef op zondag 05 juni 2016 @ 15:12:
http://www.mediamarkt.nl/...516lb-dm115t-1415026.html

Ik heb nu deze op het oog en denk dat deze wel sterk genoeg is voor wat ik ermee wil gaan doen :)
An sich een prima laptop. Ik zou wel nog iets van 140-150 EUR uittrekken om er een SSD in te bouwen.

500GB SSD is niet zo duur meer:
pricewatch: Samsung 850 EVO 500GB
pricewatch: Crucial MX200 2,5" 500GB

De snelheid van de laptop komt dat echt ten goede.

• Slither95
  • Registratie: Oktober 2014
  • Niet online
Het lijkt me dat het scherm voor je werkzaamheden het allerbelangrijkste is? En dan heb ik het niet alleen over de resolutie (scherpte) van het scherm, maar ook over de kijkhoeken, helderheid, kleurweergave...

Specificaties kunnen allemaal wel leuk klinken, maar voor het scherm heb je daar erg weinig aan. Het enige dat terug te vinden is in de specificaties is de resolutie van het scherm en wat voor paneel het betreft (TN, IPS, VA, etc.). De overige aspecten kun je vaak alleen vinden in uitgebreide reviews.

[ Voor 5% gewijzigd door Slither95 op 05-06-2016 19:05 ]

• johnkeates
  • Registratie: Februari 2008
  • Laatst online: 04-07 16:30
Als je serieus werk gaat doen naast je studie (en dan bedoel ik werk dat naar een drukkerij gaat en waarbij de kleuren dus goed moeten zijn) kan je met dat budget geen nieuwe laptop kopen die een goede kleurweergave voor elkaar krijgt.

Qua OS kan je op Apple hardware ook prima Windows draaien, het Apple scherm is gewoon beter dan het scherm in 99% van de laptops die je zomaar nieuw kan kopen voor 700 euro. Alternatief is dat je een laptop van 600 euro koopt en dan een calibratie apparaat van 100 euro er bij doet. Je kan dan niet het hele RBG spectrum halen, maar wat je wel kan bereiken is dan tenminste redelijk accuraat zolang je het regelmatig kalibreert.

Qua support en hulp op je opleiding zal je vooral moeten kijken naar waar docenten bekend mee zijn en wat de faciliteiten daar zelf gebruiken. Zelf kiezen om Windows gebruiken op een ongekalibreerd of slecht scherm is leuk, maar als je iets met een specifiek doel koopt is het niet heel slim om dat je je beoogde resultaat dan niet zult behalen, of er meer moeite voor moet doen ;-) en dat is niet iets wat je als student vaak wil doen :p

• b2vjfvj75gjx7
  • Registratie: Maart 2009
  • Niet online
Off-topic tip;

Staar je niet blind op merkjes (Apple / Asus) of uitstraling; het gaat om de kwaliteit van je werk en productie - een opdrachtgever vraagt nooit om je hardware (is mijn ervaring sinds 1993, toen ik als zelfstandige illustrator / animator begon te werken).

Zelf werk ik als illustrator (commercieel) op hardware van ongeveer 2008; ooit gekocht voor een kleine 500 euro, sindsdien al 100x alles afgeschreven en dus een mooie winstmarge :)

Mijn flow bestaat uit Adobe Photoshop / AE CS3 (licentie en geen reden om te upgraden), Sony Vegas Pro en (ja ja...) CorelDraw X13 - vanwege de superieure kleurscheiding en vector-manipulatie.

Kortom; met low-end kan je ook goed wegkomen... het gaat er echt om wat je er mee doet / hoe je het doet / wat je zelf kan.

Last but not least; ik illustreer ook nog veel old-skool - inkt / papier... en scan dat gewoon in op 600DPI met een flatbed scanner uit 2001 (Windows 10, alles).

PS. Sommige schermen van Apple kunnen niet het hele RGB(A) spectrum qua kleuren weergeven, waar Windows dat wel kan; meestal is dat niet van belang (drukwerk wordt steeds minder gevraagd), maar wel iets om rekening mee te houden.

Uiteindelijk lever je een (certified) PDF aan, een universele EPS of (steeds vaker) een SVG (crossmediaal inzetbaar).

Maar het hangt ook van je lijntekening af; werk je met etsen / gravures of vooral vector-based...

In dat eerste geval boeit echt niets, in het tweede geval is techniek al belangrijker :P (lees "bestandsformaat", "archivering" van je flow, versie-beheer, etc...).

[ Voor 24% gewijzigd door b2vjfvj75gjx7 op 05-06-2016 19:19 ]

• CCJJVV
  • Registratie: Maart 2016
  • Laatst online: 24-11 20:58
johnkeates schreef op zondag 05 juni 2016 @ 19:10:
Als je serieus werk gaat doen naast je studie (en dan bedoel ik werk dat naar een drukkerij gaat en waarbij de kleuren dus goed moeten zijn) kan je met dat budget geen nieuwe laptop kopen die een goede kleurweergave voor elkaar krijgt.

