Macbook Pro (2012) met waterschade repareren

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• somers1234
  • Registratie: September 2008
  • Laatst online: 20:16
Beste Tweakers,

Onlangs heb een Macbook Pro (2012) van een kennis meegekregen ter reparatie. Er is een kopje koffie overheen gegaan en nu doet hij het niet meer. Helaas is de waterschade al enkele weken oud, is de batterij niet direct ontkoppeld na het ongelukje en is de laptop afgelopen weken meerdere malen aan/uit gezet om te kijken of hij het misschien alweer zou doen.

Desondanks toch de laptop open gemaakt om te kijken wat er nog valt te redden.

Afbeeldingslocatie: http://i.imgur.com/dUvkFqV.jpg

Een goede schoonmaakbeurt verder (Isopropyl alcohol gebruikt) is het moederbord weer schoon. Op een aantal plekken lijkt het koper een klein beetje gecorrodeerd te zijn maar dat hoeft mijns inziens niet direct een probleem te vormen.

Het probleem dat ik na het terug in elkaar zetten heb is dat de Macbook niet wil opstarten. De led op de MagSafe connector verandert van kleur, de accu wordt opgeladen en na het indrukken van de power knop hoor ik de fan en hardeschijf. Het scherm blijft echter zwart en na enkele tellen hoor ik 3x een piep.

1 beep = no RAM installed
2 beeps = incompatible RAM types
3 beeps = no good banks
4 beeps = no good boot images in the boot ROM (and/or bad sys config block)
5 beeps = processor is not usable

Geheugen opnieuw geïnstalleerd en ander geheugen geprobeerd maar dat lost het probleem niet op. Na het verwijderen van al het geheugen verandert de storing wel naar 1x een piep wat in lijn is met de bovenstaande foutcodes.

Daarnaast heb ik een cd ingevoerd welke de Macbook netjes aanneemt. Echter krijg ik deze er niet meer uit met de eject knop op het toetsenbord. Is het normaal dat deze eject knop nog niet werkt bij het opstarten van de Macbook?

Samenvattend:
- Macbook geeft bij opstarten 3x een piep (geheugen niet OK) terwijl er niks mis lijkt te zijn met het geheugen.
- Geen beeld en geen "startup geluid".
- Eject knop werkt niet (is misschien logisch?).

Wel lijkt het of er nog iets van leven in de Macbook zit omdat deze gewoon kan opladen en toch via de piepjes laat zien dat er nog wat gebeurt.

Wat denken jullie dat ik nu kan doen? Een nieuw logicboard kopen a 500 euro zal wel een oplossing zijn maar graag zou ik dit zelf willen repareren.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• flip75
  • Registratie: Juni 2006
  • Laatst online: 31-08 21:21
Ken je de posts en blogs van mede tweaker sebastius? Wellicht eens beginnen met die te lezen voor info.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Satch
  • Registratie: Mei 2004
  • Niet online
Tijdens het booten (wel pas na het opstartgeluid) kan je de cd ejecten door de spatie ingedrukt te houden. De eject knop werkt pas als OS X helemaal gestart is geloof ik. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• memphis
  • Registratie: Oktober 2000
  • Nu online

memphis

48k was toen meer dan genoeg.

Het bord eerst goed schoonpoetsen met IPA en en tandenborstel en dan nog eens proberen.

Er zijn mensen die mij een GOD vinden

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• OcGuru
  • Registratie: Juni 2004
  • Nu online

OcGuru

Giulietta Qv

De geheugen banks zelf ook al eens goed schoongemaakt? Kan natuurlijk zijn dat die ook van binnenuit zijn aangetast door de koffie

Bl44t

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• somers1234
Zoals ik al zei ziet het moederbord er weer als nieuw uit na een schoonmaakbeurt met IPA. Alle aanslag is weg maar de laptop werkt nog niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Probeer eens een ander setje geheugen. Misschien is het geheugen zelf kapot.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• On Parole
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 08-01 00:31
Heb je ook alle vloeistoffen / vloeisstofresten onder de IC's weggehaald? Dikke kans van niet omdat je daar niet bijkomt.

Check anders even het YouTube kanaal van Louiss Rossman, stoor je niet aan z'n rants, de rest van z'n uitleg is goed.

Ik verwacht dat je het bord nooit helemaal schoon krijgt zonder ultrasoon reiniger.

