onleesbare CD-roms

Pagina: 1
Acties:

• Buntmans
  • Registratie: Juli 2004
  • Laatst online: 30-04-2024
Ik heb wat CD-ROMs met familie filmpjes. Dit weekend kwam naar voren dat het bronmateriaal (VHS/video8) is weggegooid want "het staat toch op CD rom".

Nou 3x raden. De CD-ROMs zijn niet meer leesbaar. Op beiden staat een MPEG bestand en als ik dat kopieer dan blijft hij steken rond de 95%. Op beide schijfjes. Meerdere CD-ROM drives geprobeerd.

Iemand een idee hoe dit te fixen? Ik snap niet dat hij tot 95% gaat en dan pas problemen geeft. In beide gevallen. Is de buitenste rand gevoeliger voor slijtage of wat is hier aan de hand?

Wat is wijsheid?

• MAX3400
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 21-12-2025

MAX3400

XBL: OctagonQontrol

Kan je aan de bedrukte kant van de CD zien of er minimale beschadigingen zijn of dat je mogelijk "door de CD" kan heenkijken? Dat is namelijk de belangrijkste laag van een CD want "reflecteert" de laser om de data aan een device te voeden.

In een aantal gevallen kan je kleine "gaatjes" in de bedrukte kant repareren door er een nieuwe sticker overheen te plakken; vaak vind je deze bij de printersupplies omdat je ook met een printer natuurlijk een CD mooi een labeltje kan vinden.

Mijn advertenties!!! | Mijn antwoorden zijn vaak niet snowflake-proof

• Reepje
  • Registratie: Juni 2010
  • Niet online
En rechtstreeks afspelen van cd rom, lukt dat wel?

• gekkie
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 23:04
Tijd geleden dat ik met cdroms geklooit hebt, maar soms hielp het ook wel om de snelheid van je drive te verlagen.
Daarnaast een programmatje zoeken wat niet blijft hangen op de fout en het bestand wel gewoon wegschrijft, vervolgens met andere tools kijken of je de mpeg in die mate kan restoren dat het grootste deel weer gewoon afspeelt.

Verwijderd

Hoe oud zijn de schijven?
Is gekend probleem bij cd-roms dat ze dingen na een tijd kwijt raken...

Zou het eens proberen zoals gekkie zegt.

• Reepje
  • Registratie: Juni 2010
  • Niet online
Cd roms blijven wel goed hoor, ik heb er hier nog uit de jaren 90 liggen, geen enkel probleem.

Beetje op poetsen kan ook nooit kwaad. Of juist wat vettig maken tegen de krassen.

Edit. Ik denk eerder dat de cd die je probeert te lezen nog niet is afgesloten. Deze optie had je bij sommige brandprogrammas. Als je dit niet deed kon je er later nog wat opschrijven. Dergelijke schijfjes werden soms niet goed uitgelezen door windows, maar een brandprogramma als Nero heeft er geen moeite mee. Probeer dat programma dus eens, of het programma waarmee de schijfjes toendertijd zijn gebrand.

[ Voor 53% gewijzigd door Reepje op 03-06-2016 17:45 ]

• Twazerty
  • Registratie: April 2006
  • Laatst online: 16:20

Twazerty

AVCHDCoder developer

Je kunt met bv isobuster de data kopieren en daarbij de onleesbare sectoren skippen. Dan heb je een kopie van het bestand dat niet meer 100% is, maar dat is beter als geen bestand.

Ruisende versterker: schakel je subwoofer in.

• Rolfie
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 22:04
Reepje schreef op vrijdag 03 juni 2016 @ 17:27:
Cd roms blijven wel goed hoor, ik heb er hier nog uit de jaren 90 liggen, geen enkel probleem.
Originele CDROMs zijn best langhoudbaar.... Maar zelf gebrande CDROMs (of DVD), na 5 jaar zou ik daar mijn data niet meer aan willen toevertrouwen.

De levensduur hangt heel er van de kwaliteit van de CDROM af, en de kwaliteit van de brander.

Alternatief zou natuurlijk zijn, RAR + PAR files. zodat er beschadigingen mogen zijn. Maar daar is het nu te laat voor.....
Pagina: 1