Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien

Meer Nederlanders gaan online met smartphone dan met laptop

Pagina: 1
Acties:

• marcel50506
  • Registratie: April 2012
  • Laatst online: 15-11 22:15
Voor mij is de titel erg verwarrend.

"Meer Nederlanders gaan online met smartphone dan met laptop", suggereert in mijn ogen dat een Nederlander of met smartphone, of met laptop online gaat, en dat de eerste groep groter is dan de tweede.

In het artikel staat: "Daarmee is de smartphone voor het eerst sinds het CBS dit meet het meestgebruikte apparaat om online te gaan". Daaruit blijkt volgens mij dat de titel beter zou kunnen zijn:
"Nederlanders gaan meer online met smartphone dan met laptop"

Aan de andere kant, misschien gaat dit mijn statistiek-pet wel te boven. Die kans is aanzienlijk.

• Room42
  • Registratie: September 2001
  • Niet online
Nee, die titel loopt voor geen meter! Het moet inderdaad "Nederlanders gaan meer online met smartphone dan met laptop" zijn of het woordje "dan" moet wat anders worden.

"Technological advancements don't feel fun anymore because of the motivations behind so many of them." Bron

• emnich
  • Registratie: November 2012
  • Niet online

emnich

kom je hier vaker?

Die titel klopt toch gewoon (hoewel het mooier zou kunnen). Van alle Nederlanders zijn er meer die online gaan met een smartphone dan die online gaan met een laptop.
marcel50506 schreef op vrijdag 03 juni 2016 @ 09:31:

Aan de andere kant, misschien gaat dit mijn statistiek-pet wel te boven. Die kans is aanzienlijk.
_/-\o_
Room42 schreef op vrijdag 03 juni 2016 @ 09:34:
Nee, die titel loopt voor geen meter! Het moet inderdaad "Nederlanders gaan meer online met smartphone dan met laptop" zijn of het woordje "dan" moet wat anders worden.
Dat zou suggereren dat ze vaker en/of langer online gaan met een smartphone dan met een laptop.

• arnoudwokke
  • Registratie: Juli 2008
  • Laatst online: 19-11 11:05

arnoudwokke

Redacteur
Dank voor de reacties!

Ik heb hiermee zitten spelen en het is lastig. Het punt is als je zegt 'Nederlanders meer online via smartphone' dat het dan kan gaan over de duur van de internetsessie; sterker nog, dat is de meest logische manier om dat te lezen.

Deze kop voorkomt dat.

• marcel50506
Zou je de kop niet kunnen verduidelijken door "meer" te veranderen in "vaker"? Dit duidt dan niet meer op de duur maar de frequentie van het internetgebruik. Dus:

"Nederlanders gaan vaker online met smartphone dan met laptop"

• emnich
  • Registratie: November 2012
  • Niet online

emnich

kom je hier vaker?

marcel50506 schreef op vrijdag 03 juni 2016 @ 10:32:
Zou je de kop niet kunnen verduidelijken door "meer" te veranderen in "vaker"? Dit duidt dan niet meer op de duur maar de frequentie van het internetgebruik. Dus:

"Nederlanders gaan vaker online met smartphone dan met laptop"
Dat zou betekenen dat de gemiddelde Nederlander (bijv) 3 keer per dag online gaat met een smartphone en 1 keer met een laptop terwijl het onderzoek daar niets over zegt.

• arnoudwokke
  • Registratie: Juli 2008
  • Laatst online: 19-11 11:05

arnoudwokke

Redacteur
@emnich exactly :)

• marcel50506
emnich schreef op vrijdag 03 juni 2016 @ 10:37:
[...]

Dat zou betekenen dat de gemiddelde Nederlander (bijv) 3 keer per dag online gaat met een smartphone en 1 keer met een laptop terwijl het onderzoek daar niets over zegt.
Dat is waar. Het lijkt inderdaad lastig om een correcte en makkelijk te lezen titel voor dit artikel te maken.

• Ryan1981
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 04:20

Ryan1981

Je ne sais pas

Wat een leuke vrijdagmiddag discussie dit :D

Wat vinden we van deze?

Nederlanders geven de voorkeur aan de smartphone om online te gaan.

• marcel50506
Ryan1981 schreef op vrijdag 03 juni 2016 @ 13:23:
Wat een leuke vrijdagmiddag discussie dit :D

Wat vinden we van deze?

Nederlanders geven de voorkeur aan de smartphone om online te gaan.
De vraag is of Nederlanders daadwerkelijk de voorkeur geven aan de smartphone, misschien gaan ze wel liever via een laptop online, maar is de smartphone simpelweg vaker binnen bereik. Het woord 'voorkeur' geeft aan dat mensen een waardeoordeel hebben gegeven over de manier van online gaan, en dat blijkt niet uit het artikel.

Hoe langer ik erover nadenk, hoe geschikter ik de oorspronkelijke titel vind.

• Ryan1981
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 04:20

Ryan1981

Je ne sais pas

marcel50506 schreef op vrijdag 03 juni 2016 @ 15:56:
[...]

De vraag is of Nederlanders daadwerkelijk de voorkeur geven aan de smartphone, misschien gaan ze wel liever via een laptop online, maar is de smartphone simpelweg vaker binnen bereik. Het woord 'voorkeur' geeft aan dat mensen een waardeoordeel hebben gegeven over de manier van online gaan, en dat blijkt niet uit het artikel.

Hoe langer ik erover nadenk, hoe geschikter ik de oorspronkelijke titel vind.
Hier kan ik me niet helemaal in vinden met de volgende onderbouwing:

Definitie van het woord voorkeur: keus voor iets boven iets anders.

Mijn redenering is dat de keuze die gemaakt wordt afhankelijk is van verschillende factoren, waaronder hoeveel tijd kost het om de laptop te pakken of hoeveel tijd kost het om de telefoon te pakken. Ik verwacht dat deze keuze zo sterk in het voordeel van de telefoon is dat de laptop daarom links blijft liggen.

Overigens had ik persoonlijk geen problemen met de titel en had ik na het lezen al direct de conclusie getrokken dat het nogal voor de hand lag dat mensen steeds minder vaak de laptop pakken juist omdat de telefoon direct voor handen is.
Pagina: 1