Automatisch programma afsluiten na periode van inactiviteit

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• XO101
  • Registratie: Februari 2007
  • Laatst online: 02-10 16:20
Wij gebruiken op het kantoor een boekhoudpakket waar een gelimiteerd aantal gebruikers in mag. Echter heeft dit programma geen automatische afsluiter na bijv 1 uur inactiviteit, waardoor medewerkers die vergeten hun PC af te sluiten een licentie in bezet houden, en zo doende andere medewerkers er niet in kunnen.

Ik zoek een programma wat ik zo kan instellen dat het programma na 1 uur niet gebruik van de pc vanzelf op een nette manier wordt afgesloten. Addertje onder het gras is dat het programma als het een document in bewerking heeft niet mag afsluiten ivm het beschadigen van de database. Het programma geeft dit aan middels een pop-up melding, het programma wat de afsluting moet doen, moet dit dus niet forceren.

Weet iemand een programma wat dit kan? Het boekhoudsoftware pakket kan het helaas niet.

Ter info, wij draaien hier op een windows omgeving.

[ Voor 3% gewijzigd door XO101 op 03-06-2016 15:58 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MAX3400
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 27-09 22:07

MAX3400

XBL: OctagonQontrol

Heeft de leverancier geen oplossing. Niet in het pakket maar wel als een bedacht of bij een andere klant geimplementeerd/aangeraden?

De enige andere oplossing is opvoeden van de gebruikers.

Eventueel kan je nog iets met taskkill.exe gaan vogelen; er zit zowel een forced als unforced optie in maar dan is het wel zaak dat je eerst de detectie van inactivity kan constateren alvorens taskkill in te zetten.

Mijn advertenties!!! | Mijn antwoorden zijn vaak niet snowflake-proof

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RaZ
  • Registratie: November 2000
  • Niet online

RaZ

Funky Cold Medina

Oh, dat is werkelijk waar een irritant probleem. Gewoon eens heel goed met die mensen gaan praten die weg gaan zonder de boel af te sluiten.

Ey!! Macarena \o/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GNID
  • Registratie: Januari 2005
  • Niet online
Max3400 en RaZ hebben gelijk, eerst eens met die mensen gaan praten, of laat ze het onderling regelen....

.. of extra licenties aanschaffen (alsof je daar zelf niet al aan gedacht hebt :-)

Een andere simpele manier is om je boekhoud.exe te starten met een scriptje dat achtereenvolgens starttijd en gebruikersnaam naar netwerkschijf schrijft, boekhoud.exe start en tenslotte eindtijd en gebruikersnaam naar dezelfde plek schrijft. Dan heb je iig beeld bij wie nu precies het programma geopend hebben. En kun je makkelijker de "daders" aanspreken.

Voor een goed antwoord geef je veel te weinig informatie; welke Windows versie(s), terminal server, hoe worden die licenties beschikbaar gesteld (service,..), staat de software lokaal of op het netwerk, is het een client/server applicatie, welk boekhoudpakket is het eigenlijk, noem maar op.

Daarom een generieke oplossing:
Bij Scheduled Tasks onder Control Panel kun je ook taken laten uitvoeren als het systeem idle wordt (of X tijd daarna). De instellingen daarvoor vind je terug onder het tabblad Conditions.
Je commando wordt dan: taskkill.exe /IM "boekhoud.exe"
Als er nix valt op te slaan, sluit boekhoud.exe af; als er wel wat valt op te slaan, wordt niet afgesloten, maar de "Bestand opslaan" dialoog getoond aan de gebruiker. En daar blijft het dan bij.

Er zijn andere opties, maar die zijn technisch nogal wat gecompliceerder en dat is - schat ik zo in - niet waar je naar op zoek bent.

