12v LED - phase snijdende dimmer - transformator

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• player-x
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 02-10 14:39

player-x

Disruptive by design

Topicstarter
Hoi heb een plafon lamp met daar in 6x 12V 50W halogeen lampjes, en heb in mijn nieuwe huiskamer een fase snijdende dimmer.

Nu vinden de twee elektronische travo's fase snijding niet echt prettig, en kan ik nu de dimmer dus alleen op 100% gebruiken, maar 300W licht is 's avonds wel een beetje erg vel. 8)

Nu zijn er wel elektronische dimmers maar die kosten +100 euro, en ik dacht als ik toch geld uit moet geven, kan ik ook meteen overstappen op LED.

Nou vind ik het niet erg om geld uit te geven als het nodig is, maar een goedkopere oplossing is altijd beter. :)

Ik vond deze 12V 6W G4 LEDs.

Afbeeldingslocatie: http://g04.a.alicdn.com/kf/HTB1HZinKXXXXXXFXFXXq6xXFXXXT/221331929/HTB1HZinKXXXXXXFXFXXq6xXFXXXT.jpg?size=96667&height=700&width=700&hash=c7f432c6047d598acff18304bae20310
Is 6x 40W = 240W, 60W minder, maar dat is nog steeds voldoende om mijn huiskamer goed uit te lichten, indien nodig.

Waar ik aan zat te denken is om deze 12V travo te nemen, en dan kan ik gewoon mijn oude dimmer blijven gebruiken.

Mijn vraag is gaat dat werken, of is een gelijkrichter nodig met een condensator, of gaat het überhaupt niet goed werken?

[dislectie] hoeveel forum deelnemers heb je nodig om een peertje te vervangen ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SA007
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 16:32

SA007

Moderator Tweaking
LED's zo aan een trafo hangen is geen goed idee, je moet sowieso gelijkrichten en afvlakken.
Ze gaan er waarschijnlijk niet kapot van, maar je hebt vrij veel kans op irritant knipperen.

Denk ook dat een dimmer ervoor niet heel goed werkt, je dimmen zal compleet niet lineair zijn, goede kans dat tot 50% dimmen er vrijwel geen afname is in helderheid.

je wil zoiets:
https://www.conrad.nl/nl/...-vdc-dimbaar-1371747.html

(is vast ook goedkoper te vinden, maar in ieder geval een dimbare 12v constant voltage led driver, meanwell is een prima merk, wellicht bij aliexpress ook nog goedkoper te vinden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mcDavid
  • Registratie: April 2008
  • Laatst online: 02-10 08:45
SA007 schreef op zaterdag 04 juni 2016 @ 13:20:
LED's zo aan een trafo hangen is geen goed idee, je moet sowieso gelijkrichten en afvlakken.
Ze gaan er waarschijnlijk niet kapot van, maar je hebt vrij veel kans op irritant knipperen.

Denk ook dat een dimmer ervoor niet heel goed werkt, je dimmen zal compleet niet lineair zijn, goede kans dat tot 50% dimmen er vrijwel geen afname is in helderheid.

je wil zoiets:
https://www.conrad.nl/nl/...-vdc-dimbaar-1371747.html

(is vast ook goedkoper te vinden, maar in ieder geval een dimbare 12v constant voltage led driver, meanwell is een prima merk, wellicht bij aliexpress ook nog goedkoper te vinden.
Je haalt nu 2 dingen door elkaar.

Je kunt grofweg 2 richtingen op gaan:
1) De halogeen spots simpelweg vervangen door drop-in replacements zoals in de TS
2) De hele boel ombouwen naar direct drive LED's.

Optie 1 heeft als voordeel dat dit veruit het makkelijkst is en werkt met een normale halogeen trafo. De LED's hebben immers een ingebouwde gelijkrichter + controller. Nadeel is dat deze waarschijnlijk überhaupt niet dimbaar zijn (tenzij dat specifiek aangegeven staat). Daarnaast is dit qua stroomverbruik waarschijnlijk ook niet de meest efficiënte oplossing.

Optie 2 is technisch de beste oplossing. Je hebt dan inderdaad een LED driver nodig en die heb je gewoon in varianten met dimmer. Nadeel is dat er redelijk wat vernuft nodig zal zijn om een bestaand armatuur om te bouwen, want hier zijn waarschijnlijk geen drop-in LED's voor te vinden.

