Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cass
  • Registratie: September 2006
  • Laatst online: 01-02 12:19

Cass

24JA SolarPercium 290Wp SE5000

Topicstarter
(nog in conceptvorm)

Het lijkt mij gaaf om als grote groep mensen (crowd) creatieve ideeën te delen via een soort (nog te ontwikkelen) platform en deze gezamenlijk tot een bedrijfsstart te laten komen. Het idee heeft iets van een soort flashmob waarbij het "gezamenlijk met ideeën creëren van een bedrijfsstart" centraal staat.

De uitdaging is dat het gecreëerde bedrijfseconomische levensvatbaar is, maar wanneer het eenmaal gestart is kan het wat mij betreft verkocht worden en zit de rol van de crowd er op.

Wanneer de groep groot genoeg is kan met een paar honderd euro, als een soort 'spielerei' meegedaan worden aan de verwezenlijkingen van ideeën.

Het laatste stukje, de soort crowdfunding, daar zijn reeds veel platforms van. Het initiatief ligt dan bij een enkeling die met een kant en klaar idee naar de crowd toe komt. Mij boeit het om samen als crowd vanaf het creatieve begin het gezamenlijk idee gestalte te kunnen geven.

Zijn er reeds platforms, websites of apps die het voorgaande faciliteren?
Een element kan zijn om als groep realtime samen te werken aan een in de cloud aanwezig concept ondernemingsplan. (bijvoorbeeld met Google drive) (soort werkwijze als wikipedia).

Mogelijk dat bijstandsgerechtigden of vluchtelingen door het geringe belang (bijv 1%?) hierin mee kunnen participeren zonder dat toestemming van een uitkeringsinstantie nodig is? Maar als groep toch ondernemend bezig kunnen zijn.

Mogelijk wordt de business uiteindelijk overgedragen aan 1 lid van de crowd die daar graag verder mee wil en krijgt de rest de inleg terug? Of aan de hoogste bieder?
De lol is om samen marktkansen te zien en met creativiteit daarop in te spelen en iets creëren wat blijft voorbestaan. Niet zo zeer het rendement.

Ik daag iedereen die dit gaaf lijk uit om dit topic aan te vullen...en ben benieuwd of meer mensen in deze denkrichting geïnteresseerd zijn. :)

Wikipedia Co-creatie
Co-creatie: Wikipedia: Co-creatie
Co-creatie is een vorm van samenwerking, waarbij alle deelnemers invloed hebben op het proces en het resultaat van dit proces, zoals een plan, advies of product. Kenmerken van co-creatie zijn dialoog, 'common ground', enthousiasme, daadkracht en focus op resultaat. Voorwaarden voor succesvolle co-creatie zijn gelijkwaardigheid van de deelnemers, wederkerigheid, openheid en vertrouwen.

[ Voor 11% gewijzigd door Cass op 04-06-2016 22:47 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Onbekend
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 10:13

Onbekend

...

Hoe voorkom je dat er mensen zijn die met het creatieve idee vandoor gaan (en in India of China gaan uitvoeren), voordat de starter eindelijk de mensen bij elkaar heeft om het idee uit te voeren?

Speel ook Balls Connect en Repeat

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cass

Cass

Topicstarter
Bedankt voor je reactie, Onbekend,
Goede vraag!

Maar wanneer het zover komt, - "het door de groep bedacht en ontwikkeld idee wordt op 'oneigenlijk' wijze elders levensvatbaar gemaakt"- dan betekent dat toch ook een succes inzake het creatieve proces van de groep. Niet alleen het idee was kennelijk goed, maar 'anderen' gaan het ook nog eens realiseren.. (soort open source..)

Stel de groep stelt door gezamenlijk marktonderzoek vast dat in een dorp/winkelcentrum marktruimte is voor een specifieke winkel. Zolang de groep nog geen gezamenlijke investeringen heeft gedaan en iemand anders pikt het en realiseert het.... Dan heeft de groep samen toch iets bereikt. Mogelijk wonen sommige leden van de groep wel in die omgeving en zien zij het ook als een verrijking van de buurt en worden zij ook klant....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cass

Cass

Topicstarter
Je zou kunnen denken aan een soort hackathon
http://www.canon.nl/busin...ay-through-a-problem.aspx

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gomez12
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 17-10-2023
Cass schreef op zaterdag 04 juni 2016 @ 19:47:
Bedankt voor je reactie, Onbekend,
Goede vraag!

Maar wanneer het zover komt, - "het door de groep bedacht en ontwikkeld idee wordt op 'oneigenlijk' wijze elders levensvatbaar gemaakt"- dan betekent dat toch ook een succes inzake het creatieve proces van de groep. Niet alleen het idee was kennelijk goed, maar 'anderen' gaan het ook nog eens realiseren.. (soort open source..)
Ik denk dat je hier zo fout als wat mee zit.

Iemands tijd is simpelweg kostbaar, ik wil best ergens tijd insteken maar dan wil ik er ook iets voor terugkrijgen.
En jouw voorbeeld van een winkel zal er meer op neerkomen dat degene die het idee jat 20 winkels in andere / soortgelijke plaatsen plaatst maar net niet in de jouwe want de behoefte is niet zelf-evident als het via dit soort platforms aangetoond moet worden.

In wezen is jouw "platform" meer een soort gratis marktonderzoek plaats en daar zullen mensen heel erg snel heel erg moe van worden als ze er niets van terugkrijgen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hydra
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 21-08 17:09
Cass schreef op zaterdag 04 juni 2016 @ 19:47:
Dan heeft de groep samen toch iets bereikt.
Wat dan? Mensen die aan zo'n groep meedoen willen daar uiteindelijk wat voor terugkrijgen.

https://niels.nu

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cass

Cass

Topicstarter
Ik ga dit draadje afstoffen! :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wm1234
  • Registratie: Mei 2017
  • Laatst online: 20-09 22:08
Wat heb je in de afgelopen 3 jaar opgezet?

Als dat nog niets is, vrees ik dat het bij een een plan blijft..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ardana
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 18-09 21:46

Ardana

Moderator General Chat

Mens

Een inhoudsloze kick is niet gewenst. TS kan een DM sturen als hij iets met wat meer inhoud heefttoe te voege, dan kan dit draadje weer open.

Investeer in een nieuwe vorm van anti-conceptie: Choice!

Pagina: 1

Dit topic is gesloten.