Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Snow_King
  • Registratie: April 2001
  • Laatst online: 23:37

Snow_King

Konijn is stoer!

Topicstarter
Vraag: Hoe kan ik in een wanddoos een goede 3-weg COAX splitting maken?

Situatie:
In een huis uit 1934 is vorige week voor mijn moeder (65+) een Ziggo aansluiting gekomen.

Het modem (TC7210) heb ik aangesloten op een COAX aansluiting in de huiskamer en die werkt naar behoren.

Afbeeldingslocatie: http://widodh.o.auroraobjects.eu/ziggo-tc7210-huidige-opstelling.jpg

Gisteren wilde ik de HUMAX aansluiten en deze gaf aan dat de signaalsterkte slechts 36% was. Het beeld was ook erg blokkerig.

Ik weet dat zo'n 16 jaar geleden hier in huis van alles is veranderd en zo ook de COAX aansluitingen.

De situatie is nu dat de groene COAX via de kelder de woning in komt en daarna direct door gaat naar een blinde wanddoos in de muur:

Afbeeldingslocatie: http://widodh.o.auroraobjects.eu/blinde-wanddoos-in-muur.jpg

Daarin zijn de COAX kabels voor de woning als volgt gesplit:

Afbeeldingslocatie: http://widodh.o.auroraobjects.eu/coax-split-wanddoos.jpg

Voor analoge TV werkt dit en blijkbaar voor internet ook, maar digitale TV dus niet.

Nu ben ik aan het zoeken om in deze wanddoos een COAX splitter te plaatsen voor een goede doorgifte van het signaal, maar dat is wat lastig.

Hoe kan ik deze COAX het beste verdelen in de woning zonder al te veel fysiek te moeten verbouwen?

In de kelder kan ik eventueel nog wel een goede versterker plaatsen, maar dan zou deze versterker voor het DOCSIS modem zitten en dat is niet helemaal een goede optie denk ik? Al kan ik ook wel weer het modem in de kelder plaatsen.

De voornaamste vraag blijft hoe ik in deze wanddoos de splitsing van deze COAX kabels het beste kan doen.

Alvast bedankt!

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• asmi2
  • Registratie: Juli 2009
  • Niet online
Snow_King schreef op vrijdag 03 juni 2016 @ 08:27:
In de kelder kan ik eventueel nog wel een goede versterker plaatsen, maar dan zou deze versterker voor het DOCSIS modem zitten en dat is niet helemaal een goede optie denk ik?
Jawel, je moet een retourgeschikte antenneversterker hebben en die zo kort mogelijk achter het AOP plaatsen.
Al kan ik ook wel weer het modem in de kelder plaatsen.
Dat is wel het mooiste, hoe korter de kabel voor het modem hoe beter.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Snow_King

Snow_King

Konijn is stoer!

Topicstarter
asmi2 schreef op vrijdag 03 juni 2016 @ 08:58:
[...]

Jawel, je moet een retourgeschikte antenneversterker hebben en die zo kort mogelijk achter het AOP plaatsen.
Ah, dat kan dus wel. Nu is AOP een groot woordt. De groene kabel komt hier in de kelder gewoon uit de muur en loopt direct door naar de blinde doos in de woonkamer.

Daar zou ik de kabel moeten onderbreken om daar zelf een punt tussen te zetten.
asmi2 schreef op vrijdag 03 juni 2016 @ 08:58:
[...]

Dat is wel het mooiste, hoe korter de kabel voor het modem hoe beter.
Daar dacht ik ook aan, alleen moet ik in de kelder dan weer een ~5m COAX leggen omdat het modem anders onder de grond staat en daar vandaan de WiFi slecht is.

Mijn grootste vraag blijft echter hoe ik in die blinde doos netjes een verdeling maak van die COAX kabels. Opbouw doe ik het liefste niet, maar als het écht niet anders kan zij het zo.

[ Voor 10% gewijzigd door Snow_King op 03-06-2016 09:25 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 759877

Snow_King schreef op vrijdag 03 juni 2016 @ 09:25:
Mijn grootste vraag blijft echter hoe ik in die blinde doos netjes een verdeling maak van die COAX kabels. Opbouw doe ik het liefste niet, maar als het écht niet anders kan zij het zo.
Het is zelfs erger dan opbouw, je hebt een versterker nodig zoals asmi2 zegt...