Voor beide oplossingen geldt: Goedkoop is duurkoop. "Warm white" wil nog niet zeggen dat de LED ook een pettig lichtspectrum heeft. Als je de goedkoopste lampjes van de action of ebay haalt, kan dat wel eens tegenvallen. Ik zou iig proberen reviews o.i.d. te vinden voor je zomaar iets koopt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SA007

SA007

Moderator Tweaking
Optie 1 kan bijna nooit, electronische halogeen trafo's hebben een vrij hoger minimale belasting nodig om goed te werken, als je alles door LED vervangt zit je daar bijna altijd flink onder.

Dat de TS aangeeft een trafo te willen gaan kopen geeft mij aan dat hij voor optie 2 wil gaan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mcDavid
  • Registratie: April 2008
  • Laatst online: 02-10 08:45
Dat is inderdaad ook iets om rekening mee te houden. Maar dan kun je ook simpelweg een lager vermogen halogeentrafo nemen.
Zie nu trouwens dat de in de TS voorgestelde LED's ook op DC werken en dimbaar zijn, dus dan zou je zeggen dat deze inderdaad met een LED-driver te voeden en dimmen moeten zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• player-x

player-x

Disruptive by design

Topicstarter
Sorry mijn elektro kennis is redelijk basis, en hoe pressies elektronische trafo's en leds werken heb ik me nooit diep in verdiept, iets waar ik daarvoor te veel tijd in moet steken, voor iets wat ik eigenlijke zelden gebruik.
SA007 schreef op zaterdag 04 juni 2016 @ 13:20:
Gewoon even om te vragen voor de duidelijkheid.

Dat hij niet goed dimbaar zou werken op AC verwachte ik al een beetje, maar als ik hem gelijk richt en daarna een flinke condensator er aan hang om hem af te vlakken, dat werkt ook niet met leds, is iets dat een beetje tegen mijn gevoel en 'beperkte' kennis gaat.

Is dat omdat er fase snijding gebruikt wordt?, want die dure +100 euro dimmers werken toch met PWM, om de stroom/spanning te verminderen, en doet toch eigenlijk het zelfde, alleen op een net iets andere manier.
je wil zoiets: meanwell
Ik moet dus deze hebben, die werkt dus goed met mijn fase snijdende dimmer?

[ Voor 6% gewijzigd door player-x op 04-06-2016 16:53 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SA007

SA007

Moderator Tweaking
Dat is omdat je fase snijding gebruikt.

In het kort:
Afbeeldingslocatie: http://i.stack.imgur.com/LC3dA.png
(niet mijn plaatje)

- Wisselspanning is een sinusgolf (links boven)
- Als je die gelijkricht krijg je rechts boven.
- Met een consensator krijg je rechts onder.
- Die condensator kan je alleen bijladen als de spanning hoger is dan die in de condensator.
- Dus alleen op het 'piekje' wordt de condensator bijgeladen.

Als je dus delen van de sinus gaat wegknippen (met dus fase snijding) moet je de piek wegknippen voor je effect gaat hebben op de uitgangsspanning.
Dus heb je ongeveer de helft van de sinus weggeknipt voor er iets gebeurd.

----------------------------

Die je linked is prima, maar wel duurder dan die van conrad, iets met verzendkosten.

Wat die dingen doen is simpel:
- Hij maakt een mooie stabiele 12V van 'whatever' je erin drukt aan spanning/stroom.
- Hij meet de inkomende sinus of er gedimd wordt (fase snijding oid)
- Hij PWM'd de uitgang in verhouding met het gemeten signaal.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• player-x

player-x

Disruptive by design

Topicstarter
Bedankt voor de uitleg. :)
iets met verzendkosten.
Ja dat zag ik later, heb een groothandel gevonden die hem voor 45 euro verkoopt, las ze ook aan particulieren verkopen, anders bestel ik hem bij Conrad.

