Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien

Afstandsbediening voor "scenes" (harmony alternatief?)

Pagina: 1
Acties:

• MisterE
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 14:44
Waar het lijkt alsof de meeste "slimme" oplossingen kiezen voor 1 scherm voor alle schakelaars zoek ik juiste een oplossing die uit gaat van een "activity". Het is hierbij belangrijk dat alle apparaten op de hoogte zijn van de gekozen activiteit. Dus de tablet/telefoon/browser/afstandsbediening.

Ik ben wat bezig geweest met OpenHAB, en het meeste kan ik aansturen.
Twee punten blijven openstaan:
* Mijn Panasonic bluray is niet aan te zetten middels een API call. (ook geen ondersteuning via de Mobile "App"). Ook via hdmci CEC niet aan te zetten. Dat laatste lijkt me waarschijnlijk normaal omdat zo'n apparaat juist de rest van je hardware zal wakkermaken.
Hiervoor dus twee oplossingen. IR of een nieuwe Blu-ray speler die via het netwerk/wifi te wekken is. Het is een beetje lastig te zoeken op deze spec.
* Op de bank wil je uiteindelijk gewoon knopjes gebruiken. Je komt dan al snel op de Logitech (Elite, de Comanion heeft maar 3 scene's?) inclusief de Hub. OpenHAB zou moeten kunnen samenwerken met de Hub. Het is dan wel een beetje puzzelen wie welk commando gaat uitvoeren.
Misschien weet iemand hier een alternatief voor?

Een probleem dat ik voorzie met de Logitech is MPD/Kodi aansturen. (denk aan "next" en "previous" track aangezien die volgens mij niet verzonden worden naar OpenHAB).
Ik kan me ook voorstellen dat ik tegen situaties ga aanlopen waarbij ik het aanzetten via IR of WoL doe maar het uizetten via CEC of een API. Kan de software van Logitech hiermee omgaan? Lees: aanzetten via IR en nooit uitzetten.
### activity: mpd music ###
<housekeeping>
* tv uit [hdmi cec]
* zotac uit indien aan [xmbc binding]
* blu-ray uit indien aan [hdmi cec]
<actions>
* versterker aan indien uit => timer [denon binding]
* versterker input: game [denon binding]
* mpd => play [mpd binding]

### activity: kodi movie ###
<housekeeping>
* blu-ray uit indien aan [hdmi cec]
* mpd => stop/pause [mpd binding]
<actions>
* tv aan [hdmi cec]
* zotac aan [wol]
* versterker aan indien uit => timer [denon binding]
* versterker input: game [denon binding]

### event: incomming phone call ###
indien activity:
off) => geen actie
mpd) => pauzeren muziek (of volume heel zacht)
mpd) => say (text to speech)
mpd) => verlichting aan
kodi) => pauzeren film
kodi) => OSD message
kodi) => verlichting aan
bluray) => pauzeren film
bluray) => OSD message of speech?
bluray) => verlichting aan

[ Voor 7% gewijzigd door MisterE op 03-06-2016 19:21 ]

• kleefding
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 09:55
Waarom niet gewoon een harmony? met de hub kun je van alles, ook kodi aansturen ( via ir )
Zelfs apparaten waar de vorige afstandsbediening last mee had werken nu goed. Ik heb nu de harmony companion.

• MisterE
Eigenlijk zou ik liever geen IR meer gebruiken. Ookal zou ik IR gaan gebruiken voor Kodi (wat voor IR codes gebruikt ie dan hiervoor?) dan blijf ik ook problemen houden met MPD. Deze stuur je ook aan via IP.

Daarbij wil ik Kodi kunnen wekken via WakeOnLan, en Input switchen via HDMI CEC.

Ik loop met het idee te spelen om toch IR te gebruiken. Ik heb nog een oude Logitech liggen. Daar blaas ik dan wat simpele IR codes in. En onder elke activiteit ook 1 IR code.
Dit te ontvangen op de raspberry pi met OpenHAB. OpenHAB weet dan in welke "mode" ik zit, dus als ik "pauze" druk wanneer:
* kodi: stuur via IP
* mpd: stuur via IP
* bluray: stuur via IR repeater
Daarbij kan ik dan via z-wave de lampen aanzetten.

Jammer dat er geen goede "media" en "domitica" combinatie bestaat.

• The-Source
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 26-11 18:48
Even puntje ter correctie, de Harmony companion kan 6 scenes/ activiteiten aan. Het klopt dat je 3 knoppen hebt maar je hebt er longpres en shortpress voor. En als je continu een pc hebt draaien zou je ook nog dmv een hue bridge emulator ook de 4 lamp knoppen kunnen gebruiken. En hiervoor geld ook long/short press alleen zal je deze natuurlijk nooit als status verwerking van activiteit voorbij zien komen.
Maar je kunt er wel even makkelijk wat extra scens bij voegen welke bijvoorbeeld je verlichting regelt met de door jouw gebruikte techniek.

Taal fouten inbegrepen ;)
Mijn AI Art YouTube kanaal

• GENETX
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 16:06
Je zou wellicht ook ergens een oude Samsung smartphone met IR kunnen bemachtigen. Dat is nog steeds geen totaaloplossing wellicht (via openhab zou je ook IR moeten kunnen sturen). Maar je hebt wel apps die je een interface laten maken. Ik zag zelfs een betaalde app die ook kodi en openhab ondersteuning heeft.

Modi volgend nummer af laten spelen kan idd niet via de binding. Beetje brak.... Maar ik heb wel een python script dagje vanuit openhab kan aanroepen ;) . check de github links ergens na de te hier Het Grote OpenHAB topic - deel 1

• MisterE
Wat ik eigenlijk zoek is een afstandsbediening met fysieke knopjes dus.

Daarbij zou het ideaal zijn als je wel een "activitity" kan kiezen. Maar denk dat ik dat kan vergeten.

Maw, deze remote moet zo dom mogelijk zijn, en openHAB is dan de hub. Logitech is niet open genoeg om zelf koppelingen te maken als: mpd IP, kodi IP, WoL, hdmi cec, etc.
Pagina: 1