Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien

Rem-monitoring met ODB2

Pagina: 1
Acties:

Vraag

• CreatoX
  • Registratie: Mei 2014
  • Laatst online: 11-10 10:05
Mijn vraag
Graag zou ik willen monitoren hoe vaak het rempedaal gebruikt wordt. Is dit mogelijk met een ODB2 adapter? Zo ja, is er een Android app welke dit bijhoudt?

Relevante software en hardware die ik gebruik
...

Wat ik al gevonden of geprobeerd heb
Via internet wel allerlei andere waardes gevonden welke uitgelezen kunnen worden, maar voor het 'remmen'/'rempedaal gebruik' niets.

Er is vast wel iemand met zo'n adapter die me hierop snel een antwoord kan geven.

Alle reacties

• -tom-562
  • Registratie: Juli 2005
  • Laatst online: 00:09

-tom-562

Oliesjeik

Dan moet je gaan zoeken in de richting van race dataloggers (apps).
Weet niet of zoiets bestaat in de vorm van een app die werkt met een standaard china/ebay ELM OBD2 reader (tenminste, neem aan dat je die gebruikt)

Vaak bu'j te bang!

• NoFearCreations
  • Registratie: Augustus 2009
  • Laatst online: 19-11 13:21

NoFearCreations

3DPrint the world!

Nee, dit is in een normale auto niet mogelijk, omdat dit uberhaubt niet gelogt wordt. Het is wel mogelijk via de officiele dealer apparatuur, omdat die een electronisch pedaal kunnen calibreren, maar niet via een bleutooth dongle. Ik zou er dan eerder zelf een extra sensor bijzetten met een soort van logger.

---RAWE CEEK!!!---

• donny007
  • Registratie: Januari 2009
  • Laatst online: 13-11 22:00

donny007

Try the Nether!

De meest basic oplossing is een aftakking maken van het remlicht naar een klein lampje ergens op het dashboard, dat kun je dan filmen met een dashcam. Dan heb je meteen de hele rit in beeld.
Nee, dit is in een normale auto niet mogelijk, omdat dit uberhaubt niet gelogt wordt.
Mijn BMW E46 uit 2002 logt hoe vaak het rempedaal is ingedrukt (net als hoe vaak andere schakelaars worden gebruikt), maar dat is inderdaad alleen met autospecifieke software uit te lezen.

/dev/null

• Damic
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 07:10

Damic

Tijd voor Jasmijn thee

Wat je eventueel zou kunnen doen is een druk sensor installeren op je rem leiding enzo de rem druk volgen.

Al wat ik aanraak werk niet meer zoals het hoort. Damic houd niet van zijn verjaardag

• flip75
  • Registratie: Juni 2006
  • Laatst online: 15-11 10:09
Ik heb zelf een obd2 wifi dongle uit china gehaald. Werkt prima voor een €12 icm met mijn iPhone.
Heb hem redelijk snel in het handschoenenkastje gedropt omdat je met gratis apps niet bijster interessante data ontvangt. Ik heb de duurdere betaalde apps niet geprobeerd of deze meer data laten zien.

Maw bestel een dongle uit China en probeer het eens.

• D-Three
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 06:40
Welke auto?

• Tomatoman
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 19-11 15:42

Tomatoman

Fulltime prutser

Wat wil je precies bereiken? Gaat het erom hoe hard er wordt geremd, welke percentage van de rit het rempedaal wordt ingedrukt, of ben je misschien benieuwd hoe vaak de auto via de active cruise control remt terwijl het rempedaal niet wordt ingedrukt? Gaat het om één enkele rit of wil je dit over een langere periode monitoren? En om welke auto gaat het?

Als je de context wat beter uitlegt, kunnen we ook wat beter met je meedenken :)

Een goede grap mag vrienden kosten.

• Room42
  • Registratie: September 2001
  • Niet online
Damic schreef op zaterdag 04 juni 2016 @ 08:48:
Wat je eventueel zou kunnen doen is een druksensor installeren op je remleiding en zo de remdruk volgen.
offtopic:
Spaties! Dude.

Als hij puur het aantal keer wilt loggen, kan die ook het remlicht gebruiken als '1'. Dat is iets makkelijker te installeren maar wel puur digitaal. Je zou daarnaast een G-sensor kunnen gebruiken om de remkracht enigszins te loggen.

"Technological advancements don't feel fun anymore because of the motivations behind so many of them." Bron

• Chevy454
  • Registratie: Augustus 2001
  • Niet online
Remschakelaar is veiligheidsrelevant, die is intern dubbel uitgevoerd. En als je een goede voet hebt kan je in de situatie hangen dat er slechts 1 bekrachtigd wordt.

Maar remsignaal is volgens mij een standaard onderdeel van het UDS systeem dus zou je met een default PDX kunnen meten. En dan kan je meten vanaf de EMS of de ABS. Misschien zelfs vanaf de gateway module.

Diagra met een kvaser interface is hiervoor geschikt.

[ Voor 7% gewijzigd door Chevy454 op 04-06-2016 17:09 ]

Wanneer iedereen zijn hoofd verliest en jij houdt het hoofd koel dan heb jij het probleem niet begrepen. You think I'm expensive, try hiring an amateur.

Verwijderd

Hang een arduino tussen de schakelaar en lekker loggen.

