Cursus c#

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sjettepetJR.
  • Registratie: Mei 2013
  • Laatst online: 23-06 18:42
Beste Tweakers, zoals jullie wel weten staat de zomervakantie weer voor de deur, en wat kan je beter in je vrije tijd doen dan een nieuwe taal leren kennen? :+

Ik heb al wat ervaring met python en PHP. Verder snap ik hoe een object georiënteerde taal in elkaar zit. Ik ga voor C# omdat C++ door veel mensen als een stuk moeilijker wordt gezien en ik de efficiëntie van C++ niet nodig heb.

Wat ik wil bereiken met de cursus is een basis voor schrijven in C#. Ingewikkeldere functies kan ik zelf uitzoeken. Ik wil C# in combinatie met de Unity Engine om een simpel spel te maken als een profiel werkstuk wat volgend jaar moet maken.

Ik ben al eerder begonnen met een C# cursus op Coursera, maar ik haakte na een aantal lessen af vanwege de docent die mij niet aansprak. Ook heb ik paar van de 'codegasm' video's gekeken van Barnacules, maar ookal zijn zijn video's leuk, is het te merken dat hij geen ervaring heeft van lesgeven, daarnaast kan je lang wachten op nieuwe video's.

Computrain was het eerste wat naar boven kwam in google. Ze bieden een klassikale cursus van 2 dagen, maar ze zijn best prijzig.

Welke C# cursussen raden jullie aan aan mensen met mijn niveau van expertise?

Andere opmerkingen over het gebruik van C# en Unity zijn ook welkom.

Beste antwoord (via sjettepetJR. op 08-06-2016 16:31)

• Ankona
  • Registratie: Mei 2014
  • Laatst online: 22-11-2023
NMe schreef op zondag 05 juni 2016 @ 17:39:
Ik ben het niet eens met de adviezen in dit topic. Tutorials zijn leuk en aardig maar voor iemand die nog niet veel kaas gegeten heeft van OOP is een goeie cursus wel degelijk een fijne toevoeging. Tutorials zijn een verzameling van bij elkaar geraapte korte lesjes en ze gaan veelal in op de "hoe"-vraag in plaats van de "waarom"-vraag.

Natuurlijk is het zinnig om ook tutorials en video's te bekijken. Maar bij het leren van een nieuw paradigma is het wel degelijk een goed idee om op een gestructureerde manier bij te leren.
Deels mee eens, deels ook niet.
Het gaat vooral ook om het doel. Als ik TS goed begrijp wil hij primair C# leren maar erkent hij dat hij ook op OO gebied het nodige te leren heeft.

Ik denk dat het leren van C# (of een andere moderne programmeertaal) uit verschillende pijlers bestaat.
- Taal syntax. Meest voor de hand liggend om mee te beginnen maar ook het makkelijkst aan te leren.
- Concepten. Vaak meer generiek voor een taal familie. Denk aan OO, maar ook aan principles, design patterns etc. Dit leer je door ervaring, veel met mensen te sparren etc. Zeker in het begin kan een cursus hierbij helpen om je te leren op een andere manier naar programmeren te kijken.
- frameworks en tooling. 40 jaar geleden bouwde je alles nog zelf, tegenwoordig bouw je alleen nog datgene dat niet generiek is. Progrmammeren is dus meer het cement geworden tussen bestaande oplossingen. Je moet dus goed weten wat er op de markt is en hoe je de bestaande API's gebruikt.

Voor mij persoonlijk werkt het het beste om als ik een nieuwe taal wil leren om een simpele casus zonder tijdsdruk gewoon te gaan bouwen. geen saaie tutorials (die boeien mij niet) Echt iets wat ik nodig heb maar niet te groot en gewoon in het diepe springen. Liefst ook met de instelling om zo min mogelijk pragmatisch naar je doel toe te werken maar bij ieder gevoel van jeuk (code smells) de uitdaging aan te gaan om er iets moois van te maken.
En daarnaast kijk ik regelmatig filmpjes op channel9 en pluralsight en lees ik blogs en forum discussies. Vooral om me te triggeren of initieel kennis te nemen van nieuwe / voor mij onbekende technieken.

alles kan off-topic

Alle reacties

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• diondokter
  • Registratie: Augustus 2011
  • Laatst online: 12:04

diondokter

Dum spiro, spero

Cursussen zijn wat mij betreft niet je geld waard. Als je het echt wil leren, zijn er genoeg online resources.
Youtube is een goed voorbeeld:
Brackeys: YouTube: Brackeys
Quill18: YouTube: quill18creates

De eerste heeft ook een C# introductie en beiden zijn het Unity channels.
Verder is het toch aan jou om dingen op te zoeken en te leren.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Knutselsmurf
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 17:52

Knutselsmurf

LED's make things better

Het beste leer je nog steeds door zelf te doen :) Dus gewoon gratis Visual Studio downloaden, installeren en opstarten.