Zo'n ding dus
http://www.conrad.be/ce/n...858_pla-1377963&WT.srch=1

Heb totaal geen idee van de kwaliteit hiervan, gewoon rap gegoogled.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tito129
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 16-06 12:49
Ziggo bellen en monteur laten langskomen. Je hebt namelijk geen goede aop in de woning zitten.
Ik heb het zelfde gehad, de ziggo monteur heeft nieuwe aop geplaatst en een antenneversterker dit zonder kosten. Zelf klussen is leuk, maar ziggo doet dit allemaal gratis.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rukapul
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 23:50
Even voor mijn begrip: zijn die kabels in die inbouwdoos netjes gesplitst of is dat gewoon aan elkaar geknoopt? Het lijkt echt prutswerk eerste klas.

En natuurlijk moet je de groene kabel niet afknippen. Terugtrekken kan eventueel wel. Maar voor dat soort scenarios beschouwd worden moeten eerst de alle factoren in kaart gebracht worden.

Waar zit die blinde doos nu? Een van de scenarios is namelijk om daar netjes een AOP van te maken, vanaf daar naar de TV toestellen te gaan, en op de locatie zelf een outlet te maken voor het modem (de COAX verder het huis in kan desgewenst vervangen worden door COAX+UTP).

[ Voor 33% gewijzigd door Rukapul op 03-06-2016 09:35 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Snow_King

Snow_King

Konijn is stoer!

Topicstarter
Anoniem: 759877 schreef op vrijdag 03 juni 2016 @ 09:30:
[...]

Het is zelfs erger dan opbouw, je hebt een versterker nodig zoals asmi2 zegt...

Zo'n ding dus
http://www.conrad.be/ce/n...858_pla-1377963&WT.srch=1

Heb totaal geen idee van de kwaliteit hiervan, gewoon rap gegoogled.
Die kan dus in de kelder geplaatst worden waarna ik de verdeling moet maken in de woning. Dat gebeurd nu in die blinde doos. De vraag is dus hoe dat daar moet.
Tito129 schreef op vrijdag 03 juni 2016 @ 09:32:
Ziggo bellen en monteur laten langskomen. Je hebt namelijk geen goede aop in de woning zitten.
Ik heb het zelfde gehad, de ziggo monteur heeft nieuwe aop geplaatst en een antenneversterker dit zonder kosten. Zelf klussen is leuk, maar ziggo doet dit allemaal gratis.
Aha, dat wist ik niet! Als ik zelf klussen kan voorkomen, graag natuurlijk. Dan ga ik Ziggo eens bellen.
Rukapul schreef op vrijdag 03 juni 2016 @ 09:32:
Even voor mijn begrip: zijn die kabels in die inbouwdoos netjes gesplitst of is dat gewoon aan elkaar geknoopt? Het lijkt echt prutswerk eerste klas.
Ja :/ Daar kwam ik gisteren avond ook achter toen ik dit aan het debuggen was.
En natuurlijk moet je de groene kabel niet afknippen. Terugtrekken kan eventueel wel. Maar voor dat soort scenarios beschouwd worden moeten eerst de alle factoren in kaart gebracht worden.
Dat denk ik ook. De tip van hier boven om het door Ziggo te laten doen vind ik een goede. Daar ga ik achteraan.

Daarna moet ik alleen in deze doos alsnog de verdeling maken aangezien alle COAX uit het huis daar uit komt.
Waar zit die blinde doos nu? Een van de scenarios is namelijk om daar netjes een AOP van te maken, vanaf daar naar de TV toestellen te gaan, en op de locatie zelf een outlet te maken voor het modem (de COAX verder het huis in kan desgewenst vervangen worden door COAX+UTP).
Die zit in de woonkamer op een 'zichtplek'. In die doos komen dus 3 kabels uit de woning en de groene kabel binnen.

Boren en de muur verbouwen wil ik voorkomen, alleen begrijp ik dat een wanddoos nogal klein is om alles in te regelen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Snow_King schreef op vrijdag 03 juni 2016 @ 09:40:
[...]

Die kan dus in de kelder geplaatst worden waarna ik de verdeling moet maken in de woning. Dat gebeurd nu in die blinde doos. De vraag is dus hoe dat daar moet.
Op basis van je foto's gaat dat niet gaan om in kelder te plaatsen.
Tenzij je je witte coaxkabels kan doortrekken naar de kelder... Maar dat betwijfel ik

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Snow_King

Snow_King

Konijn is stoer!