[ Voor 4% gewijzigd door On Parole op 04-06-2016 22:21 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• somers1234
Heren, willen jullie de beginpost alstublieft even goed doorlezen. Alles is goed schoongemaakt en vervolgens met IPA na behandeld. Met de compressor heb ik al het vocht onder de ic's weggehaald. Alles is goed droog en schoon.

Geheugen is ook schoon en ik heb zelfs ander geheugen geprobeerd.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

Verwijderd

On Parole schreef op zaterdag 04 juni 2016 @ 22:20:
Heb je ook alle vloeistoffen / vloeisstofresten onder de IC's weggehaald? Dikke kans van niet omdat je daar niet bijkomt.

Check anders even het YouTube kanaal van Louiss Rossman, stoor je niet aan z'n rants, de rest van z'n uitleg is goed.

Ik verwacht dat je het bord nooit helemaal schoon krijgt zonder ultrasoon reiniger.
Lol, ik dacht al dat ik de enige was die dacht dat die man de hele wereld haatte :+
somers1234 schreef op zaterdag 04 juni 2016 @ 22:24:
Heren, willen jullie de beginpost alstublieft even goed doorlezen. Alles is goed schoongemaakt en vervolgens met IPA na behandeld. Met de compressor heb ik al het vocht onder de ic's weggehaald. Alles is goed droog en schoon.

Geheugen is ook schoon en ik heb zelfs ander geheugen geprobeerd.
We hebben je TS gelezen, maar dat jij geen vuil meer ziet betekent niet dat het er niet meer is. Dat je RAM niet zichtbaar defect is betekent ook niet dat het dat niet is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• somers1234
True, maar in de ts geef ik aan dat ik ander werkend geheugen geprobeerd heb. Ik heb mijn uiterste best gedaan om alles schoon te krijgen en ben nu hier voor een vervolgstap in het vinden van de oplossing.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Damic
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 06:57

Damic

Tijd voor Jasmijn thee

Heb je een foto van na de ipa behandeling?

Al wat ik aanraak werk niet meer zoals het hoort. Damic houd niet van zijn verjaardag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mektheb
  • Registratie: December 2006
  • Laatst online: 18:39
memphis schreef op zaterdag 04 juni 2016 @ 19:15:
Het bord eerst goed schoonpoetsen met IPA en en tandenborstel en dan nog eens proberen.
Dit want het lijkt zo alsof die nog niet eens is schoongemaakt.

edit Heb je dan ook een nieuwe foto ?, want zo ziet het eruit alsof er nog niets gebeurd is

[ Voor 15% gewijzigd door Mektheb op 04-06-2016 23:24 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

idd, begin eerst eens met het uploaden van goede foto's van hoe het er nu bij ligt.
het probleem is dus het geheugen, dus daar als eerste kijken, zit er toch nog vuil?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• somers1234
Bij deze de situatie na het schoonmaken:

Afbeeldingslocatie: http://i.imgur.com/AtuNWI2.jpg
Afbeeldingslocatie: http://i.imgur.com/2ZYBFHu.jpg

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rvanpruissen
  • Registratie: Januari 2013
  • Laatst online: 07-12-2024

rvanpruissen

rePear.it

Eerste wat ik zou doen is even kijken of je op die spoelen naast de geheugenslots ~1.5 volt hebt. Verder neem ik aan dat je de geheugenslots goed van binnen hebt schoon gemaakt? Dit kan mooi met koffiefilters en alcohol.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• On Parole
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 08-01 00:31
Kun je een foto maken in natuurlijk licht (geen flits) en bij voorkeur in dezelfde positief als je oorspronkelijke foto.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• alfredp
  • Registratie: December 2012
  • Laatst online: 28-10-2024
BGA chips krijg je nooit schoon tussen board en chip , helaas einde moederboard

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• rvanpruissen

rvanpruissen

rePear.it

alfredp schreef op zondag 05 juni 2016 @ 21:23:
BGA chips krijg je nooit schoon tussen board en chip , helaas einde moederboard
Onzin.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• gerhald
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 17:20

gerhald

:P

Bekijk het youtube channel van Louis Rossmann eens doet niks anders dan mac's repareren en uitleg hier over YouTube: Louis Rossmann

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rvanpruissen

rvanpruissen

rePear.it

gerhald schreef op zondag 05 juni 2016 @ 22:23:
Bekijk het youtube channel van Louis Rossmann eens doet niks anders dan mac's repareren en uitleg hier over YouTube: Louis Rossmann
Pas wel op:
1. Hij houdt nogal van praten :)
2. Het ziet er op 'televisie' makkelijker uit dan dat het is
Pagina: 1