Onderdeel doorgebrand op printplaat naaimachine

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• floriz87
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 05-10 16:46
Mijn vrouw was zojuist bezig op haar naaimachine, toen deze plotseling begon te roken. Nadat ik de machine had losgekoppeld en open gemaakt, bleek dat er wat was doorgebrand. Nu heb ik niet zoveel verstand van de onderdelen die op een printplaat kunnen zitten en of zoiets vervangen kan worden, dus vandaar dit topic. Ik heb foto's gemaakt van de printplaat.

Deze zijn hier te vinden: http://imgur.com/a/FRa0y .

Heeft iemand enig idee of dit te repareren valt, en zo ja, hoe?

Edit: Even googlen suggereert dat de condensator is doorgebrand, klopt dit?

[ Voor 8% gewijzigd door floriz87 op 03-06-2016 16:56 ]

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Onbekend
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 16:58

Onbekend

...

Zo te zien kan die wel vervangen worden.
De vraag is eerst waarom dat ding is doorgebrand. Zo te zien is dat onderdeel heet geworden, en dat gebeurt niet zomaar.

Zie je nog meer bijzonderheden op de printplaat en/of de naaimachine zelf?

Speel ook Balls Connect en Repeat

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rmg
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 17:27

Rmg

Dat is in ieder geval een (AC) condensator die kapot is. Kan best ouderdom/verdampt electrolyt zijn, ik vermoed dat er aan de andere kant van dat ding nog wat nummertjes staan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• floriz87
Onbekend schreef op vrijdag 03 juni 2016 @ 16:55:
Zo te zien kan die wel vervangen worden.
De vraag is eerst waarom dat ding is doorgebrand. Zo te zien is dat onderdeel heet geworden, en dat gebeurt niet zomaar.

Zie je nog meer bijzonderheden op de printplaat en/of de naaimachine zelf?
Nee, ik zie geen andere bijzonderheden, behalve wat zwarte vegen, maar dat is op de plek waar de condensator zit, dus dat zal door de hitte zijn gekomen.
Rmg schreef op vrijdag 03 juni 2016 @ 16:56:
Dat is in ieder geval een (AC) condensator die kapot is. Kan best ouderdom/verdampt electrolyt zijn, ik vermoed dat er aan de andere kant van dat ding nog wat nummertjes staan.
Klopt, daar staat nog meer, maar daar kan ik niet bij. Dat gele onderdeel zit in de weg om dat af te kunnen lezen, en bovendien zijn de cijfers/letters nogal weggevaagd doordat het plastic aan die kant deels gesmolten is.

[ Voor 33% gewijzigd door floriz87 op 03-06-2016 16:59 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Onbekend
  • Laatst online: 16:58

Onbekend

...

Kan je proberen om dat onderdeel (zeer waarschijnlijk condensator) eruit te solderen?
(Die moet er zowiezo uit als je hem wilt vervangen.)

Speel ook Balls Connect en Repeat

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• floriz87
1) Ik heb geen soldeerapparaat.
2) Ik heb nog nooit gesoldeerd (maar dat hoeft niet perse een probleem te zijn, ik ben niet compleet a-technisch ;) ) .

Dus dat wordt lastig.

Wat ik vooral wil weten is of dat dit onderdeel vervangbaar is, en waar ik het dan mee zou moeten vervangen. Daarnaast wil ik ook wel weten of het technisch lastig is dit onderdeel te vervangen, of dat er misschien speciale zaken/personen zijn die dit kunnen doen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SA007
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 16:32

SA007

Moderator Tweaking
Dit soort onderdelen zijn prima verkrijgbaar en zitten meestal in de categorie van minder dan een euro.

Als je de waarde weet is die eenvoudig online te bestellen, maar je zal toch (toegang tot) een soldeerbout moeten hebben om 'm te vervangen.