Qua OS kan je op Apple hardware ook prima Windows draaien, het Apple scherm is gewoon beter dan het scherm in 99% van de laptops die je zomaar nieuw kan kopen voor 700 euro. Alternatief is dat je een laptop van 600 euro koopt en dan een calibratie apparaat van 100 euro er bij doet. Je kan dan niet het hele RBG spectrum halen, maar wat je wel kan bereiken is dan tenminste redelijk accuraat zolang je het regelmatig kalibreert.

Qua support en hulp op je opleiding zal je vooral moeten kijken naar waar docenten bekend mee zijn en wat de faciliteiten daar zelf gebruiken. Zelf kiezen om Windows gebruiken op een ongekalibreerd of slecht scherm is leuk, maar als je iets met een specifiek doel koopt is het niet heel slim om dat je je beoogde resultaat dan niet zult behalen, of er meer moeite voor moet doen ;-) en dat is niet iets wat je als student vaak wil doen :p
Je zegt wel dat je voor 700 euro niet een scherm zal krijgen dat een Apple scherm evenaart natuurlijk is dit ook zo. Maar je krijgt ook niet een Apple laptop voor 700 euro. Een Porsche heeft ook een betere motor dan een veel goedkopere Fiat.

• b2vjfvj75gjx7
  • Niet online
CCJJVV schreef op zondag 05 juni 2016 @ 19:21:
[...]

Je zegt wel dat je voor 700 euro niet een scherm zal krijgen dat een Apple scherm evenaart natuurlijk is dit ook zo. Maar je krijgt ook niet een Apple laptop voor 700 euro. Een Porsche heeft ook een betere motor dan een veel goedkopere Fiat.
Staar je niet blind (pun intended...) op de "kwaliteit" van Apple schermen...

Sowieso; als kleurechtheid van belang is, neem dan een cheap-ass laptop en externe monitor... zo werk ik zelf ook.

Tekentabletje er aan, flatbed-scanner, paar externe harddisks, en gaan!

Let dus ook op het aantal aansluitingen; een paar USB-(C) poorten zijn wel handig in dit geval... met slechts één blijf je wisselen en doen...

Verwijderd

Voor dit budget? Oudere HP Elitebook/ Dell Latitude met een i7-xxxxQM en dan zelf wat extra RAM erbij en een SSD erin. Zitten ook vaak nette schermen op. Apple zou ik maar helemaal vergeten met 700 euro.

• johnkeates
Tweedehands Apple kan voor 700. i7 PC met SSD en RAM kan. Alles kan. De vraag is: wat wil je precies?

Laten we eerst even verzamelen wat er minimaal moet zijn:

- i5 of hoger. Met een i3 kan het ook, maar met een i5 zit je lekker. Illustraties (vector in AI maar ook bitmap in PS) vreten een stuk minder CPU dan veel mensen denken.

- Redelijk scherm, voor het gemak: IPS, dan zit je voor een opleiding ook al redelijk goed

- 15 inch, niet groter, anders kan je het ding eigenlijk niet prettig mee naar school nemen

- SSD, waarschijnlijk achteraf ingebouwd, want af fabriek zijn ze vaak duur of niet aanwezig

- 8GB RAM, meer is echt niet nodig tenzij je 4k installaties gaat doen zoals bijv. een flatgebouw beplakken met een illustratie

Dan heb je eigenlijk nog voorkeuren zoals:

- Wel / geen CD/DVD drive
- Wel / geen zwaren laptop (a.k.a. groot scherm)
- Wel / geen lange accuduur (a.k.a. groot scherm)
- Kleur
- Bouwkwaliteit (dus geen Acer of Toshiba, thermal design is nog steeds abominabel)

Als je het antwoord op dat soort vragen weet plug je het in de pricewatch en dan rollen er vanzelf een paar laptops uit. Je kan dan nog een wat kortere lijst krijgen door bijv. de datum op 1 januari 2016 te zetten zodat je geen oude meuk krijgt, maakt het kiezen wat makkelijker.

Nu zijn er zat mensen die hun opleiding op een kunstacademie met een cheap ass laptop van 350 euro gedaan hebben, maar die vallen dan halverwege uit elkaar door slechte constructie, vallen uit door slechte koeling, en werken niet bepaald snel. De kleurechtheid is ver te zoeken, en na een paar keer repareren zijn de schroeven lam... maar je kan er prima een diploma mee halen, het is dus niet dat je laptop perfect moet zijn om je opleiding te kunnen doen. Of het prettig is met crappy spullen is een ander verhaal :p

• b2vjfvj75gjx7
  • Niet online
Waar loop je trouwens tegen aan met je huidige laptop?

