Upgraden of niet: Dell Inspiron laptop uit 2010

Pagina: 1
Acties:

Onderwerpen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Faraz
  • Registratie: April 2010
  • Laatst online: 28-08 20:49
Hallo mede-Tweakers,

Ik ben benieuwd naar jullie mening over het volgende:
Ik zit er aan te denken om mijn oude Dell laptop uit 2010 te upgraden, of een hele nieuwe laptop te kopen.

Ik gebruik de laptop tegenwoordig alleen nog voor:
- downloaden/streamen van films vanaf de bank naar mijn TV (middels Plex)
- af en toe voor wat (nacht)werk als ik dienst heb en word gebeld door mijn werk (Citrix)
- af en toe wat werk in het Office pakket

Concrete vragen:
Is het het waard om met een kleine investering de CPU/SSD/RAM te upgraden?
Zo ja, hoe kom ik er achter of ik deze parts kan upgraden (SATA? Max. supported RAM door mobo?)

Ik zoek
bruikbare tips en jullie mening over het wel/niet upgraden van deze oude laptop (CPU/SSD/RAM geheugen upgraden?)

Wat is je budget?
Circa 100-150 euro (alleen voor een evt. upgrade)

Heb je bepaalde (merk)voorkeuren?
Geen specifieke voorkeuren. Ik denk echter dat Crucial SSD's een goede prijs/kwaliteit verhouding bieden.

Specificeer het systeem en de omgeving waarin je het product gaat gebruiken.?

Ik kan er het volgende over terugvinden in de confirmation mail van Dell USA uit 2010:

Inspiron 1545 Intel Pentium Dual Core T4300, 2.1GHz 800Mhz, 1M L2 Cache

4GB, DDR2, 800MHz 2 Dimm
Bright, Glossy, widescreen 15.6 inch display (1366x768)
Intel Graphics Media Accelerator X4500HD
250G 5400RPM SATA Hard Drive
Windows 7 Home Premium, 64bit, English
Intel 5100 Wireless-N (1x2) Half Mini-Card

Kortom: het systeem lijkt op de Dell Inspiron 1545 (i1545-E211NL)

[ Voor 4% gewijzigd door Faraz op 03-06-2016 10:02 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TERW_DAN
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

TERW_DAN

Met een hamer past alles.

Om je systeem wat vlotter aan te laten voelen is een SSD altijd een leuke optie. Als je een normale SATA HDD hebt dan kun je die gewoon vervangen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Faraz
Dank voor je reactie. Daar zat ik inderdaad ook aan te denken, maar:

1. Hoe weet ik of er nu een SATA HDD in zit?
2. En hoe weet ik of ik het RAM geheugen niet aan 'zijn max.' zit in deze laptop?
3. Is het niet verstandig om de CPU meteen ook te upgraden? Hoe weet ik in zo'n laptop welke CPU's compatible zijn/wat raden jullie aan?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wagenveld
  • Registratie: Februari 2002
  • Niet online
Staat toch in je eigen TS: 250G 5400RPM SATA Hard Drive

Je kunt even iets als Speccy downloaden om te kijken of die kan zien wat voor geheugen erin zit, 1x4 of 2x2. CPU vervangen zou ik niet aan beginnen en schiet je ook niet gek veel mee op.

edit: Check: http://www.crucial.com/us...de-for/Dell/inspiron-1545

[ Voor 15% gewijzigd door wagenveld op 03-06-2016 10:32 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Faraz
Daar had ik overheen gelezen! Thanks!

Ok, zal ik thuis even doen. Zegt Speccy ook wat het maximum is wat het mobo aan geheugen kan hebben?
Heeft een nieuwe SATA SSD veel nut met zo'n (oude) dual-core processor + en een oude type SATA connector (sata-300 gok ik?)?

Gr,
F

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Reepje
  • Registratie: Juni 2010
  • Niet online
Ik heb nog een laptopje (nou ja, asus eeepc) uit 2009, daar bleek zelfs sata150 op te zitten. Daarin heb ik een ssd gezet, maar het werkt niet als verwacht.

De beste upgrade die je waarschijnlijk kan doen, is een verse instal van windows, als het even kan overstappen naar win10. Die gaat ook beter met RAM geheugen en SSD's om.
Als 2e keuze inderdeaad een SSD.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ardjee
  • Registratie: Februari 2009
  • Laatst online: 04-09 19:42
Faraz schreef op vrijdag 03 juni 2016 @ 11:13:
Daar had ik overheen gelezen! Thanks!

Ok, zal ik thuis even doen. Zegt Speccy ook wat het maximum is wat het mobo aan geheugen kan hebben?
Heeft een nieuwe SATA SSD veel nut met zo'n (oude) dual-core processor + en een oude type SATA connector (sata-300 gok ik?)?

Gr,
F
Gezien je gestelde eisen zal een 6 jaar oude dual core dat prima nog kunnen bijbenen. Over het algemeen is de HDD van een laptop bij verre de traagste onderdeel: Die vervangen voor een 250 gig model ala 60 euro is imo een investering die de moeite zeker waard is!