Die waarde staat waarschijnlijk aan de andere kant van de consensator.
Deze leeftijd condensators heeft de waarde ook nog wel eens ergens in de behuizing gesmolten staan.
Je zoekt naar een waarde in pF of uF.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• floriz87
Ik heb er nog even naar gekeken, en kon de andere kant echt niet bekijken. Heb daarom voorzichtig dit onderdeel losgehaald van de printplaat. Foto van de andere kant kun je hier vinden:

http://imgur.com/pnZ8FAZ
SA007 schreef op vrijdag 03 juni 2016 @ 17:14:
Dit soort onderdelen zijn prima verkrijgbaar en zitten meestal in de categorie van minder dan een euro.

Als je de waarde weet is die eenvoudig online te bestellen, maar je zal toch (toegang tot) een soldeerbout moeten hebben om 'm te vervangen.

Die waarde staat waarschijnlijk aan de andere kant van de consensator.
Deze leeftijd condensators heeft de waarde ook nog wel eens ergens in de behuizing gesmolten staan.
Je zoekt naar een waarde in pF of uF.
Ik heb nergens iets kunnen vinden met een eenheid pF of uF. Ik hoop dat de waardes in het plaatje iets zeggen?

[ Voor 61% gewijzigd door floriz87 op 03-06-2016 17:31 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• SA007

SA007

Moderator Tweaking
Ah, er worden vrij veel notaties gebruikt, deze is in nF (waarbij ze voor het gemak de F ook maar weggelaten hebben).

Deze is dus 100nF, een vrij normale maat.

Dit is bijvoorbeeld een prima vervanger:
https://www.eoo-bv.nl/wis...h_query=100nf&results=188

Je wil misschien nog controleren of de ratermaat hetzelfde is, dat is de afstand tussen de pootjes, het past allemaal wat makkelijker als dat ruwweg hetzelfde is.
Het is moelijk om de maat te schatten op de foto's.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• floriz87
SA007 schreef op vrijdag 03 juni 2016 @ 17:38:
Ah, er worden vrij veel notaties gebruikt, deze is in nF (waarbij ze voor het gemak de F ook maar weggelaten hebben).

Je wil misschien nog controleren of de ratermaat hetzelfde is, dat is de afstand tussen de pootjes, het past allemaal wat makkelijker als dat ruwweg hetzelfde is.
Geweldig, dank je! En het solderen, kun je me daar nog bij helpen? Ik kan een soldeerapparaat lenen van mijn schoonvader (komt er morgen mee langs). Moet ik nog ergens rekening mee houden? Wat voor soldeertin moet ik bijvoorbeeld gebruiken?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• CurlyMo
  • Registratie: Februari 2011
  • Laatst online: 20:30
Dit behandelt het eigenlijk allemaal wel. Helemaal voor jouw taak.

EEVblog #183 - Soldering Tutorial Part 2
YouTube: EEVblog #183 - Soldering Tutorial Part 2

Sinds de 2 dagen regel reageer ik hier niet meer

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• floriz87
SA007 schreef op vrijdag 03 juni 2016 @ 17:38:

Verzendkosten: € 6.50. Net maar even een lokale elektronica zaak gebeld, maar zij hebben het niet, en beweren dat het in de omgeving ook niet verkrijgen is. Dat wordt dus online bestellen, maar € 6,50 vind ik wat veel voor verzending.

Is daarom de volgende condensator ook goed? https://www.elektro-rama....2-275V-condensatoren.html (ik bedoel de 100nF / 275 Vac X2 van € 1.65)
CurlyMo schreef op vrijdag 03 juni 2016 @ 17:48:
Dit behandelt het eigenlijk allemaal wel. Helemaal voor jouw taak.

EEVblog #183 - Soldering Tutorial Part 2
YouTube: EEVblog #183 - Soldering Tutorial Part 2
Dank je! Zal het filmpje zo even bekijken.

Leuk dat jullie mij op weg helpen in dit mini-project. Ik hoop dat ik het apparaat weer aan de praat krijg :) .

[ Voor 19% gewijzigd door floriz87 op 03-06-2016 17:59 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ThinkPad
  • Laatst online: 20:34
Is het een Husqvarna naaimachine? Hier iemand met precies hetzelfde probleem met z'n naaimachine. Printplaat ziet er wel ongeveer hetzelfde uit als bij jou.

