Acties:
  • 0 Henk 'm!

• archi_wouter
  • Registratie: Juli 2015
  • Laatst online: 14-11-2020
Ik zou deze zomervakantie eens een degelijk fototoestel willen kopen om wat in fotografie te stappen, we hebben nu thuis enkel een oude canon powershot point en shoot...
Na lang zoeken zie ik door de bomen het bos niet meer eigenlijk.
Ik was aan het denken aan een D3300, alleen de lens was ik nog niet helemaal uit, maar nu vroeg ik me af of er eigenlijk wel nog een echte meerwaarde zit aan een DSLR tov bijvoorbeeld een Sony A5000/6000?
  • Is er een echt verschil?
  • Heeft DSLR nog wel toekomst, of gaat alles binnekort systeemcamera zijn?
  • Is er een allround lens die zowel macro aankan als portret, architectuur en landschap die geen stukken van mensen kost? 40mm nikon prime lens bijvoorbeeld, maar daarvoor moet je dicht bij je macro object komen dus voor insecten bijvoorbeeld niet ideaal...
Eisen/voorkeuren:
  • Budget voor camera + lens zou 500-600 zijn
  • Ik heb nog geen specifiek veld/onderwerp voor foto's te nemen, zal zowel landschappen als portretten als architectuur als (in de toekomst met betere lens dan) macro zijn
  • geen nood aan een kantelbaar scherm
  • wifi is leuk maar hoeft niet
  • Verder heb ik grote handen en durf wel eens ruw omgaan met spullen, dus de lichtste, kleinste toestellen hoeven niet per sé voor me.
  • Video is geen prioriteit
  • Een allround lens om wat uit te kunnen proberen?
edit: ik heb hier nu 2/3 cameras staan, maar er zijn er zo veel die aan mijn eisen zouden kunnen voldoen, en dan nog zoveel lenzen dat ik gewoon het even niet weet :p
Ik hoop dat jullie me een beetje kunnen helpen hiermee :)

[ Voor 26% gewijzigd door archi_wouter op 04-06-2016 09:49 ]

Form follows whatever the f*ck I want

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• flip75
  • Registratie: Juni 2006
  • Laatst online: 12-04 16:34
Is tweedehands een optie voor je? Zeker voor lenzen kan je daar een goede koop doen.

Als je niet altijd heel zuinig op je spullen bent kan je een ouder pro model overwegen met een metalen body, investeer ook zeker in een goede tas om de camera en lens/lenzen op te bergen en transporteren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• archi_wouter
Een goede tas staat ook zowizo op de planning, ik ben niet van plan snel een nieuwe camera te kopen eens ik er een heb :p dus ik zal wel wat oppassen, maar de bouwkwaliteit heb ik liever wat degelijk... en 2de hands wil ik wel overwegen, vooral inderdaad de lenzen, maar ik was toch eerder aan het denken een nieuw toestel met goedkope kitlens te kopen die een ruime zoomrange heeft, en dan later 2de hands een degelijke prime lens of andere telelens, breedhoeklens of wat dan ook te kopen, ik weet niet waarom maar ik koop liever mijn elektronica nieuw ipv 2de hands, voelt veiliger :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ChrisLNFF
  • Registratie: Januari 2012
  • Laatst online: 20:11
De meeste mensen beginnen met een instap model dslr of systeemcamera. Loop eens een media markt binnen en voel de verschillende modellen eens in je hand. Ik geef zelf de voorkeur aan een canon dslr, de grip is fijn en het menu is simpel. Uiteraard kan dit voor iemand anders verschillen.

Qua beeldkwaliteit maakt het allemaal niet zo veel meer uit, al is het lenzen aanbod van canon en nikon wel heel groot met voor elk budget wat wils.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• archi_wouter
Als de beeldkwaliteit zo weinig verschilt is het inderdaad misschien het best dat ik na men examens gewoon even eens wat modellen probeer en kijk welke het best in de hand ligt :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Tomas_
  • Registratie: Mei 2008
  • Laatst online: 13-05 08:35
De DSLR is al heel lang op de markt en heel erg doorontwikkeld. Daarmee koop je een ergonomisch systeem wat goed is afgestemd op de fotograaf. Systeemcamera's zijn er nog niet zo lang als de DSLR. Tussen de DSLR Merken zit niet heel veel verschil meer in ergonomie terwijl bij systeemcamera's veel meer verschil is tussen de merken. Niets in deze markt is echt slecht. Mijn advies zou zijn om een DSLR aan te schaffen omdat er meer keuze is aan lenzen en je een doorontwikkeld systeem koopt. Maar het beste is uiteraard uitproberen en kiezen waar je het beste gevoel bij hebt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ChrisLNFF
  • Registratie: Januari 2012
  • Laatst online: 20:11
Veel 'kleine' winkeltjes verkopen tegenwoordig hun waar volgens de, op dat moment, laagste prijs die sites zoals beslist.nl melden. Uit ervaring kan ik zeggen dat het de moeite loont om hier je spullen te kopen ipv bij de grote ketens zoals mediamarkt, die service en expertise niet heel hoog in het vaandel hebben staan.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• RoyBijster
  • Registratie: Juli 2005
  • Laatst online: 02-05 21:44