En dan vooral niet te moeilijk beginnen. Gewoon een "Hello World" om de taal en de omgeving te leren kennen

- This line is intentionally left blank -

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MrMonkE
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 11-05 15:45

MrMonkE

★ EXTRA ★

diondokter schreef op zaterdag 04 juni 2016 @ 17:06:
Verder is het toch aan jou om dingen op te zoeken en te leren.
Daar is hij nu dus mee bezig.

★ Lijkt joop.nl wel hier ★

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• sjettepetJR.
dank allen voor de reacties, ik herinner me nu dat ik quill en Brackeys wel eens had gezien, nu weet ik de naam weer!
MrMonkE schreef op zaterdag 04 juni 2016 @ 17:14:
[...]

Daar is hij nu dus mee bezig.
ik denk dat Dion bedoelde dat het goed is om zelf vooral dingen te proberen en uit te zoeken vanuit de documentation, in plaats van een cursus volgen.

ik denk dat ik mij met deze informatie wel even verder kan, ik heb ook de documentation gevonden van C#. ik laat het topic nog even open staan als iemand anders nog tips heeft.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• hellum
  • Registratie: Oktober 2007
  • Laatst online: 23-06 12:34
Visual Studio installeren, een nieuw mvc project starten en gewoon beginnen met klooien, daar leer je echt het meeste van.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• - peter -
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 29-06 20:43
Ik heb zelf C# geleerd deels door te doen, en deels door een aantal goede (Engelse) boeken over C#. Dat vind ik zelf veel relaxter dan een video tutorial, maar smaken verschillen. Bijv. C# in a nutshell, dik boek wat vooral handig is om allerlei nieuwe dingen te ontdekken in C#/.Net framework.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Robicide
  • Registratie: Maart 2016
  • Laatst online: 18:13
Ik vond zelf de Microsoft Virtual Academy een goeie plek om te beginnen, al is een groot deel waarschijnlijk wat té beginner-level als je al OOP ervaring hebt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sjettepetJR.
Robicide schreef op zondag 05 juni 2016 @ 10:53:
Ik vond zelf de Microsoft Virtual Academy een goeie plek om te beginnen, al is een groot deel waarschijnlijk wat té beginner-level als je al OOP ervaring hebt.
ik heb zelf nog zo goed als geen ervaring meet OO, maar ik snap de basisbegrippen van OO wel.

ik denk dat ik inderdaad maar eens ga beginnen binnenkort, ik laat jullie wel weten hoe het afloopt. ;)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Mercatres
  • Registratie: September 2009
  • Laatst online: 30-06 16:04
sjettepetJR. schreef op zondag 05 juni 2016 @ 11:04:
[...]

ik heb zelf nog zo goed als geen ervaring meet OO, maar ik snap de basisbegrippen van OO wel.

ik denk dat ik inderdaad maar eens ga beginnen binnenkort, ik laat jullie wel weten hoe het afloopt. ;)
Wat je dan ook kan doen is een bestaande tool die je ooit in PHP of Python hebt geschreven omvormen naar C#. Je hebt de use case en requirements al, dus je kan je puur focussen op de taal zelf. Ik doe nu zoiets met een simpele image gallery.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

Anoniem: 420461

sjettepetJR. schreef op zaterdag 04 juni 2016 @ 15:46:
Beste Tweakers, zoals jullie wel weten staat de zomervakantie weer voor de deur, en wat kan je beter in je vrije tijd doen dan een nieuwe taal leren kennen? :+
Hmm...met een koud biertje in de tuin zitten? Dat ga ik nu doen in ieder geval... ;)

Wat voor mij altijd goed werkt is tutorials - er wordt iets uitgelegd, je doet het zelf lokaal na, en al doende leer je wat, waarom en hoe je alles moet doen om iets te bereiken. Een beetje meer hands-on bezig zijn werkt vaak beter dan alleen theorie.

En zoeken op 'c# tutorial' levert genoeg hits op!

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• NMe
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 23-06 13:51

NMe

Quia Ego Sic Dico.

Ik ben het niet eens met de adviezen in dit topic. Tutorials zijn leuk en aardig maar voor iemand die nog niet veel kaas gegeten heeft van OOP is een goeie cursus wel degelijk een fijne toevoeging. Tutorials zijn een verzameling van bij elkaar geraapte korte lesjes en ze gaan veelal in op de "hoe"-vraag in plaats van de "waarom"-vraag.