Topicstarter
Anoniem: 759877 schreef op vrijdag 03 juni 2016 @ 09:45:
[...]

Op basis van je foto's gaat dat niet gaan om in kelder te plaatsen.
Tenzij je je witte coaxkabels kan doortrekken naar de kelder... Maar dat betwijfel ik
De groene kabel die je ziet loopt vrij door de kelder. Daar kan hij dus onderbroken worden en versterkt waarna hij in deze wanddoos uit komt.

Ik zal hoe dan ook in deze wanddoos een splitsing van de COAX moeten maken, maar hoe is de vraag.

Ziggo ga ik sowieso bellen voor een goede AOP in de woning aan te laten leggen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• RocketKoen
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 16-06 14:45
Ik denk niet dat het plaatsen van een versterker op de groene kabel zin heeft.
Een slechte kabelverbinding kost je al snel 3 tot 6 dB. Dat zou dus een volledige verklaring zijn voor je slechte signaal kwaliteit.

Een splitter met versterking is meestal wel handig. Je gaat het sowieso nooit in dat wanddoosje gepropt krijgen.

TheS4ndm4n#1919

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Om Coax te splitten bestaan simpele oplossingen maar dan moet je wel connectors knijpen of draaien op je kabels, dat allemaal in een wanddoos is vervelend werkje.

Maar als je puur die coax kabels wil splitten zoek je gewoon op coax splitter. Met het signaal van die groene kabel is volgens mij ook weinig mis. Die knullige verbindingen zorgen volgens mij voor het slechte signaal.
Een antenneversterker plaatsen ergens in je groene coax gaat dan ook weinig doen...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Snow_King

Snow_King

Konijn is stoer!

Topicstarter
RocketKoen schreef op vrijdag 03 juni 2016 @ 09:58:
Ik denk niet dat het plaatsen van een versterker op de groene kabel zin heeft.
Een slechte kabelverbinding kost je al snel 3 tot 6 dB. Dat zou dus een volledige verklaring zijn voor je slechte signaal kwaliteit.

Een splitter met versterking is meestal wel handig. Je gaat het sowieso nooit in dat wanddoosje gepropt krijgen.
Daar was ik al bang voor. Maar de COAX in de woning is dus wel te kort om het doosje uit te komen en goed aan te sluiten. In kon ook al niets vinden om in de wanddoos een goede splitsing te maken.
Anoniem: 759877 schreef op vrijdag 03 juni 2016 @ 09:58:
Maar als je puur die coax kabels wil splitten zoek je gewoon op coax splitter. Met het signaal van die groene kabel is volgens mij ook weinig mis. Die knullige verbindingen zorgen volgens mij voor het slechte signaal.
Een antenneversterker plaatsen ergens in je groene coax gaat dan ook weinig doen...
Maar dat past dus niet in het kleine doosje ;) Dat is dus het punt. Het oog wil in de woonkamer ook wat. Hoe minder kabels, hoe beter. Maar deze verbindingen zijn gewoon drama.

De beste keuze is denk ik wel een AOP in de kelder, modem ook daar heen en dan een goede splitsing verzinnen voor in de woonkamer.

Ik kan er eventueel wel een opbouw doos op zetten om meer ruimte te verkrijgen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sylver84
  • Registratie: December 2011
  • Laatst online: 15-06 22:50
platbek tang en wat trekken aan die kabel?

Asus GL703VM

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The Executer
  • Registratie: Juli 2005
  • Laatst online: 21:32

The Executer

Lekker belangrijk!

Ziggo is in deze verantwoordelijk om een goede AOP (Abonnee Overname Punt) op te leveren. Deze kan weggewerkt worden in de inbouwdoos. Vervolgens kun je hier de apparatuur op aan gaan sluiten.

Ik weet niet of ze hier kosten voor in rekening gaan brengen gezien de huidige staat, maar vermoedt het niet.

Hoe moet ik deze zin lezen?
In een huis uit 1934 is vorige week voor mijn moeder (65+) een Ziggo aansluiting gekomen.
- Is er een monteur geweest die een aansluiting opgeleverd heeft?
- Of is er bv. TV aangevraagd en is er signaal op de kabel gezet?