RoyBijster

Rocket Scientist

Is er een echt verschil?
Ja. Het gebrek aan een spiegel heeft voor- en nadelen. Een voordeel bijvoorbeeld is dat door de extreem korte afstand tussen lens en sensorvlak bij een systeemcamera, je door middel van converter-ringen praktische ieder merk lens kunt gebruiken die je wilt. Het bijkomende nadeel hiervan is echter wel dat deze ringen vaak prijzig zijn, en autofocus bijvoorbeeld verloren kan gaan.
Het nadeel van een het ontbreken van de spiegel, is dat je afhankelijk bent van de accu om door de lens te kunnen kijken. Dit vreet stroom en trekt dus je accu sneller leeg. Hoe deze tegen elkaar opwegen zal eenieder voor zichzelf moeten beslissen.

Heeft DSLR nog wel toekomst, of gaat alles binnekort systeemcamera zijn?
Dat is een lastige vraag om te beantwoorden. Het zal liggen aan hoe de markt zich zal verdelen. Voor professionals met enkele duizenden euro's aan glas en een vertrouwd systeem, zal de drang om over te stappen op een syteemcamera klein zijn. Bij beginners zal het weinig verschil maken, al zijn de lenzen van Sony, bijvoorbeeld, niet erg gunstig geprijsd.

Is er een allround lens die zowel macro aankan als portret, architectuur en landschap die geen stukken van mensen kost? 40mm nikon prime lens bijvoorbeeld, maar daarvoor moet je dicht bij je macro object komen dus voor insecten bijvoorbeeld niet ideaal...
Op macro na, kun je iedere lens voor ieder onderwerp gebruiken. Het ligt vooral aan je verwachtingen. Doe je voornamelijk architectuur, dan zullen je eisen op vervorming veel sterker zijn, dan wanneer je landschappen doet. Ben je meer geinteresseerd in portretten, dan zal de vervorming aan de randen je een worst zijn, en zal je moeten zoeken naar andere eigenschappen.

Als je net begint en fotografie als hobby aan het verkennen bent, zou ik je aanraden om te beginnen met een kitlens en eventueel een korte prime lens. Deze zijn vaak voldoende scherp en erg goedkoop. Neem bijvoorbeeld de ondergewaardeerde 18-55mm lens die bij veel kits zit. Het zijn kitlenzen met een reden. Deze biedt voor all-rounden voldoende groothoek en lichte tele. Wil je meer portretten schieten, kun je hier een 35mm of 50mm lens aan toevoegen. Wil je meer landschappen schieten, zal je op zoek gaan naar iets dat betere scherpte geeft. Wil je meer macro doen, kun je altijd een 90/100/105 mm macrolens toevoegen.

Hoe je het ook wendt of keert, verwacht niet dat fotografie een goedkope hobby is. Je zal met de tijd vinden wat je wel of niet nodig hebt, en daar af en toe wat dieper voor in de buidel moeten tasten. Om over G.A.S. nog maar niet te spreken ;-).

I make things.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• archi_wouter
Bedankt voor de uitgebreide post, ik heb nog tijd zat om na te denken voor ik iets koop, maar denk dat ik toch gewoon voor een dslr ga gaan met een kitlens van 18-55 (of eventueel 18-105) om wat te proberen, en dan achteraf eens iets (2de hands) bij te kopen qua prime lens...
Dat het niet goedkoop is had ik ook al ontdekt maar maakt me niet echt uit, goede dingen kosten nu eenmaal wel wat geld... en GAS, tja dat heb ik al, ik zit in een constant dilemma tussen sparen en weer iets leuks kopen qua muziekmateriaal, computers etc... ik heb nog een lang verlanglijstje :p

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Sato
  • Registratie: April 2008
  • Laatst online: 00:11
Als het qua budget uitkomt zou ik persoonlijk voor de langere kit-lens gaan (18-105/135/140mm), Die bied veel meer ruimte om te ontdekken welke richtingen je in de toekomst op wilt.