Natuurlijk is het zinnig om ook tutorials en video's te bekijken. Maar bij het leren van een nieuw paradigma is het wel degelijk een goed idee om op een gestructureerde manier bij te leren.

'E's fighting in there!' he stuttered, grabbing the captain's arm.
'All by himself?' said the captain.
'No, with everyone!' shouted Nobby, hopping from one foot to the other.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Tutorials zijn leuk en aardig maar voor iemand die nog niet veel kaas gegeten heeft van OOP is een goeie cursus wel degelijk een fijne toevoeging.
Tsja...ik ging uit van wat de vraagsteller zelf zei:
sjettepetJR. schreef op zaterdag 04 juni 2016 @ 15:46:
Ik heb al wat ervaring met python en PHP. Verder snap ik hoe een object georiënteerde taal in elkaar zit.
Maar de mate van ervaring met programmeren speelt natuurlijk wel mee.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NMe
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 23-06 13:51

NMe

Quia Ego Sic Dico.

Anoniem: 420461 schreef op zondag 05 juni 2016 @ 18:25:
[...]

'E's fighting in there!' he stuttered, grabbing the captain's arm.
'All by himself?' said the captain.
'No, with everyone!' shouted Nobby, hopping from one foot to the other.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sjettepetJR.
Anoniem: 420461 schreef op zondag 05 juni 2016 @ 18:25:
[...]

[...]

Maar de mate van ervaring met programmeren speelt natuurlijk wel mee.
ik heb wel ervaring met andere programmeer talen, maar niet met C#, ik weet wel wat het idee achter OO programmeren is.

ik ben ook niet zo'n fan van de directe tutorials die uitleggen hoe je één ding moet doen, aangezien daarin niet genoeg wordt uitgelegd wat je nou eigenlijk aan het doen bent.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

sjettepetJR. schreef op zondag 05 juni 2016 @ 21:33:
ik ben ook niet zo'n fan van de directe tutorials die uitleggen hoe je één ding moet doen, aangezien daarin niet genoeg wordt uitgelegd wat je nou eigenlijk aan het doen bent.
Hey, het was maar een suggestie - wat voor mij prettig werkt hoeft dat voor jou natuurlijk niet te doen! ;)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• RoofTurkey
  • Registratie: Mei 2011
  • Laatst online: 15:52

RoofTurkey

PredatorKalkoen

Unity heeft zelf hele goede tutorials beschikbaar dus dat lijkt mij voor jou de beste plek om te beginnen. Verder hebben veel mensen graag ook een boek (als naslagwerk) dus misschien is dat ook handig, alhoewel ik niet zou weten welke het beste is voor C#.

Grillmeister

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• M0nkeymen
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 10:26

M0nkeymen

Monkeystyle!

Je zou ook eens op https://mva.microsoft.com kunnen kijken. Deze heeft beginners tutorials om de syntax te leren en voor later bijv. A Guide to Object-Oriented Practices met bijv. Encapsulation/Inheritance etc. en uitleg waarom je dit zou kunnen gebruiken.

psn: M0nkeymen81 | Inglourious Guardians

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Caelorum
  • Registratie: April 2005
  • Laatst online: 18:31
RoofTurkey schreef op maandag 06 juni 2016 @ 09:04:
[...]Verder hebben veel mensen graag ook een boek (als naslagwerk) dus misschien is dat ook handig, alhoewel ik niet zou weten welke het beste is voor C#.
Essential C# 6 is behoorlijk uitgebreid. Ik heb hier de C#4 versie nog en die heeft mij echt enorm geholpen bij het begrijpen van de ins en outs van de taal en een redelijk deel van het .Net framework. Op Amazon kan je een redelijk deel van het boek inkijken om te zien of het wat voor je is. De begin hoofdstukken lees je zo doorheen als je al een andere taal kent.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ? ?
  • Registratie: Mei 2007
  • Niet online

? ?

Koop gewoon een boek. Online tutorials zijn allemaal leuk, maar zijn vaak onvolledig of niet gedetailleerd genoeg. Een boek van 1000 pagina's heeft een meerwaarde. Gewoon alles goed studeren zodat je de basics goed onder de knie hebt. Daarna download je de samples, zoals op MSDN: Sample Code - MSDN Examples in C#, VB.NET, C++, JavaScript, F#
Bijvoorbeeld 101 linq samples. Daarna online zoeken, of een boek zoals http://shop.oreilly.com/product/0636920037347.do

TLDR: koop een boek zodat je het van de eerste keer goed leert, online is de kwaliteit niet altijd even goed.

Acties:
  • Beste antwoord
  • +1 Henk 'm!