"We don't make mistakes; we just have happy accidents" - Bob Ross

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Snow_King

Snow_King

Konijn is stoer!

Topicstarter
Sylver84 schreef op vrijdag 03 juni 2016 @ 10:13:
platbek tang en wat trekken aan die kabel?
Ja, dat was het idee ook al.
The Executer schreef op vrijdag 03 juni 2016 @ 10:13:
Ziggo is in deze verantwoordelijk om een goede AOP (Abonnee Overname Punt) op te leveren. Deze kan weggewerkt worden in de inbouwdoos. Vervolgens kun je hier de apparatuur op aan gaan sluiten.

Ik weet niet of ze hier kosten voor in rekening gaan brengen gezien de huidige staat, maar vermoedt het niet.
Dat was een eerdere tip ook al. Daar ga ik straks over bellen met Ziggo.
The Executer schreef op vrijdag 03 juni 2016 @ 10:13:
Hoe moet ik deze zin lezen?

[...]

- Is er een monteur geweest die een aansluiting opgeleverd heeft?
- Of is er bv. TV aangevraagd en is er signaal op de kabel gezet?
Nee, TV was er altijd al, internet was met de buren gedeeld. Buren zijn nu weg en is installatie pakket gekomen voor Alles-in-1 pakket. Afgelopen Vrijdag heb ik dat geïnstaleerd en toen werkte het internet.

Vaste telefonie was KPN, is ook nu ook over naar Ziggo toe.

De HUMAX kwam gisteren binnen en daar begonnen de problemen, toen ben ik verder gaan zoeken.

Er is dus geen Ziggo monteur geweest omdat ik de hoop had dat het zonder kon. Toen wist ik de staat van de COAX in die woning nog niet.

De reden dat ik 65+ schreef is dat er geen eis is voor 400Mbit. De verbinding haalt nu 30Mbit en dat is ruimschoots voldoende. De digitale TV is nu echter het probleem en dat wil ik oplossen.

Ik zal door de muur wat dikkere kabels moeten gaan trekken van betere kwaliteit, maar zit dus met die wanddoos waar alle kabels samen komen uit de woning. Dat is nu een hobby-bob verdeling en moet beter.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sylver84
  • Registratie: December 2011
  • Laatst online: 15-06 22:50
hobbybob is goed op te lossen door de 2 wcd's te verplaatsen en de wcd waar de coax uit komt gewoon ruim uit te bikken. Dan kan je daar opschuif aansluitingen op maken. DIe weer op een splitter en dan zal de signaal sterkte zowieso toenemen

Asus GL703VM

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Speedmaster
  • Laatst online: 00:08

Speedmaster

Make my day...

En voor een goed signaal en kwalitatief goed materiaal begin eens hier: http://www.allekabels.nl/antenne/hirschmann_artikelen.html

Nee, ik heb hier geen aandelen maar haal daar wel al mijn aansluitmateriaal vandaan op het moment dat er weer iemand klaagt over slecht signaal. kwestie van goede kabel en connectors.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rukapul
Het zou mij al niet verbazen als alles goed werkt door die aan elkaar geknoopte zooi netjes te maken met F-connectoren en een nette retourgeschikte splitter met F-connectoren. Dan verlies je 3dB oid in plaats van het ongedefinieerde verlies nu.

Zelfs testen is dan bijna triviaal, want je hoeft alleen de Humax dan even direct op de groene kabel aan te sluiten om de signaal sterkte te bepalen. Vandaar kun je dan verder optimaliseren.
Sylver84 schreef op vrijdag 03 juni 2016 @ 10:26:
Dan kan je daar opschuif aansluitingen op maken.
Nee. Als je al iets doet gebruik dan bij voorkeur netjes F-connectoren. Zelfs op die groene kabel kunnen die er nog wel op. Als je niet meer groene kabel over hebt moet je het alleen niet verkloten want bij te korte kabel resteert als enige optie een AOP in de kelder met verlenging (ook geen enorme ramp per se).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Snow_King

Snow_King

Konijn is stoer!