Kit met een tele erbij naast de 18-55mm kan uiteraard ook maar 18-55mm heb ik persoonlijk als erg beperkt ervaren.
Mijn voorkeur ligt na wat ervaring bij 24/28-70/80mm (Heb vrij weinig met groothoek) al is dat voor mijn huidige gebruik irrelevant daar ik enkel twee primes bezit. (Nikon D600 met 50mm 1.8g en 105mm 2.8g VR, Daarvoor een D5100 met 18-55 waar ik al snel enkel nog de 35mm 1.8g op had zitten en later de eerder genoemde primes mee gebruikte)

Ander punt waar ik persoonlijk tegenaan liep bij DSLR is het gewicht en dan vooral de zin om dat wel of niet mee te slepen. (Pak vaker de Nikon V1 dan de D600)
Inmiddels ben ik om die reden aan het kijken voor een zeer goede compact of een micro four thirds systeem camera ter vervanging van mijn Nikon V1.

Samenvattend: Denk goed na over wat je wil en probeer het indien mogelijk eens een dagje of langer uit en voorkom daarmee teleurstelling achteraf. (Huren van camera gear is mogelijk)

Sato Bricks op Rebrickable & Discord voor hulp met Stud.io

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• archi_wouter
Sato schreef op zaterdag 04 juni 2016 @ 16:18:
Als het qua budget uitkomt zou ik persoonlijk voor de langere kit-lens gaan (18-105/135/140mm), Die bied veel meer ruimte om te ontdekken welke richtingen je in de toekomst op wilt.
Budget zou normaal een langere kit lens moeten toelaten dus dat was ik ook wel van plan, om inderdaad wat te ontdekken :)
Sato schreef op zaterdag 04 juni 2016 @ 16:18:
Ander punt waar ik persoonlijk tegenaan liep bij DSLR is het gewicht en dan vooral de zin om dat wel of niet mee te slepen. (Pak vaker de Nikon V1 dan de D600)
Inmiddels ben ik om die reden aan het kijken voor een zeer goede compact of een micro four thirds systeem camera ter vervanging van mijn Nikon V1.
Het gewicht daarvoor zal ik eens enkele dslr's/systeemcameras voor moeten vastnemen, ik kan het wel een beetje inschatten (3D muis van me weegt 500g, wat dus overeenkomt met een D3300) maar weet niet of het me echt zo veel zou uitmaken een iets zwaardere camera mee te nemen

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• tuk217
  • Registratie: Februari 2006
  • Laatst online: 03-05 00:25
Ik zou ook even kijken naar een Fuji X-E1 met XF18-55. Dan heb je een camera met een sensor die bekend staat om mooie kleuren en een bijzonder goede lens, die geroemd wordt als een van de beste 'kit'lenzen. Is ook lichtsterkte dan de kitlens van een zwaardere Nikon of Canon.
Daarnaast biedt Fuji heel veel goed en betaalbaar glas. Als laatste is de ondersteuning met firmware updates erg goed en voegt Fuji vaak nog nieuwe functies aan oudere camera's toe.
Wil je je budget oprekken kun je nog kijken naar nieuwere body's als de X-E2 of de X10. Als ik iets zou aanschaffen in die prijscategorie zou het Fuji zijn en dat terwijl ik zelf met Sony fotografeer.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• mattia
  • Registratie: December 2008
  • Laatst online: 17-11-2020
Je kan hier echt alle kanten mee op - als budget een belangrijke factor is, heb je veel meer keuze (nieuw en tweedehands) bij DSLRs. Ik ben zelf nu volledig op systeemcamera's overgestapt, omdat je daarmee een compacter pakket kan creeren, en er enkele andere voordelen zijn (direct in de zoeker je belichting zien en aanpassen, allerlei soorten en maten adapters, etc.)

Uiteindelijk moet je ervoor zorgen dat je de camera ook gewoon meeneemt. Dus te groot en/of log, en je zal het toch niet doen.

Persoonlijk vind ik het APS-C systeem die het meeste aanspreken die van Fuji (maar de oudere cameras die wat goedkoper zijn, zijn wel iets traag in hun AF, en ik vind moderne interfaces met flexibele wielen handiger dan dat vintage-geinspireerde - persoonlijke smaak). Sony maakt prachtige APS-C bodies, maar hun lensaanbod is matig. Of je hebt de A7 series (duur, dure lenzen, wel zeker de moeite, en werkt perfect). Ik zou ook micro four thirds overwegen (Olympus en Panasonic), omdat de kwaliteit echt dikke prima is, het kan lekker compact zijn (meer dan APS-C), en er is een zeer uitgebreid aanbod aan lenzen in allerlei prijsklasses. Voor video kun je bij Panasonic weinig echte concurrenten vinden in dezelfde prijsklasse.

