Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pellicaantje
  • Registratie: Juni 2009
  • Laatst online: 13:45
Beste lezer,

Aangezien ik mijn hardeschijf het vanavond begeven heeft, is het tijd om deze te vervangen voor een andere. Een SSD wel te verstaan.

In mijn huidige laptop zat zowel een SSD als een HDD. De SDD betreft een Samsung 840 Pro 256GB en wordt gebruikt voor booten van Windows (10) en de "standaard" programma's. De hardeschijf is voor extra opslag en dergelijke.

De hardeschijf was door middel van een HDDcaddy via de 'CD-lade' aangesloten en dit zal met de nieuwe ssd ook het geval zijn.

Mijn voorkeur voor ssd gaat uit naar een Samsung omdat ik niet met twee verschillende software/programma's wil (gaan) werken. De huidige voorkeur gaat uit een een 850 Evo 500GB. Echter zijn de controllers (Samsung MGX -Samsung S4LN021X01) en het soort geheugen(3d v-nand TLC- MLC) ook. Zal dit niet voor conflicten zorgen als deze beiden in de zelfde laptop gemonteerd zijn?

Vinden jullie een 850 Evo ook 'de beste' keuze? De laptop gebruik ik om af en toe wat te gamen, wat downloaden en schoolwerk in Excel en Word.

Graag verneem ik van jullie.

[ Voor 7% gewijzigd door Pellicaantje op 02-06-2016 23:12 . Reden: typo ]

Beste antwoord (via Pellicaantje op 04-06-2016 11:43)

• Reepje
  • Registratie: Juni 2010
  • Niet online
De argumenten die je aanhaalt snijden geen hout, maar ik denk dat dit zo onderhand wel duidelijk is.
Daarvan afgezien is de Samsung die je op het oog hebt natuurlijk ook geen slechte keuze.

Lager stroomverbruik is nog niet ter sprake geweest, ook dit is marginaal. Op een accuduur van 3 uur zal de configuratie met ssd misschien 5 minuten langer lopen.

Verder zou ik de grootste ssd als boot disk inzetten (plus programmas) terwijl de schijf in de caddy voor opslag is. Omdat die aansluiting inderdaad langzamer zou kunnen zijn. Je mag je ook afvragen of de caddy lekker werkt, de hdd daarin is immers overleden.

Dus geen slechte keuze die je maakt, maar je kan beter een hdd aanschaffen, of nog beter uitsluitend van een ssd gebruikmaken, en dus niets in de caddy.

Alle reacties

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• True
  • Registratie: April 2011
  • Niet online

True

Dislecticus

Waarom een SSD?
Zo'n caddy(wat eigenlijk in origine je DVD-drive was) draait soms nog op SATA1, is wel even het checken waard. Een 7200RPM laptop HDD zal zomaar goedkoper en nuttiger kunnen zijn.

VW ID.7 Tourer Pro S | 5670 Wp JA Solar - 14x405 33° op Zuid | Twente

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TERW_DAN
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

TERW_DAN

Met een hamer past alles.

Pellicaantje schreef op donderdag 02 juni 2016 @ 23:09:

Mijn voorkeur voor ssd gaat uit naar een Samsung omdat ik niet met twee verschillende software/programma's wil (gaan) werken.
Welke SSD je kiest staat los van de software die je erop wilt gaan draaien hoor.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pellicaantje
Ik wil graag een SSD vanwege de snelheid en een lager stroomverbruik. De caddy is 2 jaar geleden gekocht. De specificaties van deze kan ik niet terug vinden. De specificaties van een caddy met eenzelfde naam geeft te blijken van zowel SATA 1/2 als 3. Vind je een normale HDD dan alsnog een betere optie?

Verduidelijking over de software: ik bedoel de software behorende bij de SSD, in de huidige situatie: Magician van Samsung.

[ Voor 3% gewijzigd door Pellicaantje op 02-06-2016 23:50 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MichaelvD
  • Registratie: December 2013
  • Laatst online: 24-08 13:13
Pellicaantje schreef op donderdag 02 juni 2016 @ 23:40:
Ik wil graag een SSD vanwege de snelheid en een lager stroomverbruik. De caddy is 2 jaar geleden gekocht. De specificaties van deze kan ik niet terug vinden. De specificaties van een caddy met eenzelfde naam geeft te blijken van zowel SATA 1/2 als 3. Vind je een normale HDD dan alsnog een betere optie?

Verduidelijking over de software: ik bedoel de software behorende bij de SSD, in de huidige situatie: Magician van Samsung.
Op sata 1 is een HDD ongeveer even snel. Sata 2 haalt een SSD ongeveer 60 % van z'n maximale snelheid bij sata 3 wordt de volledige snelheid benut.

Je kan via het programma Speccy controleren wat de gebruikte overdrachtmodus is.

[ Voor 13% gewijzigd door MichaelvD op 03-06-2016 00:00 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• True
  • Registratie: April 2011
  • Niet online

True

Dislecticus

Pellicaantje schreef op donderdag 02 juni 2016 @ 23:40:
Het gaat niet om de snelheid van de caddy want SATA1/2/3 is bij de poorten vrijwel gelijk, maar om de aansluiting op het moederbord. Als een laptop fabrikant 2€ kan besparen op een laptop en er een SATA1 aansluiting opzet voor je DVD-drive dan merkt geen enkele consument dit omdat een DVD-drive nooit die 150MB/s haalt. Ze denken er niet aan dat er misschien wat mensen zijn die er wat handiger mee zijn en er een caddy inbouwen voor meer opslag.
Magician is niets anders dan wat registers en powersettings aanpassen, dat kun jij voor elke andere SSD ook prima zelf doen met Google en 15-30 minuten tijd. Sterker nog je kan Magician ook gebruiken als je een SSD hebt van een ander merk, immers Magician past de registers en powersettings aan die voor alle disks van toepassing zijn.
Overigens heeft Magician of dergelijke tools weinig nut als het gaat om een SSD waarop niet je Windows is geïnstalleerd.

[ Voor 29% gewijzigd door True op 03-06-2016 00:13 ]

VW ID.7 Tourer Pro S | 5670 Wp JA Solar - 14x405 33° op Zuid | Twente

Acties:
  • Beste antwoord
  • 0 Henk 'm!

• Reepje
  • Registratie: Juni 2010
  • Niet online
De argumenten die je aanhaalt snijden geen hout, maar ik denk dat dit zo onderhand wel duidelijk is.
Daarvan afgezien is de Samsung die je op het oog hebt natuurlijk ook geen slechte keuze.

Lager stroomverbruik is nog niet ter sprake geweest, ook dit is marginaal. Op een accuduur van 3 uur zal de configuratie met ssd misschien 5 minuten langer lopen.

Verder zou ik de grootste ssd als boot disk inzetten (plus programmas) terwijl de schijf in de caddy voor opslag is. Omdat die aansluiting inderdaad langzamer zou kunnen zijn. Je mag je ook afvragen of de caddy lekker werkt, de hdd daarin is immers overleden.

Dus geen slechte keuze die je maakt, maar je kan beter een hdd aanschaffen, of nog beter uitsluitend van een ssd gebruikmaken, en dus niets in de caddy.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pellicaantje
Lijkt me duidelijk dan, toch maar een normale hdd. Bedankt voor jullie antwoorden. Ik ga me oriënteren op hdd's.
Pagina: 1