Topicstarter
Sylver84 schreef op vrijdag 03 juni 2016 @ 10:26:
hobbybob is goed op te lossen door de 2 wcd's te verplaatsen en de wcd waar de coax uit komt gewoon ruim uit te bikken. Dan kan je daar opschuif aansluitingen op maken. DIe weer op een splitter en dan zal de signaal sterkte zowieso toenemen
De COAX splitsing zit niet daar waar het modem staat. Dat zit in een lege, enkele doos aan de andere kant van de woonkamer.

Dan moet ik daar dus in de muur een extra doos er bij boren. Niet direct onmogelijk, maar wel onwenselijk.
Rukapul schreef op vrijdag 03 juni 2016 @ 10:45:
Het zou mij al niet verbazen als alles goed werkt door die aan elkaar geknoopte zooi netjes te maken met F-connectoren en een nette retourgeschikte splitter met F-connectoren. Dan verlies je 3dB oid in plaats van het ongedefinieerde verlies nu.

Zelfs testen is dan bijna triviaal, want je hoeft alleen de Humax dan even direct op de groene kabel aan te sluiten om de signaal sterkte te bepalen. Vandaar kun je dan verder optimaliseren.
Dat kwam ook in mijn op. Moet ik wel een opbouw doosje daar plaatsen, want inbouw in de muur gaat gewoon niet passen met die connectoren en een splitter.
Rukapul schreef op vrijdag 03 juni 2016 @ 10:45:

Nee. Als je al iets doet gebruik dan bij voorkeur netjes F-connectoren. Zelfs op die groene kabel kunnen die er nog wel op. Als je niet meer groene kabel over hebt moet je het alleen niet verkloten want bij te korte kabel resteert als enige optie een AOP in de kelder met verlenging (ook geen enorme ramp per se).
Die groene kabel heeft geen speling, ik zal dus wel een AOP moeten laten plaatsen in de kelder. Dat is opzich ook wel makkelijk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rukapul
Snow_King schreef op vrijdag 03 juni 2016 @ 10:49:
Dat kwam ook in mijn op. Moet ik wel een opbouw doosje daar plaatsen, want inbouw in de muur gaat gewoon niet passen met die connectoren en een splitter.
Hoe diep is die inbouwdoos?

Het moet bijna wel passen. Zo groot is een splitter niet in combinatie met een (haakse) F-connector.
Afbeeldingslocatie: https://image.coolblue.io/products/375414?width=211&height=195

edit:
het valt me nu pas op dat het een 3-weg split is 8)7 Dan wordt het wel wat krap inderdaad al vraag ik mij serieus af waarom je 2x COAX door dezelfde buis zou trekken in dit geval. Waar komt dat uit?
Dan mag je ook het signaal bij het kabelmodem wel in de gaten houden, want dat hoort eigenlijk toch wel bij de eerste aftakking afgesplitst te worden.

[ Voor 27% gewijzigd door Rukapul op 03-06-2016 10:58 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Snow_King

Snow_King

Konijn is stoer!

Topicstarter
Rukapul schreef op vrijdag 03 juni 2016 @ 10:53:
[...]

Hoe diep is die inbouwdoos?

Het moet bijna wel passen. Zo groot is een splitter niet in combinatie met een (haakse) F-connector.
[afbeelding]

edit:
het valt me nu pas op dat het een 3-weg split is 8)7 Dan wordt het wel wat krap inderdaad al vraag ik mij serieus af waarom je 2x COAX door dezelfde buis zou trekken in dit geval. Waar komt dat uit?
Dan mag je ook het signaal bij het kabelmodem wel in de gaten houden, want dat hoort eigenlijk toch wel bij de eerste aftakking afgesplitst te worden.
Ik heb het allemaal niet aangesloten :) Is zoals ik schreef 16 jaar geleden gedaan bij een verbouwing.

Die 2x COAX gaan naar een andere aansluiting in de woonkamer én naar boven toe.

Die COAX die in zijn eentje een buis in gaat, gaat naar de aansluiting waar het modem en de HUMAX nu staan. Die kabel wil ik vervangen door een betere kwaliteit kabel.

Maar een 3-weg splitter (topictitel ;) ) in een wanddoos wordt dus heel erg krap. Dat probleem voorzag ik ook al.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RocketKoen
Ik denk dat het handigste is als je op alle kabels een F-type connector maakt. Dan kun je ze met patchkabeltjes naar een nette splitter laten lopen.

Maar kijk eerst maar eens of de Ziggo monteur er gratis iets van kan bakken.