Ik zou zeggen begin met een instap/middenklasse model en een kitlens, en kijk dan wat jouw daadwerkelijk aanspreekt. Je hebt een nogal breed pakket aan wensen waar je qua lens nooit met 1 ding uit gaat komen, maar je zult toch merken dat bepaalde dingen je beter liggen (voor mij zijn dat landscappen, incidenteel 'candid' mensenfotografie, en dieren/duiken/safari als ik ergens ben waar ze te zien zijn). Als je alles in jouw lijst goed wil doen heb je bijna minimaal 2 lenzen nodig; macro lens voor macro en portret, groothoek (of ultragroothoek) zoom voor landschap en architectuur. Maar een standaardzoom misstaat ook niet voor 'gewoon' foto's maken, en kan heel veel heel goed.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Sodela
  • Registratie: April 2010
  • Laatst online: 12-05 17:17
Verdiep je "even" in hoe fotografie werkt (diafragma, sluitertijd, gevoeligheid en de combinatie/ relatie daarvan). Dat werkt vaak verhelderend om de verkooppraatjes van de betere adviezen te onderscheiden.

DSLR en systeemcamera's is een blijvende bron van inspiratie hier. De eerste is inderdaad al erg ver in zijn ontwikkeling maar ook een beetje aan het einde daarvan, daar zal niet zo ontzettend veel meer komen. Ergonomisch is de DSLR groter (voor je grote handen "hand"ig) maar ook zwaarder. Dat laatste laat ook veel DSLR vrienden overstappen of er in ieder geval een systeemcamera bij nemen. Systeemcamera's zijn minder grote aandachttrekkers en een heel stuk makkelijker mee te nemen. De beeldkwaliteit is eigenlijk hetzelfde dus daar zit hem het verschil niet in. De AF van de DSLR heet beter te zijn, maar dan moet je niet bij de instapmodellen zijn want daar is het verschil beperkt.
Het verschil zit hem in de objectieven. DSLR systemen (met name Nikon en Canon) hebben een grotere keuze. Maar laat je niets wijs maken, ook daar wordt het schreeuwend duur als je voor kwaliteit gaat en de instapmodellen zijn niet beter/ slechter dan systeemcamera's. Verwacht dus geen wonderen omdat je een DSLR hebt.

Eigenlijk zijn er bij systeemcamera's 2 grotere volume spelers. Sony stunt nogal met de prijs voor APS-C maar het objectieven aanbod is "beperkt van kwaliteit". Ze hebben ook full frame, die modellen (camera's en objectieven) zijn een stuk beter maar dat past zeker niet in je budget. Sony wordt er graag aangeprezen door dozenschuivers maar is niet echt geweldig qua bediening (kleine knopjes met tig-sub functies).
De andere grote groep is M4/3 (Olympus/ Panasonic). Daar is de sensor iets kleiner, maar het kwaliteitsverschil met APS-C is niet zo groot als menig een hier je wil doen geloven. Mooie camera's en veel en mooie objectieven beschikbaar, eigenlijk een beter keuze dan Sony (persoonlijke mening).
Daarnaast heb je nog Fuji. Nogal old-school / analoog qua bediening in de positieve zin van het woord. Wat duurder en vooral gericht op beeldkwaliteit. Een mooi alternatief.

Nikon en Canon stellen niet zoveel voor op systeemcamera gebied. Of het formaat is erg klein (Nikon) en/ of de de objectieven die nodig zijn voor een goede basis missen. Beide merken durven er nog niet "voor te gaan" uit angst om hun cash cow DSLR te verliezen.

Systeemcamera's hebben natuurlijk ook nadelen, het grote batterijverbruik is misschien wel een opvallende en 2e hands is er minder te krijgen. Waar Nikon en Canon een beetje aan prijsdumping doen om de sterk dalende verkoopaantallen nog een beetje op peil te houden zie je dat bij systeemcamera's niet heel vaak (sony laat snel een behoorlijk prijserosie zien).

Zoek een goede fotozaak en neem een aantal modellen en merken in het handje en kijk of ze je bevallen... Probeer door de verkooppraatjes heen te prikken ;) .

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• archi_wouter
Bedankt nog voor de uitgebreide reacties mensen ;) ik heb nu nog een kleine 2 weken exames, en daarna ga ik meteen eens een (foto)winkel binnenstappen om eens wat modellen in de hand te kunnen houden.. momenteel neig ik idd nog meer naar dslr omdat het me ergonomischer lijkt voor mijn grote handen, maar je hebt natuurlijk ook meer gewicht dan...
de basistermen heb ik al wat opgezocht en videos over gezien, dus door verkoopspraatjes ga ik me niet laten leiden...
De toestellen van fuji lijken me ook wel wat, dus daar ga ik zeker nog wat over opzoeken, die oldschool eigenschappen daarvan staan me wel aan, en de toestellen zien er ook wel mooi uit...
voorlopig zal ik dus enkel kunnen afwachten tot ik wat toestellen kan proberen, want als ik de vele reacties hier lees kan ik de keuze niet vernauwen, er zijn gewoon zo veel goede opties. :)

edit: na wat kijken naar olympus e.d. spreken die me ook aan

[ Voor 8% gewijzigd door archi_wouter op 08-06-2016 11:29 ]

Pagina: 1