• Firefly III
  • Registratie: Oktober 2001
  • Niet online

Firefly III

Bedrijfsaccount Firefly III
-

[ Voor 100% gewijzigd door Firefly III op 21-10-2019 09:22 . Reden: Leeg ivm privacy ]

Hulp nodig met Firefly III? ➡️ Gitter ➡️ GitHub ➡️ Mastodon

• Room42
  • Niet online
Verwijderd schreef op zondag 05 juni 2016 @ 10:41:
Hang een arduino tussen de schakelaar en lekker loggen.
Met alleen een Arduino ben je er niet. Je moet daar wel een Arduino project voor programmeren (of vinden) en je moet je data ook ergens kwijt, natuurlijk (Je kunt de EEPROM gebruiken daarvoor maar die heeft niet veel capaciteit als je het tijdstip erbij wilt opslaan).

"Technological advancements don't feel fun anymore because of the motivations behind so many of them." Bron

• warhamstr
  • Registratie: Augustus 2008
  • Laatst online: 26-12-2023
Chevy454 schreef op zaterdag 04 juni 2016 @ 17:08:
Remschakelaar is veiligheidsrelevant, die is intern dubbel uitgevoerd. En als je een goede voet hebt kan je in de situatie hangen dat er slechts 1 bekrachtigd wordt.

Maar remsignaal is volgens mij een standaard onderdeel van het UDS systeem dus zou je met een default PDX kunnen meten. En dan kan je meten vanaf de EMS of de ABS. Misschien zelfs vanaf de gateway module.

Diagra met een kvaser interface is hiervoor geschikt.
Wat zeg je?

P50/Xeon E3-1505M/64GB/2Tb/Q M2000M 4GB/4K

Verwijderd

Room42 schreef op zondag 05 juni 2016 @ 11:58:
[...]

Met alleen een Arduino ben je er niet. Je moet daar wel een Arduino project voor programmeren (of vinden) en je moet je data ook ergens kwijt, natuurlijk (Je kunt de EEPROM gebruiken daarvoor maar die heeft niet veel capaciteit als je het tijdstip erbij wilt opslaan).
Waarvoor is tijdstip relevant, alleen hoe vaak vraagt die volgens mij

• Room42
  • Niet online
Verwijderd schreef op maandag 06 juni 2016 @ 11:19:
[...]

Waarvoor is tijdstip relevant, alleen hoe vaak vraagt die volgens mij
Moet je de TS vragen. Ik zei ook niet dat hij dat wilt loggen maar als hij dat wel wil, bijvoorbeeld voor het verwerken in een grafiek, dan heb je meer storage nodig.

[ Voor 25% gewijzigd door Room42 op 06-06-2016 11:42 ]

• jeroen3
  • Registratie: Mei 2010
  • Laatst online: 07:53
Kvaser is een producent van CAN interfaces. Zeer goede CAN interfaces welke met een groot aantal softwarepakketten werkt omdat ze een zeer goede driver hebben. Geen virtual rs232 rommel o.i.d. Dus mocht je ooit een applicatie willen maken met CAN bus, Kvaser is hèt merk.

Één daarvan is Diagra, maar ik kan mij voorstellen dat dit niet gratis is.
http://www.kvaser.com/software/diagra-d/
Er is wel gratis software, zoals Busmaster. Maar dan zul je zelf moeten weten hoe de frames in elkaar steken.

De hardware van Kvaser is sowieso al niet gratis.
https://www.kvaser.com/pr...r-leaf-light-hs-v2-obdii/

Gaat een beetje buiten de scope van thuis-tweaker denk ik.

[ Voor 3% gewijzigd door jeroen3 op 06-06-2016 11:57 ]

• Grrrrrene
  • Registratie: Mei 2000
  • Niet online
Dan is een Arduino met micro-sd kaartje eenvoudiger als je wil loggen of zonder geheugenkaartje als je alleen een getalletje (zoveel keer geremd, reset naar 0 zodra de motor opnieuw gestart wordt?). Arduino-programmeren is niet super ingewikkeld.

[ Voor 10% gewijzigd door Grrrrrene op 06-06-2016 12:27 ]

Imitation is the sincerest form of flattery
Stressed is desserts spelled backwards

• Chevy454
  • Registratie: Augustus 2001
  • Niet online
jeroen3 schreef op maandag 06 juni 2016 @ 11:56:
Er is wel gratis software, zoals Busmaster. Maar dan zul je zelf moeten weten hoe de frames in elkaar steken.
Zonder een dbc file kan je heel veel dingen afleiden uit CAN.
Maar die Busmaster lijkt me wel leuk icm een IXXAT of PEAK.
Kan je bijna een CANcaseXL met CANalyzer mee nabootsen.

Dan kan ik eindelijk iets doen met die PEAK wat hier al jaren ligt rond te slingeren...

[ Voor 9% gewijzigd door Chevy454 op 06-06-2016 17:53 ]

Wanneer iedereen zijn hoofd verliest en jij houdt het hoofd koel dan heb jij het probleem niet begrepen. You think I'm expensive, try hiring an amateur.

• CreatoX
  • Registratie: Mei 2014
  • Laatst online: 11-10 10:05
Sorry, was er een tijdje uit. Bedankt voor de reacties!

Eigenlijk gaat het om het 'zuinig rijden'. En iedereen weet, wanneer je remt, dan gaat er kostbare energie verloren. Met een ODB2 sensor wil ik dit eens wat bij proberen te houden. Nu kan er van alles gemonitord worden, maar van het rempedaal wist ik niet zeker.

Het is dus inderdaad wel de bedoeling dat, op basis van GPS/tijd, de metingen plaatsvinden en gelogd worden.

Wanneer de Torque app dit kan monitoren, dan lijkt mijn vraag beantwoord.

Het gaat trouwens om een Renault Megane Estate (2012). Aangezien ODB2 een standaard is achtte ik dat niet direct relevant. Maar bij deze ;)
Pagina: 1