TheS4ndm4n#1919

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Snow_King

Snow_King

Konijn is stoer!

Topicstarter
RocketKoen schreef op vrijdag 03 juni 2016 @ 11:06:
Ik denk dat het handigste is als je op alle kabels een F-type connector maakt. Dan kun je ze met patchkabeltjes naar een nette splitter laten lopen.

Maar kijk eerst maar eens of de Ziggo monteur er gratis iets van kan bakken.
Dat lijkt mij ook ja. Opbouw doos er omheen dan, anders gaat niet. Ziggo ga ik vanmiddag bellen om een AOP aan te laten leggen.

Daarna wordt het een dagje klussen en kabels trekken. Daarna moet de boel in orde zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Microkid
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 22:42

Microkid

Frontpage Admin / Moderator PW/VA

Smile

Zet gewoon een retourgeschikte antenneversterker op de groene inkomende kabel cq AOP, daarna kan je netjes splitsen en is het signaal ook nog eens versterkt. De regel is altijd: eerst versterken, dan pas splitten.
De Tratec FRA-752N wordt het meest gebruikt.
Je modem zal je waarschijnlijk moeten verplaatsen naar het AOP, waar Ziggo dan een mooie splitter voor radio/tv en data kan maken. Datakabel naar je modem, andere kabel naar de antenneversterker.

[ Voor 17% gewijzigd door Microkid op 03-06-2016 11:13 ]

4800Wp zonnestroom met Enphase
Life's a waste of time. Time's a waste of life. Get wasted all the time and you'll have the time of your life.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• SuperVeloce
  • Registratie: December 2010
  • Laatst online: 23:24
Dat is echt prutswerk daar in die muur! En zeer gevoelig voor storing/interferentie..

Vergeet maar dat het in de muur gaat passen.

Als je in voormalig Ziggo gebied woont, moet er een DIO-01 in als AOP.
Woon je in voormalig UPC gebied, dan gebruiken ze in geval groene kabel in woonkamer een GUT14D.

Die 2 witte kabels moet je proberen langer te krijgen en daar 2 metalen connectoren op zien te krijgen.

Vanuit AOP naar 3 weg splitter, TV1 TV2 modem.

Intel i5 13600K | ASUS ROG RTX 4080 | ASUS ROG Z790-E | Corsair DDR5 32GB 6000Mhz | WD SN850X 1TB | ASUS ROG Helios | 27" 4K 60Hz | 27" ROG QD-OLED 360Hz | ASUS ROG Scope Deluxe | ASUS ROG Delta S | ASUS ROG Chakram X | 16ProMax | WatchUltra 2 zw

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Snow_King

Snow_King

Konijn is stoer!

Topicstarter
SuperVeloce schreef op vrijdag 03 juni 2016 @ 11:11:
Dat is echt prutswerk daar in die muur! En zeer gevoelig voor storing/interferentie..

Vergeet maar dat het in de muur gaat passen.

Als je in voormalig Ziggo gebied woont, moet er een DIO-01 in als AOP.
Woon je in voormalig UPC gebied, dan gebruiken ze in geval groene kabel in woonkamer een GUT14D.

Die 2 witte kabels moet je proberen langer te krijgen en daar 2 metalen connectoren op zien te krijgen.

Vanuit AOP naar 3 weg splitter, TV1 TV2 modem.
Het is Amersfoort in dit geval. Was vroeger Casema.

De AOP zou het beste in de kelder kunnen, daar is alle ruimte om ook het modem te plaatsen en een versterker. Daarna kan het naar deze wanddoos in de woonkamer en daar dan netjes splitten.

Ik stond ook vol verbazing te kijken toen ik dit zag, maar voor nu is het de realiteit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SuperVeloce
  • Registratie: December 2010
  • Laatst online: 23:24
Ja je kan een Coax c9 kabel aan groen maken, dan groen terug trekken naar kelder, dan beneden een aop plaatsen met modem, heb je slechte wifi, maar dan zou er ook een utp naar boven moeten voor router, maar aangezien je moeder 65+ is, gebruikt ze waarschijnlijk ook nog een vaste telefoon, dus die kabel zou ook naar boven moeten. Schiet niet op dus, modem beneden.

Versterker in geval van 3 kabels (tv1 tv2 modem) is vaak niet nodig, het signaal in ziggo gebied is vaak echt hoog op aop.

