Behuizing stofvrij maken

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Robbie004
  • Registratie: Februari 2011
  • Laatst online: 12-11-2024
Hi guys,

Ik zou graag willen weten hoe ik mijn game PC stofvrij kan maken. Er zitten stoffilters in de behuizing (voorkant en onderkant), maar in de PC zelf ligt ook een beetje stof op de voeding, HDD's, videokaart etc.

Hoe kan ik dit het beste schoonmaken zonder de computer te beschadigen? Stroomkabel koppel ik sowieso los naast alle andere kabels. Vervolgens druk ik de knop in zodat er geen spanning meer op de computer staat.

Voornamelijk de vraag; hoe krijg ik de waterkoeling van de Corsair H100i goed schoon van binnen? Ik kan namelijk niet goed zien of hier stof in zit.

Ik hoor het graag! :-)

#ProductPrijsSubtotaal
1Intel Core i7-6700K Boxed€ 344,90€ 344,90
1Asus Republic Of Gamers Z170 MAXIMUS VIII HERO€ 201,95€ 201,95
1Gigabyte GV-N98TXTREME W-6GD€ 849,-€ 849,-
1WD Black SATA 6 Gb/s WD1003FZEX, 1TB€ 74,95€ 74,95
1WD Black SATA 6 Gb/s WD2003FZEX, 2TB€ 126,51€ 126,51
1Cooler Master CM 690 III Closed€ 88,95€ 88,95
1Microsoft Windows 10 Pro NL 64bit OEM€ 37,95€ 37,95
1Corsair Hydro H100i v2€ 118,95€ 118,95
2Noctua NF-F12 PWM, 120mm€ 16,95€ 33,90
1Noctua NF-S12A PWM, 120mm€ 18,95€ 18,95
1Kingston HyperX Fury HX421C14FBK2/16€ 63,95€ 63,95
1Asus DRW-24F1ST Zwart€ 24,90€ 24,90
1Corsair HX850i€ 173,95€ 173,95
1Samsung 840 Pro 512GB€ 261,80€ 261,80
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 2.420,61

~ Kwaliteit staat boven alles!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jeroen3
  • Registratie: Mei 2010
  • Nu online
Met een spuitbus gebakken lucht.
http://www.eleshop.nl/per...r-duster-xl-spuitbus.html

Let op, de stofzuiger is een ESD test gun, als die erbij gebruikt mag je alleen het chasis aanraken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tjm De Groot
  • Registratie: Oktober 2014
  • Laatst online: 07-02-2021
De veiligste manier om je pc schoon te maken is met een busje perslucht en een zacht kwastje, nooit een stofzuiger gebruiken die wekt statische elektriciteit op

I7 8700K, MSI PRO CARBON Z370, GTX MSI 1080, 16 gigabyte ddr4 3200.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sssensss
  • Registratie: Oktober 2003
  • Niet online
Ik gebruik zelf altijd zo'n "double action" pomp die je bijv. bij de speelgoed winkel of Action kan kopen.
Komt een behoorlijk harde straat lucht uit.Ook nog in te stellen met de diverse opzet stukjes.

Afbeeldingslocatie: http://g04.s.alicdn.com/kf/HT1_qqAFFlXXXagOFbXJ/200668119/HT1_qqAFFlXXXagOFbXJ.jpg

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Robbie004
Bedankt voor jullie tips. De stofzuiger gebruik ik alleen om de stoffilters schoon te maken, deze haal ik dan eerst uit de behuizing. Zo'n busje met compressed air gebruikte ik vroeger ook, hoe lang kan ik met zo'n busje vooruit?

Een dat zacht kwastje, moet ik dan ook opletten met welk materiaal dat is gemaakt? Of gewoon een van de Gamma?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Ik snap dat stofzuigers ESD kunnen opwekken, maar ik heb mijn eigen PC al 5 à 6 keer schoongemaakt van binnen met een stofzuiger.

Gewoon voorzichtig met het plastic opzetstuk over de voeding en frame gaan. Het borstelopzetstuk gebruiken voor de videokaart en harde schijf etc. en dan is er niks aan de hand (bij mij niet).

Mocht je dit niet willen ivm eventuele ESD, dan kun je ook de compressor gebruiken. Zorg er dan wel voor dat je vanaf een goed afstand blaast, of dat je een drukregelaar op je compressor hebt. Anders blaas je je hele pc kapot.

Verder moet je de fans bij het schoonblazen stil houden. Als ze te hard gaan draaien, kunnen ze kapot gaan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PilatuS
  • Registratie: September 2002
  • Niet online
Kabels hoef je echt niet los te maken als je gaat schoonmaken. De kans dat je daarmee iets sloopt is groter dan de kans dat er iets gebeurt als je het laat zitten.

