Acties:
  • 0Henk 'm!

• Purple Dolphin
  • Registratie: juli 2011
  • Laatst online: 29-11 23:45
Ik wil graag mijn geheugen (G.Skill X F3 12800CL9D-8GBXL) upgraden naar 16GB.

Kan ik beter een extra setje van hetzelfde type erbij zetten of een compleet nieuwe set van 2 x 8GB aanschaffen?

Het maakt me w.b.t. kosten niet heel veel uit, maar zie het wel als een voordeeltje dat een extra setje slechts 35 euro kost.

Acties:
  • 0Henk 'm!

• MAX3400
  • Registratie: mei 2003
  • Laatst online: 22:23

MAX3400

XBL: OctagonQontrol

Wat zegt de handleiding van je moederbord? Over het algemeen kan je inderdaad zonder problemen 4 DIMM's op een bord prikken.

Mijn antwoorden zijn vaak niet snowflake-proof

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Purple Dolphin
Er kunnen er 4 in, anders zou ik de optie om er 2 x 8GB bij te zetten niet hebben. Ik ben vooral benieuwd of het allemaal we lekker samenwerkt als ik een tweede setje G. Skill's koop en of alle 4 de channels gebruiken met 4 x 4GB beter/sneller is dan 2 x 16GB :)

[Voor 18% gewijzigd door Purple Dolphin op 03-06-2016 15:47]

Acties:
  • 0Henk 'm!

• robogeeka
  • Registratie: mei 2014
  • Laatst online: 26-11 16:47
Dat kan je vinden door dit in google in te tikken ;) single vs dual vs quad channel.

Daarbij hangt het ook van je taken af die je gaat doen.

[Voor 26% gewijzigd door robogeeka op 03-06-2016 15:49]

Acties:
  • +1Henk 'm!

• adamvansanten
  • Registratie: mei 2002
  • Laatst online: 30-11 14:49

adamvansanten

Appletje voor de dorst

Ik zou lekker 2x4GB erbij kopen. Voordat 16GB niet meer genoeg is zijn we wel weer wat verder en dikke kans dat je tegen die tijd sowieso wel toe bent aan een processor/moederbord upgrade waarbij je naar DDR4 moet. Gewoon voor de goedkoopste oplossing gaan, met 4 reepjes van hetzelfde geheugen moet dat prima werken.

Battle.net: adamvsan#2784 | Steam: adamvansanten | PSN: adamvansanten

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Purple Dolphin
Duidelijk, quad is beter dan dual.
Maar...in mijn geval zou ik dan een nieuw setje dual channel geheugen naast m'n bestaande dual channel setje zetten en de vraag is dus: loop ik dan risico op instabiliteit en zo ja, is de lagere prijs het risico waard?

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Reepje
  • Registratie: juni 2010
  • Niet online
dual en quad channel zijn benamingen. duo=2 quad=4

daarbij geld 2 stuks staan dan in dual, 4 staan in quad. Heeft verder niets met het geheugen zelf te maken.

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Purple Dolphin
Reepje schreef op vrijdag 03 juni 2016 @ 16:04:
dual en quad channel zijn benamingen. duo=2 quad=4

daarbij geld 2 stuks staan dan in dual, 4 staan in quad. Heeft verder niets met het geheugen zelf te maken.
Ik bedoelde dat het benutten van al je channels, een quad opstelling dus, sneller is dan dezelfde hoeveelheid geheugen in een dual opstelling.

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Reepje
  • Registratie: juni 2010
  • Niet online
Soms is het sneller ja, maar niet meer dan n half procent.

Acties:
  • +1Henk 'm!

• White Feather
  • Registratie: januari 2000
  • Laatst online: 22:16
Purple Dolphin schreef op vrijdag 03 juni 2016 @ 15:46:
Er kunnen er 4 in, anders zou ik de optie om er 2 x 8GB bij te zetten niet hebben. Ik ben vooral benieuwd of het allemaal we lekker samenwerkt als ik een tweede setje G. Skill's koop en of alle 4 de channels gebruiken met 4 x 4GB beter/sneller is dan 2 x 16GB :)
Je hebt 2 channels met 2 Dimms per channel. Dat is geen quad channel. Tenzij je een Socket 2011-moederbord (of ander high-end server-grade bord) hebt, want dat is enige platform dat quad ondersteunt.

Praktisch gezien is 4 Dimms sneller dan 2 Dimms omdat er meer pages open kunnen staan, maar praktisch maakt het geen donder uit (verschil is vaak kleiner dan de meetfout en alleen zichtbaar in synthetische geheugentesten) en kun je vaak met 2 Dimms de timings wat hoger zetten dan met 4 Dimms. En 2x16 kan natuurlijk veel sneller zijn dan 4x4 als je meer dan 16 GB gaat gebruiken.

Acties:
  • 0Henk 'm!

• MichaelvD
  • Registratie: december 2013
  • Laatst online: 30-11 14:15
Purple Dolphin schreef op vrijdag 03 juni 2016 @ 16:14:
[...]

Ik bedoelde dat het benutten van al je channels, een quad opstelling dus, sneller is dan dezelfde hoeveelheid geheugen in een dual opstelling.
Quad channel is niet mogelijk behalve als je op het x99 platform zit. Makkelijkste is gewoon het setje dat je nu hebt nogmaals aanschaffen voor een 4x4 opstelling. Of je moet binnen kort 32 gb nodig hebben maar dat lijkt me zeer sterk.

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Purple Dolphin
Dank voor de uitgebreide reacties!
Ik dacht dat 4 Dimms sowieso de optie gaf tot een quad channel opstelling. Weer wat dingen geleerd.

Ik gooi er gewoon een zelfde setje van 2 x 4GB bij voor een 4x4 opstelling. 32GB is inderdaad wat overkill en tegen de tijd dat ik daar aan toe ben heb ik al wel een compleet nieuw systeem.
Nogmaals bedankt :)
Pagina: 1

Nintendo Switch (OLED model) Apple iPhone 13 LG G1 Google Pixel 6 Call of Duty: Vanguard Samsung Galaxy S21 5G Apple iPad Pro (2021) 11" Wi-Fi, 8GB ram Nintendo Switch Lite

Tweakers vormt samen met Hardware Info, AutoTrack, Gaspedaal.nl, Nationale Vacaturebank, Intermediair en Independer DPG Online Services B.V.
Alle rechten voorbehouden © 1998 - 2021 Hosting door True

Tweakers maakt gebruik van cookies

Bij het bezoeken van het forum plaatst Tweakers alleen functionele en analytische cookies voor optimalisatie en analyse om de website-ervaring te verbeteren. Op het forum worden geen trackingcookies geplaatst. Voor het bekijken van video's en grafieken van derden vragen we je toestemming, we gebruiken daarvoor externe tooling die mogelijk cookies kunnen plaatsen.

Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Sluiten

Forum cookie-instellingen

Bekijk de onderstaande instellingen en maak je keuze. Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Functionele en analytische cookies

Deze cookies helpen de website zijn functies uit te voeren en zijn verplicht. Meer details

janee

Cookies van derden

Deze cookies kunnen geplaatst worden door derde partijen via ingesloten content en om de gebruikerservaring van de website te verbeteren. Meer details

janee