Qua ram: met wat snel gegoogle zie ik dat 8 GB ram ondersteund wordt: http://www.crucial.com/us...de-for/Dell/inspiron-1545

Schijnbaar heeft die laptop 2 banks met max 8 gb (dus 2x4 gb)
Als je meer ram wilt: zorg dan wel dat je laptop ram koopt, anders past het niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Faraz
Reepje schreef op vrijdag 03 juni 2016 @ 11:30:
Ik heb nog een laptopje (nou ja, asus eeepc) uit 2009, daar bleek zelfs sata150 op te zitten. Daarin heb ik een ssd gezet, maar het werkt niet als verwacht.

De beste upgrade die je waarschijnlijk kan doen, is een verse instal van windows, als het even kan overstappen naar win10. Die gaat ook beter met RAM geheugen en SSD's om.
Als 2e keuze inderdeaad een SSD.
Ik heb er al een tijdje Win10 opstaan, dus dat zit wel goed.

Wat betreft jouw ervaring met sata150 + ssd: raad je dit dan af voor mij, indien het bij mij ook om een oud type sata150 aansluiting gaat?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Faraz
Ardjee schreef op vrijdag 03 juni 2016 @ 11:37:
[...]

Gezien je gestelde eisen zal een 6 jaar oude dual core dat prima nog kunnen bijbenen. Over het algemeen is de HDD van een laptop bij verre de traagste onderdeel: Die vervangen voor een 250 gig model ala 60 euro is imo een investering die de moeite zeker waard is!

Qua ram: met wat snel gegoogle zie ik dat 8 GB ram ondersteund wordt: http://www.crucial.com/us...de-for/Dell/inspiron-1545

Schijnbaar heeft die laptop 2 banks met max 8 gb (dus 2x4 gb)
Als je meer ram wilt: zorg dan wel dat je laptop ram koopt, anders past het niet.
Thanks!
Wat ik alleen niet begrijp is hoe die website alle inspiron 1545 modellen op één hoop kan gooien. Volgens mij zijn er de afgelopen jaren vele Inspiron 1545 modellen uitgebracht, maar dat weet ik niet zeker.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Reepje
  • Niet online
Faraz schreef op vrijdag 03 juni 2016 @ 11:45:
[...]

Wat betreft jouw ervaring met sata150 + ssd: raad je dit dan af voor mij, indien het bij mij ook om een oud type sata150 aansluiting gaat?
Nee, ik raad het niet af. Bovendien zijn de ssd's tegenwoordig goedkoop. Ik betaalde toen nog 120 euro voor 90 GB. Kijk dan verwacht je veel en dat kwam in mijn geval niet uit.

En wellicht werkt jouw laptop wel beter met een ssd.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ardjee
  • Registratie: Februari 2009
  • Laatst online: 04-09 19:42
Ik heb net deze link gevonden:
http://downloads.dell.com...5_setup%20guide_en-us.pdf

waarin staat:
Possible memory
configurations
1GB, 1.5GB, 2GB,
3GB, 4GB, 6 GB, and
8GB

dus 2x 4GB wordt ondersteund, mits je de juiste modules gebruikt. Let wel op dat je een 64 bit windows nodig hebt voor 4+ GB ram. En check eens met je task manager of je wel meer dan 4 GB nodig hebt: met jouw beschreven taken zou 4 genoeg moeten zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Faraz
Ardjee schreef op vrijdag 03 juni 2016 @ 11:53:
Ik heb net deze link gevonden:
http://downloads.dell.com...5_setup%20guide_en-us.pdf

waarin staat:
Possible memory
configurations
1GB, 1.5GB, 2GB,
3GB, 4GB, 6 GB, and
8GB

dus 2x 4GB wordt ondersteund, mits je de juiste modules gebruikt. Let wel op dat je een 64 bit windows nodig hebt voor 4+ GB ram. En check eens met je task manager of je wel meer dan 4 GB nodig hebt: met jouw beschreven taken zou 4 genoeg moeten zijn.
Super! Thanks voor het helpen zoeken.

DDR2-SODIMM modules zijn zo te zien toch zeldzaam en dus ongelooflijk DUUR (!) dus ik houd het denk ik gewoon bij de 4 GB die er al in zit. :) Ik dacht dat wellicht (downloaden en dus) uitpakken en unrarren/unparren én Lightroom exporteren sneller zou gaan met 8GB ipv 4 GB RAM.

Ik denk dat ik voor een 240 of 500 gb SSD ga.
Zie op de bovengenoemde crucial site wel staan:
Storage: SATA 2 - 3Gb/s

Moet ik dan nog een nieuwe kabel oid kopen om de huidige HDD te vervangen door de nieuwe SSD?

[ Voor 6% gewijzigd door Faraz op 03-06-2016 12:00 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TERW_DAN
  • Niet online

TERW_DAN

Faraz schreef op vrijdag 03 juni 2016 @ 11:59:
Moet ik dan nog een nieuwe kabel oid kopen om de huidige HDD te vervangen door de nieuwe SSD?
Nee, want er zit waarschijnlijk niet eens een kabel in je notebook (en als er al 1 inzit, pak je die van je HDD).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DiedB
  • Registratie: September 2011
  • Laatst online: 30-08 08:16
Faraz schreef op vrijdag 03 juni 2016 @ 11:45:
[...]