Verder is een compressor altijd de beste manier, anders een bus perslucht. Zo'n bus perslucht gaat helaas niet lang mee. Na 2x schoonmaken is ie wel leeg. Kan je voor de komende 10 jaar beter een goedkope compressor kopen, is goedkoper.
Robbie004 schreef op zaterdag 04 juni 2016 @ 13:26:
Een dat zacht kwastje, moet ik dan ook opletten met welk materiaal dat is gemaakt? Of gewoon een van de Gamma?
Bij een kwast moet deze van varkenshaas zijn en niet van plastic. Met een plastic kwast heb je ook last van ESD.

[ Voor 12% gewijzigd door PilatuS op 04-06-2016 13:42 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• migchiell
  • Registratie: Augustus 2003
  • Laatst online: 09:34
PilatuS schreef op zaterdag 04 juni 2016 @ 13:41:

Bij een kwast moet deze van varkenshaas zijn en niet van plastic. Met een plastic kwast heb je ook last van ESD.
Varkenshaar :)

[ Voor 46% gewijzigd door migchiell op 04-06-2016 13:43 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PilatuS
  • Niet online

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Harrie
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 13:20

Harrie

NederVlaming

Een compressor geeft meestal olie mee in de lucht. (hoewel het natuurlijk hele kleine hoeveelheiden zijn). Maar toch zou ik dan inderdaad liever gewoon zo'n hand of voetpomp gebruiken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• [Remmes]
  • Registratie: November 2009
  • Laatst online: 06-09 02:52
Om dan hier maar even binnen te vallen, weet er iemand wellicht dan een goed geprijsde compressor

ja, daag.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• FooLsKi
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 14:13

FooLsKi

Prutz0r 4 Life

Vroegâh, toen ik nog geen cases met stoffilters had, haalde ik 1 á 2x per jaar mijn pc's uit elkaar en maakte alle onderdelen met een kwast van varkenshaar schoon. De case zoog ik daarna uit met de stofzuiger. Nou scheelt het vast ook dat ik het wel leuk vind om zo nu en dan een pc in elkaar te zetten.

Tegenwoordig maak ik eens per kwartaal mijn stoffilters schoon en blaas het kleine beetje stof in mijn cases eruit (met de mond).

Hoezo, ik zit je raar aan te kijken? Zo kijk ik altijd! Slijpen is niet nodig, ik prefereer de botte bijl.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• downing
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 01-07-2024

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mcDavid
  • Registratie: April 2008
  • Laatst online: 22-09 20:16
Verwijderd schreef op zaterdag 04 juni 2016 @ 13:38:
Ik snap dat stofzuigers ESD kunnen opwekken, maar ik heb mijn eigen PC al 5 à 6 keer schoongemaakt van binnen met een stofzuiger.

Gewoon voorzichtig met het plastic opzetstuk over de voeding en frame gaan. Het borstelopzetstuk gebruiken voor de videokaart en harde schijf etc. en dan is er niks aan de hand (bij mij niet).
Dit is nogal een disclaimer. Dat er bij jou niets gebeurd is, betekent niet dat het altijd goed gaat. Ook schijnt ESD schade vaak pas na enkele maanden/jaren naar boven te komen.
Stel dat de kans 1 op 100 is dat je schade krijgt, dan is de kans dat die ene persoon hier komt posten vrij klein, maar zou ik alsnog niet aanraden de stofzuiger op 2400 euro aan relatief kwetsbare apparatuur zetten.

Wat ik zelf meestal doe is de stofzuiger op enkele centimeters afstand houden, en een kwast (of nog beter: perslucht) gebruiken om de stof los te borstelen. De losse stof verdwijnt dan alsnog de stofzuiger in.
Uiteraard zorgen dat je zelf voldoende contact hebt met het chassis, want als je de stofzuiger vast hebt word je zelf net zo goed statisch geladen.

Overigens is een benauwde, vochtige dag als vandaag ideaal, de kans op statische opbouw is nu sowieso erg klein. Op een droge winterdag loop je al meer risico.
Lijkt me ook niet geheel risicoloos, zo'n ding kan weer andere troep opblazen die mechanische schade aan kan richten :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• [Remmes]
  • Registratie: November 2009
  • Laatst online: 06-09 02:52
mcDavid schreef op zaterdag 04 juni 2016 @ 14:38:
[...]