Zelf geef ik (illustratie-) workshops op een Asus EEPC uit 2007 - dat ding was niet vooruit te branden op een gegeven moment (beamer er aan hangen, x-aantal applicaties openstaan, etc...).

Toen heb ik de oude HDD er uit gesloopt en vervangen door een SSD en het ding was - letterlijk - 10x sneller...

Er zit slechts 1GB geheugen in, maar de hele Adobe CS3 suite draait er vlekkeloos op; het scherm is wel te klein om mee te werken, maar een draagbaar beamertje verricht dan wonderen :)

(of te wel; wees creatief - think different).

Verwijderd

Topicstarter
@deathgrunt.
Mijn laptop kan geen 5 minuten zonder een adapter :P En verder wordt ie heel snel heet ondanks dat ik m vaak heb schoongemaakt zowel van binnen als buiten.
Het enige wat ik nu jammer vind is dat ik er geen after effects op kan zetten. Verder kan ik er gewoon mee werken en werkt helemaal goed met Photoshop, indesign, illustrator zowel cs5 als 6 heb ik er opstaan.
Verder merk ik dat hij achteruit gaat en regelmatig vastloopt.

Ik denk toch dat ik deze ga halen; http://www.mediamarkt.nl/...516lb-dm115t-1415026.html
Mijn budget is al omhoog gegaan na wat onderzoek te hebben gedaan. En aangezien ik op deze al redelijk kan werken, kan de nieuwe alleen maar beter worden.

Verwijderd

Topicstarter
Ohja, de laatste tijd gaat hij wel steeds slomer en slomer reageren, en ik denk dat ik gewoon beter af ben met een nieuwe :P

• johnkeates
Ik zou die laptop absoluut overslaan. Te veel gebakken lucht, en voor hetzelfde kan je meer krijgen.

Verwijderd

Topicstarter
oke, welke zou jij mij aanraden ?

• johnkeates
Neem een van deze 4: http://tweakers.net/categ...CNpstrBJaneOUi9NovRPrsrwA

En als je er zo min mogelijk werk aan wil hebben, die van 700 euro heeft al een SSD ingebouwd: pricewatch: Asus R556LJ-XO165H-12 Hold your horses! Ding heeft brakke resolutie. Neem in plaats daar van deze: pricewatch: Asus A555LB-DM297T en stop er zelf een SSD naar keuze in.

[ Voor 40% gewijzigd door johnkeates op 05-06-2016 20:54 ]

• CMD-Snake
johnkeates schreef op zondag 05 juni 2016 @ 20:43:
En als je er zo min mogelijk werk aan wil hebben, die van 700 euro heeft al een SSD ingebouwd: pricewatch: Asus R556LJ-XO165H-12
Die laptop heeft een 720p scherm. Niet echt geschikt voor het doel hier. Idealiter wil je een full HD IPS scherm zou ik denken. Liefst nog eentje die goede kleurechtheid heeft, maar gezien het bedrag is dat misschien te veel vragen.

De laptop die de TS heeft uitgezocht is denk ik 'as good as it gets'. Zeker met dit budget. Er moet enkel dan nog een SSD in.

Helaas is het niet zo eenvoudig te achterhalen of deze ASUS van de TS nu een TN of een IPS scherm heeft.

Als we de wens voor een Asus even weglaten kan dit ook een optie zijn:
pricewatch: Lenovo IdeaPad Z51-70 80K60153NX

Maar wederom een 5.400rpm harde schijf. :'( Hier zal ook een SSD bij moeten.

[ Voor 15% gewijzigd door CMD-Snake op 05-06-2016 21:05 ]

• johnkeates
CMD-Snake schreef op zondag 05 juni 2016 @ 21:02:
[...]

Die laptop heeft een 720p scherm. Niet echt geschikt voor het doel hier. Idealiter wil je een full HD IPS scherm zou ik denken. Liefst nog eentje die goede kleurechtheid heeft, maar gezien het bedrag is dat misschien te veel vragen.

De laptop die de TS heeft uitgezocht is denk ik 'as good as it gets'. Zeker met dit budget. Er moet enkel dan nog een SSD in.

Helaas is het niet zo eenvoudig te achterhalen of deze ASUS van de TS nu een TN of een IPS scherm heeft.

Als we de wens voor een Asus even weglaten kan dit ook een optie zijn:
pricewatch: Lenovo IdeaPad Z51-70 80K60153NX

Maar wederom een 5.400rpm harde schijf. :'( Hier zal ook een SSD bij moeten.
Zie mijn edit van 20:54 ;)

• CMD-Snake
Ik zag het, de posts hebben elkaar net gekruist.

Hoe dan ook, het zal met dit budget lastig worden om beter te doen dan wat hier al genoemd is. Met een budget van 1000 euro kan je denk ik eenvoudiger een goede laptop vinden.
Pagina: 1