Ik zou het gewoon aanraden, zeker voor een laptop uit 2010. Ik heb meer dan 25 (oudere) laptops met een SSD geupgrade, en het is echt een enorme boost.

Dat je met SATA-150 niet de volledige read/write-snelheid kunt behalen is niet erg, je hebt namelijk voornamelijk profijt van de lage latency en de random IO.

Zet er ook vooral Windows 10 op!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Faraz
DiedB schreef op vrijdag 03 juni 2016 @ 12:01:
[...]

Ik zou het gewoon aanraden, zeker voor een laptop uit 2010. Ik heb meer dan 25 (oudere) laptops met een SSD geupgrade, en het is echt een enorme boost.

Dat je met SATA-150 niet de volledige read/write-snelheid kunt behalen is niet erg, je hebt namelijk voornamelijk profijt van de lage latency en de random IO.

Zet er ook vooral Windows 10 op!
Thanks! Zoals reeds vermeld heb ik er al Win10 op staan.

Laatste vraag (voorlopig :)): Welke SSD raden jullie aan van 240-500 GB gezien de huidige mogelijkheden/beperkingen (Sata2 3 Gb/s)?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Faraz
TERW_DAN schreef op vrijdag 03 juni 2016 @ 12:00:
[...]

Nee, want er zit waarschijnlijk niet eens een kabel in je notebook (en als er al 1 inzit, pak je die van je HDD).
Huh? Sorry maar dat begrijp ik niet, hoe zit een SATA HDD dan aangesloten? :F

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TERW_DAN
  • Niet online

TERW_DAN

Klikt waarschijnlijk gewoon in een bracket vast.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Reepje
  • Niet online
Kijk op youtube naar een filmpje waar jouw laptop van een ssd wordt voorzien, altijd handig.

Voor wat betreft welke SSD, bedenk eerst wat je nodig hebt: 250 of 500 GB

Welke SSD je neemt maakt eigenlijk niet zoveel uit. Samsung EVO is ok, Crucial mx/bx is net zo goed maar stukje goedkoper. Dit zijn de meest populaire SSD bij tweakers op het moment. Maar er zijn veel meer mogelijkheden en het maakt elkaar allemaal niet meer zoveel uit. Grootste verschil tussen sata ssd's tegenwoordig is de prijs.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Faraz
Reepje schreef op vrijdag 03 juni 2016 @ 12:33:
....

Voor wat betreft welke SSD, bedenk eerst wat je nodig hebt: 250 of 500 GB

Welke SSD je neemt maakt eigenlijk niet zoveel uit. Samsung EVO is ok, Crucial mx/bx is net zo goed maar stukje goedkoper. Dit zijn de meest populaire SSD bij tweakers op het moment. Maar er zijn veel meer mogelijkheden en het maakt elkaar allemaal niet meer zoveel uit. Grootste verschil tussen sata ssd's tegenwoordig is de prijs.
Mijn vraag was schijnbaar niet duidelijk genoeg: ik wil graag weten of het nog uitmaakt welke SSD ik neem gezien de Sata2 'beperking' (3 GB/s ipv 6 GB/s).
Dus is een goedkope(re) MX/BX/m4 dan misschien al goed genoeg omdat de laptop toch al niet het maximale uit de goedkope SSD kan trekken, vanwege bovenstaande beperking?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Reepje
  • Niet online
Je vraag was duidelijk genoeg. Mijn antwoord ook. Het maakt niet uit.
Bovendien is het moeilijk een sata2 ssd te kopen.

Neem bijv 3 sterke desktops met sata3. Stop daarin een sata2, een goedkope sata3 en een dure sata3. Zelfs dan zal je tussen de 3 desktops geen verschil merken, tenzij je met benchmarks aan de slag gaat. Een benchmark zal wel verschillende scores laten zien.

Nu is het belangrijk dat je een recente ssd koopt. Die zijn gewoon goed. Of dat nu een mx, bx evo of pro is. Presteren in jouw laptop allemaal gelijk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Faraz
Reepje schreef op vrijdag 03 juni 2016 @ 12:47:
Je vraag was duidelijk genoeg. Mijn antwoord ook. Het maakt niet uit.
Bovendien is het moeilijk een sata2 ssd te kopen.

Neem bijv 3 sterke desktops met sata3. Stop daarin een sata2, een goedkope sata3 en een dure sata3. Zelfs dan zal je tussen de 3 desktops geen verschil merken, tenzij je met benchmarks aan de slag gaat. Een benchmark zal wel verschillende scores laten zien.

Nu is het belangrijk dat je een recente ssd koopt. Die zijn gewoon goed. Of dat nu een mx, bx evo of pro is. Presteren in jouw laptop allemaal gelijk.
Helder! Dank!
Pagina: 1