Lijkt me ook niet geheel risicoloos, zo'n ding kan weer andere troep opblazen die mechanische schade aan kan richten :P
Dat niet alleen, hij houd de fans niet eens tegen waardoor ze als een dynamo gaan werken wat ook niet echt geweldig is.

ja, daag.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• stin00
  • Registratie: Mei 2013
  • Niet online
FooLsKi schreef op zaterdag 04 juni 2016 @ 13:55:
Vroegâh, toen ik nog geen cases met stoffilters had, haalde ik 1 á 2x per jaar mijn pc's uit elkaar en maakte alle onderdelen met een kwast van varkenshaar schoon. De case zoog ik daarna uit met de stofzuiger. Nou scheelt het vast ook dat ik het wel leuk vind om zo nu en dan een pc in elkaar te zetten.

Tegenwoordig maak ik eens per kwartaal mijn stoffilters schoon en blaas het kleine beetje stof in mijn cases eruit (met de mond).
Ja dit dus. Vroeger was een kast stofvrij houden echt een ramp en tijdrovende klus, niks geen stoffilters.
Nu haal ik elke maand m'n stoffilters voor, onder en boven even los en klaar. Naja nog even met een microfiber doekje m'n PSU shroud en GPU backplate schoonpoetsen.

Frequent stofzuigen helpt trouwens ook een boel, vooral als je net als ik 2 katten hebt :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Emcee
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 14:28
Kan alleen voor mezelf spreken, maar ik doe 1x per jaar ofzo even de compressor erop. Het is een simpele compressor zonder olie.
Doe dit wel buiten en de ventilatoren even tegenhouden altijd zodat ze niet als een gek gaan draaien.
Nog geen nadelige gevolgen van ondervonden, m'n huidige pc is 5+ jaar oud.
Verder regelmatig van buiten en nat doekje tegen t stof of even met de stofzuigermond langs de filters van buitenaf om het ergste weg te halen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Robbie004
Bedankt voor de tips jongens! Ik kan dus gerust met een kwastje over de videokaart heen?

Binnenkort maar eens een klein pompje ophalen, hehehe ;-). Stofzuiger gebruik ik sowieso alleen voor de bovenste ventilatoren van de behuizing (kan het anders alleen maar verder erin blazen). Maar ook voor de stoffilters.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Robbie004

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

mcDavid schreef op zaterdag 04 juni 2016 @ 14:38:
[...]

Dit is nogal een disclaimer. Dat er bij jou niets gebeurd is, betekent niet dat het altijd goed gaat. Ook schijnt ESD schade vaak pas na enkele maanden/jaren naar boven te komen.
Stel dat de kans 1 op 100 is dat je schade krijgt, dan is de kans dat die ene persoon hier komt posten vrij klein, maar zou ik alsnog niet aanraden de stofzuiger op 2400 euro aan relatief kwetsbare apparatuur zetten.

Wat ik zelf meestal doe is de stofzuiger op enkele centimeters afstand houden, en een kwast (of nog beter: perslucht) gebruiken om de stof los te borstelen. De losse stof verdwijnt dan alsnog de stofzuiger in.
Uiteraard zorgen dat je zelf voldoende contact hebt met het chassis, want als je de stofzuiger vast hebt word je zelf net zo goed statisch geladen.

Overigens is een benauwde, vochtige dag als vandaag ideaal, de kans op statische opbouw is nu sowieso erg klein. Op een droge winterdag loop je al meer risico.

[...]

Ik snap dat er altijd een risico is, maar soms wordt het naar mijn mening ook wel eens wat overdreven.

Je hebt bijvoorbeeld ook zo'n antistatische polsband. Als je die omdoet tijdens het kloten in je pc, heb je geen last van ESD. Ik heb mijn pc zelf gebouwd, geupgrade en meerdere malen schoongemaakt ZONDER zo'n antistatische polsband. Ik heb mezelf voor de tijd ook niet gegrond oid... en mijn pc doet het nog steeds fantastisch ;)

Maar natuurlijk, er is altijd een risico, dus als je 100% safe wilt zijn, maak dan je pc schoon met een kwast van varkenshaar idd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Robbie004 schreef op zaterdag 04 juni 2016 @ 15:20:
Binnenkort maar eens een klein pompje ophalen, hehehe ;-). Stofzuiger gebruik ik sowieso alleen voor de bovenste ventilatoren van de behuizing (kan het anders alleen maar verder erin blazen). Maar ook voor de stoffilters.
Een budget luchtcompressor hoeft niet veel meer dan €100 te kosten en die staat er over 25 jaar nog steeds.
Daar is met een "klein pompje" niet tegenop te werken, het volume en de luchtdruk is veel te gering om echt iets schoon te blazen. :+

Een beetje luchtcompressor levert ~8bar aan druk en dat desnoods minutenlang, kom daar maar eens aan met een handpompje.
Ik geloof meteen dat er tweakers zijn die erg tevreden met hun handtool zijn, maar die zijn meteen genezen als zij eens een echte compressor hebben uitgeprobeerd. ;)

Kies dan wel een luchtcompressor mét een olie- en waterscheider, of zet die er alsnog op.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sssensss
  • Registratie: Oktober 2003
  • Niet online
Verwijderd schreef op zaterdag 04 juni 2016 @ 16:44:
[...]