Nog een vraagje, de LED lampjes die ik heb besteld, komen over ongeveer een maand, kan deze 90W trafo ook tot dan gewone halogeen lampjes (4x20Watt) aansturen, of is hij echt alleen voor LEDs.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Damic
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 06:57

Damic

Tijd voor Jasmijn thee

Oppassen met die led voeding, die heeft blijkbaar een 0 tot 10V apart signaal nodig om de leds te dimmen.
Zie ook pagina 3 en 5 van http://www.koningenhartma...atasheet/NPF-90D-spec.pdf

[ Voor 32% gewijzigd door Damic op 05-06-2016 09:10 ]

Al wat ik aanraak werk niet meer zoals het hoort. Damic houd niet van zijn verjaardag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• player-x

player-x

Disruptive by design

Topicstarter
Damic schreef op zondag 05 juni 2016 @ 09:09:
Oppassen met die led voeding, die heeft blijkbaar een 0 tot 10V apart signaal nodig om de leds te dimmen.
Zie ook pagina 3 en 5 van http://www.koningenhartma...atasheet/NPF-90D-spec.pdf
Deze dimmer (pdf data-sheet) kan blijkbaar op drie manier gedimd worden.
Built-in 3 in 1 dimming function (0~10Vdc or PWM signal or resistance)
Dus ik zou goed moeten zijn met deze trafo, toch?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Damic

Damic

Tijd voor Jasmijn thee

als je nog altijd die gloeilamp dimmer gaat gebruiken, dan is mijn antwoord: werkt niet. Die led driver heeft een extra ingang voor de "dimmer" aan te sluiten, deze kan een 0>10V signaal/pwm of gewoon een pot meter zijn om de led te dimmen.

Al wat ik aanraak werk niet meer zoals het hoort. Damic houd niet van zijn verjaardag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• player-x

player-x

Disruptive by design

Topicstarter
Damic schreef op zondag 05 juni 2016 @ 10:13:
dan is mijn antwoord: werkt niet.
En wat houd 'resistance' manier dan in, dat is toch gewoon via een dimmer aansturen?

Nam aan dat dat wel mogelijk is, daar SA007 zij dat hij wel geschikt is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Damic

Damic

Tijd voor Jasmijn thee

SA007 schreef op zaterdag 04 juni 2016 @ 22:16:
[...]
Die je linked is prima, maar wel duurder dan die van conrad, iets met verzendkosten.

Wat die dingen doen is simpel:
- Hij maakt een mooie stabiele 12V van 'whatever' je erin drukt aan spanning/stroom.
- Hij PWM'd de uitgang in verhouding met het gemeten signaal.
Lees je even bij ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• player-x

player-x

Disruptive by design

Topicstarter
Is het niet wat SA007 zij:
SA007 schreef op zaterdag 04 juni 2016 @ 22:16:
En aan de hand van wat hij binnen krijgt, dimt hij de trafo.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bouwfraude
  • Registratie: Februari 2004
  • Niet online
player-x schreef op zondag 05 juni 2016 @ 10:50:
[...]

En wat houd 'resistance' manier dan in, dat is toch gewoon via een dimmer aansturen?
Via een regelbare weerstand (potmeter) aansturen: 0-100kOhm = 0-100% aldus de pdf (bij 1 driver)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• player-x

player-x

Disruptive by design

Topicstarter
Ik ga denk toch maar niet mijn plafonlamp bedienen met ene potmeter. :+

Wat ik wil weten werkt deze trafo nu wel of niet met mijn dimmer, of moet ik een dure elektronische dimmer kopen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SA007

SA007

Moderator Tweaking
Hmm, deze driver wil inderdaad een gescheiden signaal voor de dimfunctie, onhandig.

Deze kan het wel (triac dimmable, triac is wat gebruikt wordt voor fase snijding)
http://www.ebay.com/itm/1...59634a:g:Hf8AAOSwGYVW-SOz

Helaas alleen geen gerenomeerd merk, dus de kwaliteit zal niet denderend zijn verwacht ik.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• player-x

player-x

Disruptive by design

Topicstarter
SA007 schreef op zondag 05 juni 2016 @ 20:37:
Deze kan het wel
Helaas alleen geen gerenomeerd merk, dus de kwaliteit zal niet denderend zijn verwacht ik.
Nee, die kan ik nooit wegwerken in mijn plafonlamp, daar is hij veel te lomp voor.

Denk dat 3x deze MeanWell, voor 50 euro, die ook tegen fase snijding kan, en drie redelijk kleine doosjes gaat een stuk beter.

Was meteen een stuk makkelijker zoeken, door ook op triac te kunnen zoeken, want die aanduiding kon ik nog niet plaatsen.

[ Voor 11% gewijzigd door player-x op 05-06-2016 22:14 ]

Pagina: 1