• Ankona
  • Registratie: Mei 2014
  • Laatst online: 22-11-2023

Deels mee eens, deels ook niet.
Het gaat vooral ook om het doel. Als ik TS goed begrijp wil hij primair C# leren maar erkent hij dat hij ook op OO gebied het nodige te leren heeft.

Ik denk dat het leren van C# (of een andere moderne programmeertaal) uit verschillende pijlers bestaat.
- Taal syntax. Meest voor de hand liggend om mee te beginnen maar ook het makkelijkst aan te leren.
- Concepten. Vaak meer generiek voor een taal familie. Denk aan OO, maar ook aan principles, design patterns etc. Dit leer je door ervaring, veel met mensen te sparren etc. Zeker in het begin kan een cursus hierbij helpen om je te leren op een andere manier naar programmeren te kijken.
- frameworks en tooling. 40 jaar geleden bouwde je alles nog zelf, tegenwoordig bouw je alleen nog datgene dat niet generiek is. Progrmammeren is dus meer het cement geworden tussen bestaande oplossingen. Je moet dus goed weten wat er op de markt is en hoe je de bestaande API's gebruikt.

Voor mij persoonlijk werkt het het beste om als ik een nieuwe taal wil leren om een simpele casus zonder tijdsdruk gewoon te gaan bouwen. geen saaie tutorials (die boeien mij niet) Echt iets wat ik nodig heb maar niet te groot en gewoon in het diepe springen. Liefst ook met de instelling om zo min mogelijk pragmatisch naar je doel toe te werken maar bij ieder gevoel van jeuk (code smells) de uitdaging aan te gaan om er iets moois van te maken.
En daarnaast kijk ik regelmatig filmpjes op channel9 en pluralsight en lees ik blogs en forum discussies. Vooral om me te triggeren of initieel kennis te nemen van nieuwe / voor mij onbekende technieken.

alles kan off-topic

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sjettepetJR.
bedankt voor alle antwoorden. heeft me wel wat meer inzicht gegeven. ik ga komend weekend eens aan de slag met C#, heb het op het moment even druk met school.

upvotes voor iedereen!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sharkware
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 30-06 12:48
sjettepetJR. schreef op woensdag 08 juni 2016 @ 16:34:
bedankt voor alle antwoorden. heeft me wel wat meer inzicht gegeven. ik ga komend weekend eens aan de slag met C#, heb het op het moment even druk met school.

upvotes voor iedereen!
Het boek "Head First C#" van O'Reilly heeft mij goed geholpen. Leuk om te lezen en er zit een logische opbouw in. Je krijgt een hoop oefenopdrachten welke meestal ook echt leuk zijn om te doen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• shadvet
  • Registratie: Juli 2015
  • Laatst online: 27-06 16:56
Op de fontys in Eindhoven, studie HBO-ICT wordt bovenstaand boek als lesmateriaal gebruikt.
Zit inderdaad een logische volgorde in en ook wat opdrachtjes. Oefenen is toch het belangrijkste wat je kan doen en dan hoef je zelf in ieder geval niet te bedenken wat je gaat maken. Voor de minder creatieve programmeurs zoals ikzelf is dit erg fijn. Ik werk liever een opdracht uit dan dat ik zelf een concept moet bedenken en uitvoeren.

i5-6400, r9 280x, 8g ram, BenQ GW2470H, NZXT S340 Black | i5-4570, XFX 7970, 8g ram, Acer X223W, FD Core1000

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Guillome
  • Registratie: Januari 2001
  • Niet online

Guillome

test

Beetje laat, maar een tip waar ik echt heel veel van geleerd heb:

Hier staan een hoop bijzonder leuke, interessante en leerzame video-tutorials/lessen over heel veel facetten van programmeren. De taal die zij gebruiken is C# maar de info is voor elke taal van toepassing. Dit zijn niet gewoon tutorials, maar dit trio gaat op een leuke en luchtige manier heel diep op de theorie in van heel veel facetten. Het leuke en leerzame is dat 1 een echte techneut is met alle kennis, de 2e spreker is ook een slimme programmeur vanuit een andere branche wat leuke discussies oplevert. En de 3e spreker is een beetje de onwetende die steeds doorvraagt.

2 video`s zijn gratis te bekijken, de rest moet je nu helaas voor betalen. Ik heb me zowel uren lang vermaakt als geleerd. Just een tip:
http://www.3dbuzz.com/tra...ons-corner/nelsons-corner

If then else matters! - I5 12600KF, Asus Tuf GT501, Asus Tuf OC 3080, Asus Tuf Gaming H670 Pro, 48GB, Corsair RM850X PSU, SN850 1TB, Arctic Liquid Freezer 280, ASUS RT-AX1800U router

Pagina: 1