Een budget luchtcompressor hoeft niet veel meer dan €100 te kosten en die staat er over 25 jaar nog steeds.
Daar is met een "klein pompje" niet tegenop te werken, het volume en de luchtdruk is veel te gering om echt iets schoon te blazen. :+

Een beetje luchtcompressor levert ~8bar aan druk en dat desnoods minutenlang, kom daar maar eens aan met een handpompje.
Ik geloof meteen dat er tweakers zijn die erg tevreden met hun handtool zijn, maar die zijn meteen genezen als zij eens een echte compressor hebben uitgeprobeerd. ;)

Kies dan wel een luchtcompressor mét een olie- en waterscheider, of zet die er alsnog op.
Ik heb een compressor staan, maar die gebruik ik niet voor de computer, veel te onbenullig.
Met zo'n handpomp gaat het veel fijner, die gebruik ik ook altijd voor mijn computerapparatuur.
Kost een paar euro en kan ook wel 25 jaar mee, als je hem een paar keer gebruikt per jaar. ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

sssensss schreef op zaterdag 04 juni 2016 @ 17:23:
Ik heb een compressor staan, maar die gebruik ik niet voor de computer, veel te onbenullig.
Met zo'n handpomp gaat het veel fijner, die gebruik ik ook altijd voor mijn computerapparatuur.
Kost een paar euro en kan ook wel 25 jaar mee, als je hem een paar keer gebruikt per jaar. ;)
Ik weet niet wat je aan compressor hebt, laat staan wat daar "onbenullig" aan is. :?

Makkelijker kan eigenlijk niet en met een handpompje kom je om te beginnen al een handje tekort, het luchtvolume is veel te laag, niet-continue en de druk stelt amper iets voor.
Heb zelf ook enkele lucht- en voetpompjes, maar vind juist die maar hopeloos gehannes. ;)
Vooral handig voor een fiets/autoband onderweg.

Mijn oude luchtcompressor zal een jaar of 30 oud zijn en is recent vervangen door een low-noise exemplaar, de oude compressor werkt overigens nog steeds prima, het ding wordt niet dagelijks, maar wel wekelijks gebruikt voor 1001 klusjes, ik zou niet meer zonder kunnen/willen.
Maar "onbenullig"??
Nope. 8)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• loki504
  • Registratie: Januari 2012
  • Laatst online: 12:33
Ik neem 2x per jaar als ik mijn auto helemaal schoon maak mee naar de wastraat. daar hebben ze ook een compressor. En nog nooit problemen mee gehad als ik hem even daarvoor gebruikt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Robbie004
Gisteren met een kwastje alles bij langs gegaan in de kast (natuurlijk niet op het moederbord zelf, zit ook geen stof). En het ziet er weer netjes uit! Vraagje, hoe maken jullie de radiator van de Corsair H100i, of van een soort gelijke waterkoeling, schoon? Met zo'n busje of pompje/compressor?

[ Voor 6% gewijzigd door Robbie004 op 05-06-2016 11:31 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PilatuS
  • Niet online
Robbie004 schreef op zondag 05 juni 2016 @ 09:30:
Vraagje, hoe maken jullie de radiator van de Corsair H100i, of van een soort gelijke waterkoeling, schoon? Met zo'n busje of pompje/compressor?
Met de compressor doorblazen werkt prima. Komt dan altijd zo'n leuke stofwolk uit als je de PC een jaar niet hebt schoongemaakt :P

[ Voor 16% gewijzigd door PilatuS op 05-06-2016 13:05 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• loki504
  • Registratie: Januari 2012
  • Laatst online: 12:33
Robbie004 schreef op zondag 05 juni 2016 @ 09:30:
Gisteren met een kwastje alles bij langs gegaan in de kast (natuurlijk niet op het moederbord zelf, zit ook geen stof). En het ziet er weer netjes uit! Vraagje, hoe maken jullie de radiator van de Corsair H100i, of van een soort gelijke waterkoeling, schoon? Met zo'n busje of pompje/compressor?
met een compressor of een spuitbusje ja.(wel even de fan remonteren zodat je niet als een gek gaan rond draaien)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Robbie004
Oh damn, de fans haal ik liever niet los, het was echt een hele klus om deze goed vast te krijgen in de case. Het moeilijkste onderdeel eigenlijk... lol

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PilatuS
  • Niet online
De fans even tegenhouden is voldoende hoor. Hoef je ze echt niet voor te verwijderen. Dat zou wat zijn voor mij, alleen al op de radiatoren zitten er 8 :P
Pagina: 1