(btw: Als je hoe dan ook wilt afsluiten, verander dan je commando in taskkill.exe /F /IM "boekhoud.exe"

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MAX3400
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 27-09 22:07

MAX3400

XBL: OctagonQontrol

GNID schreef op vrijdag 03 juni 2016 @ 20:20:

(btw: Als je hoe dan ook wilt afsluiten, verander dan je commando in taskkill.exe /F /IM "boekhoud.exe"
/F is forced wat zogenaamde "database corruptie" kan veroorzaken. Wat ik dan weer bagger ondervangen vind van de developer; voor hetzelfde geld heb je een stroomstoring in de ene vleugel en sluit je dus direct 100 PC's die mogelijk connectie hebben met die database.

Gok dat het een SQL Express of Access-achtige installatie is. Zo niet, dan zijn er weinig "brakke databases" die niet tegen een disconnect kunnen en zou ik de bal alsnog bij de developer neerleggen.

Mijn advertenties!!! | Mijn antwoorden zijn vaak niet snowflake-proof

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Breezers
  • Registratie: Juli 2011
  • Laatst online: 16-03-2021
zover ik lees is het gewoon een bedrijf dat te gierig is om voldoende licenties aan te schaffen en nu via een "quick & dirty" manier probeert dit te omzeilen en ook nog eens het lef heeft om te eisen dat dit geen database problemen mag opleveren omdat het een "oh zo ongelofelijk belangrijke database is met financiële gegevens"

Omgekeerde wereld: als de database zo heilig is, dan is er maar 1 oplossing : koop voldoende licenties en hou met prutsen

“We don't make mistakes just happy little accidents” - Bob Ross

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gomez12
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 17-10-2023
MAX3400 schreef op vrijdag 03 juni 2016 @ 20:39:
[...]

/F is forced wat zogenaamde "database corruptie" kan veroorzaken. Wat ik dan weer bagger ondervangen vind van de developer; voor hetzelfde geld heb je een stroomstoring in de ene vleugel en sluit je dus direct 100 PC's die mogelijk connectie hebben met die database.
Database beschadiging is dan ook een heerlijk algemene beschrijving die helemaal niets zegt...

Ik heb zelf ook genoeg programma's gemaakt waar er op sommige plekken gewoon bekend was dat er een scherm geopend werd wat lange handmatige bewerking kon nodig hebben. En wat niet door meerdere gebruikers tegelijkertijd geopend mocht worden (vanwege de lange bewerking anders konden 2 mensen 1 scherm bewerken en de laatste zou winnen).
Oftewel je locked hardhandig bij openen en je verwijdert de lock bij sluiten en opslaan.

Als je dan de connectie verliest is je database niet perse beschadigd, er is alleen een ongewone situatie ontstaan (de gebruiker heeft geen connectie meer maar nog wel een lock openstaan) en je weet niet of de data die in het scherm/database staat nu de gewenste is of niet (want de gebruiker is er niet meer maar kan nog wel een half uur van alles veranderd hebben op zijn scherm).
Oftewel je gooit gewoon een bericht naar de gebruiker dat de database beschadigd is en dat die het allemaal even goed moet nakijken en als "reparatie" verwijder je enkel de onverwachte lock.

Ken genoeg programma's die het soortgelijk doen... Is niet zozeer bagger ondervangen, is gewoon een werkwijze. Je kan de lock ook wel automatisch verwijderen, maar dan controleert de gebruiker niet of alles na een connectie verlies wel correct is opgeslagen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• XO101
  • Registratie: Februari 2007
  • Laatst online: 02-10 16:20
Bedankt voor al jullie reacties,

Ik heb een combinatie gedaan van jullie voorstellen, er is nu een campagne gestart om 2 weken lang elke avond een snapshot te maken wie er nog in de software ingelogd staat, en die individueel te benaderen middels een mail waarbij de leidinggevende in de cc staat.

Daarnaast is er bedrijfsbreed een mail uitgegaan dat als men dit niet doet, er een zgm auto taskkiller bijkomt. Ism een externe programmeur zijn hier al de eerste gesprekken over geweest, en dit moet mogelijk zijn. Maar liever niet, eerst de resultaten van de komende paar weken afwachten.

