Toon posts:

MBA - Is het nog de moeite waard?

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Al een flinke tijd loop ik met het idee om een Macbook te kopen. Ik heb nog nooit een macbook gehad maar voel me toch erg aangetrokken om vooral eens iets anders te proberen. Ik zoek het volgende en heb het idee dat een MBA hier prima in past:

- Goede accuduur
- Licht en dun / Portable
- Snel voor office applicaties, internetten, mailen, muziek (Spotify) en streamen (Netflix)

Gezien ik een erg beperkt budget heb (400-500 euro) ben ik gaan kijken naar MBA modellen uit bijvoorbeeld 2012 (13,3 inch versies met 4GB ram en minimaal een 128gb SSD). Zijn deze modellen nog wel de moeite waard? Zijn ze nog snel bij de taken die ik op de Macbook zou uitvoeren en gaan ze nog enkele jaren mee mits goed onderhouden?

Als het een beter idee is om langer door te sparen en een nieuwer model te kopen hoor ik dat uiteraard ook graag :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Fietsbel
  • Registratie: April 2000
  • Niet online

Fietsbel

¯\_(ツ)_/¯

Een MBA uit 2012 is meer dan genoeg voor de taken die jij voor ogen hebt en kan nog vele jaren mee

39

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Wolvganger
  • Registratie: Mei 2016
  • Laatst online: 04-10 20:42

Wolvganger

Do not eat the yellow snow.

Kun je prima basis taken mee uitvoeren. Eventueel kun je met een programma als Coconut Battery de status van de accu uit laten lezen om te zien in hoeverre deze is versleten.

"Hoe meer het kan, hoe sneller het stuk is."

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MenN
  • Registratie: Oktober 2006
  • Laatst online: 04-10 23:36
De macbook Air is nog altijd een leuke machine om mee te werken, en een 2012 model is nog vele male meer luxueus als dat je nu een nieuwe laptop voor 500 euro uit de media markt haalt.

Zelf werk ik dagelijks op mijn 13" uit 2013, welke marginaal sneller is dan de 2012 variant (alleen veel langere accuduur, en snellere ssd heeft), en qua snelheid is het echt prima, internetten, office, muziek en wat licht foto en video werk kan allemaal prima. 1080p materiaal is prima te bewerken, alleen zal het renderen wat langer duren. Maar als het niet je baan is zal het niet veel uitmaken.

Als je kunt kiezen zou ik zeker proberen een 256 gb model nemen, 128gb is aan de krappe kant als je veel fotos en muziek hebt. Maargoed een externe samsung T1 of T3 SSD heb je ook al voor 100 euro, dus dat kan ook een oplossing zijn.

Kortom een air is nog altijd een leuke laptop, zeker als je die rond de 500 euro kunt oppikken.

"Any sufficiently advanced technology is indistinguishable from magic" - Arthur C. Clark

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• swv
  • Registratie: Oktober 2010
  • Laatst online: 05-10 22:00

swv

Je zou inderdaad prima een Air kunnen overwegen. Ga je geen spijt van krijgen voor dat geld. Wat betreft de batterij zou je nog bij Apple aan kunnen kloppen dan krijg je in ruil voor €149 een nieuwe ingebouwd. Maar dat zou ik alleen doen als Coconut battery jou vertelt dat de health nog maar bijvoorbeeld <80% is met 500 cycli op de teller. Ligt er een beetje aan hoe zo'n Air door zijn voorganger is gebruikt en wat jij een 'goede' accuduur vindt ;)

Prijzen en info:
https://support.apple.com...ks/repair/service/pricing

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Ik heb nu een MBP maar ik ben altijd zeer tevreden geweest over mijn MBA. Deze is gekocht in 2011, maar als mijn MBP nu bij de reparatiebalie zou liggen zou ik niet twijfelen om hem weer op te starten. Ik durf zelfs wel te zeggen dat als ik niet meer power nodig had en ik een wat groter scherm wou (ik had een 11") ik mijn MBA gewoon nog niet had vervangen. Ook de accu gaat bij mij nog zeker 6 uur mee na jaren van dagelijks gebruik.
Pagina: 1