Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 687662

Topicstarter
Hallo lezer!

Ik ben al een tijd opzoek naar een goede spiegelreflex waarmee ik wil gaan filmen.
Ik heb de Canon 80D gevonden en ben hier aardig verliefd op geworden maar is dit een goede camera om mooi mee te kunnen filmen en zijn er nog andere camera's?

Qua prijs wil ik iets onder de ca. €1500 aan body.

Mochten jullie meer info willen dan hoor ik het graag! :-D

Met vriendelijek groet ,
Kevin

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ventieldopje
  • Registratie: December 2005
  • Laatst online: 14-05 13:32
Wat voor lenzen heb je al in bezit of welke lenzen wil je gaan gebruiken? De 80D is te krijgen onder 1500 euro maar dan heb je hooguit een keer 400 euro over voor een lens.

De 80D is in ieder geval een goeie body met een nieuwe sensor die een groter dynamisch bereik heeft dan Canon's "geplaagde" oudere sensoren. Qua video heeft Canon altijd al wel veel mogelijkheden gehad, mede dankzij de Magic Lantern firmware. Die firmware is makkelijk te installeren en te verwijderen (is niet permanent namelijk) en brengt allemaal geavanceerde foto en video functies naar je camera.

Andere merken zijn vaak wat beperkter qua video mogelijkheden maar het is maar net de vraag of je die dingen ook nodig gaat hebben. Ik heb in ieder geval altijd met Canon gefilmt (5D Mark II).

Qua lenzen zou ik niet voor een superzoom gaan. Zoomen tijdens het filmen is al niet echt geweldig en vaak zijn de lenzen in je budget van niet al te beste kwaliteit in vergelijking met primes. Samyang heeft bijvoorbeeld een paar mooie primes die gebouwd zijn voor filmen. Zo hebben ze een klikloos diafragma en heeft de focusring een tandwiel om follow focus makkelijker te maken met een rig.

offtopic:
* geplaagd als je niet weet hoe ETTR werkt en een beetje begaan bent met nabewerking

www.maartendeboer.net
1D X | 5Ds | Zeiss Milvus 25, 50, 85 f/1.4 | Zeiss Otus 55 f/1.4 | Canon 200 f/1.8 | Canon 200 f/2 | Canon 300 f/2.8

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Furfoot
  • Registratie: September 2003
  • Nu online
Door de nieuwe processor/firmware (Digic 6) zal de 80D niet heel snel voorzien worden van Magic Lantern dus dan zit je aan de standaard video mogelijkheden van de 80D vast. In vergelijking met de concurrenten zijn de video mogelijkheden van de 80D (op AF na) niet echt indrukwekkend.

Als je primaire doel video is zou ik kijken naar Sony of Panasonic.

1500 budget:

Panasonic GX80 + 12-35mm F2.8 (geen mic input)
Panasonic GH4
Sony RX10 M2 of M3
Sony A6300 (kan heet worden en limiet in 4k)

Heb je al Canon objectieven en ga je naast filmen toch ook wel redelijk wat foto's nemen dan is de 80D een mooie keus.

Instagram

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Universal Creations
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 22:30
Niet onbelangrijk: Wat ga je filmen en onder welke omstandigheden?

Sony A7R III | Sigma MC-11 | Sigma 50mm f/1.4 Art | Sigma 135mm f/1.8 Art
Zeiss 21mm f/2.8 | Minolta Rokkor 58mm f/1.2 | Godox V860II

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
Furfoot schreef op vrijdag 03 juni 2016 @ 13:40:
Door de nieuwe processor/firmware (Digic 6) zal de 80D niet heel snel voorzien worden van Magic Lantern dus dan zit je aan de standaard video mogelijkheden van de 80D vast. In vergelijking met de concurrenten zijn de video mogelijkheden van de 80D (op AF na) niet echt indrukwekkend.

Als je primaire doel video is zou ik kijken naar Sony of Panasonic.

1500 budget:

Panasonic GX80 + 12-35mm F2.8 (geen mic input)
Panasonic GH4
Sony RX10 M2 of M3
Sony A6300 (kan heet worden en limiet in 4k)

Heb je al Canon objectieven en ga je naast filmen toch ook wel redelijk wat foto's nemen dan is de 80D een mooie keus.
Bedankt voor uw reacite, ik wil met namelijk gaan filmen. Oke daar had ik nog niet naar gekeken. Audio input is dus wel belangrijk, de GH4 stond ook op mijn lijstje maar dan heb je weer wat mindere lenzen naar mijn idee. De RX10 is helaas compact camera maar die Sony A6300 klinkt wel goed. Ik neem dit zeker mee! _/-\o_

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
Universal Creations schreef op vrijdag 03 juni 2016 @ 14:06:
Niet onbelangrijk: Wat ga je filmen en onder welke omstandigheden?
Met name gewoon korte clipjes en filmpjes als hobby en soms wat voor een klant. Het moet dus wel een camera zijn die overal een beetje goed in is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Furfoot
  • Registratie: September 2003
  • Nu online
RX10 is wel degelijk DSLR formaat.

Afbeeldingslocatie: http://wimages.vr-zone.net/2015/06/sony.jpg

Wat de GX80 zo uniek maakt is dat er 5 axis stabilisatie met 4k opname in zit. Je kunt altijd extern audio opnemen naar een ZOOM H(X) en dan in post syncen.

m43 (GH4) heeft juist een groot aanbod aan objectieven.