Bedankt allen!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gomez12
Ik zou toch heel erg terughoudend zijn met een auto taskkiller. Helemaal als je daar een externe programmeur voor wilt inzetten.

Ik zou als boekhoudpakket zo ongeveer alle ondersteuning laten vallen als ik van dit soort praktijken zou horen. Dit is gigantisch unsupported en kan van alles en nog wat slopen etc (hoeft niet, maar kan wel en daarmee is het totaal unsupported)

Zou het nog een intern iets zijn dan kan je het nog aanpassen bij een nieuwe versie / sporadisch toepassen etc. Maar met een externe programmeur kan het breken met een boekhoud-update en dan kan het ook hard breken als je niet exact weet wat het doet.

Ik zou een goede kosten-baten overweging maken en ik vermoed met grote waarschijnlijkheid dat die voor mij uit zou komen op : Extra licenties aanschaffen. Ik ben niet zo'n fan van hobby'en met boekhoudpakketten.

En wat ik ook zou doen is : Elke ochtend / uur een snapshot maken van wie er in de software ingelogd is en vanaf wanneer en dat gewoon in een html-pagina oid op het intranet dumpen. Name and shame de mensen maar die het vergeten als je er meerdere keren op gewezen hebt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Gomez12 schreef op donderdag 09 juni 2016 @ 14:00:
En wat ik ook zou doen is : Elke ochtend / uur een snapshot maken van wie er in de software ingelogd is en vanaf wanneer en dat gewoon in een html-pagina oid op het intranet dumpen. Name and shame de mensen maar die het vergeten als je er meerdere keren op gewezen hebt.
Zorgen dat die mensen alleen nog telegraaf.nl/prive kunnen bereiken O-)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CMD-Snake
  • Registratie: Oktober 2011
  • Laatst online: 13-11-2022
Beetje ontwikkelaar doet database wijzigingen in transacties zodat in zo'n geval er gewoon een rollback plaatsvindt als de transactie niet lukt.

Maar wat een moeilijk gedoe allemaal voor iets wat simpel opgelost kan worden. De mensen moeten een werkinstructie krijgen en daarop moet controle zijn, zeker de eerste weken. Naderhand wordt het gewoonte en zal het probleem veel minder voorkomen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gomez12
CMD-Snake schreef op donderdag 09 juni 2016 @ 14:45:
Beetje ontwikkelaar doet database wijzigingen in transacties zodat in zo'n geval er gewoon een rollback plaatsvindt als de transactie niet lukt.
Technisch leuk, maar dan krijg je dus discussies van : Ik had het wel ingevoerd gisteravond vlak voordat ik naar huis ging, het systeem zal het wel niet opgeslagen hebben.

Bij een Rollback gooi je in wezen gewoon (nieuwe) data weg, dat is niet erg zolang je daar de gebruiker maar van op de hoogte stelt. Alleen dat is ietwat problematisch in dit soort gevallen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Audiowaste
  • Registratie: Mei 2011
  • Laatst online: 03-10 23:18
Navision?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CMD-Snake
  • Registratie: Oktober 2011
  • Laatst online: 13-11-2022
Gomez12 schreef op donderdag 09 juni 2016 @ 15:56:
Bij een Rollback gooi je in wezen gewoon (nieuwe) data weg, dat is niet erg zolang je daar de gebruiker maar van op de hoogte stelt. Alleen dat is ietwat problematisch in dit soort gevallen.
De gebruiker hoeft niet te weten hoe de applicatie technisch werkt. Ze moeten alleen een foutmelding krijgen als het bijvoorbeeld niet lukt om hun aanpassingen op te slaan. (Transaction is mislukt.)

Maar dit hele probleem klinkt eerder als de gebruikers opvoeden dan dat er een technische oplossing moet komen.
Pagina: 1