[Belgie] Asus laptop hetzelfde defect na 3x RMA

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SoulShot
  • Registratie: Oktober 2006
  • Laatst online: 08-10 19:52
Dag

Ik heb na drie maal een Asus laptop RMA te sturen nog steeds een defecte laptop. De winkel (Centralpoint.be) vraagt om de laptop voor een vierde maal op te sturen om een 'escalatie' te starten bij Asus. Ik vind het zelf absurd dat ik mijn laptop, nu al sinds 12/2015, drie maal heb moeten versturen, en nog steeds met een defecte laptop zit. Ik heb dit al gecommuniceerd naar Centralpoint, maar hier kan ik op weinig begrip rekenen: "alle garantie-afhandelingen moeten via hun (Asus) voorwaarden verlopen".

Het probleem: De laptop valt op willekeurige moment uit, zowel op netspanning als op de batterij. Gezien het een vervelend, sporadisch probleem is, heb ik het probleem als bewijs al op video vastgelegd. Er zijn natuurlijk ook windows-logfiles die kernel-power loss weergeven. In de eerste twee RMAs is er geen uitreksel van een herstelling meegegeven, in de derde RMA werd geen probleem vastgesteld.

Kan ik als klant niet meer van de winkel eisen, of heb ik weinig keus en moet ik hun procedure blijven volgen?

Bedankt voor eventuele input!

Jan

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gambieter
  • Niet online

gambieter

Just me & my cat

Ik heb even [Belgie] toegevoegd aan de topictitel, zodat mensen weten dat het om de Belgische regels gaat, niet de Nederlandse.

I had a decent lunch, and I'm feeling quite amiable. That's why you're still alive.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• robcoenen
  • Registratie: Augustus 2014
  • Laatst online: 26-09 14:44
Mag ik vragen om welk model laptop dit gaat?
Ik heb zelf in 2013 een N56VB-S4004 aangeschaft die ook op willekeurige momenten uitvalt, ondanks een volle accu of terwijl 'ie aan de netstroom hangt. Ook de 1 jaar oude accu gaat nog geen uur mee.

De laptop is al 5x op reparatie geweest wegens een kapotte casing, defecte (draadloze) netwerkkaart, afgebroken netwerkpoort, beschadigde bezel, warmteproblemen, defect moederbord, defecte speaker en een niet functionerende cd-speler. Na iedere reparatie dient het volgende probleem zich alweer aan. Softwarematig valt het een en ander uit te sluiten omdat zowel de image van ASUS als een schone Windows en Ubuntu installatie gebruikt is.

De laptop wordt met zorg gebruikt en bij vervoer zit 'ie altijd in een laptoptas die weer in een schooltas gaat.
Dit is onze 4e ASUS laptop en de eerste 3 zijn prima bevallen maar dit model is echt waardeloos, evenals de service ben ik achter gekomen. Reparaties van 1,5 maand waren niet vreemd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SoulShot
  • Laatst online: 08-10 19:52
Dag Rob

Bedankt voor uw ervaring te delen. Het gaat om een Asus laptop met model nummer: X552LDV-SX565H-BE. Doorgaans ook tevreden van Asus producten (incl. laptops), maar nu helaas zware tegenvaller. Reparaties duren doorgaans 2-4 weken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Centralpoint mag simpelweg de klant niet afwimpelen met "het moet op voorwaarden van Asus gebeuren". De winkel is verantwoordelijk voor garantie - ook in België (De hele EU - met dank aan de EU).

Je kan eveneens wel stellen dat er inmiddels niet binnen een redelijke termijn voor een oplossing is gezorgd. Ik zou ze dan ook vertellen dat je strikte afspraken wil maken. Ze krijgen 2 weken om met een volledig gerepareerd apparaat te komen, lukt dat niet krijg je een vervanging of wordt de koop ontbonden.
Er is geen vast aantal reparaties waar de wet naar kijkt, maar als het sinds December speelt is het duidelijk dat het niet binnen een redelijke termijn is opgelost.

Daarmee heb je een concrete toezegging in ieder geval over hoe het verdergaat. Daar gaan ze meestal makkelijker in mee dan bij de nieuwe aanmelding - het ligt in de toekomst en ze gaan ervan uit dat reparatie toch wel werkt. Komen ze direct afwijzend daar op terug, zou ik ze meedelen dat je probeert te overleggen, maar dat het voor de winkel niet een keuze is maar voor jou een wettelijk recht. Wijs ze op de pagina hieronder aangehaald.

Centralpoint is aangesloten bij keurmerken (NL). Laat dan ook weten dat je de zaak gezien de opstelling eventueel ook daar opent. Wellicht wordt daar gesteld dat de Belgische tak niet onder hen valt, maar het kan niet van de consument verwacht worden allerlei rare constructies te doorzien: het is hetzelfde bedrijf.
Doet het keurmerk niets, kan je altijd zelf nog het juridische traject ingaan en de kosten verhalen.

Meer informatie:
http://economie.fgov.be/n...ke_garantie/#.V1LXvr6un-s

Geschillen aanmelden bij de overheid (Algemene Directie Economische Inspectie)
http://economie.fgov.be/n...waar_hoe_klacht_indienen/

[ Voor 17% gewijzigd door Verwijderd op 04-06-2016 15:35 ]