Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien

Schone installatie Windows 8.1 op nieuwe laptop

Pagina: 1
Acties:

Vraag

• SaraBee
  • Registratie: Juni 2016
  • Niet online
Hallo,

Ik moet voor mijn werk een nieuwe laptop kopen en ik heb daar Windows voor nodig wat ik jammer vind want ik ben een Linux-fan :) Nu, Windows 10 wordt het in ieder geval al niet door de privacyproblemen, de bloatware en simpelweg te irritant om mee te werken. Ik wil het liefst Windows 7, maar ik denk dat ik voor de software die ik nodig heb toch beter Windows 8.1 neem. Nu wil ik graag de clean install daarvan om bloatware en spyware tegen te gaan, maar ik heb dat nog niet gedaan en ik ga liever niet in de fout met een gloednieuwe laptop. Dus wat is de beste methode?

Tot hier toe heb ik het volgende gevonden: eerst een licentie van Windows 8.1 kopen op http://windows.microsoft.com/nl-nl/windows-8/clean-install en dat op een dvd zetten, dan de nieuwe laptop formatteren of een kale laptop kopen en die versie van de dvd installeren. Klopt dit? Of koop ik beter de retail-versie van Windows 8.1?

Kan ik die versie van de Windows store bijhouden en hergebruiken of werkt dat maar 1 keer zoals een OEM?
En is Windows 7 eventueel nog te verkrijgen?

Alle reacties

Verwijderd

Het maakt niet zoveel uit, of je nu zelf een DVD maakt of een DVD koopt en daarmee je partities nuked.

Overigens zijn de privacy opties etc. vrijwel hetzelfde in Windows 7 en Windows 8.1.

• SaraBee
  • Registratie: Juni 2016
  • Niet online
Ik werk liever met Windows 7 omwille van de lay-out. Ik installeer op Windows 8.1 natuurlijk wel de Classic shell om dat 'touchscreen' bureaublad te omzeilen, maar dan is het nog niet altijd handig (het menu rechts dat zomaar verschijnt door een muisbeweging, niet meer aan de taakbalk kunnen bij PC settings enzo...)

Dus een versie downloaden van de Windows store is hetzelfde als een retail-versie kopen in de winkel?
En de methode? Lege computer kopen of formatteren?

• CMD-Snake
  • Registratie: Oktober 2011
  • Laatst online: 13-11-2022
SaraBee schreef op vrijdag 03 juni 2016 @ 18:42:
Windows 10 wordt het in ieder geval al niet door de privacyproblemen, de bloatware en simpelweg te irritant om mee te werken.
Ik kan inmiddels een sprookjesboek vullen met de verhalen over Windows 10. Er is een privacy settings menu in 10 en je kan alles uitzetten. Je privacy wordt dan niet erger geschonden dan wanneer je Windows 7 of 8.1 gebruikt. Overigens, er zijn wel grotere misdadigers voor je privacy op het internet.

Het is erg vermoeiend hoe mensen dit blijven roepen omdat ze het ooit gehoord hebben.
SaraBee schreef op vrijdag 03 juni 2016 @ 18:42:
En is Windows 7 eventueel nog te verkrijgen?
Nee, Windows 7 is beperkt nog maar verkrijgbaar. De Home, Home Premium en Ultimate versie mogen sinds 31 oktober 2014 niet meer verkocht worden. Professional mag na 31 oktober 2016 niet meer verkocht worden. De einde verkoopdatum voor Windows 8.1 is ook 31 oktober 2016.

Let ook dat Windows 7 in 2020 zijn extended support verliest. Je zal al naarmate die datum nadert een Windows XP effect krijgen op 7.

Windows 7 en 8.1 krijgen beperkte support op nieuwe hardware. Dat betekent zoveel als dat er misschien geen ondersteuning is voor de nieuwste processoren en chipsets. Windows 7 heeft al moeite om op Skylake generatie hardware te installeren.
SaraBee schreef op vrijdag 03 juni 2016 @ 19:14:
Ik installeer op Windows 8.1 natuurlijk wel de Classic shell om dat 'touchscreen' bureaublad te omzeilen, maar dan is het nog niet altijd handig (het menu rechts dat zomaar verschijnt door een muisbeweging, niet meer aan de taakbalk kunnen bij PC settings enzo...)
Juist om die redenen en wat ik al eerder noemde kan je beter Windows 10 nemen. Deze heeft een Start menu als Windows 7, maar nog steeds alle verbeteringen die zijn gemaakt sindsdien. Plus je hebt volop ondersteuning voor je OS.
Dus een versie downloaden van de Windows store is hetzelfde als een retail-versie kopen in de winkel?
En de methode? Lege computer kopen of formatteren?
Hebben we het over een bestaande computer of eentje die je nog moet kopen? Een laptop kopen zonder Windows is lastig. Je hebt wat BTO laptop makers waar je geen licentie hoeft te kopen, maar een kant-en-klaar systeem zal altijd met een Windows licentie komen.

Officieel kan je die teruggeven, maar je geld terug krijgen voor dat deel is een drama. Je kan het maar beter accepteren.

Indien je een nieuwe laptop koopt die komt met Windows licentie dan zal dat tegenwoordig altijd een Windows 10 licentie zijn. Je moet dan dus een Windows 8.1 licentie kopen. Controleer ook of de laptop support heeft voor Windows 8.1.

Verwijderd

Als je student bent kijk dan even naar dreamspark. Gratis OS voor als je faculteit geaccrediteerd is.

• Fish
  • Registratie: Juli 2002
  • Niet online

Fish

How much is the fish

w10 installeren en o&o shutup erover
https://www.oo-software.com/en/shutup10

Iperf

Pagina: 1