massatraagheid

Pagina: 1
Acties:
  • 1.058 views sinds 30-01-2008

• chrisstructor
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 01-02-2020

chrisstructor

Employ your more evil being

Topicstarter
heeeee jongens,
kan iemand mij uitleggen waarin massatraagheid nu precies verschild van een traagheidsmoment.
Het traagheidsmoment is afhankelijk van het zwaartepunt van een voorwerp en zijn dimensies.
Maar hoe zit dit nu bij massatraagheid?
Hoe kan ik de formule voor massatraagheid voor een voorwerp bepalen?
Hoe komt het dat een vierkant een massatraagheid heeft van m*r^2 ???
bedankt alvast

There are 10 types of people in this world, those who understand binary and those who don't

• chrisstructor

chrisstructor

Topicstarter
eheeee,
zou niemand me kunnen helpen?????
Ik moet het leren voor een tentamen....
vandaar.........

There are 10 types of people in this world, those who understand binary and those who don't

Verwijderd

beter opletten in de klas :)

• MrMartinH
  • Laatst online: 29-07-2024
Uhm...

Signature

Verwijderd

He Gast

ik weet niet of je hier wat aan hebt :)

De eerste wet van Newton: Een voorwerp is in rust of beweegt met constante snelheid als de som van de krachten die op het voorwerp werken nul is.
Als een voorwerp een bepaalde snelheid heeft, heeft het een bepaalde hoeveelheid energie. Hoe groter de massa van het voorwerp, hoe meer energie het nodig heeft om een bepaalde snelheid te krijgen. Als de som van de krachten op een voorwerp nul is, behoudt het deze energie. Dit heet ook wel massatraagheid. Dit verklaart bijv. ook het effect dat een als zware auto een grotere moeite heeft om tot stilstand te komen dan een lichtere als het dezelfde snelheid heeft als een lichtere auto.

De tweede wet van Newton: Als er één kracht op een voorwerp werkt krijgt het een versnelling. Dit drukken we uit met de formule F = m · a. Hierin is F de kracht uitgedrukt in Newton (N), m de massa uitgedrukt in kilogram (kg) en a de versnelling, uitgedrukt in meter per seconde-kwadraat (m/s2). Als er meerdere krachten op een voorwerp werken, gebruikt je de resultante kracht, ook wel de nettokracht SF. Nu geldt er ook weer SF = m · a. Een speciale variant op de tweede wet van Newton is de zwaartekracht: Fz = m · g. Hier in is g de gravitatieversnelling, deze bedraagt 9.81 m/s2. Hiermee kan je berekenen dat op aarde 100 gram ongeveer gelijk is aan 1 N.

De derde wet van Newton: Iedere kracht gaat altijd vergezeld van een tweelingkracht die evengroot en tegengesteld is. actie = -reactie. Deze krachten werken altijd op twee verschillende voorwerpen, dus je mag niet zeggen dat de som nul is. De Newton is gedefinieerd als 1 N = 1 kg · 1m/s2

En anders weet ik het ook niet, en kijk anders in je boek, want als je het moet leren zoals jij zegt dan staat het daar vast wel ergens

HouDOe, SweeT

• chrisstructor

chrisstructor

Topicstarter
heeeee jongens,
ik ben er al uit..........
Stel:
een massa ligt in rust en heeft massa M.
als deze massa nu een versnelling krijgt in een bepaalt punt, zal dit voorwerp gaan verdraaien rond dit punt door de massatraagheid.
Hierbij is R^2 de afstand vanaf de bron die zorgt voor de versnelling tot aan het voorwerp.
Opgelost!!!
Maar, evengoed bedankt he.........

• chrisstructor

chrisstructor

Topicstarter
o ja,
en sweet rules, de informatie die jij gaf, moet al bij iedereen bekend zijn vanaf groep 8 lagere school..........
(geintje hoor)

ps
vegeta is the best

• Morgoth
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 22-11-2025
Tis een huiswerkhulp topic en de policy is dat die dicht gaan. En je hebt het antwoord al dus kan ie nu sowieso dicht.
Pagina: 1

Dit topic is gesloten.