Die Rifa X2 condensatoren van vroeger zijn er wel berucht om dat ze klappen, zie ook de rest van de verhalen in dat topic.

De 100nF / 275Vac van de site die je noemt is ook prima.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• floriz87
ThinkPadd schreef op vrijdag 03 juni 2016 @ 18:02:
Is het een Husqvarna naaimachine? Hier iemand met precies hetzelfde probleem met z'n naaimachine. Printplaat ziet er wel ongeveer hetzelfde uit als bij jou.

Die Rifa X2 condensatoren van vroeger zijn er wel berucht om dat ze klappen, zie ook de rest van de verhalen in dat topic.

De 100nF / 275Vac van de site die je noemt is ook prima.
Ja! :o Wat grappig. Ik heb eerlijk gezegd niet eens de moeite genomen om te googlen op doorbranden en Husqvarna naaimachine, aangezien ik niet verwachtte dat dit een hit zou geven. Maargoed, het gebeurt dus vaker.

Vraagjes: 1) Is de condensator die ik nu wil kopen beter dan degene die nu kapot is gegaan? Ik lees iets over papier condensator en MKP condensatoren. En 2) Bestaat er een minpool en een pluspool, of maakt het niet uit welke kant ik de condensator op monteer?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SA007

SA007

Moderator Tweaking
1. MKP condensators zijn een slag betrouwbaarder dan papier, plasticfilm (MKP zijn polypropyleen) is consistenter en gaat in de regel langer meer.
Alles wat je nu koopt is stukken beter dan wat er origineel inzit, verschillen zijn te klein om hierbij te merken.

2. Deze condensators hebben geen + en -.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• floriz87
Bedankt voor alle hulp. Ik hoop hier binnenkort mee aan de slag te gaan. Condensator is besteld, dus ik verwacht volgende week hier terug te keren. Hopelijk met een werkende naaimachine :).

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• floriz87
Bedankt allemaal voor het advies! Ik ben er gisteren mee aan de slag gegaan. Als eerste liet ik de condensator in de machine vallen, waardoor hij helemaal open moest (voor alleen de printplaat hoeft dit niet). Bij het openmaken veranderde ik per ongeluk de spanning van de aandrijfas. Vervolgens heb ik de condensator op de printplaat gemonteerd en vast gesoldeerd, volgens mij is dit wel goed gegaan. Alles weer aangesloten, en het apparaat werkte, alleen liep hij hortend en stotend, omdat de aandrijfas nog steeds niet goed stond afgesteld. Na lang pielen heb ik dat weer voor elkaar gekregen, en nu loopt hij weer als een zonnetje :) .

Zou de machine ook gewoon werken zonder de condensator, maar dan bij langer gebruik of op de lange termijn problemen geven? Of betekent het dat nu hij werkt ik gewoon weer rustig kan gaan slapen?

(heb geen foto's gemaakt, mochten mensen dat leuk/interessant vinden, dan kan ik dat alsnog doen natuurlijk)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sebastius
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 05:04

sebastius

Laten we lekker link gaan doen

Twee dingen die kunnen:

- Je stoort meer op het lichtnet waar jij of anderen last van kunnen hebben
- Je sloopt de motorsturing of de motor

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• floriz87
sebastius schreef op woensdag 08 juni 2016 @ 09:42:
Twee dingen die kunnen:

- Je stoort meer op het lichtnet waar jij of anderen last van kunnen hebben
- Je sloopt de motorsturing of de motor
OK, je bedoelt dat dit kan gebeuren wanneer de condensator afwezig is/niet goed werkt? Is er een manier om te testen of de condensator netjes zijn werk doet?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SA007

SA007

Moderator Tweaking
Hij loopt normaal dus hij is goed.

Als hij niet goed loopt merk je bijv dat er wat zoemt of dat de motor niet 'soepel' loopt.

Dan is er 'ergens' een belasting waar hij niet hoort te zijn en heb je kans dat je bij componenten (mechanisch of electronisch) buiten de specificaties aan het werken bent.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• floriz87
OK, top, dan is het volgens mij allemaal opgelost! Nogmaals bedankt allemaal. Topic kan wat mij betreft dicht.
Pagina: 1