Instagram

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
Furfoot schreef op vrijdag 03 juni 2016 @ 16:06:
RX10 is wel degelijk DSLR formaat.

[afbeelding]

Wat de GX80 zo uniek maakt is dat er 5 axis stabilisatie met 4k opname in zit. Je kunt altijd extern audio opnemen naar een ZOOM H(X) en dan in post syncen.

m43 (GH4) heeft juist een groot aanbod aan objectieven.
Raar want hier staat dat het een compact camera is: http://www.cameranu.nl/nl...i-compact-camera#tab-info dat is erg jammer want qua body is die erg goed!
Dat van dat audio is zeker waar, ik ga mijn blik zeker weer verbreden na deze informatie! Bedankt. _/-\o_

Mocht de RX toch met wisselbare lenzen zijn hoor ik dat heel graag ! :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Universal Creations
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 22:30
Het is een compactcamera in de traditionele zin van het woord: een camera met een vaste lens. Maar deze (en nog vele anderen) heeft het formaat van een spiegelreflex.

Sony A7R III | Sigma MC-11 | Sigma 50mm f/1.4 Art | Sigma 135mm f/1.8 Art
Zeiss 21mm f/2.8 | Minolta Rokkor 58mm f/1.2 | Godox V860II

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SomerenV
  • Registratie: November 2010
  • Laatst online: 00:59

SomerenV

It's something!

Anoniem: 687662 schreef op vrijdag 03 juni 2016 @ 15:51:
[...]

Met name gewoon korte clipjes en filmpjes als hobby en soms wat voor een klant. Het moet dus wel een camera zijn die overal een beetje goed in is.
Maar wát ga je filmen? Ga je overdag filmen of 's avonds? Wat voor gebeurtenissen/evenementen en wat voor klanten? Hoe beter de camera overal in moet zijn, hoe meer geld je kwijt bent.

Overigens, wat de GH4 betreft: er zijn voldoende goede lenzen beschikbaar. Desnoods koop je een adapter voor EF-lenzen ofzo. Zo gebruik ik bijvoorbeeld 'maar' 4 lenzen: 8mm, 10-18, 24 en 50 (van Canon). Als er maar 15 lenzen in totaal zijn voor een camera, maar het merendeel zijn goede lenzen, dan heb je niet gek veel aanbod nodig. Daarbij zijn M4/3-lenzen niet zo heel duur.

Ik Schiet Film | Website | Instagram

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
SomerenV schreef op zaterdag 04 juni 2016 @ 01:02:
[...]

Maar wát ga je filmen? Ga je overdag filmen of 's avonds? Wat voor gebeurtenissen/evenementen en wat voor klanten? Hoe beter de camera overal in moet zijn, hoe meer geld je kwijt bent.

Overigens, wat de GH4 betreft: er zijn voldoende goede lenzen beschikbaar. Desnoods koop je een adapter voor EF-lenzen ofzo. Zo gebruik ik bijvoorbeeld 'maar' 4 lenzen: 8mm, 10-18, 24 en 50 (van Canon). Als er maar 15 lenzen in totaal zijn voor een camera, maar het merendeel zijn goede lenzen, dan heb je niet gek veel aanbod nodig. Daarbij zijn M4/3-lenzen niet zo heel duur.
Ik heb niet echt iets specifieks wat ik wil gaan filmen. Ik ga de GH4 en de A6300 beter bestuderen! :-)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• SomerenV
  • Registratie: November 2010
  • Laatst online: 00:59

SomerenV

It's something!

Anoniem: 687662 schreef op zaterdag 04 juni 2016 @ 19:46:
[...]

Ik heb niet echt iets specifieks wat ik wil gaan filmen. Ik ga de GH4 en de A6300 beter bestuderen! :-)
Maar, als je iets gaat kopen, dan koop je dat toch met een reden? Je koopt toch ook geen auto als je geen idee hebt waar je heen moet gaan rijden? Je hebt altijd iets op het oog wat de trigger is (geweest) om een camera te willen gaan kopen lijkt me.

Ik Schiet Film | Website | Instagram

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mh1956
  • Registratie: Juni 2007
  • Laatst online: 28-01-2021
Ik blijf het raar vinden dat men een fotocamera koopt om er voornamelijk mee te gaan filmen. Dan kun je toch beter een videocamera kopen, lijkt me? Die is daar echt voor ontworpen. Tenminste dat zou mijn keuze zijn. Filmen met een spiegelreflex, het blijft een hoop gedoe.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 159816

mh1956 schreef op vrijdag 16 juni 2017 @ 22:10:
Ik blijf het raar vinden dat men een fotocamera koopt om er voornamelijk mee te gaan filmen. Dan kun je toch beter een videocamera kopen, lijkt me? Die is daar echt voor ontworpen. Tenminste dat zou mijn keuze zijn. Filmen met een spiegelreflex, het blijft een hoop gedoe.
Dat is niet helemaal waar meer tegenwoordig. Zeker wanneer je vergelijkbare kwaliteit wilt uit een videocamera ben je echt een hoop meer centen kwijt. Natuurlijk zijn die ergonomischer, maar het kost je letterlijk duizenden euro's extra.
Anoniem: 687662 schreef op zaterdag 4 juni 2016 @ 19:46:
[...]

Dan zou ik eerst eens een simpele camera kopen en kijken wat je ermee wilt.

[ Voor 19% gewijzigd door Anoniem: 159816 op 17-06-2017 01:07 ]

Pagina: 1