Je kan dus witte c9 kabel aan groen maken, groen terug trekken naar beneden en daar aop.. en op die witte kabel boven een 3 weg splitter op, voor tv1 tv2 en modem. Maar splitter zal niet in muur passen ;) Maar aangezien 3 weg splitter vrij breed is, kan je die misschien aan de 2 schroefjes maken die voor wandcontactdoos bedoeld zijn, mooi is het niet, maar het werkt wel naar behoren.

[ Voor 16% gewijzigd door SuperVeloce op 03-06-2016 11:22 ]

Intel i5 13600K | ASUS ROG RTX 4080 | ASUS ROG Z790-E | Corsair DDR5 32GB 6000Mhz | WD SN850X 1TB | ASUS ROG Helios | 27" 4K 60Hz | 27" ROG QD-OLED 360Hz | ASUS ROG Scope Deluxe | ASUS ROG Delta S | ASUS ROG Chakram X | 16ProMax | WatchUltra 2 zw

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Snow_King

Snow_King

Konijn is stoer!

Topicstarter
Bedankt tot zo ver! Ik ga sowieso eerste Ziggo een goede AOP in de kelder laten aanleggen dat ik die vrijheid daar in ieder geval heb.

Vanaf daar moet ik dan verzinnen hoe de kabels zonder te veel in het zicht te lopen en met boorwerk naar de rest van het huis komen.

Super handige oude huizen :)

EDIT: 10 Juni komt er een monteur van Ziggo om sowieso de AOP in orde te maken. Die ga ik in de kelder laten plaatsen en vanaf daar de woonkamer in met eventueel een versterker er tussen.

[ Voor 24% gewijzigd door Snow_King op 03-06-2016 12:05 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _JGC_
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 23:35
AOP in de kelder zijn ze niet heel happig op denk ik. Die groene kabel komt nu zonder koppelingen uit in die doos waar alles bijelkaar zit? Dan gooien ze daar het AOP op.

Zat er geen AOP in het installatiepakket van Ziggo?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Orion84
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 17:21

Orion84

Admin General Chat / Wonen & Mobiliteit

Fotogenie(k)?

Snow_King schreef op vrijdag 03 juni 2016 @ 11:06:
[...]
Die 2x COAX gaan naar een andere aansluiting in de woonkamer én naar boven toe.
Heb je die nodig? Anders kan je het ook domweg oplossen door gewoon de groene kabel aan de ene benodigde witte kabel te maken op een nette manier en dat past wel prima in die doos.

Of je het dan op termijn alsnog een keer netjes oplost is dan een tweede, maar dan heb je voorlopig in elk geval een betrouwbare verbinding naar de doos waar je modem en humax nu staan.

The problem with common sense is that it's not all that common. | LinkedIn | Flickr

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PhilipsFan
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 00:14
Groene kabel terugtrekken tot in de kelder, niet doorknippen! Aansluiten aan de ingang van een (goede!) retourgeschikte antenneversterker met >2 uitgangen. 2 coaxkabels trekken door de buis naar de wanddoos. 1 voor je kabelmodem (die kan daardoor mooi bovengronds blijven) en 1 split je in de wanddoos met de al genoemde Hirschmann splitter en F-connectoren. Volgens mij is dat de beste oplossing.

Edit: ik zie net dat er 3 uitgaande kabels zijn, dan zou je 3 coaxkabels door de buis moeten trekken en dat wordt een beetje krap. Er bestaan ook Hirschmann 3-weg splitters maar of die in een wanddoos passen?

[ Voor 21% gewijzigd door PhilipsFan op 03-06-2016 12:55 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _JGC_
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 23:35
Waarom toch steeds die versterkers? Internet schijnt al te werken met een paar dropveters en wat plakband, analoge TV is daarmee blijkbaar ook nooit een probleem geweest. Als je gewoon fatsoenlijke kabels en splitters gebruikt is een antenneversterker nergens voor nodig.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• PhilipsFan
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 00:14
Hangt er helemaal vanaf. Als je het signaal in 4 delen splitst (1x kabelmodem en 3x TV) en die kabels moeten dan nog 30m door huis om bij de TV te komen, dan wordt het signaal al snel te zwak. Digitale TV stelt vrij hoge eisen. Slechts 1 TV en een kabelmodem lukt altijd wel zonder versterker.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Snow_King

Snow_King

Konijn is stoer!

