M.2 als boot of gewoon een SSD schijf

Pagina: 1
Acties:

Vraag

• Tshw3
  • Registratie: Mei 2016
  • Laatst online: 09-01 07:50
Mijn vraag
Hallo Tweakers,

Mijn vraag is of windows echt zoveel sneller boot als ik een NVME m.2 schijf gebruik (S600/Pcie3.0x4).
Die 32gb p/s data kan verplaatsen (moederbord is MSI z170a gaming pro)

Of moet ik gewoon een Samsung 850 gebruiken als boot.

Welke is sneller?

Relevante software en hardware die ik gebruik
Ik denk dat dit n.v.t. is. Alleen dat het moederbord MSI z170a gaming pro is.

Wat ik al gevonden of geprobeerd heb
Ik heb nog niks geprobeerd want ik heb het nog niet besteld.
Wat ik gevonden heb is dat m.2 natuurlijk op 32gb/s kan werken en sata werkt op 16gb/s.

Merk je hierdoor nu echt het verschil en is de overstap naar m.2 het al waard.
Ik lees ook veel dat windows er niet sneller van wordt en dat je alleen verschil merkt met data transferen.

Ik hoor graag van jullie!

Teun

Beste antwoord (via Tshw3 op 03-06-2016 10:31)

• MAX3400
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 27-01 18:54

MAX3400

XBL: OctagonQontrol

Je haalt wat zaken door elkaar en gebruikt niet echt de meest handige manier van noteren; probeer je hoofdletters en kleine letters goed in de gaten te houden.

Het opstarten van Windows en het lezen van grote bestanden gaat "iets" sneller maar de vraag is of je dat gaat merken in dagelijks gebruik; hoe vaak start je Windows per dag op? Zodra de machine eenmaal is opgestart (en wat je ook met een gewone HDD al ziet) is dat er amper data wordt gelezen. De random read/write is over het algemeen wel beter op de snellere SSD's maar "meten is weten" dus tenzij je een bepaalde manier van werken hebt dagelijks, weet ik echt niet of jij gaat profiteren van een snellere SSD. Ook is het jouw eigen verantwoordelijk om een disk "clean" te houden; je kan wel leuk 20 antivirus-scanners installeren en 400 browser-addons maar dan kan je op je vingers natellen dat het op een gegeven moment ook niet meer vooruit te fikken is.

Ik persoonlijk, maar mogelijk dat ik een ander budget heb en/of soms veel "harder" werk met mijn PC, zou een gewone SATA-600 SSD gebruiken als boot-disk. Een PCI-E SSD (al dan niet via een M2-slot of daadwerkelijk een PCI-E slot) zou ik inzetten voor hoge workloads zoals video-editing op hoge resoluties, grote data-sets analyseren en veel/grote VM's tegelijk draaien. Het is voor mij een simpele uitspraak/beslissing; neemt niet weg dat een setup van een 512GB SATA-600 M2 + 512GB PCI-E al snel richting de 750 Euro gaat.

Ik mis een beetje in de startpost budget, use-case, welke reviews je hebt gelezen en welke (zeer specifieke) vragen je eigenlijk hebt.

Mijn advertenties!!! | Mijn antwoorden zijn vaak niet snowflake-proof

Alle reacties

Acties:
  • Beste antwoord

• MAX3400
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 27-01 18:54

MAX3400

XBL: OctagonQontrol

Je haalt wat zaken door elkaar en gebruikt niet echt de meest handige manier van noteren; probeer je hoofdletters en kleine letters goed in de gaten te houden.

Het opstarten van Windows en het lezen van grote bestanden gaat "iets" sneller maar de vraag is of je dat gaat merken in dagelijks gebruik; hoe vaak start je Windows per dag op? Zodra de machine eenmaal is opgestart (en wat je ook met een gewone HDD al ziet) is dat er amper data wordt gelezen. De random read/write is over het algemeen wel beter op de snellere SSD's maar "meten is weten" dus tenzij je een bepaalde manier van werken hebt dagelijks, weet ik echt niet of jij gaat profiteren van een snellere SSD. Ook is het jouw eigen verantwoordelijk om een disk "clean" te houden; je kan wel leuk 20 antivirus-scanners installeren en 400 browser-addons maar dan kan je op je vingers natellen dat het op een gegeven moment ook niet meer vooruit te fikken is.

Ik persoonlijk, maar mogelijk dat ik een ander budget heb en/of soms veel "harder" werk met mijn PC, zou een gewone SATA-600 SSD gebruiken als boot-disk. Een PCI-E SSD (al dan niet via een M2-slot of daadwerkelijk een PCI-E slot) zou ik inzetten voor hoge workloads zoals video-editing op hoge resoluties, grote data-sets analyseren en veel/grote VM's tegelijk draaien. Het is voor mij een simpele uitspraak/beslissing; neemt niet weg dat een setup van een 512GB SATA-600 M2 + 512GB PCI-E al snel richting de 750 Euro gaat.

Ik mis een beetje in de startpost budget, use-case, welke reviews je hebt gelezen en welke (zeer specifieke) vragen je eigenlijk hebt.

Mijn advertenties!!! | Mijn antwoorden zijn vaak niet snowflake-proof

• Tshw3
Hallo Max,

Bedankt voor je snelle reactie.
Mijn pc gaat ongeveer 1400 euro koste namelijk:
#ProductPrijsSubtotaal
1Intel Core i7-6700K Boxed€ 344,90€ 344,90
1MSI Z170A GAMING PRO€ 139,90€ 139,90
1Fractal Design Define R5 Blackout Edition Window€ 110,95€ 110,95
1be quiet! Dark Rock 3€ 58,95€ 58,95
1Fractal Design Dynamic GP-14 Black blades, 140mm€ 15,65€ 15,65
1Corsair Vengeance LPX CMK16GX4M2A2400C16€ 59,95€ 59,95
1Corsair RM650x€ 103,95€ 103,95
1Samsung 850 EVO 500GB€ 140,95€ 140,95
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 975,20

Dit is dan nog exlusief GTX 1070.

Mijn pc start ik dagelijks 3x op. Gemiddeld dan natuurlijk.
Mijn enige vraag was of een M.2 schijf sneller is met windows opstarten dan dat de SSD schijf 850 evo doet.

Maar deze is beantwoord en dus hartstikke bedankt hiervoor!

Teun

• Arator
  • Registratie: Juli 2004
  • Laatst online: 11:01
In mijn ervaring is het opstarten vanop een SSD tov een HDD opmerkelijk sneller. Of je nog een snelheidsverschil gaat merken door naar een "sneller" type SSD te gaan? Ik betwijfel of je milliseconden gaat merken. Laat nog zijn dat het 1 à 2 seconden sneller gaat. Ik denk dat je eerder moet kijken of het de prijs waard is, en hoe je je case wil inrichten. Qua performance winst in het opstarten van windows ga je het, volgens mij, niet merken.

Ik vind de koe een moedig dier, want ze durft te vrijen met een stier

• Tshw3
Hallo Arator,

Bedankt voor je reactie.
Ik heb op basis van deze reacties ook besloten voor een gewone SSD 850 EVO.
IK zal in de toekomst misschien wel een M.2 ssd plaatsen maar dan gewoon voor bestanden.

Bedankt voor uw reactie!

Teun