Topicstarter
PhilipsFan schreef op vrijdag 03 juni 2016 @ 12:52:
Groene kabel terugtrekken tot in de kelder, niet doorknippen! Aansluiten aan de ingang van een (goede!) retourgeschikte antenneversterker met >2 uitgangen. 2 coaxkabels trekken door de buis naar de wanddoos. 1 voor je kabelmodem (die kan daardoor mooi bovengronds blijven) en 1 split je in de wanddoos met de al genoemde Hirschmann splitter en F-connectoren. Volgens mij is dat de beste oplossing.

Edit: ik zie net dat er 3 uitgaande kabels zijn, dan zou je 3 coaxkabels door de buis moeten trekken en dat wordt een beetje krap. Er bestaan ook Hirschmann 3-weg splitters maar of die in een wanddoos passen?
Dit is wellicht wel de beste tip. De doorvoer naar de kelder kan ik wel groot genoeg maken voor 2 kabels en heel misschien wel 3. Met wat bikwerk moet dat te doen zijn.

Dan trek ik via deze wanddoos een kabel direct door naar het modem en de HUMAX.

In die wanddoos kan ik dan hoop ik nog een 2-weg splitter kwijt.

Vrijdag 10 Juni komt de Ziggo monteur sowieso een AOP in de kelder monteren, dan is dat gedeelte in orde.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Snow_King

Snow_King

Konijn is stoer!

Topicstarter
Afgelopen Vrijdag is Ziggo monteur (zeer vriendelijk overigens!) langs geweest en na overleg met hem als eerste in de kelder een AOP gemaakt:

Afbeeldingslocatie: http://widodh.o.auroraobjects.eu/aop-ziggo-kelder.jpg

Hij heeft de groene kabel dus onderbroken en daar een AOP gemaakt.

Vanaf het AOP gaat er een COAX kabel direct naar het modem (~7m) die ook in de kelder/'meterkast' staat:

Afbeeldingslocatie: http://widodh.o.auroraobjects.eu/modem-ziggo-kelder.jpg

Het base station van de telefoon zit daar aan.

Dit oude huis is van binnen veelal hout en de WiFi werkt daardoor prima op de plekken waar deze nodig is. Evenals de telefoon.

Signaal naar modem is ook goed en sterk, daar is niets over de klagen.

De versterker in de kelder zet daarna een goed signaal op de groene kabel die de woonkamer in gaat.

Afbeeldingslocatie: http://widodh.o.auroraobjects.eu/coax-verdeler-woonkamer.jpg

We hebben dus blinde doos dus nu vervangen door een doorlusdoos waar intern zit:

- Groene kabel uit kelder
- Kabel voor naar boven woonhuis

De 2e COAX aansluiting in de woonkamer hebben we verwijderd omdat het fysiek niet ging passen.

De andere aansluiting bleek ergens in de muur nog verlengd te worden in een onbekende doos, we hebben toen uiteindelijk een goede COAX (Hirschmann) over de plint getrokken en zo de HUMAX van signaal voorzien.

Dit werkt allemaal vlekkeloos. Goed signaal bij de TV en het internet werkt ook naar behoren.

Mijn dank voor alle input!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RAAF12
  • Laatst online: 31-10-2024

RAAF12

*.*

Dat strak oprollen van de coax is niet goed dan gaat de afscherming kapot. Kijk maar bij de fabrikant wat de buigstraal van de kabel is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Snow_King

Snow_King

Konijn is stoer!

Topicstarter
RAAF12 schreef op zondag 12 juni 2016 @ 17:26:
Dat strak oprollen van de coax is niet goed dan gaat de afscherming kapot. Kijk maar bij de fabrikant wat de buigstraal van de kabel is.
Ah, goede! Ga ik nog naar kijken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fish
  • Registratie: Juli 2002
  • Niet online

Fish

How much is the fish

RAAF12 schreef op zondag 12 juni 2016 @ 17:26:
Klopt maar dit is nog net niet over de grens imho

Iperf

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• RocketKoen
Meestal 5 tot 10x de diameter.
Maar je kan de kabel beter gewoon op maat maken.

TheS4ndm4n#1919

Pagina: 1